Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Фінанси, облік і аудит — ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОГО КОМПЛЕКСУ


< Попередня  Змiст  Наступна >

— ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОГО КОМПЛЕКСУ


В статье предоставлены результаты анализа современного состояния теории и практики SWOT-анализа и изложены ряд предложений по совершенствованию его методического комплекса. Исследованы методические проблемы SWOT- анализа, сделан вывод о необходимости разработки методологических аспектов SWOTанализа применительно к различным отраслям и объектам. Предлагается классификация объектов анализа, структура и содержание модели факторов SWOT-анализа страхового бизнеса. In the article the results of analysis the modern status of the theory and practice SWOT-analysis are given, and expoun-ded row of suggestions on perfection its methodical complex. The methodical problems of SWOT-analysis are resear-ched; the conclusion is done about the necessity of development methodolo-gical aspects of SWOT-analysis as it applies to various industries and objects. The classification of objects of analysis, structure and contents of model of fac-tors SWOT-analysis of insurance busi-ness are offered.

Ключові слова: SWOT-аналіз, матриці, маркетингові стратегії, фактори, сфери, страховий бізнес

В умовах формування ринкової економіки України з’являється необхідність ринкової орієнтації управління, забезпечення стратегічного підходу, зміни самого стилю управління, який припускає формування відповідного образу мислення в управлінні підприємством. Одним із найпопулярніших інструментів стратегічного управління, який дозволяє проаналізувати можливі стратегії поведінки підприємства у ринковому середовищі, є так званий SWOT-аналіз. SWOT

— це абревіатура, складена із слів: «сильні сторони», «слабкості», «можливості» і «загрози».

Одна із важливих переваг SWOT-аналізу складається у його широкій вживаності. Він використовується однаково успішно як в організаціях, створених з метою отримання прибутку, так і некомерційних організаціях. SWOT-аналіз достатньо простий у розумінні і є ефективним методом швидкої організації і приведення до порядку організаційного розуміння ключових факторів, які лежать в основі відповідності організації зовнішнім умовам її навколишнього середовища. SWOT-аналіз не вимагає особливих фінансових або комп’ютерних засобів, його можна проводити і швидко, і з високою ефективністю без необхідності збору бага

183 УДК 33С4В. З. Бурчевський, канд. екон. наук, доц. кафедри обліку в кредитнихі бюджетних установах та економічного аналізу

Разом з тим, слід зазначити, що модель SWOT — це безумовно описова модель, що не дає аналітику ясних і чітко сформульованих стратегічних рекомендацій. Навпаки, він є способом організації інформації і визначає вірогідність потенційних подій — як позитивних, так і негативних — як основу для розробки бізнесстратегії і операційних планів. Критики цієї моделі дотримуються тієї думки, що здібності SWOT-аналізу в призначенні особливих заходів дії обмежені. Через індивідуальні складнощі, властиві кожній окремій області бізнесу, пропонуються тільки узагальнені рекомендації, дуже абстрактні [1]. Інші критики SWOT-аналізу наполягають на тому, що він ґрунтується швидше на якісних, ніж на кількісних чинниках, направлених на пропозицію швидше за реакційних, ніж активних стратегій і створений для виявлення і зіставлення сильних сторін зі слабкими, можливостей — з загрозами. К. І. Редченко [2] зокрема відзначає як недолік — суб’єктивність вибору та ранжирування факторів зовнішнього та внутрішнього середовища. На думку автора статті, модель слабо формалізована, не дає достатніх рекомендацій по формуванню стратегії і вимагає доробки і застосування досконаліших методів. З практичної точки зору — є одним з перших етапів стратегічного планування [3].

Таким чином, необхідне узагальнення існуючих вітчизняних і зарубіжних розробок і практики SWOT-аналізу і розробка рекомендацій по його удосконаленню. Слід підкреслити, що публікації з проведення SWOT-аналізу страхового бізнесу зовсім недостатньо.

Дослідження наявних підходів, змісту методик проведення SWOT-аналізу відобразило цілий ряд проблем методичного характеру, зокрема. У літературі існують різні підходи при виборі оптимальних стратегії для підприємства: від внутрішніх чинників — SWOT-аналіз, від зовнішніх факторів — TOWS-аналіз. А. П. Наливайко відзначає, що на перших етапах різні школи стратегічного аналізу в теоретичному і методичному плані більше розвивали напрямок — всебічної оцінки власних можливостей. У SWOT-моделі незначний концептуальний розвиток отримав саме аналіз бізнесового оточення. Пройшло небагато часу і інтерес суттєво перемістився в бік першочергового і глибокого вивчення бізнес-середовища [4, с. 39]. В. Д. Немцов і Л. Є. Довгань [5, с. 171] вважають, що методологія SWOT-аналізу перед-

тьох даних. SWOT-аналіз може бути ефективним методом створення робочих груп, якщо його проводять фахівці у області маркетингу, виробництва, фінансів і т. д.

