Posibniki.com.ua Менеджмент STАRT-UP: створення та функціонцування Соціальна відповідальність бізнесу


< Попередня  Змiст  Наступна >

Соціальна відповідальність бізнесу


Соціальна відповідальність бізнесу охоплює етичний, правовий, екологічний та соціальний контексти діяльності підприємств і організацій, що в сукупності зберігає добробут суспільства або забезпечує його зростання. В ідеалі підприємство повинно опікуватися соціальними та екологічними наслідками своєї діяльності – оптимально використовувати невідновлювані чи вкрай обмежені ресурси, зменшувати техногенне навантаження на природне середовище та поліпшувати його стан, дбати про власний персонал та впроваджувати програми соціального розвитку суспільства.

1.1. ЗАВДАННЯ «Проаналізувати існуючі теоретичні концепції соціальної відповідальності»

Наведена нижче інформація окреслює наявні концептуальні підходи до формування програм соціальної відповідальності. За потреби для одержання додаткових відомостей можна залучити інформаційні ресурси Інтернету.

КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ Існує три основні інтерпретації концепції соціально відповідального бізнесу: перша

— теорія корпоративного егоїзму, друга – теорія корпоративного альтруїзму, третя — розумного егоїзму. Згідно з першою теорією, яку сформулював М. Фрідман, головна відповідальність бізнесу — збільшення прибутку для своїх акціонерів. Тобто будь-яка компанія повинна виробляти продукти і послуги із прийнятним для суспільства рівнем ефективності. У разі порушення законів, руйнування ринкових засад і незабезпечення відповідного рівня ефективності суспільство робить висновок щодо безвідповідальної поведінки компанії. Друга теорія належить Комітету з економічного розвитку США, який наголошує на тому, що компанії зобов’язані робити вагомий внесок у покращення якості американського життя. Отже, два розглянуті теоретичні постулати — як корпоративного егоїзму, так корпоративного альтруїзму — є діаметрально протилежними, абсолютизованими і навряд чи здатними реалізуватися повною мірою. Найжиттєздатнішою є третя теорія — розумного егоїзму, яка намагається врівноважити інтереси компанії та суспільства. Тобто, витрачаючи кошти на соціальні та філантропічні програми, компанія, безумовно, зменшує поточний прибуток, але має певний економічний виграш у довгостроковій перспективі, оскільки,

Необхідно проаналізувати кожну концепцію та визначити придатність кожної для реалізації в умовах українського суспільства.

1.2. ЗАВДАННЯ «Вибір моделі соціальної відповідальності»

У таблиці наведено сутнісні характеристики американської та європейської моделей. Проаналізувавши спрямованість кожної моделі соціальної відповідальності, спробуйте визначити напрямки формування української моделі соціальної відповідальності.

Порівняльний аналіз американської і європейської моделей корпоративної соціальної відповідальності підприємств [2, с. 234—235].

Ознаки за параметрами Американська модель Європейська модель
Мета діяльності підприємства Максимізація доходів акціонерів Досягнення стратегічних цілей з урахуванням інтересів зацікавлених сторін
Можливості застосування на підприємстві Завдяки легкості впровадження є найбільш поширеною, застосовується як на малих, так і на великих підприємствах Застосовується на великих промислових підприємствах, які досягли певної економічної стабільності. Передбачає проведення всебічного обґрунтування соціальних ініціатив та інтеграції їх у загальну стратегію розвитку
Спонукальні мотиви Особисте бажання керівника / власника підприємства, який керується власними моральними принципами Соціальні вимоги суспільства
Головні учасники Підприємства Підприємства, державні органи влади, профспілки і професійні об’єднання працівників, об’єднання членів місцевих громад
Інвестиційна привабливість З погляду інвестора участь підприємства в доброчинній діяльності характеризує його стійкість, тож, за інших рівних умов, воно є привабливим для інвестування З точки зору інвестора, європейська модель є привабливою при оцінці соціально відповідальної поведінки компанії, оскільки може бути зведена до комерційних результатів

,

Документи, якими керуються Внутрішній кодекс підприємства Законодавчі й регулятивні акти, закріплені на рівні держави
Основні методи Доброчинна діяльність Діяльність, визначена законодавчими актами
Недоліки моделі Сприйняття підприємств, що інвестують у доброчинність, як таких, що «відмивають гроші» Притаманний високий рівень оподаткування діяльності підприємств, що призводить до виходу з національного ринку «в тінь»
Переваги моделі Покращення іміджу й репутації підприємств перед власним персоналом і місцевою громадою, створення привабливих умов для встановлення довіри до комунікації підприємств і привабливого висвітлення їхньої діяльності у ЗМІ

створивши прихильне до компанії соціальне оточення, забезпечує стабільний розвиток та сталі прибутки [6, с. 14—15].

