Posibniki.com.ua Мікроекономіка Економіка підприємств агропромислового комплексу 7.4. Продукція переробних підприємств: на стадії виробництва, готова продукція, товарна продукція, реалізована продукція


< Попередня  Змiст  Наступна >

7.4. Продукція переробних підприємств: на стадії виробництва, готова продукція, товарна продукція, реалізована продукція


У процесі виробництва продукції із сільськогосподарської сировини (продовольчих товарів, тканин, шкіри тощо) вона певний час перебуває на різних стадіях технологічного процесу, у зв’язку з цим має різну ступінь готовності, а отже, і різну назву, а саме: незавершене виробництво — це продукція на початковій стадії виробництва в межах окремого цеху, яка не має відповідного остаточного вигляду, не відповідає стандартам або технічним умовам, не може бути передана на склад і реалізована; напівфабрикати — продукція, технологічний процес виробництва якої завершений в одному цеху, але для набуття готового вигляду вона має пройти подальшу обробку в інших цехах даного підприємства; ця продукція не відповідає стандартам або технічним умовам; готова продукція — вироби промислово-переробних підприємств (виробництв), технологічний процес виготовлення яких цілковито завершений і які відповідають вимогам стандартів або технічним умовам, не потребують подальшої обробки в інших цехах даного підприємства та призначені для реалізації. Така продукція не може піддаватися подальшій обробці в межах даного підприємства, наприклад, цукор, пиво, хлібобулочні вироби, овочеві консерви тощо.

У переробних підприємствах, як і в аграрних, до готової продукції відносять роботи і послуги виробничого характеру, виконані (надані) на замовлення іншим суб’єктам господарювання (наприклад, реалізація пари).

Переробні підприємства різнопрофільні і виробляють готову продукцію певної номенклатури та асортименту.

Номенклатура готової продукції — це узагальнювальний перелік найменувань (видів) виробів (продукції), кожний з яких відрізняється від іншого істотними, лише йому притаманними ознаками (характеристиками). Наприклад, консервний завод може виробляти продукцію такої номенклатури: консерви овочеві, консерви томатні, консерви фруктові тощо; молокопереробний завод

— масло тваринне, сири тверді, казеїн тощо.

Асортимент готової продукції — це розгорнутий перелік різновидів продукції певного найменування (номенклатури виробу), що різняться між собою певними споживчими і/або техніко-економічними характеристиками. Наприклад, до групи (номенклатурної одиниці) «овочеві консерви натуральні» належить такий асортимент (різновид) цієї продукції, як огірки консервовані цілі, огірки консервовані різані, кабачки консервовані тощо.

Готова продукція обчислюється в натуральних одиницях виміру, наприклад, твердих сирів тощо.

Разом з тим на багатономенклатурних виробництвах може застосовуватися й умовно-натуральний метод виміру. Суть його полягає в тому, що виготовлену кількість готової продукції певної номенклатури (асортименту) перераховують за коефіцієнтами в якийсь один вид продукції, вагову одиницю якої беруть за умовну. Так, у консервній промисловості загальний обсяг виробництва продукції по підприємству визначався в тисячах умовних банках. На даний час обсяг виробництва по цих заводах визначають і в тоннах. На хлібозаводах вироби хлібобулочні за коефіцієнтами переводять у хліб житній.

На переробних підприємствах товарною продукцією є вироблена протягом звітного періоду готова продукція (напівфабрикати), що призначена для продажу за межі підприємства різним споживачам.

Товарна продукція обчислюється у порівнянних і поточних оптових цінах. Обчислений обсяг товарної продукції у порівнянних цінах дає змогу визначити його зміну в цілому по підприємству за роками, розрахувати темпи зростання виробництва, річну продуктивність праці та капіталомісткість виробництва.

Зміна в динаміці обсягу товарної продукції в порівнянних цінах водночас характеризує і зміну в її фізичних обсягах виробництва. Визначення вартості товарної продукції у поточних цінах дає змогу розрахувати собівартість виробництва 1 грн цієї продукції у звітному році і зробити відповідні висновки щодо ефективності діяльності підприємства.

Реалізована продукція — це продукція, оцінена в поточних цінах реалізації, яка відвантажена споживачам і за яку надійшли кошти в розрахунковому періоді на рахунок підприємства-постачальника. Як поточні ціни реалізації можуть бути роздрібні ціни, якщо переробне підприємство реалізує свою продукцію через власну торговельну мережу, або оптові ціни в разі реалізації продукції підприємствам роздрібної торговельної мережі або іншим споживачам.

До складу реалізованої продукції включають: ? товарну продукцію, вироблену у звітному періоді, відвантажену й оплачену споживачем в цьому ж періоді, тобто за яку надійшли на рахунок підприємства-постачальника відповідні суми грошей у даному проміжку часу; ? перехідні запаси готової продукції на початок звітного року, які відвантажені й оплачені споживачем у розрахунковому періоді; ? готову продукцію, відвантажену споживачам до звітного (розрахункового) періоду, але за яку надійшли грошові кошти на рахунок підприємства в розрахунковому періоді.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
7.6. Прибуток і методика його визначення
7.7. Визначення прибутку як об’єкта оподаткування
7.8. Фінансово-економічні результати діяльності підприємств
Тема 8. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ ЇХ ВИКОРИСТАННЯ
8.2. Земельна реформа в Україні. Основи Земельного кодексу України
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)