2.1. Стисла характеристика розділу, мета і завдання його вивчення
Операційний менеджмент, виходячи зі змісту досить поширеної концепції поділу управління на стратегічне та поточне, являє собою яскравий приклад поточного управління в організації. Це зовсім не означає, що стратегічний аспект не є притаманним управлінню операціями. Навпаки, проблема формування і ревізії виробничої (операційної) стратегії та забезпе чення її успішної реалізації — вагома складова проблематики операційного менеджменту. Проте ці питання висвітлюються у розділі 3 курсу. А у цьому розділі розглядаються різноманітні аспекти поточного функціонування операційної системи (передбачається, що зазначена операційна система знаходиться, відповідно до концепції життєвого циклу, вже 56 опанованої студентом, на етапі стабільного функціонування і усталено працює у нормативному режимі, тобто жодних суттєвих змін у прийнятих раніше продуктових, технологічних, організаційних рішеннях не відбувається).
Вивчаючи теми розділу, поглиблену увагу слід приділити ієрархічному виробничому плануванню, засвоївши сутність так званого сукупного (агрегованого) планування і тісно пов’язаного з ним оперативного планування та контролю опера ційної діяльності (цей матеріал розглядається у темі 5 “Планування та контроль реалізації операційної функції організації”), оскільки на практиці операційні менеджери будь-якої бізнесової або небізнесової організації приділяють основну увагу проблемам, що виникають саме у цій сфері поточного управління.
Не менше значення мають і питання теми 6 “Забезпечення усталеного функціонування операційної системи”, оскільки стабільність функціон ування операційної системи забезпечується не тільки увагою до управління основним виробничим (операційним) процесом, а й раціональною організацією, всебічним плануванням і контролем діяльності всіх інфраструктурних підрозділів організації. Запропонована студентам концепція “твердих” і “м’яких” чинників забезпечення усталеного функціонування операційної системи робить дуже важливий, з позицій сучасного менеджменту, акцент на значенні не лише матеріально го, технічного, енергетичного, а й кадрового, інформаційного та організаційно-управлінського забезпечення стабільності роботи системи.
Друга половина минулого століття ознаменувалася тим, що проблема забезпечення та постійного підвищення рівня якості продукції та послуг, призначених задовольняти запити споживачів, перетворилася у проблему управління якістю та продуктивністю всіх аспектів діяльності будь-якого підприємства чи органі зації. Розгляду цих питань з позицій операційного менеджменту присвячено тему 7 “Управління якістю та продуктивністю операційної діяльності”, а наголос робиться на тому, що: по-перше, управління продуктивністю та якістю у сфері операцій є одним із найдієвіших чинників забезпечення конкурентоспроможності організації; подруге, управління продуктивністю та якістю на сьогодні є невід’ємн ою складовою управління поточним функціонуванням операційної системи.
У результаті вивчення матеріалу цього розділу студент матиме уявлення про: організаційно-економічну усталеність (стійкість) операційної системи та регулятори операційної 57 діяльності; чинники та сучасні системи забезпечення усталеного функціонування операційної системи; виробничі аспекти забезпечення конкурентоспроможності організації та роль і місце у цьому управління продуктивністю та якістю. Він розумітиме логіку процесу планування виробничої (операційної) діяльності; набуде знань щодо інструментарію поточного планування та контролю операцій, управління запасами, управління якістю та продуктивністю; опанує навики аналізу по вноти та релевантності інформації, наданої в умовах задач, запропонованих до розв’язання у відповідних темах; навчиться обґрунтувати вибір управлінських рішень і доводити їхню правильність, здійснивши необхідні розрахунки.