Posibniki.com.ua Макроекономіка Регіонально-просторовий розвиток України 8.4. Шляхи підвищення інфраструктурного забезпечення розвитку України


< Попередня  Змiст  Наступна >

8.4. Шляхи підвищення інфраструктурного забезпечення розвитку України


Економічна безпека транспортного комплексу визначається здатністю вітчизняного транспорту якісно забезпечувати попит економічних суб’єктів на внутрішні та міжнародні перевезення, можливості конкурувати на міжнародних ринках перевезень, а також реалізовувати транзитний потенціал.

Послаблення позиції України на світовому ринку перевезень, втрата транзитних потоків, експансія іноземних транспортних компаній загострили нині проблеми економічної безпеки. Механізми захисту національних інтересів в Україні поки що недостатньо розроблені. Питання економічної безпеки країни в транспортному комплексі вивчаються багатьма вченими. Так А. М. Перцев, Г. М. Андрєєв, В. О. Паршиков серед показників економічної безпеки транспорту називають рівень зношеності основних фондів, рівень інвестицій у розвиток транспорту, транспортоємність ВВП, участь закордонних експедиторських фірм на ринку перевезень, втрата транзиту від переходу перевезень на закордонні транспортні комунікації [16].

На основі досліджень Інституту комплексних транспортних проблем (ІКТП) — центру з проблем економічної безпеки України в галузі транспорту до основних критеріїв і показників (індикаторів економічної безпеки транспорту) належать:

• здатність транспортного комплексу функціонувати в режимі розширеного відтворення;

• відповідність транспортної системи України потребам суспільного виробництва, населення, зовнішньої торгівлі країни;

• доступність транспорту для населення;

• збереження транспорту як інтегрованої міжрегіональної системи;

• конкурентоспроможність вітчизняного транспорту на світових ринках транспортних послуг;

• екологічна безпека;

• економічне забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності.

У визначенні загроз і критеріїв економічної безпеки передусім враховуються національні інтереси України в галузі транспорту, а саме:

— повне використання транспортного потенціалу;

— мінімізація транспортної складової в собівартості товарів;

— забезпечення конкурентоспроможності українського транспорту на світових ринках перевезень і власних потреб економіки та населення.

Транспорт має протистояти внутрішнім та зовнішнім загрозам, що впливають на його економічну безпеку.

Україна як незалежна держава приділяє особливу увагу забезпеченню міжнародних і транзитних перевезень. Саме в цій сфері основні загрози економічній безпеці транспорту, яківимагають негайного вирішення шляхом посилення державного регулювання тарифної політики, оновлення рухомого складу, розбудови мережі міжнародних транспортних коридорів.

Через втрачені ринки перевезень нереалізовані доходи транспорту сягають 10 % ВВП, що є загрозою економічній безпеці держави. Прямі щорічні збитки через втрату вантажного флоту становлять 600 млн дол. США. З відкриттям обхідного нафтопроводу Суходольна — Родіонівська втрачено 23 млн т транзитного потоку нафти, що забезпечувало надходження коштів у розмірі 67 млн дол. США. У результаті Україна втрачає свої позиції на світовому ринку перевезень, зовнішня торгівля залежить від іноземного транспорту, погіршується якість обслуговування виробництва й населення, зменшується відрахування до бюджетів усіх рівнів, зростає безробіття й соціальна напруженість, особливо в приморських регіонах.

Стан економічної безпеки транспорту в Україні переходить критичну межу. Виняток становить газопровідний транспорт, який характеризується відносно молодими основними фондами та невеликим спадом перевезень завдяки стабільним обсягам транзиту з Росії до Західної Європи.

Загрозами транспортної безпеки України є:

• зменшення транзитних потоків і витіснення українських перевізників з міжнародних ринків перевезень через втрату флоту;

• старіння транспортних засобів;

• відсутність механізму відтворення основних фондів;

• експансію закордонних транспортних та експедиторських компаній, унаслідок чого Україна буде лише обслуговувати транспортну інфраструктуру.

