Posibniki.com.ua Право Правові основи управління у сфері економіки 2. Система та адміністративно-правовий статус органів державного управління в галузях будівництва та житловокомунального господарства


< Попередня  Змiст  Наступна >

2. Система та адміністративно-правовий статус органів державного управління в галузях будівництва та житловокомунального господарства


джена Постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2009 р. № 1216. Ця державна програма має на меті:

Державна політика в галузях будівництва та житлово-комунального господарства реалізується через механізм державного управління. Функції державного управління в зазначених галузях здійснюють органи виконавчої влади, які належать до вищої, центральної та місцевої ланок апарату державної влади.

На вищому рівні в системі органів державного управління в галузях будівництва та житлово-комунального господарства перебуває Кабінет Міністрів України. Його повноваження визначені ст. 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України». Хоча повноваження Уряду України у цій статті визначено в доволі загальній формі і прямих посилань на галузі будівництва та житловокомунального господарства не містять, з аналізу положень цієї статті можна зробити висновок, що Кабінет Міністрів України:

— забезпечує проведення державної політики в зазначених галузях народного господарства;

— забезпечує розроблення і виконання загальнодержавних програм;

— визначає доцільність розроблення державних цільових програм розвитку галузей будівництва та житлово-комунального господарства з урахуванням загальнодержавних пріоритетів та забезпечує їх виконання;

— здійснює управління об’єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами, делегує в установленому за-

накази «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії» вiд 24.11.2009 р. № 370, «Про затвердження Правил надання і погодження технічних умов на підключення до теплових мереж» вiд 29.10.2009 р. № 334, «Про затвердження Порядку конкурсного відбору інвестиційних та інноваційних проектів з енергозбереження в житловокомунальному господарстві» вiд 07.07.2009 р. № 194, «Про затвердження Правил підготовки теплових господарств до опалювального періоду» вiд 10.12.2008 р. № 620/378, «Про затвердження Методики розроблення технологічних нормативів використання питної води житлово-експлуатаційними підприємствами й організаціями» вiд 14.05.2008 р. № 126 та ін.

— забезпечує розроблення і виконання програм структурної перебудови галузей будівництва та житлово-комунального господарства та їхнього інноваційного розвитку, здійснює заходи, пов’язані з реструктуризацією та санацією відповідних підприємств і організацій.

Чіткіше повноваження Кабінету Міністрів України в галузях будівництва та житлово-комунального господарства регламентовані окремими законами. Так, відповідно до ст. 9 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» до компетенції Кабінету Міністрів України у сфері містобудування належать:

— визначення порядку здійснення державного контролю в містобудуванні;

— координація діяльності органів виконавчої влади, спеціально уповноважених органів з питань містобудування та архітектури;

— забезпечення:

• реалізації містобудівної політики України;

• розробки державних, міждержавних, найважливіших регіональних містобудівних програм і проектів;

• розроблення Генеральної схеми території України, схем планування окремих частин території України;

• виконання фундаментальних і пріоритетних науководослідних робіт з питань містобудування, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів та науковореставраційних робіт;

• визначення порядку:

• розроблення й затвердження державних стандартів, норм і правил у сфері містобудування;

• ліцензування певних видів господарської діяльності у будівництві;

• встановлення порядку проведення експертизи містобудівної документації й державної комплексної експертизи проектів конкретних об’єктів;

— встановлення порядку надання вихідних даних для проектування об’єктів містобудування.

Державно-управлінські повноваження Кабінету Міністрів України щодо здійснення нормативно-правового регулювання у

коном порядку окремі повноваження щодо управління зазначеними об’єктами міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям та відповідним суб’єктам господарювання; забезпечує розроблення і виконання державних програм приватизації в галузях будівництва та житлово-комунального господарства;

Головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної регіональної політики і політики у сфері будівництва, архітектури та містобудування, вдосконалення адміністративно-територіального устрою України є Міністерство регіонального розвитку та будівництва України. Як випливає з Положення про цей орган виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2007 р. № 750, основними завданнями цього міністерства в галузі будівництва є:

— участь у формуванні й забезпечення реалізації державної регіональної політики і політики у сфері будівництва, архітектури та містобудування, підготовка і внесення пропозицій щодо підвищення ефективності сприяння узгодженню діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у цій сфері, залучення громадськості до участі в підготовці та обговоренні проектів відповідних рішень органів державної влади;

— забезпечення технічного регулювання у сфері будівництва, містобудування, промисловості будівельних матеріалів, збереження історичних ареалів, традиційного характеру середовища населених пунктів, пам’яток архітектури і містобудування.

Головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері житлово-комунального господарства, житлової політики та міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус) є Міністерство з питань житлово-комунального господарства України. Згідно з Положенням про Міністерство з питань житловокомунального господарства України, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 р. № 717, його основними завданнями є:

— участь у формуванні й забезпечення реалізації державної політики у сфері житлово-комунального господарства, житлової політики та міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус), благоустрою населених пунктів, галузі поховання;

— управління, координація та регулювання діяльності у зазначеній сфері;

сфері житлово-комунального господарства закріплені за цим органом виконавчої влади ст. 8 Закону України «Про житловокомунальні послуги». Так, згідно з указаною статтею Кабінет Міністрів України уповноважений розробляти й затверджувати стандарти, норми, нормативи, порядки і правила у сфері житловокомунальних послуг.

