< Попередня  Змiст  Наступна >

ТЕМА 4. СТВОРЕННЯ START-UP


Мета заняття — сформувати та закріпити компетенції генерації ідей та вибору бізнес-ідеї для започаткування start-up, вибору назви та організаційно-правової форми start-up, розробки фірмових констант.

Після виконання тренінгових завдань студент повинен

А. ЗНАТИ:

• організаційні передумови утворення start-up;

• нормативно-правову базу діяльності start-up;

• методи генерації ідей;

• найперспективніші сфери діяльності start-up;

Б. ВМІТИ:

• сформувати команду однодумців;

• виявити схильність до підприємництва та креативність;

• знайти бізнес-ідею та оцінити її життєздатність;

• обрати назву для start-up;

• сформувати мету діяльності start-up.

2 години ЦІЛІ:

1. Створити команду для роботи в тренінгу.

2. Визначити особистісні якості та здібності учасників тренінгу. ПЛАН:

1. Завдання «Анкетування учасників тренінгу».

2. Тест «Чи готові стати підприємцем?»

3. Тест «Чи креативні ви?»

4. Вправа «Візуальне мислення».

5. Завдання «Формування команди, вибір капітана команди».

ОСНОВНІ ТЕРМІНИ: підприємництво, бізнес, start-up, підприємницькі здібності, бізнес-ідея, новаторство, команда, лідер, лідерство, креативність, візуальне та латеральне мислення. ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ:

1. Які відмінності формату start-up від традиційного малого підприємства?

2. Які переваги та недоліки має формат start-up?

3. Навіщо потрібні в Україні start-up-підприємства?

4. Які сфери діяльності є перспективними для започаткування start-up?

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ

Формування команди. Команда

— це мала студентська група, здатна продуктивно працювати у форматі тренінгу. Мала студентська група, зазвичай широко використовується в ситуаційній методиці навчання, оскільки має багато переваг порівняно з узвичаєною індивідуальною роботою студентів.

Отже, мала студентська група як форма колективного навчання створює такі можливості [4, с. 197]:

• виконання колективної роботи, за характером співпраці подібна до реальних умов діяльності трудового колективу;

• колективного продукування ідей;

• проведення дискусій як усередині групи, так і міжгрупових;

• колективної розробки рішень та пошуку кращого;

• оцінювання рішень та вибору найприйнятнішого;

• зіставлення знань кожного члена групи зі знаннями інших та формування прагнення до самовдосконалення;

• досягнення синергетичного ефекту за умови психологічної сумісності членів групи;

• формування вміння поєднувати пасивні форми навчання (пошук інформації, читання, використання джерел) з активною — виконання завдань, прийняття рішень, дискутування тощо.

Оптимальна чисельність малої групи — 4—5 осіб. Чисельність групи тісно пов’язана з утилітарним характером співпраці в малому колективі. Менша чисельність несе в собі ризик недостатньої диференціації знань і вмінь. Більша група може зіткнутись з організаційними проблемами, зокрема неповною завантаженістю та ймовірністю уникнення окремими членами групи обов’язків виконання завдань. Тобто чисельність команди має бути такою,яка б сприяла активній навчальній роботі всіх членів команди за умови рівномірного навантаження.

Ще однією з умов, яку доцільно врахувати, є наявність доброзичливих, приязних взаємин між членами команди. Оскільки тренінгова форма навчання орієнтована на колективне виконання різноманітних завдань, украй важливі взаєморозуміння, ініціативність, допомога та одночасно відповідальність, сумлінність і готовність активно працювати в команді.

КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ Start-up — це щойно утворене мале підприємство (іноді навіть не зареєстроване офіційно) для реалізації інноваційної бізнес-ідеї, головною метою якого є розробка інноваційного продукту з високим рівнем ризику.

Зазвичай start-up утворюється або групою однодумців — учених, інженерів, спеціалістів, винахідників, які мають певний досвід роботи в лабораторіях великих фірм, або науковими закладами, університетами чи приватними особами, які бажають організувати свою справу.