Гострою загрозою економічній безпеці є втрата конкурентоспроможності вітчизняних перевізників судноплавних, авіаційних та автомобільних компаній. Так, частка вітчизняного морського флоту в експортних і транзитних вантажопотоках становить 8 %, авіаперевізників у польотах на Європу — 20 %, автомобільного пасажирського транспорту — 45 %. Такий стан справ призведе до того, що вітчизняною транспортною інфраструктурою міжнародного значення будуть користуватися іноземні перевізники, а вітчизняний транспорт буде її обслуговувати.

Автомобільним міжнародним вантажним перевезенням характерні експансія на Європейському ринку через демпінг цін і низьку заробітну плату водіїв, гострі суперечності в Асоціації міжнародних дорожніх перевізників, які призводять до призупинення перевезень за процедурою МДП (міжнародні дорожні перевізники).

Причинами втрати конкурентоспроможності перевізників на авіаційному транспорті є старіння парку літаків, невідпрацьованість лізингу літаків (не введено пільгових умов оподаткування лізингу, не вирішується питання державних гарантій лізингу).

Таким чином, в умовах переходу до ринкових відносин і реформування форм власності перед Україною постали проблеми економічної безпеки транспорту, вирішення яких є невідкладним державним завданням.

Контрольні запитання

1. Поясніть, як геоекономічне положення України впливає на її регіонально-просторовий розвиток?

2. Дайте характеристику експорту транспортних послуг України.

3. Які чинники впливають на утвердження України як транзитної держави?

4. Проаналізуйте вплив участі України в Євро-Азійській системі МТК на розвиток її економіки.

5. Охарактеризуйте ефективність створення в Україні мережі різних видів МТК (залізничних, автомобільних, Дунайського, Євроазіатського нафтотранспортного).

6. Чи існує загроза економічній безпеці в транспортному комплексі України на сучасному етапі?

7. Поясніть, який вплив має інфраструктурне забезпечення України на її просторовий розвиток?

Навчальне завдання

Проаналізуйте техніко-економічний стан автомобільних і залізничних МТК, користуючись таблицями № 1, 2 (с. 260 і 264-265).

Творче завдання

1. Надайте пропозиції щодо розбудови й вдосконалення прикордонних пунктів пропуску в зоні МТК України.

2. Розкрийте роль інфраструктурного забезпечення України в глобальному економічному просторі.

Тестові завдання

1. Майже половина імпорту енергоносіїв України надходить з: а) Туркменістану, Казахстану; б) Росії, Молдови; в) Балтії, Білорусі; г) Росії, Туркменістану.

2. Найпотужнішими за інтенсивністю руху є транспортні коридори: а) 3, 9; б) Європа, Азія; в) Критський 9; г) 3, 5.

3. Територією України з 10 Критських МТК проходять: а) 2; б) 4; в) 7; г) 10.

4. Транс’європейським газопроводом є: а) «Дружба»; б) Чоп — Київ; в) Дашава — Дрогобич; г) «Союз».

5. Закінчіть визначення: «Міжнародні транспортні коридори — це а) сукупність магістральних транспортних комунікацій; б) самостійна сфера експорту послуг; в) перевезення вантажів транспортними засобами; г) експорт транспортних послуг».

6. Закінчіть визначення: «Експортний потенціал країни — це: а) уся продукція, що виробляється в країні; б) обсяг товарів і послуг, що можуть бути вироблені в країні та реалізовані на світовому ринку; в) товари, що вивозяться за межі країни; г) природні мінеральні ресурси, які країна вивозить за свої межі».

7. Закінчіть твердження: «Економічна безпека транспорту — це: а) стан задоволення населення країни у перевезеннях; б) рівень безпеки на транспорті (аварійність); в) технологічний вплив транспорту на довкілля; г) здатність якісно забезпечити попит на внутрішні та міжнародні перевезення».


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
УКРАЇНА В СИСТЕМІ ГЛОБАЛЬНИХ РЕГІОНАЛЬНИХ ПРОСТОРІВ
9.2. Сутність транскордонної співпраці, її основні форми та функції
9.3. Організаційно-правове та фінансове забезпечення розвитку транскордонної співпраці
9.4. Єврорегіони як особливий вид економічного простору
9.5. Участь України в міжнародних регіональних організаціях як форма регіонально-просторового розвитку
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)