Таким чином, можна зробити наступний висновок. Необхідно розробити: 1. Методологічні аспекти SWOT-аналізу стосовно всіх сфер його застосування; 2. Обґрунтування і диференційовані методики SWOT-аналізу стосовно різних галузей і об’єктів, які мають свої особливості: різні фактори, показники і види діяльності та ін.

Практика управління вимагає розробки цілісного методичного комплексу SWOT-аналізу страхового бізнесу, що має особливості бізнес-процесів. Проведений автором аналіз існуючих проблем управління страховим бізнесом, різних об’єктів аналізу говорить

бачає спочатку виявлення сильних і слабких сторін, можливостей і загроз, після цього встановлення зв’язків між ними, які в подальшому можуть бути використані для формування стратегії організації. На думку К. І. Редченко [2, с. 126], обидва підходи взаємно доповнюють один одного. Якщо перший підхід дозволяє з’ясувати, яким чином фірма може впливати на зовнішнє середовище, то другий підхід показує вплив зовнішніх факторів на перспективу діяльності фірми і інше. SWOT-аналіз рекомендується використовувати при формуванні корпоративної стратегії [2, 6], маркетингової стратегії і управлінні якістю [7], оцінці конкурентної позиції [8, 9], плануванні маркетингових комунікацій [10], ситуаційному управлінні банками [11], аналізі функціональних структур, виробничих підрозділів [13, с. 129] та ін. Такий широкий перелік об’єктів аналізу передбачає спеціалізовані методики та класифікації об’єктів аналізу. Потрібна уніфікація правил і етапів SWOT-аналізу. Так, наприклад, у [7] пропонується включати до матриці SWOT-аналізу тільки «основні фактори», проте це, як показали дослідження автора, не дозволяє ідентифікувати стратегію, виявити оригінальні напрями стратегії. У [12] пропонується п’ять етапів проведення SWOT-аналізу (стосовно промислових підприємств). У різній літературі [7, 5, 12], наприклад, стосовно промисловості пропонується різний склад внутрішніх і зовнішніх чинників при проведенні SWOT-аналізу. При цьому слід зазначити, що і зовнішні, і внутрішні чинники в різних галузях значно відрізняться (банки, промислові підприємства, страхові компанії). Потрібні систематизація і розробка рекомендації (підбір способів, прийомів) з виявлення, ранжирування «можливостей», «загроз», «сильних і слабких сторін» по значущості, оцінки варіантів стратегічного вибору в рамках того або іншого квадранта матриці, а також уточнення задач SWOT-аналізу для різних об’єктів аналізу, однозначного розуміння кінцевих результатів аналізу.

1. формування (або корегування) стратегії страхової галузі України;

2. формування корпоративної стратегії страхової компанії;

3. формування функціональних стратегій страхових компаній (наприклад: «Маркетинг», «Витрати», «Платоспроможність» та ін.);

4. удосконалення (раціоналізація) окремих бізнес-процесів і видів діяльності (збут страхових продуктів, ефективність регіональної мережі та ін.);

5. обґрунтування тактичних (ситуаційних) управлінських рішень (перш за все пов’язаних з конкурентоспроможністю страхових компаній).

Як показали дослідження автора, для обґрунтування стратегічних і тактичних рішень доцільне обґрунтування і розробка моделі (моделей) чинників (напрямів, показників) SWOT-аналізу, за допомогою яких можна достатньо коректно визначити «можливості» і «загрози», «сильні» і «слабкі» сторони страхової організації.

В теперішній час існують різні підходи до формування складу і структури модeлі. Так, К. І. Радченко [2, с. 12] пропонує включити в модель стратегічний аналіз зовнішнього і стратегічний аналіз внутрішнього середовища. В. Д. Немцов [5] пропонує аналізувати широкий перелік факторів, напрямків і показників. Наприклад: загальну характеристику підприємства, місію, цілі, фінанси, маркетинг та ін. П. Дженстер включає до моделі: аналіз внутрішнього середовища, галузі, ситуації на ринку, бізнесоточення, а також відрізняючі компетенції [13]. К. Фляйшер розділяє навколишнє середовище підприємства на три рівні: загальне навколишнє середовище, робоче середовище та внутрішнє середовище. Загальне навколишнє середовище поділяється на підкритерії по схемі STEEP.

