Posibniki.com.ua Економіка Економіка суспільного сектору 10.2. Сфера дії та зв’язок оподаткування з еластичністю за ціною


< Попередня  Змiст  Наступна >

10.2. Сфера дії та зв’язок оподаткування з еластичністю за ціною


поділятиметься на користь держави. Оскільки ринок не зможе оперувати частиною товарів в обсязі Q E – Q T , то побічним наслідком запровадження податку стане виникнення ринкової неефективності та безповоротна втрата частини суспільного доброQQ E Q E Q T Q P P S D P E P P P E P C D S ? ? ? ? ? ? надлишок споживача надлишок виробника п о д а т о к (а) Ринок до запровадження податку (б) Ринок після запровадження податку

Запровадження більшості податків у короткостроковому періоді насамперед знижує обсяги пропозиції оподаткованих товарів, адже у підприємців зростають відрахування з їхнього виторгу. При цьому важливого значення набуває ступінь еластичності ринкових кривих: він визначатиме розміщення сфери дії податку між споживачем і виробником. Розглянемо дане явище докладніше.

Якщо попит на товар за ціною є еластичним, це означає, що за певної зміни його ціни обсяг купівлі товару також помітно зміниться. Навпаки, за нееластичного попиту спостерігатиметься невелика залежність обсягів закупівлі товару від ціни. Оскільки введення податків впливає саме на ціни, то еластичність попиту, зрештою впливатиме на добробут ринкових учасників (рис. 10.3). Q T

Р S

Р D

0 S T D

0 S T

Р C

Р C

Р E

Р E

Р P (а) Попит еластичний(б) Попит нееластичний Q

Р P Q T QQ E Q E S

Рис. 10.3. Вплив еластичності попиту на сферу дії податку

Як видно з графіків, за високоеластичного попиту за ціною основна частина від запровадження податку Р

С – Р

Р перекладається на виробника

— частка його надлишку скорочується помі-

Навпаки, за нееластичного попиту за ціною основне навантаження зі сплати податку нестиме споживач

— він не може легко відмовитися від купівлі оподаткованого продукту, бо у останнього практично не існує замінників. Відзначимо, що обсяги торгівлі продуктом на ринку при цьому скоротяться несуттєво: від Q E до Q T.

Прикладами таких продуктів є пальне, деякі алкогольні вироби, ліки і т. ін.

Тепер розглянемо вплив еластичності пропозиції за ціною на результати оподаткування. Коли пропозиція досконало еластична, то за даного рівня цін виробники можуть запропонувати будьяку кількість товару. Тому за включення у ціну товару податку все навантаження переміститься на надлишок споживача (рис. 10.4), адже для виробника ціна не прив’язана до обсягів виробництва. Такий стан може спостерігатися на досконало конкурентних локальних ринках, найчастіше протягом жорстко обмежених відтинків часу. D Q E

Р S

0 = S T

Р

Р S

0 = S T

Р

0 S T D

Р C

Р E

Р E Q T QQ E Q

Р P (а) Пропозиція еластична(б) Пропозиція нееластична S

Рис. 10.4. Вплив еластичності пропозиції на сферу дії податку

тно сильніше, ніж у споживача. Причиною цього є те, що в еластичних за ціною товарів найчастіше є близькі замінники, на які переключатиметься увага покупців після запровадження податку на аналізований товар.

У довгостроковому періоді може виникати протилежна ситуація, коли учасники ринку через певний час пристосовуються до нової кон’юнктури, що утворилася після запровадження податку на товар. Унаслідок цього обсяги пропозиції товару перестають залежати від рівня цін (тобто пропозиція стає нееластичною), а запровадження податку зменшуватиме надлишок і добробут виробника (рис. 10.4).

Отже, у визначенні наслідків оподаткування еластичність попиту і пропозиції відіграє ключову роль. Узагальнити їх узаємозв’язки можна за допомогою такої таблиці.

Таблиця 10.2

НАСЛІДКИ ВВЕДЕННЯ ПОДАТКУ ДЛЯ РИНКУ І ДОБРОБУТУ З УРАХУВАННЯМ ЕЛАСТИЧНОСТІ

ПопитПропозиція еластичнийнееластичнийеластичнанееластична обсяги виробництва суттєво скорочуються несуттєво скорочуються скорочуються практично не змінюються

Р и н о к ціни дещо зростають помітно зростають зростають на величину податку практично не змінюються споживачів дещо знижується суттєво знижується суттєво знижується практично не змінюються

Д о б р о б у т виробників суттєво знижується дещо знижується практично не змінюються суттєво знижується

Сфера дії податку зміщується на виробників зміщується на споживачів зміщується на споживачів зміщується на виробників

Спираючись на дані про еластичність попиту Е D і еластичність пропозиції Е S , можна математично визначити рівень зростання цін для виробників і для споживачів унаслідок запровадження податку. Пригадаємо, що еластичність

— це відношення зміни обсягів виробництва ?Q до зміни рівня ціни ?P у відсотках:

; % C C D P Q E ? ? =(10.1); % % C C D P Q E ? ? =(10.1)

, % P P S P Q E ? ? =(10.2) , % % P P S P Q E ? ? =(10.2)

— обсяги торгівлі і ціни

— для споживачів і виробників. Врахуємо, що на ринку, який поєднує попит з пропозицією, зміна обсягів торгівлі від податку для споживачів еквівалентна зміні для виробників після перетворень можна встановити відсоток зростання цін від введення податку для виробників: DS і за аналогічною схемою

(?Q C = ?Q

Р ).

Оскільки податок Т у відсотках

— це різниця між цінами споживачів P C і виробників P P ( %% PC PPT?-?=), то включивши його до формул еластичності (10.1) і (10.2), (?Q C = ?Q

Р ).

Оскільки податок Т у відсотках

— це різниця між цінами споживачів P C і виробників P P ( %% PC PPT?-?=), то включивши його до формул еластичності (10.1) і (10.2), % P D PT E ?+ ? =(10.3) ; % P P D PT Q E ?+ ? =(10.3) ; % % P P D PT Q E ?+ ? =(10.3) , % TP Q E C C S -? ? =(10.4) , % % TP Q E C C S -? ? =(10.4) , % D P EE ET P ? =?(10.5) , % D P EE ET P ? =?(10.5)

— для споживачів: DS

. % S C EE ET P ? =? (10.6) . % S C EE ET P ? =? (10.6)

Отже, формули (10.5) і (10.6) доцільно використовувати для визначення сфери дії податку на споживачів і виробників.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Проблемні ситуації
11.1. Надлишковий податковий тягар: сутність і причини утворення
11.2. Тягар від оподаткування на ринках товарів і праці
11.3. Правила оптимізації оподаткування в країні
Проблемні ситуації
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)