— реформування житлово-комунального господарства;

— технічне регулювання у сфері житлово-комунального господарства та міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус);

— забезпечення проведення єдиної технічної, соціальноекономічної політики у сфері питної води та питного водопостачання;

— регулювання діяльності суб’єктів природних монополій у сфері централізованого тепло-, водопостачання та водовідведення, крім діяльності суб’єктів господарювання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової й електричної енергії та/або використовують нетрадиційні чи поновлювані джерела енергії;

— захист прав споживачів житлово-комунальних послуг у межах своїх повноважень, визначених законодавством.

На рівні областей та районів завдання і функції держави в галузях містобудування та житлово-комунального господарства уповноважені здійснювати відповідні місцеві державні адміністрації. Згідно з положеннями ст.ст. 18, 19, 20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 р., місцева державна адміністрація на відповідній території:

— організовує розроблення та проведення експертизи містобудівної документації населених пунктів відповідно до державних норм і стандартів;

— забезпечує організацію обслуговування населення підприємствами, установами й організаціями житлово-комунального господарства;

— організовує роботу з атестації об’єктів, сертифікації продукції, робіт і послуг підприємств і організацій житлово-комунального господарства;

— організовує охорону, реставрацію та використання пам’яток архітектури і містобудування;

— забезпечує реалізацію державної політики сприяння розвитку малого бізнесу, надає допомогу підприємцям, які займаються виробництвом будівельних матеріалів, наданням комунальних та інших послуг населенню;

— регулює ціни й тарифи за виконання робіт та надання житлово-комунальних послуг підприємствами, а також визначає і встановлює норми їх споживання, здійснює контроль за їх додержанням;

— здійснює фінансування заходів, пов’язаних із розвитком житлово-комунального господарства, благоустроєм та шляховим будівництвом;

— у спільних інтересах територіальних громад об’єднує на договірних засадах бюджетні кошти з коштами підприємств, установ, організацій та населення для будівництва, розширення, реконструкції, ремонту й утримання мереж тепло-, водо-, газо-, енергозабезпечення, житлово-комунальних об’єктів.

Поряд із Законом України «Про місцеві державні адміністрації» повноваження зазначених органів виконавчої влади в галузях будівництва та житлово-комунального господарства визначені в інших актах законодавства. Так, відповідно до ст. 13 Закону України «Про основи містобудування» до компетенції місцевих державних адміністрацій у сфері містобудування належить прийняття рішень щодо:

— реалізації державної політики у сфері містобудування на відповідній території;

— планування територій на відповідному рівні;

— підготовки пропозицій до програм соціально-економічного розвитку відповідної території;

— формування спеціально уповноважених органів з питань містобудування та архітектури, керівництво їхньою діяльністю;

— інформування населення про плани розміщення найважливіших містобудівних, промислових, енергетичних і транспортних комплексів;

— забезпечення охорони культурної спадщини;

— моніторингу забудови та іншого використання територій.

До компетенції обласної державної адміністрації належить прийняття рішень щодо:

— організації розроблення і подання на затвердження відповідних рад обласних містобудівних програм, схем планування території області;

— розроблення та подання на затвердження регіональних правил забудови;

— організації підготовки комплексних висновків щодо інвестиційних містобудівних програм;

— організації експертизи містобудівної документації для територій і населених пунктів області (крім міст Києва, Севастополя та обласних центрів) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

— здійснення державного контролю за дотриманням містобудівного законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій і в разі виявлення порушень — зупинення такого будівництва в порядку, встановленому законом;

— здійснення делегованих повноважень місцевих рад, пов’язаних із прийняттям в експлуатацію завершених будівництвом об’єктів, у порядку, встановленому законодавством.

До компетенції Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій належать також організація розроблення й експертизи містобудівної документації, підготовка її до затвердження, крім випадків, передбачених законом.

Повноваження місцевих органів виконавчої влади в галузі житлово-комунального господарства визначені ст. 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Згідно з цією статтею до компетенції обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері житлово-комунальних послуг належать:

— забезпечення дотримання вимог законодавства у цій сфері;

— розроблення й реалізація регіональних та місцевих програм, участь у розробленні й реалізації державних програм у цій сфері;

— ліцензування певних видів господарської діяльності відповідно до закону;

— взаємодія з органами місцевого самоврядування з питань надання житлово-комунальних послуг та регулювання цін/ тарифів у межах своїх повноважень;

— залучення небюджетних джерел фінансування для забезпечення виконання державних та регіональних програм у сфері житлово-комунальних послуг;

— здійснення контролю цін/тарифів на житлово-комунальні послуги та моніторингу стану розрахунків за них;

— вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законів.

З метою забезпечення практичної реалізації зазначених державно-управлінських повноважень у складі місцевих державних адміністрацій утворюються відповідні структурні підрозділи. Так, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження рекомендаційних переліків управлінь, відділів та інших структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій» вiд 01.08.2007 р. № 996 передбачається створення в структурі обласних державних адміністрацій управлінь житловокомунального господарства, управлінь регіонального розвитку, містобудування та архітектури, а в структурі районних державних адміністрацій — відділів житлово-комунального господарства, а також відділів регіонального розвитку, містобудування та архітектури.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4. Адміністративна відповідальність у галузях будівництва та житловокомунального господарства
Організаційно-правові засади державного управління у сфері фінансових послуг
2. Система та адміністративно-правовий статус органів державного регулювання у сфері фінансових послуг
3. Методи державного регулювання у сфері надання фінансових послуг
4. Адміністративна відповідальність за правопорушення у сфері надання фінансових послуг
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)