Posibniki.com.uaЕкономікаБюджетно-податкова політика2.2. Розроблення бюджетної стратегії і тактики в Україні: етапи й особливості


< Попередня  Змiст  Наступна >

2.2. Розроблення бюджетної стратегії і тактики в Україні: етапи й особливості


Нинішня система розроблення бюджету в Україні має значні вади на різних етапах бюджетного процесу, у тому числі й на стадіях прогнозування, планування та аналізу бюджетних показників. Однією з її вад є слабка координація дій між організаціями, а також брак спільної інформаційної бази для розробленняпоказників бюджету і здійснення своєчасного бюджетного моніторингу. Перші кроки в налагодженні цього механізму дав можливість здійснити прийнятий Бюджетний кодекс України, який закріпив чіткішу процедуру складання бюджету, заклав правові основи взаємодії різних державних установ під час прогнозування, планування та розроблення бюджету.

Оскільки Державний бюджет України формується на основі найважливіших економічних і фінансових документів країни, через нього реалізується макроекономічна політика держави та відображаються інтереси міністерств і відомств, підприємств і організацій, різних верств населення та всіх регіонів України, то для наочнішого аналізу взаємозв’язків між різними гілками бюджетної системи необхідно розглянути рис. 2.3 [43] та додатки 1, 2, що ілюструють основні етапи розроблення бюджетної політики в Україні.

Умовно можна виокремити два основні етапи розроблення бюджетної політики: І етап

— розроблення бюджетної стратегії, або підготовчий етап, на якому відбуваються:

• бюджетне прогнозування в межах макроекономічного прогнозування;

• бюджетний аналіз у межах макроекономічного аналізу розвитку країни;

• розроблення «Основних напрямів бюджетної політики» на наступний бюджетний рік. ІІ етап — розроблення бюджетної тактики, або етап складання проектів бюджетів різних рівнів державного управління, — власне бюджетне планування на наступний бюджетний рік.

На етапі підготовчої роботи Міністерство економіки України розробляє прогноз основних макропоказників економічного й соціального розвитку на основі виконання показників за минулий рік та програми соціально-економічного розвитку країни в наступному році. Важливою складовою цього прогнозу є основні прогнозні показники зведеного бюджету країни (див. дод. 3).

На стадії розроблення прогнозів показників державного бюджету відбувається взаємодія державних органів, наукових установ, органів статистики і багатьох інших структур, які обмінюються інформацією, необхідною для розроблення прогнозів. Однак на сьогодні ця діяльність має дуже нерегламентований характер, що призводить до зниження результативності прогнозування. Якість прогнозування показників бюджету значною мірою залежить від узгодженості та координації дій усіх учасників цього процесу.

Міністерство фінансів

України

Кабінет

Міністрів

України

Рис. 2.3. Бюджетна система: взаємозв’язок між різними суб’єктами

На підготовчому етапі Національний банк України до 1 квітня також готує та подає до Верховної Ради України і Кабінету Міністрів України проект основних засад грошово-кредитної політики та проект свого кошторису на наступний бюджетний рік. Головні розпорядники бюджетних коштів, Державне казначейство, Міністерство фінансів та інші учасники бюджетного процесу складають та аналізують звітність про стан виконання бюджету за минулий рік. Міністерство фінансів має оцінювати доходи та розробляти попередні показники видатків до проекту зведеного й державного бюджетів на наступний рік.

На основі аналізу та оцінки цих показників Кабінет Міністрів України формує «Основні напрями бюджетної політики» на наступний бюджетний рік і подає їх на розгляд Верховної Ради України в травні поточного року. Цей документ є результуючим

щодо розроблення бюджетної стратегії. Процес розроблення бюджетної стратегії та тактики ілюструє рис. 2.4

Рис. 2.4. Розроблення бюджетної політики в Україні

Рис. 2.4. Розроблення бюджетної політики в Україні

Через суперечливу регламентованість розроблення бюджетноподаткової політики, що існує нині в царині бюджетотворення в Україні, а також у зв’язку з негативною оцінкою макроекономічної ситуації в країні, Міністерство економіки підготувало нову редакцію Закону України «Про державне прогнозування і розробку програм економічного і соціального розвитку України», кон-цепція якого вже схвалена урядом і профільним комітетом парламенту. За цією редакцією вважається, що бюджет має складатися під цільові програми розвитку секторів економіки, обраних Кабінетом Міністрів України як робочі пріоритети. Отже, пропонується змінити схему, за якою спочатку необхідно було б Верховній Раді України затверджувати Державну програму економічного і соціального розвитку України на визначений рік, за реалізацію якої відповідає уряд, а потім — «Основні напрями бюджетної політики». Адже нині, відповідно до Бюджетного кодексу України, у травні подається проект «Основних напрямів бюджетної політики», а програма уряду разом з проектом бюджету — тільки у вересні. Крім цього, варто зазначити, що проект «Основні напрями бюджетної політики» не належить до жодного нормативного документа, нічим не врегульовуюється, що зумовлює його вільне трактування, щорічні структурні та смислові зміни. Можливо, саме ця нова редакція Закону України «Про державне прогнозування і розробку програм економічного і соціального розвитку України» покладе край несистемній політиці держави у сфері структурування та розроблення бюджетної політики, що, у свою чергу, підтримає стабільність економічного розвитку України.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
2.4. Середньострокове планування та прогнозування бюджету: способи запровадження в Україні
2.5. Світовий досвід застосування середньострокового планування та прогнозування бюджету
3.1. Бюджетне прогнозування: організаційно-методичне забезпечення
3.2. Бюджетне прогнозування: методологічні рекомендації МВФ
Бюджетне прогнозування: методологічні рекомендації МВФ. Частина 2.
Дисциплiни

МаркетингАнглійська моваБухгалтерський облікЕкономікаІнформатикаМенеджментПолітологіяСтатистикаФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki