Posibniki.com.ua Маркетинг Маркетингове ціноутворення Тема 3 СИСТЕМА ФАКТОРІВ ВПЛИВУ НА ЦІНОВУ ПОЛІТИКУ ПІДПРИЄМСТВА


< Попередня  Змiст  Наступна >

Тема 3 СИСТЕМА ФАКТОРІВ ВПЛИВУ НА ЦІНОВУ ПОЛІТИКУ ПІДПРИЄМСТВА


Опрацювавши матеріал цієї теми, ви будете знати: ? фактори внутрішнього середовища підприємства, що впливають на ціноутворення; ? ринкові та макрофактори, які впливають на цінові рішення підприємства; ? особливості й умови застосування прямого й опосередкованого впливу держави в питання ціноутворення; ? методи втручання держави в процеси ціноутворення в ринкових умовах, а також уміти:

• аналізувати вплив різних факторів на ціноутворення;

• обґрунтовувати цінові рішення виходячи з результатів аналізу внутрішнього і зовнішнього середовища підприємства.

3.1. Основні терміни та визначення

Конкурентна перевага — наявність у підприємства або продукту якоїсь ексклюзивної цінності, що дає їй перевагу перед конкурентами.

Конкурентоспроможність — 1) здатність продукту або фірми задовольняти конкретну потребу порівняно з аналогічними об’єктами, представленими на даному ринку, і бути виділеним споживачами із сукупності інших конкурентних пропозицій; 2) можливість успішного продажу товару на конкретному ринку в конкретний час і здатність об’єкта витримувати конкуренцію з аналогічними об’єктами на даному ринку.

Конкуренція — суперництво в якій-небудь сфері між окремими особами, зацікавленими в індивідуальному досягненні однієї й тієї ж мети (зокрема, між підприємцями — за велику частку прибутку, ринки збуту, джерела сировини).

Корисність товару — сукупність усіх компонентів матеріальної або нематеріальної природи, що дають користь, яку отримує споживач.

Лінія «еквівалентної» цінності (англ. value equivalence line — VEL) — лінія, яка розділяє по діагоналі карту цінності, в кожній точці якої ціна і якість збалансовані, і кожна точка якої являє собою рівноцінне співвідношення сприйманої ціни і сприйманого якості пропозиції.

Маржинальний дохід фінансовий показник, який складається з постійних витрат і прибутку.

Ринок — 1) місце зустрічі попиту та пропозиції, де відбувається виявлення ступеня відповідності характеристик виробленого продукту суспільної потреби в ньому, здійснюється порівняння конкурентоспроможності даного товару з конкурентоспроможністю товару-конкурента; 2) сфера обміну товарами, послугами та іншою власністю; 3) організоване місце торгівлі; 4) джерело отримання товарів і послуг; 5) фізично або віртуально представлена сукупність існуючих і потенційних продавців і покупців якихось продуктів або послуг.

Роздрібні ціни — ціни, за якими товари реалізуються у роздрібній торговельній мережі кінцевим споживачам; за цими цінами товари вибувають зі сфери обігу і споживаються у домашньому господарстві.

Світова ціна ціна, що відображає найбільш представницькі угоди з купівліпродажу певного товару на міжнародному ринку. Представницькими вважаються ціни великих, систематичних і стійких експортних чи імпортних операцій, що здійснюються на звичайних комерційних умовах в основних центрах міжнародної торгівлі відомими фірмами-експортерами та імпортерами відповідної продукції; світовими цінами можуть виступати і котирування великих бірж.

Сегмент ринку — сукупність, група споживачів, що однаково реагують на один і той же пропонований продукт і на комплекс маркетингу.

Сегментування ринку — розподіл ринку на чіткі групи споживачів, які висувають різні вимоги до товару і по-різному реагують на маркетингові зусилля фірми.

Собівартість — це вираз у грошовій формі витрат на виробництво і реалізацію продукції.

Структура ціни відсоткове співвідношення елементів ціни в її абсолютному значенні.

Товар — усе, що може бути запропоновано ринку для задоволення певного бажання або потреби.

Товарний асортимент — група товарів, тісно пов’язаних між собою або завдяки схожості їх функціонування, або через те, що їх продають одним і тим же групам клієнтів, або через одні й ті ж збутові канали, або в рамках одного і того ж діапазону цін, або тому, що вони виробляються однією компанією.

Торгова марка — це назва, термін, знак, символ, малюнок або їх комбінація, призначені для того, щоб ідентифікувати продукт і диференціювати його від продукту конкурентів.

Точка беззбитковості — обсяг реалізації продукції, за якого доходи підприємства дорівнюють його витратам.

Управління цінами — 1) сукупність усіх окремих рішень і дій осіб або організаційних одиниць у межах підприємства, які мають вплив на ціну транзакції; 2) система правил і підходів до визначення та використання цін.

Ф’ючерсний контракт — стандартний документ, який засвідчує зобов’язання придбати (продати) базовий актив у визначений час і на визначених умовах у майбутньому, з фіксацією цін на момент укладення зобов’язань сторонами контракту.

Фіксована (тверда) ціна (англ. fixed price) — встановлюється у момент підписання контракту, не підлягає зміні протягом усього терміну його дії і не залежить від термінів і порядку постачання товарної партії.

Фіксовані ціни — формуються на базі нормативного підходу і прямо встановлюються державою в особі будь-яких органів влади й управління.

Форвардний контракт — двостороння угода за стандартною (типовою) формою, яка засвідчує зобов’язання особи придбати (продати) базовий актив у визначений час і на визначених умовах у майбутньому, з фіксацією цін такого продажу під час укладення форвардного контракту.

Хеджування — це страхування цінового ризику учасників біржової торгівлі, яке дозволяє мінімізувати їх фінансові втрати шляхом одночасного укладання форвардної та ф’ючерсної угоди на однаковий обсяг однакового товару.

Альтернативні витрати – грошові витрати, пов’язані з утраченими можливостями кращого використання ресурсів фірми (витрати упущених можливостей). Альтернативні витрати можуть мати явний або неявний характер.

Явні альтернативні витрати набувають форми прямих грошових платежів підприємства за фактично придбані ресурси (виплата заробітної плати, оплата устаткування, сировини, матеріалів, енергії, транспортних послуг, оренда приміщень тощо); вони дорівнюють бухгалтерським витратам.

Неявні альтернативні витрати – це вигода, втрачена внаслідок невикористання економічного ресурсу в найдохіднішій зі всіх можливих сфер і галузей господарювання, це упущений дохід підприємства. Часто це витрати на використання ресурсів, що належать самим власникам фірми як юридичним особам. Такі витрати не передбачаються контрактом, не є обов’язковими платежами, часто мають прихований характер, однак їх необхідно враховувати під час прийняття економічних рішень.

Безповоротні витрати – це такі витрати, що були зроблені в минулому, вони не можуть бути змінені ніякими дійсними чи майбутніми діями. Саме через свою невідшкодовуваність вони не повинні впливати на рішення фірми.

Бухгалтерські витрати на виробництво та реалізацію продукції – це витрати, що формуються відповідно до стандартів бухгалтерського обліку про склад витрат на виробництво та реалізацію продукції (робіт, послуг) і відносяться на її собівартість. До складу таких витрат входять: матеріальні витрати, витрати на оплату праці, відрахування на соціальні заходи, амортизація основних фондів, інші витрати.

Вертикальне фіксування цін – нав’язування виробником своєї ціни посередникам.

Горизонтальне фіксування цін – угода двох чи більше конкуруючих підприємств про утримання цін на певному рівні.

Демпінг – продаж товару нижче собівартості з метою усунення конкурентів.

Підприємницькі витрати – всі витрати, що враховують при визначенні ціни пропозиції. Вони містять: а) бухгалтерські витрати; б) нормальний підприємницький прибуток, який повинен служити джерелом фінансування капітальних вкладень в основні фонди і джерелом приросту оборотних коштів, витрат на дослідження та конструкторські розробки, на соціальні заходи, виплат дивідендів по акціях і відрахування податків, що сплачуються за рахунок прибутку; в) податок на додаткову вартість (ПДВ), якщо

він нараховується понад ціну підприємства, і акцизи, якщо товар підприємства – підакцизний; г) мита на експортні товари фірми, якщо вона здійснює зовнішньоекономічну діяльність; д) альтернативні витрати.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
3.3. Задачі для самостійного розв’язання
Тема 4 ФОРМУВАННЯ ЦІНОВОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА
4.2. Запитання і тести для самоконтролю
4.3. Задачі для самостійного розв’язання
Тема 5 ВИЗНАЧЕННЯ МОЖЛИВОГО ДІАПАЗОНУ ЦІНИ ТОВАРУ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)