Абревіатура STEEP розшифровується як соціальний, технологічний, економічний, екологічний та політичний / юридичний сектори [1, с. 326]. На думку автора, модель SWOT-аналізу страхового бізнесу повинна включати дві основні складові: система чинників, що забезпечить зовнішній аналіз і систему чинників, що забезпечить внутрішній аналіз. При цьому зовнішній аналіз страхового бізнесу припускає вивчення макро-, так і без-

про необхідність перш за все класифікації об’єктів SWOT-аналізу страхового бізнесу. Об’єкти можуть класифікуватися по різних ознаках (критеріям): цілям, задачам, рівням управління, бізнеспроцесам й ін. Пропонується класифікація по задачах і рівнях ухвалення рішень:

Таким чином у даній роботі неможливо охопити усі проблеми методичного комплексу SWOT-аналізу страхового сектора економіки, але вони дозволяють говорити про необхідність цілого комплексу досліджень, яких потребує практика. При цьому методика SWOT-аналізу повинна наближатися до життєвих потреб страхової організації, бути надійним економічним інструментом управління.

Література

1. Фляйшер К. Стратегический и конкурентный анализ. Методы и средства конкурентного анализа в бизнесе: Пер. с англ. / К. Фляйшер, Б. Бенсуссан. — М.: Бином. Лаборатория знаний, 2005. — 541 с.

2. Редченко К. І. Стратегічний аналіз у бізнесі: Навч. посібник. Вид. 2-ге, доповнене. — Львів: Новий Світ — 2000, 2003. — 272 с.

3. Бурчевський В. З. SWOT-аналіз в визначенні стратегії страхової компанії / Розвиток фінансово-кредитної системи України в умовах ринкових трансформації. Зб. матер. І Всеукраїнської науково-практичної конф., 26—27. 02. 2003 р. — Вінниця; С. 183—185.

4. Наливайко А. П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку: Монографія. — К.: КНЕУ, 2001. — 227 с.

5. Нємцов В. Д. Стратегічний менеджмент: Навч. посібн. — К.: УВПК ЕКСОБ, 2002. — 560 с.

6. Шершнева З. Е. Стратегическое управление. Учебн. для самост. изучения дисц. — К.: КНЕУ, 2001 — 232 с.

7. Дибб С. Практическое руководство по маркетинговому планированию: С. Дибб, А. Симкин, Дж. Брэдли — СПб.: Питер, 2001 — 256 с.

8. Контролинг как инструмент управления предприятием (Е. А. Ананькина, С. В. Данилочкин, Н. Г. Данилочкина и др.); Под ред. Н. Г. Данилочкиной. — М.: Аудит, ЮНИТИ, 1998. — 279 с.

9. Ибрагимов Рауф. Как оценить и выбрать стратегию компании// Менеджмент сегодня — 2005. — № 6

— С. 33

—42.

посереднє оточення страхової організації. Аналіз макрооточення — це дослідження впливу економіки, правового регулювання, техногенної і природної ситуації, соціальної і культурних складових суспільства, процесів глобалізації, інфляції, перестрахування та інше. Безпосереднє оточення аналізується з таких компонентів, як ринок, споживачі, партнери, конкуренція та ін. Внутрішній аналіз припускає вивчення наступних факторів (напрямів): маркетингу, страхових продуктів, системи збуту, інвестиційної діяльності, системи врегулювання збитків, трудових ресурсів тощо.

10. Разумний А. Г. Використання SWOT-аналізу в плануванні маркетингових комунікацій на фармацевтичному ринку України / А. Г. Разумний // Маркетинг в Україні. — 2003. — № 2.

— с. 30—31.

11. Пшик Б. І. Ситуаційне моделювання діяльності банку: Навчальний посібник / Б. І. Пшик. — Л.: Львівський банківський ін-т НБУ, 2003. — 191 с.

12. Фатхутдинов Р. А. Стратегический менеджмент — М.: Бизнесшкола: Интел — Синтез, 1998. — 416 с.

13. Дженстер, Пер, Хасси, Дэвид. Анализ сильных и слабых сторон компании: определение стратегических возможностей.: Пер. с англ. — М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. — 368 с.

Стаття надійшла до редакції 12 квітня 2006 р. УДК 657.372.3Л. В. Городянська, канд. екон. наук, асистент кафедри обліку підприємницької діяльності

КНЕУ імені Вадима Гетьмана


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
КОМП’ЮТЕРИЗАЦІЯ ОБЛІКУ В ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОМУ ГОСПОДАРСТВІ
АНАЛІЗ ЧУТЛИВОСТІ ПРИБУТКУ ДО ЗМІН У СТРУКТУРІ ВИТРАТ
ВНУТРІШНІЙ АУДИТ ВИРОБНИЧИХ ЗАПАСІВ (НА ПРИКЛАДІ МОЛОКОПЕРЕРОБКИ)
УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ ДИСЦИПЛІНИ «БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК» («ТЕОРІЯ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ»)
МЕТОДОЛОГІЯ ОБЛІКУ ОПЕРАЦІЙ ЗІ СТАТУТНИМ КАПІТАЛОМ ПІДПРИЄМСТВ, ЗАСНОВАНИХ НА КОМУНАЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)