Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз Ринкові наслідки вертикальної інтеграції фірм


< Попередня  Змiст  Наступна >

Ринкові наслідки вертикальної інтеграції фірм


Наслідком здійснення вертикальної інтеграції виступає зростання ринкових бар’єрів входу. У галузі, де здійснюється вертикальна інтеграція одних фірм, зростають бар’єри входу для інших. У такій ситуації неінтегровані фірми в галузі мають здійснювати інвестиції у вертикальну інтеграцію або здійснювати пошук встановлення вертикального контролю. Чим вищим є отримуваний діючими фірмами ефект вертикальної інтеграції, тим сильнішим є тиск на інші фірми, що спонукає їх також здійснювати інтеграцію, і навпаки.

Вертикальна інтеграція підвищує рівень спеціалізації активів, стратегічних взаємозв’язків або емоційних зв’язків з бізнесом та у такий спосіб посилює загальний рівень бар’єрів виходу фірм із галузевого ринку.

Вертикальна інтеграція виступає механізмом розширення ринкових часток фірм поряд із традиційною конкурентною боротьбою, яка тягне за собою значні втрати для діючих учасників ринку. В результаті скорочується кількість операторів галузевого ринку та збільшується рівень концентрації виробників. Збільшення у такий спосіб ринкової частки активної (домінуючої) фірми посилює рівень монополізації галузевого ринку.

Вертикальна інтеграція знижує фактичну та потенційну конкуренцію на ринках як кінцевої, так і проміжної продукції. На ринках проміжної продукції доступ нових фірм-покупців на ринок є обмеженим через неможливість укладання контрактів з фірмами, залученими до вертикально інтегрованої структури, або через несприятливі умови таких контрактів. Якщо вертикально інтегровані структури об’єднують тільки частину постачальників проміжної продукції, підвищується рівень монопольної (монопсоністичної) влади не залучених до об’єднання фірм завдяки зниженню кількості конкурентів на ринку. На ринку кінцевої продукції зростає ступінь монопольної влади інтеграційної структури завдяки її володінню перевагами за витратами.

Як наслідок вертикальної інтеграції фірм, може мати місце зміна технології виробництва кінцевої продукції внаслідок заміщення відносно дорогого ресурсу менш дорогим.

Вертикальна інтеграція фірм впливає на прибутковість ринків як кінцевої, так і проміжної продукції. Зміна економічного положення постачальників проміжної продукції, що не здійснили інтеграцію, може обумовлюватись зниженням попиту. Вплив інтеграції на прибутковість виробників кінцевої продукції є, як правило, позитивним. Проте вертикальна інтеграція не гарантує зростання прибутковості та ринкової частки інтеграційних структур. Як показують дослідження американських вчених, гіпотеза про підвищення ефективності, прибутковості та зростання ринкових часток фірм внаслідок вертикальних та конгломератних злиттів у переробній промисловості США не підтвердилась.

Згідно з положеннями неокласичної теорії, вертикальна інтеграція сприяє зниженню втрат добробуту, які пов’язані з функціонуванням на ринку компаній із монопольним ціноутворенням. Звісно, що з точки зору кінцевого споживача вертикально інтегрована монополія є менш бажаною, ніж досконала конкуренція на всіх етапах виробництва. Проте вона є більш сприятливою, ніж двостороння монополія, яка приводить до обмеження обсягу випуску та зростання ціни. Вертикальна інтеграція недосконалих конкурентів також підвищує надлишок виробника, оскільки усуває перешкоди на шляху до угоди про максимізацію загального прибутку. Отже, вертикальна інтеграція фірм на ринках недосконалої конкуренції приводить до зниження ціни, зростання обсягів випуску, підвищення ефективності діяльності фірм завдяки різним видам економії та збільшення прибутку.

Ефективність вертикальної інтеграції фірм

Із позицій інституційної теорії, створення вертикально інтегрованої структури визнається доцільною завдяки більш дешевому способу управління внутрішньофірмовими зв’язками у порівнянні з відносинами фірми із контрагентами.

Не зважаючи на позитивний вплив вертикальних контрактів на ефективність функціонування галузевого ринку, контроль за концентрацією суб’єктів господарювання, попередження зловживань монопольним (домінуючим) становищем на ринку, регулювання угод (узгоджених дій), що обмежують конкуренцію, виступають важливими сферами антимонопольної політики України.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Терміни і поняття
ТЕМА 7 ЦІНОВА ДИСКРИМІНАЦІЯ
Цінова дискримінація: поняття, мета здійснення
7.2. Види цінової дискримінації: вибір оптимального рішення
Цінова дискримінація другого ступеня
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)