Posibniki.com.ua Право Державна служба Частина 2. 52.Професійне навчання як складова діяльності державного службовця


< Попередня  Змiст  Наступна >

Частина 2. 52.Професійне навчання як складова діяльності державного службовця


Значну роль набуває Академія в підготовці кадрів найвищої кваліфікації через аспірантуру та докторантуру. Така форма найбільшою мірою відповідає вимогам індивідуальної підготовки кадрів вищого рівня державної служби, а також кадрів аналітичних центрів та груп, професорсько-викладацького складу та наукових співробітників для вищих закладів освіти, що гот ують фахівців у галузі державного управління.

Провідні навчальні заклади загальнонаціональної системи навчання державних службовців за останній час значно активізували свою участь у підготовці кадрів для галузей ринкової економіки.

У майбутньому до навчання державних службовців широко буде залучена на конкурсній основі й мережа недержавних навчальних закладів, яка в умовах ринкових відносин пропонуватиме різноманітні освітні послуги.

Важливим напрямом розвитку системи навчання державних службовців є територіальне розташування навчальних закладів, що проводять цю роботу. З 1996 р. підготовка магістрів державного управління здійснювалася в містах Києві, Харкові, Луганську, Донецьку, Дніпропетровську, Дніпродзержинську, Одесі, Львові та Івано-Франківську. Центри підвищення кваліфікації функціонують в Автономній Республіці Крим, у кожній області, містах Києві та Севастополі.

Упорядк ування мережі навчальних закладів системи здійснюється шляхом запровадження і постійної реалізації механізму акредитації (сертифікації) освітньо-професійних програм підготовки та перепідготовки і професійних програм підвищення кваліфікації державних службовців.

Засади подальшого розвитку загальнонаціональної системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців визначені Комплексною програмою підготовки державних службовців, затвердженою Указом Президента України від 9 листопада 2000 р. №1

212.

Вона стала органічним продовженням програми кадрового забезпечення державної служби. Системне бачення професіоналізації державної служби, запровадження державної служби як адміністративно-процесуальної системи виконання положень Конституції та законів України щодо забезпечення прав, свобод і законних інтересів особи та громадянина, служби як суб’єкта надання або забезпечення надання послуг юридичним та фізичним осо бам зумовлюють постійне еволюційне вдосконалення загальнонаціональної системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ і організацій.

Загальнонаціональну систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування характеризує:

• досить розвинуті освітня і наукова галузі «Державне управління» з відповідними напрямами та не обхідним спектром спеціальностей;

• запровадження демократичних засад управління та функціонування всіх складових системи, властивих для розвинутих країн з ринковою економікою;

• широке використання різних видів підвищення кваліфікації, що забезпечує його безперервність, у тому числі за професійними програмами підвищення кваліфікації;

• застосування норм, форм і методів навчання, притаманних країнам Європейської Співдружності, та сучасної концепції раціональної бюрократії, що наближує Україну в цьому напрямі діяльності до Європейської інтеграції;

• мережа ліцензованих та акредитованих в освітній галузі «Державне управління» власних і залучених навчальних закладів, до якої входять:

— Національна Академія державного управління при Президентові України з інститутом підви щення кваліфікації кадрів і регіональними інститутами у містах Дніпропетровську, Львові, Одесі, Харкові;

— залучені на конкурсних засадах до підготовки магістрів за спеціальністю «Державна служба» на умовах державного замовлення десять провідних вищих навчальних закладів (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Національний аграрний університет, Дніпропетровський національний університет, Східноукраїнський націонал ьний університет ім. В. Даля, Харківський державний економічний університет, Тернопільська академія народного господарства, Одеська національна юридична академія, Донецький національний технічний університет, Івано-Франківський національний технічний університет нафти та газу);

— діючі 23 центри перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і керівників державних підприємств, установ та організацій при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обл асних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях;

— понад 50 галузевих інститутів підвищення кваліфікації для підвищення кваліфікації державних службовців.

Започаткований системний розвиток просвіти широких верств населення з питань державного будівництва, державного управління та державної служби.

Формування людського потенціалу державного управління — пріоритетний напрям кадрової політики держави.

Організація професійного навчання працівників органів державної влади та органів місце вого самоврядування на чільне місце висуває актуалізацію змісту навчання. Її основний напрям

— забезпечення здатності державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування до практичної інноваційної діяльності, що охоплює нормативно-проектну, аналітичну,

організаційно-розпорядчу, консультативно-дорадчу та контрольну функції.

Завданням освітньо-професійних програм підготовки магістрів за спеціальністю «державне управління» є підготовка керівного складу органів влади та органів місцевого самоврядування і вищого ґатунку консультантів, експертів, радників, таких необхідних в умовах дефіциту професійно підготовлених керівників та спеціалістів органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Вони мают ь бути здатні працювати у законотворчій сфері, проводити політичний аналіз, формувати та запроваджувати державну політику, забезпечувати стратегічне та поточне планування діяльності органу, мати навички у реалізації програм економічного та соціального розвитку, бюджетного процесу.