ЗАВДАННЯ

1.1. ЗАВДАННЯ «Анкетування учасників тренінгу»

Анкетування є необхідною умовою для успішності тренінгу, оскільки дозволяє визначити цілі та очікування учасників і, відповідно, запропонувати такі завдання, які сприйматимуться та виконуватимуться беззаперечно та з ентузіазмом.

Орієнтовну форму анкети наведено в дод. 1.

1.2. ТЕСТ «Чи готові ви стати підприємцем?» [1, с. 14

—19]

Запитання Так Ні
     

1. Чи всі лекційні матеріали зрозумілі для вас?

2. Чи добре ви справлялися з письмовими завданнями в школі?    
     

3. Чи вірите ви в удачу?

4. Чи програєте ви з легким серцем?    
     

5. Чи дрімаєте ви зазвичай, їдучи з роботи додому?

6. Чи влізали ви будь-коли по вуха в борги?    
7. Чи вдається іншим продати вам те, що вам ні до чого?    

Продовження таблиці

Запитання Так Ні
8. Чи зазвичай працюєте ви у вихідні    
     

9. Чи накреслюєте ви план дій, перш ніж узятися до нової справи?

10. Чи отримували ви поради від «спритних» людей протягом вашої ділової кар’єри?    
11. Чи здатні ви впоратися з багатьма речами водночас?    
12. Коли ви розпочинаєте вирішувати завдання, чи бачите кінцевий результат?    
13. Коли в групі лише ви маєте відмінну від інших думку, чи    
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

намагаєтеся ви переконати інших у своїй правоті?

14. Чи розглядаєте ви проблеми як можливості прийняття рішення?    
15. Чи берете ви активну добровільну участь в інших організаціях?    
16. Чи читаєте ви літературу, не пов’язану зі специфікою вашої роботи?    
17. Чи намагаєтеся ви під час розмови з іншими пристосувати    
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

своє мовлення до лексики співрозмовника?

18. Чи ви приїжджаєте, як правило, до аеропортів, залізничних вокзалів чи автобусних станцій заздалегідь, а не перед самим відправленням?    
19. Чи небайдужа вам думка про вас, як про успішну людину ваших друзів і близьких?    
20. Як ви гадаєте, ви уважний слухач?    
21. Чи здатні ви переоцінити свій стан і швидко вдатися до    
     
     
     
     
     
     
     

конкретних дій, якщо ваші плани різко зміняться?

22. Чи подобається вам займатися «не своєю справою» на роботі?    
23. Чи уникаєте ви приймати рішення, якщо знаєте, що наслідки можуть боляче зачепити і вас?    
     

24. Чи ви звичайно дослухаєтеся до тих, хто старший і досвідченіший за вас?

25. Чи навчалися ви на будь-яких курсах протягом останніх трьох років, які б допомогли вам у роботі?    
26. Чи читаєте ви будь-які професійні видання, що стосуються вашої безпосередньої роботи?    
27. Чи вірите ви в таке: «Якщо спершу не вдалося, спробуй ще і ще раз»?    
28. Чи переживаєте ви, залізши в борги?    

