Posibniki.com.ua Банківська справа Безпека банківської діяльності Розділ 11 ДІЇ УСТАНОВ БАНКІВ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ


< Попередня  Змiст  Наступна >

Розділ 11 ДІЇ УСТАНОВ БАНКІВ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ


11.1. Організація дій банку на випадок виникнення екстремальних ситуацій.

11.2. Забезпечення діяльності банку під впливом уражаючих факторів екстремальних ситуацій.

Резюме

Терміни і поняття

Питання для перевірки знань

Завдання для індивідуальної роботи

Література для поглибленого вивчення

Вивчивши матеріал цього розділу, ви будете знати: суть і види екстремальних ситуацій, що можуть утворюватися в/навколо банку; організацію дій банку на випадок виникнення екстремальних ситуацій; дії банку в умовах виникнення психологічних чи ідеологічних диверсій, терористичних актів, техногенних аварій та катастроф, стихійного лиха, масових протестів і безладдя; правила ліквідації наслідків впливу екстремальних ситуацій і відновлення режиму безпеки банку, а також уміти: забезпечувати безпечну поведінку в умовах дії уражаючих факторів екстремальних ситуацій; грамотно діяти у складі евакуаційних команд та команд рятівників у разі виникнення екстремальних ситуацій; забезпечувати роботу банку в умовах дії уражаючих факторів екстремальних ситуацій.

11.1. Організація дій банку на випадок виникнення екстремальних ситуацій

Окрім загроз економічного, інформаційного та кадрового характеру сучасний бізнес може стикатися з різними непередбачуваними обставинами, результати негативної дії яких можуть завдавати масової шкоди засобам виробництва, персоналу, виробничим технологіям і бізнесу взагалі. Через дію таких обставин суб’єкти господарювання змушені займатись аварійно-рятівними роботами, вживати заходів для збереження здоров’я постраждалих працівників, змен шенню матеріальної шкоди, відновленню свого бізнесу.

Крім того, характерною особливістю сьогодення є високе фізичне та психологічне напруження при вирішенні всіх життєвих завдань, у тому числі і в процесі виробництва. Таке напруження, зокрема, створюють умови навколишнього середовища, інформаційна насиченість нашого буття, підвищена емоційність взаємовідносин та сприйняття різноманітних ситуацій підприємницької діяльності. Усе вище зазначене у сукупності може обумовлювати ситуації за яких підприємства, банки, установи та їх працівники піддаються серйозному впливу досить напружених, майже критичних ситуацій, які характеризуються високим рівнем загроз їх здоров’ю, життю та діяльності.

Характеризуючи суть поняття екстремальної ситуації слід зазначити, що під екстремальними ситуаціями в бізнесі можна розуміти події, явища природного, еконо мічного, соціального чи якогось іншого походження або результат діяльності суб’єктів чи певних процесів, які за своєю інтенсивністю, масштабами поширення, тривалістю, складністю та небезпечністю виходять за межі звичайних умов існування, можуть уражати людей, об’єкти та суб’єкти економіки або довкілля та вимагають для їх подолання найвищої концентрації фізичних, духовних, фінан сових, матеріальних та інших зусиль і ресурсів.

За своїм походженням екстремальні ситуації бувають психологічного (ідеологічного) характеру, пов’язані з дією різного роду (шантаж, використання психотропних (наркотичних) речовин і спеціальних психотехнічних комунікацій, зомбіювання, дискредитація, наклеп, поширення

негативних чуток тощо) факторів психологічного (ідеологічного) впливу; фізичного характеру, пов’язані з загрозою застосування сили у будь-якому вигляді (терористичні акти, розбійні напади, захват заручників і т. і.); стихійного характеру (землетруси, повені, бурі і т. і.); техногенного характеру (радіаційні або хімічні аварії та атаки, виробничі аварії, пожежі).

