Posibniki.com.ua Менеджмент Планування і контроль на підприємстві 13.2. СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ РОЗДІЛІВ БІЗНЕС-ПЛАНУ ПІДПРИЄМСТВА


< Попередня  Змiст  Наступна >

13.2. СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ РОЗДІЛІВ БІЗНЕС-ПЛАНУ ПІДПРИЄМСТВА


груп, що можуть бути сформовані відповідно до різних ознак сегментації ринку, інформація про норми та рівні споживання певних благ тощо);

Зміст і структура бізнес-плану залежать, передусім, від аудиторії, для якої його призначено. Вибір аудиторії, у свою чергу, залежить від цілей, які ставить перед собою підприємець, опрацьовуючи бізнес-план (залучення зовнішнього капіталу, комунікації з партнерами з бізнесу, моделювання системи управління майбутнім бізнесом, попереднє визначення перешкод і проблем, розвиток власних управлінських навичок).

На зміст і структуру бізнес-плану суттєво впливають розміри бізнесу та обсяги фінансових потреб. Чим масштабнішим є підприємницький проект, чим більше інвестицій він потребує, тим ширше коло питань має бути висвітлено в бізнес-плані, тим більш детальними і обґрунтованими мають бути відповідні розрахунки.

На змісті та структурі бізнес-плану позначається також специфіка сфери майбутнього бізнесу. Обґрунтування підприємницького проекту у сфері виробничої діяльності потребує складнішого та «об’ємнішого» бізнес-плану з акцентуванням на питаннях виробництва (технологій, стандартів, забезпечення ресурсами), ніж, наприклад, у роздрібній торгівлі, де головна увага має бути приділена питанням маркетингу й логістики.

Коли бізнес-план розробляється під конкретного користувача, наприклад, банківську установу для отримання кредиту, необхідно наперед погодити формат документа. У разі, коли бізнес-план буде надаватися для ознайомлення з проектом різним користувачам, краще взяти за основу один із рекомендованих міжнародних стандартів, наприклад, стандарт UNІDO, ЄБРР (Європейського банку реконструкції та розвитку), TACIS (організації, створеної Європейським Союзом із метою надання допомоги країнам СНД у веденні й організації бізнесу та здійсненні бізнес-проектів) або Методичні рекомендації з розроблення бізнес-плану підприємств, затверджені Наказом Міністерства економіки України від 6.09.2006 р. № 290.

Відповідно до рекомендацій UNIDO: бізнес-план має таку структуру:

— титульний аркуш;

— резюме;

— опис галузі й компанії;

— опис послуг (товарів);

— продажі й маркетинг;

— план виробництва;

— організаційний план;

— фінансовий план;

— оцінка ефективності проекту;

— гарантії та ризики компанії;

— додатки.

У цих розділах має міститися така інформація:

1. На титульному аркуші відображаються назва й адреса фірми, імена й адреси засновників, місце розташування фірми, суть пропонованого проекту, його вартість і посилання на таємність.

2. Резюме. Розділ містить загальну інформацію про бізнесплан. Ця інформація повинна бути сформульована коротко, але давати відповіді на актуальні для інвесторів питання, який обсяг інвестицій, строки кредитування, гарантії повернення, обсяг власних коштів та інше. Інші розділи документа мають надавати більш розширену інформацію про проект і доводити правильність наведених у резюме цифр та висновків.

3. Опис галузі й компанії. Містить загальну інформація про компанію, напрям діяльності, продукцію або послуги, опис галузі й перспективи її розвитку, стан конкурентного середовища та конкурентних позицій фірми, основні фінансові показники її діяльності, кадри та структуру управління, партнерські зв’язки.

4. Опис послуг (товарів). Структура даної частини:

— назва продукції;

— призначення й галузь застосування;

— основні технічні характеристики;

— конкурентоздатність;

— патентоспроможність і авторські права;

— наявність або необхідність ліцензування;

— ступінь готовності до випуску й реалізації продукції;

— наявність сертифіката якості;

— безпека та екологічність;

— умови постачання й упаковка;

— гарантії та сервіс;

— умови експлуатації продукції та витратні матеріали;

— утилізація.

Опис доцільно супроводжувати наочним представленням продукції підприємства — фотографією, малюнком або натуральним зразком. Якщо виробляється не один вид продукції, то опис має бути зроблений для кожного виду окремо.

5. Продажі й маркетинг. Насамперед, для товару (послуги) повинен існувати ринок збуту. У цьому розділі необхідно показати,

— аналіз зовнішніх і внутрішніх факторів реалізації, аналіз сильних та слабких сторін фірми, прогнозування обсягу продажів;

— стратегія маркетингу — вибір цільового сегмента, цінова стратегія та прогнозні ціни, канали збуту, загальні аспекти реклами;

— способи стимулювання попиту (маркетингові інструменти), аналіз еластичності попиту за ціною та інше.

Для надання цьому розділові бізнес-плану системності доцільно скористатися моделлю «5Р», детально описаною в темі 3.

6. План виробництва відбиває виробничий процес. У цьому розділі описуються й розраховуються: вибір технології, потреба у виробничих потужностях і площах, деталізація потреби в устаткуванні, матеріальних ресурсах, їх опис і джерела придбання, структура трудомісткості продукції та інше.

Даються пропозиції щодо поставок сировини, матеріалів і комплектуючих виробів із повним переліком умов (за ціною, якістю, кількістю), установлюється перелік базових операцій з оброблення та складання, з утилізації відходів та забезпечення охорони навколишнього середовища.

7. Організаційний план. Від топ-менеджменту компанії прямо залежить успішність проекту. У цьому розділі описується організація керівного складу й основних фахівців, організаційно-функціональна структура підприємства, штатний розпис, посадові інструкції провідних менеджерів, їхня роль в управлінському процесі за даним бізнес-планом, порядок взаємодії між службами підприємства, потреба в робочій силі, умовах праці, організації оплати праці, строки реалізації проекту тощо.

8. Фінансовий план є найбільш регламентованим розділом бізнес-плану. Він повинен містити прогноз доходів і витрат, план із грошових надходжень та видатків, прогнозний баланс активів і пасивів підприємства. У цьому розділі визначається загальна потреба в інвестуванні й передбачувані джерела фінансування, розраховується термін окупності проекту та графік досягнення беззбитковості, визначається потреба в оборотному капіталі та в оптимальних запасах ресурсів тощо.

9. Оцінка ризику та страхування. У бізнес-плані обов’язково присутня оцінка можливих ризиків, заходи їх профілактики та страхування. Найбільш часто в бізнесі-плануванні використовується страхування майна, в тому числі автотранспорту, страхування відповідальності перед третіми особами, страхування вантажів.

що такий ринок є і на ньому є ніша для реалізації бізнес-проекту. Також у розділі описуються:

Усі подробиці, що не увійшли до основних розділів, можна описати в додатках. Це розвантажить основну частину від таблиць, графіків, документів. У додатках найчастіше подаються:

1) реєстраційні документи компанії;

2) фотографії, креслення, патентна інформація про продукцію;

3) результати маркетингових досліджень;

4) фотографії підприємства, схеми його організаційної структури;

5) фінансово-економічні таблиці, графіки;

6) нормативні документи й законодавчі акти, які підтверджують описані положення проекту.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
12.4. ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЛАНУ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
12.3. ПЛАНУВАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТІВ З ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
12.2. МЕТОДИ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАХОДІВ
ТЕМА 12 ПЛАНУВАННЯ ТЕХНІЧНОГО ТА ОРГАНІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
11.4. ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЕКТІВ ОНОВЛЕННЯ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)