Закінчення таблиці

Запитання Так Ні
29. Чи наприкінці дня у вас, як завжди, залишається незавершена робота на завтра?    
30. Чи ви будь-коли ділилися з іншими думкою про започаткування власного бізнесу?    
31. Чи робили ви будь-коли щось усупереч бажанням вашої сім’ї?    
32. Коли ви розпочинаєте вирішувати завдання, чи поринаєте ви в роботу так, що забуваєте про все на світі?    
33. Коли до вас звертаються по допомогу, ви зазвичай погоджуєтеся чи відмовляєтесь, посилаючись на зайнятість?    
34. Чи розумієте ви основні принципи ведення комерційних розрахунків?    
35. Чи є у вас близькі родичі, які мають власний бізнес?    
36. Чи вважаєте ви, що всі ті люди, з якими вам доводиться спілкуватися, симпатичні?    
37. Чи змінюється у вас настрій залежно від тієї особи, з якою ви маєте справу?    
38. Чи вірите ви в те, що час — це гроші?    
39. Чи рішуче ви підтримуєте власні рішення і думки?    
40. Чи знаєте ви, як читати фінансовий звіт?    
41. Чи приймаються зазвичай ваші пропозиції на зборах, під час обговорень тощо?    
42. Чи важливо для вас знати «звідки капне наступний долар»?    
43. Чи вишукуєте ви такі ситуації, за яких ви матимете додаткові обов’язки?    
44. Чи добре ви працюєте під тиском?    
45. Чи властиво вам зважати на свого начальника й робити справу «в його / її манері»?    
46. Чи ви звичайно купуєте за готівку?    
47. Коли ви натикаєтеся на нову ідею, чи намагаєтеся ви довідатися про неї з літератури, зі спілкування з людьми?    
48. Чи працювали ви в дитинстві як незалежний бізнесмен?    
49. Перш ніж лягти спати, чи ви зазвичай розплановуєте свій наступний день?    
50. Коли вас критикують, чи сприймаєте ви це по-доброму, і чи намагаєтеся змінитися?    

ПРИМІТКА. Ключі до тесту та взаємозв’язок між категоріями і запитаннями наведено в дод. 1.

1.3. ТЕСТ «Чи креативні ви?» Прізвище _______________ Ім’я______________ Дата _________ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ

На двох сторінках намальовані незавершені фігури. Якщо домалювати до них додаткові лінії, вийдуть цікаві предмети або сюжетні картинки. На виконання цього завдання відводиться 10 хв. Необхідно придумати таку картинку чи історію, котру ніхто інший не зможе придумати, зробити її оригінальною та цікавою, додавши до неї нові ідеї.

Завдання: завершити малюнок. Придумати цікаву назву до кожної картинки та написати її під кожною картинкою.

ПРИМІТКА. Інтерпретація та оцінювання: діагностика креативності [Електронний ресурс]. — Режим доступу : www.nestangartno.ru.

1.4. ТЕСТ «Візуальне мислення» [5, с. 108]

1. Чи використовуєте ви карти пам’яті для того, щоб записувати і запам’ятовувати важливі для вас речі?

2. Чи доводилося вам упродовж останнього місяця малювати схеми для того, щоб що-небудь пояснити?

3. Чи доводилося вам упродовж останнього місяця малювати діаграму, щоб допомогти собі щось запам’ятати чи зрозуміти?

4. Чи відвідували ви дві і більше художні галереї чи музеї за останні шість місяців?

5. Чи подобається вам вивчати карти або читати опис місцевості перед тим, як ви її відвідаєте?

6. Чи можете ви у процесі вивчення карт уявити, який вигляд може мати той чи інший ландшафт у реальності?

7. Чи подобалося вам вивчати геометрію в школі?

8. Чи подобається вам редагувати свої цифрові фотографії? Наприклад, чи займаєтеся ви ретушуванням або зміною формату зображень для покращення їхньої якості?

9. Чи можете ви за допомогою двовимірних креслень чи архітектурних планів уявити, який матиме вигляд будівля чи об’єкт у тривимірному просторі?

10. Чи розв’язували ви упродовж останнього року головоломки?

ПРИМІТКА. Оцінювання тесту «Візуальне мислення» наведено в дод. 1.

1.5. ЗАВДАННЯ «Формування команди, вибір капітана команди»


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
2.1. ВПРАВА «Брейнстормінг»
2.3. ВПРАВА «Вибір назви start-up»
2.7. КЕЙС «Чи можливо створити успішний start-up?»
ТЕМА 5. ВІДБІР ПЕРСОНАЛУ ДО START-UP
1.1. ТЕСТ «Оціни себе сам» [7, с. 144] ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)