Класифікуючи екстремальні ситуації відповідно до характер у їхнього впливу на банк та його працівників, можна виділити такі: ? ситуації, що виникають навколо банку і стосуються тільки його; ? ситуації, що виникають навколо працівників банку і мають суттєвий вплив на банк; ? ситуації, що виникають у колективах банку або навколо них і створюють напружені умови їх роботи; ? ситу ації, в які банк або його працівники потрапляють випадково.

Дії екстремальних ситуацій, як правило, спрямовані на заподіяння банку матеріальної або моральної шкоди та шкоди його працівникам. Так, матеріальна шкода банку може виникати через фінансові збитки, які він може нести через змушення окремих працівників банку приймати неефективні рішення; втрату майна, обладнання, техніки банк у через їх пошкодження та знищення в результаті терористичних актів, пожеж, дії стихійного лиха або техногенних аварій і катастроф; упущення вигоди або збитки від несанкціонованого витоку інформації банку, з обмеженим доступом; витрат банку понесених з метою ліквідації наслідків дії екстремальних ситуацій.

У свою чергу, моральна шкода банку може виражатись у пони женні іміджу банку, його позицій на ринку і рівня конкурентоспроможності. Моральна шкода, завдана працівникам банку, може виявлятися через різноманітні стреси, психологічний розлад у роботі і поведінці, пониженні психологічної стійкості до різних загроз (страх, невпевненість у собі тощо), порушенні загальноприйнятих принципів моралі.

Крім того, працівники банку можуть зазнавати фізичної шкоди ві д дій екстремальних ситуацій. Насамперед це може бути пов’язано з послабленням їх здоров’я, хворобами, каліцтвом, загибеллю та ін.

Усе це вказує на те, що в процесі здійснення підприємницької діяльності обов’язково необхідно враховувати можливість виникнення і негативного впливу таких ситуацій.

Основними причинами та джерелами екстремальних ситуацій можуть бути недобросовісні дії конкурентів, протиправна діяльність злочинців, різкі зміни правових умов, невиконання зобов’язань партнерами, сили природи, техногенні процеси виробничої діяльності підприємств, безпечна поведінка окремих осіб. Екстремальні ситуації, як правило, настають раптово, унаслідок чого банк та його працівники не мають можливості заздалегідь підготуватися до дій у тих чи тих ситу аціях і не завжди можуть правильно реагувати на перші ознаки та прояви таких ситуацій. Водночас саме перші хвилини (години) мають вирішальне значення для подальшого розвитку ситуацій. Тому банки та інші підприємства повинні прогнозувати можливості створення навколо їх установ різних видів екстремальних ситуацій, розроблювати плани своїх дій і ф ормувати відповідні органи на випадок виникнення таких ситуацій. Такі плани мають передбачати порядок дій установ банку в період загрози та наступу екстремальних ситуацій, а також дії щодо ліквідації їх наслідків. Крім того, у цих планах можуть передбачатись заходи забезпечення безпеки персоналу та майна банків, їх ресурсів, а також заходи що до забезпечення комерційної діяльності в умовах дії екстремальних ситуацій.

Варіант структури плану дій банку на випадок загрози та виникнення екстремальних ситуацій подано на рис. 11.1.

Для управління діяльністю банку і виконання специфічних завдань з протидії уражаючим факторам екстремальних ситуацій, а також захисту об’єктів і працівників банку в умовах дії екстремальних ситуацій у банк у можуть утворюватися відповідні органи: група управління діяльністю банку в екстремальних умовах, евакуаційні команди та команди рятівників.

Основними функціями групи управління є організація захисту об’єктів і персоналу банку від уражаючих факторів екстремальних ситуацій, забезпечення роботи банку (у тому числі і обмеженими силами і засобами) під впливом уражаючих факторів екс тремальних ситуацій, ліквідація наслідків дії уражаючих факторів та відновлення функціонування елементів структури банку. Очолює групу управління керівник банку (установи банку). До складу групи управління можуть входити керівники юридичного, адміністративно-господарського, фінансового підрозділів, а також підрозділів безпеки, кадрів, по зв’язках з громадськістю та інших за рішенням керівника банку (установи банку). За по годженням до складу зазначеної групи можуть входити представники органів МНС та МВС.