Особлива увага приділяється освітньо-професійній програмі підготовки магістрів у сфері управлінських технологій державної служби, що включає практичні аспекти діял ьності державного апарату, зокрема: виконання та забезпечення реалізації завдань і функцій держави; розроблення та технології проведення економічної, соціальної, гуманітарної політики; забезпечення соціального та політичного партнерства; технологію державного управління; адміністративне право та адміністративний процес; організацію та функціонування державної служби; макро- і мікроекономіку; маркетинг; управління персоналом; організацію діяльності державного службовця; методологію системного п ідходу тощо.

Вона є базовою для змісту модулів професійних програм підвищення кваліфікації, спрямованих на оновлення та поглиблення фахових знань, умінь і навичок, необхідних для державних службовців, які займають посади певної категорії. Її нормативні дисципліни в анотованому вигляді надруковані у

Віснику державної служби України та видані окремим збірником.

Цими програмами визначається, що зміст навчання має бу ти спрямований на формування практичних вмінь і навичок із забезпечення реалізації завдань і функцій держави; розроблення та технологій впровадження економічної, соціальної та гуманітарної політики; забезпечення соціального та політичного партнерства; організації та ефективного функціонування державної служби; управління персоналом тощо. Існуючий комплекс програм навчання закладає основу виникнення нової спеціальності масової підготовк и фахівців

управлінців, яка за своєю привабливістю користуватиметься значним попитом у молоді та працедавців.

Актуальним залишається питання функціональної спеціалізації «Державна служба». Основна ідеологія при цьому

— надати можливість навчальним закладам у ринкових умовах на конкурсних засадах, відповідно до чинного законодавства щодо державної закупівлі продукції та послуг, забезпечити державу фахово підготовленими спеціалістами.

Суттєвим заходом щодо підвище ння ефективності навчання державних службовців є запровадження сучасних маловитратних форм навчання (запровадження очно-заочної, дистанційної, екстернатної форм).

Кабінетом Міністрів України розроблено та затверджено «Програму підготовки та залучення молоді до державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, створення умов для її професійного зростання». Метою цієї Програми є підготовка та залучення моло ді до державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, а також створення умов для професійного зростання перспективних молодих державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування. Серед основних завдань Програми є:

• підвищення престижу державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, активізація у молодіжному середовищі просвітницької діяльності з питань держа вного будівництва, державного управління, державної служби, підготовка високопрофесійних державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування;

• удосконалення системи добору талановитої молоді до вищих навчальних закладів, які готують фахівців для служби в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування, і зарахування їх до кадрового резерву;

• сприяння професійному зростанню молодих державних службовців та посадових осіб міс цевого самоврядування.

З метою професійного зростання та просування по службі молодих державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для: їх постійної самоосвіти з питань державного управління, удосконалення практичних умінь та навичок у роботі за програмами самоосвіти, які затверджу ються органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, що є підставою для перебування у кадровому резерві;

підвищення ними в установлений строк кваліфікації відповідно до затверджених професійних програм з урахуванням актуальних питань державного управління.

Відстеження послідовності зайняття посад молодими державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування, формування їх ділових та професійних якостей сприятиме виявленню потенційних кандидатів на зайняття керівних посад у зазначених органах.

Для підготовки фахівців, які обі йматимуть посади IV—VII категорій, — це, може, необхідний захід. Поряд з цим, індивідуальну роботу викладача зі слухачем не можна замінити навіть найкращим підручником.

Подальший розвиток системи навчання, підвищення його результативності мають бути ресурсно забезпеченими. Крім належного фінансування система потребує значного наукового супроводження.

Першочергового наукового розроблення потребують такі проблеми, як визначення кількісних і якісних потреб де ржавного управління в кадровому забезпеченні; формування змісту навчання відповідно до державних потреб; розроблення державних стандартів в освітній галузі «Державне управління»; проведення моніторингу ефективності навчання тощо.

Стратегія розвитку загальнонаціональної системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців повинна мати системний, комплексний характер, що вимагатиме співпраці всіх вищих органів державної влади, таких як Головне у правління державної служби України, міністерств економіки та європейської інтеграції, фінансів, соціальної політики і праці, освіти та науки, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Української Академії державного управління при Президентові України та інших навчальних закладів системи, а також програм технічної допомоги таких міжнародних організацій, як Світовий Банк, Міжнародний Валютний Фон д, Програми розвитку ООН, інших програм окремих зарубіжних країн.

Загальнонаціональна система підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування і керівників підприємств, установ та організацій здатна за своїм організаційним, кадровим, нормативно-правовим, матеріальним і фінансовим забезпеченням вирішити питання професіоналізації діяльності органів державної

влади, органів місцевого самоврядування та всього механізму держави. Розділ 11


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
54.Формування культури державної служби в системі підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації
55. Етика державного службовця
ЕФЕКТИВНІСТЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ 56.Поняття та зміст ефективності державної служби
57.Державна кадрова політика у сфері державної служби
58.Професіоналізація державної служби та служби в органах місцевого самоврядування
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)