1.3. ТЕСТ «Етика корпоративного середовища» [9, с. 75]

Твердження

Абс. неправильно

Абс. правильно

1. Що прийнятно для кожного співробітника, те добре і для компанії 12   34   5
2. Наша головна мета — не зашкодити і принести користь людям 12   34   5
3. Передбачається, що люди підкоряються, передусім, законам і професійним стандартам 12   34   5
4. У цій компанії головне, щоб рішення було в межах закону 12   34   5
5. Дуже важливо виконувати правила і процедури, встановлені компанією 12   34   5
6. Працівники цієї компанії беззаперечно виконують стандарти і лінію поведінки, прийняті в компанії 12   34   5
7. У цій компанії співробітники найчастіше діють у своїх інтересах 12   34   5
8. Працівники повинні діяти виключно в інтересах компанії, незалежно від обставин 12   34   5
9. У цій компанії люди керуються власною персональною етикою 12   34   5
10. Кожна людина в цій компанії керується власною персональною етикою 12   34   5

ПРИМІТКА. Критерії оцінювання наведено в дод. 6.

1.4. ВПРАВА «Види соціальної відповідальності start-up»

Численні дослідження поняття та сутності соціальної відповідальності бізнесу свідчать про багатогранність цього поняття, що дозволяє виокремити такі її види, як відповідальність перед державою, відповідальність перед працівниками підприємства / організації, відповідальність перед суспільством.

Соціальна відповідальність перед державою передбачає безумовну діяльність у встановленому українським законодавством нормативно-правовому полі, виконання вимог і норм законодавчих та підзаконних актів, що регламентують діяльність суб’єктів господарювання. Це ведення діяльності start-up на засадничих принципах добросовісності, порядності, чесності, взаємовигідного партнерства з державою.

Соціальна відповідальність перед працівниками базується на Декларації міжнародної організації праці (МОП). Згідно з положеннями цієї Декларації, ознаками гідної праці є такі [4]:

1. Продуктивна праця, здатна забезпечувати конкурентоспроможність країни.

2. Справедлива винагорода працівника.

3. Безпека на робочому місці.

4. Соціальний захист (від безробіття, у разі вагітності та необхідності догляду за дитиною, пенсійне забезпечення).

5. Активна участь у прийнятті управлінських рішень (в тому числі й через профспілки).

6. Рівні стартові позиції і можливості як чоловіків, так і жінок.

На нашу думку, одним зі свідчень соціальної відповідальності перед персоналом на сьогодні є програми протидії гендерній дискримінації, що свідчить про прагнення компаній, які мають такі програми, дійсно протидіяти наявним у суспільстві переконанням щодо певної професійної «неповноцінності» жінок порівняно з чоловіками.

Соціальна відповідальність перед суспільством охоплює економічну, екологічну, продуцентну, комунікативну та інші види соціальної відповідальності, які в сукупності забезпечують стабільне функціонування та сталий розвиток суспільства.

Завдання. Визначити можливі ключові пункти соціальної відповідальності start-up за видами соціальної відповідальності бізнесу. Заповнити наведену нижче таблицю.

Види соціальної відповідальності start-up Ключові пункти соціальної відповідальності start-up, які доцільно реалізовувати
Відповідальність перед державою  

Закінчення табл.

Відповідальність перед персоналом  
Відповідальність перед суспільством  

1.5. РОЛЬОВА ГРА «Соціальні цінності» [3, с. 145]

Мета: виявити, як співробітники визначають та сприймають корпоративні цінності компанії, наскільки вважають їх вагомими і чи готові дотримуватися правил задля реалізації корпоративних соціальних цінностей.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
1.9. ДІЛОВА ГРА «Карта цінностей»
1.15. ВПРАВА «Рейтингування компаній як соціально відповідальних»
ТЕМА 13. ІНТЕРАКТИВНИЙ МАРКЕТИНГ У ФОРМАТІ START-UP
1.3. ЗАВДАННЯ «Канали on-line та обгрунтування їх використання»
1.7. ЗАВДАННЯ «Розробити програму просування продукту start-up у форматі мобільного маркетингу»
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)