Основні функції керівника та членів групи наведено в Додатках 18, 19.

8

8

Ст руктураплан удійбанкунави падокзаг розитави ни кненняек стремальни хситуацій 26

1 .

Рис . 11.

Евакуаційні команди призначені для організованого проведення евакуації, цінностей та персоналу банку в період безпосередньої загрози виникнення екстремальної ситуації. Склад команди визначається із розрахунку по дві особи для евакуації кожного з банківських підрозділів та від 10 до 30 осіб для евакуації цінностей і документів.

Особи, які задіяні у таких командах, проходять відповідну підготовку та інстру ктажі щодо їх дій у період виникнення загроз настання екстремальних ситуацій та при настанні таких ситуацій. Зокрема, евакуаційні команди вивчають правила та процедуру евакуації, можливі небезпеки, які можуть виникати під час екстремальних ситуацій, способи протидії та виходу з них, основні та запасні маршрути евакуації, правила попередження паніки, місця збору персоналу і матеріал ьних цінностей після евакуації.

Команди рятівників призначені для пошуку, надання допомоги та евакуації з осередків ураження та небезпечних місць, осіб, що постраждали від дії уражаючих факторів у екстремальних ситуаціях. В установі банку можуть створюватися одна

—дві команди у складі 10?15 осіб кожна.

Персонал зазначених команд вивчає найбільш вірогідні місця, у яких мо жуть переховуватися люди під час дії вражаючих факторів екстремальної ситуації, правила поведінки з людьми, які перебувають у стресовому стані, стані найвищого емоційного напруження або психологічного розладу, правила надання першої медичної допомоги і транспортування поранених, травмованих, уражених осіб та правила гасіння пожеж і поведінки в приміщеннях, які горять. Усі команди (евакуаційні і рятівникі в) комплектуються за рахунок працівників банку. До складу цих команд підбираються фізично здорові, треновані працівники банку, здатні за своїми психологічними, моральними та фізичними даними виконувати роботи в умовах суттєвого ризику й емоційного напруження.

Основними заходами з попередження та уникнення екстремальних ситуацій у банку можуть бути:

• використання безпечних і надійних технологій виробництва, дотримання їх у діяльності банку;

• дотримання правил техніки безпеки в повсякденній діяльності банку;

• виконання вимог трудової та виробничої дисципліни всім персоналом банку;

• вироблення компромісної політики у взаємовідносинах з конкурентами;

• створення системи безпеки в банку;

• технічне укріплення території банку та його об’єктів;

• прогнозування та планування дій банку на випадок виникнення екстремальних ситуацій;

• упровадження системи сповіщення персоналу, його підготовки на випадок дій в екстремальних умовах;

• протипожежне обладнання території та приміщень банку;

• дотримання встановленого законом порядку здійснення банківської діяльності;

• пропаганда та реклама ефективної діяльності банку;

• створення безпечних умов праці в банку;

• організація взаємодії з органами МНС і МВС на випадок виникнення в банку екстремальних ситуацій;

• створення в банку обстановки, яка б виключала конфлікти і конфронтацію у взаємовідносинах з іншими суб’єктами;

• оприлюднення спроб негативного інформаційного впливу на банки та умисних дій щодо заподіяння йому шкоди, формування вигідної банку громадської думки щодо таких спроб.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Частина 2. 11.2. Забезпечення діяльності банку під впливом уражаючих факторів екстремальних ситуацій
10.3. Конфлікти у банку, їх попередження та вирішення
10.2. Психологія недобросовісного працівника, клієнта, шахрая
Частина 2. Розділ 10 ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ БАНКУ В РОБОТІ З КАДРАМИ
Розділ 10 ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ БАНКУ В РОБОТІ З КАДРАМИ
9.5. Забезпечення економічної безпеки банку в період роботи тимчасової адміністрації
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)