Стимулювання збуту — це використання короткотермінових заходів, розрахованих на швидке реагування ринку у відповідь на пропонування підприємством своєї продукції. По суті, це пряме заохочення споживачів придбати продукти чи послуги під-
ознайомити споживачів із підприємством чи його продукцією, створити атмосферу довіри до них, налагодити дружні стосунки.
— забезпечення швидкого зростання обсягів збуту продукції підприємства;
— заохочення споживачів опробувати товар чи здійснити повторні закупки;
— заохоче ння системи посередницьких торговельних організацій та працівників власного збутового апарату інтенсифікувати зусилля з реалізації продукції підприємства.
Основними засобами стимулювання споживачів є такі:
— знижки — зменшення відпускної ціни в разі придбання споживачем великої партії продукції підприємства;
— зниження цін — продаж товарів за цінами, дещо нижчими, ніж у конкурентів;
— безоплатні зразки то варів — надання товару споживачам безкоштовно «на пробу»;
— купони — спеціальні сертифікати, які надають споживачам право придбати конкретну партію (кількість) товару за низькими цінами;
— премії — товари, які пропонуються безкоштовно або за низькими цінами як подарунок за придбання іншого товару;
— гарантії — зобов’язання товаровиробника компенсувати витрати споживачів у раз і, коли товар не відповідатиме встановленим стандартам або розрекламованим характеристикам;
— упаковки — комплекти товарів, які пропонуються споживачам за пільговими цінами;
— демонстрації — влаштування спеціальних експертиз для безпосереднього ознайомлення споживачів з продукцією підприємства;
— картки лояльності — спеціальні облікові картки відвідування споживачем конкретного торговельного закладу; відповідна кількість відвідувань, зафіксована в даній картці, дає споживачу пра во на знижку чи безкоштовне придбання товарів.
Основними засобами стимулювання сфери торгівлі є як ті, що вже названі (знижки, зниження цін, гарантії тощо), так і деякі інші, зокрема:
— конкурси — порівнювання результатів роботи торговельних посередників чи збутових агентів для матеріального заохочення пере можців;
приємства, а сфери торгівлі — включити ці товари до свого асортименту для наступного їх продажу (нагадаємо, що реклама чи пропаганда лише популяризують їх або створюють відповідний імідж). Отже, основними завданнями стимулювання збуту є:
— конференції — проведення спеціальних семінарів, зустрічей, сертифікаційних програм для підвищення кваліфікації працівників власного торговельного апарату;
— заліки — авансове фінансування посередників для стимулювання збуту товарів безпосередньо в місцях їхнього продажу.
Переваги та недоліки різних засобів стимулювання збуту подано в табл. 24. Як указано в таблиці, використання деяких засобів стиму лювання збуту є досить коштовним. Тому програму стимулювання збуту треба ретельно спланувати. Алгоритм такої програми зображено на рис. 46.
Таблиця 24
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ЗАСОБІВ СТИМУЛЮВАННЯ ЗБУТУ
Засоби |
Переваги |
Недоліки |
Знижки |
Високий рівень стимулювання сфери торгівлі і споживачів. Ефективний засіб збільшення обсягів збуту |
Потребують точного розрахунку. Можуть зашкодити іміджу товару |
Зниження цін |
Безпосередня вигода для споживачів. Добрий засіб для мотивації купівлі і короткострокового збільшення обсягів збуту |
Легко копіюється конкурентами. Може зашкодити іміджу товарів |
Зразки товарів |
Дають змогу споживачам безпосередньо ознайомитись з товаром, випробувати його. Приваблюють нових споживачів, знижують ризик купівлі |
Великі витрати (товар надається безкоштовно). Ефективні тільки щодо нових товарів, які суттєво відрізняються від традиційних. Складність у визначенні перспектив збуту |
Закінчення табл. 24
Засоби |
Переваги |
Недоліки |
Купони: — розсилання поштою — розміщення в газетах чи журналах — безпосере |
Цілеспрямоване привертання уваги споживачів до товару Швидкість і зручність. Широта охоплення споживачів. Порівняно невеликі витрати Особистий контакт, селектив |
Тривалий період від розсилання до реакції у відповідь. Залежність від якості письмового звернення. Потребує точного планування. Низький рівень сприйняття споживачами Трудомісткість. Висока вар- |
днє надання споживачам — розміщення на упаковці |
ність, високий рівень сприйняття споживачами Стимулює початкові і повторні закупки. Високий рівень привертання уваги |
тість Потребує точного планування |
Премії |
Стимулюють активність споживачів. Створюють контингент постійних покупців. Підвищують престиж товарної марки |
Потребують точного планування |
Гарантії |
Підвищують престиж підприємства. Сприяють формуванню нових ринків |
Занадто тривале очікування результату |
Упаковки |
Збільшують обсяг реалізації. Наочність і зручність використання |
Низька міра цілеспрямованості. Шкодить престижу товарної марки |
Конкурси, лотереї, ігри |
Сприяють приверненню уваги нових покупців. Підвищують імідж і популярність підприємства |
Висока вартість. Потребують творчих чи аналітичних рішень. Вузьке коло споживачів, які беруть участь |
Демонстрації |
Високий рівень привертання уваги. Наочність |
Потребують підготовки і використання спеціального персоналу. Висока вартість |
Конференції продавців |
Підвищують кваліфікацію торговельних працівників |
Висока вартість |
Заліки |
Сприяють збільшенню обсягів збуту. Підвищують популярність товару |
Висока вартість |
Картки лояльності |
Сприяють закріпленню споживачів за торговельним закладом, нагромадженню інформації про покупців |
Потребують організації спеціальних інформаційних маркетингових систем |
Рис. 46. Алгоритм розроблення і реалізації програми стимулювання