Posibniki.com.ua Право Державна служба 40. Призначення на посаду


< Попередня  Змiст  Наступна >

40. Призначення на посаду


результатів професійної діяльності й особистих якостей осіб, рекомендованих до нього. Призначення на державну посаду здійснюється за допомогою адміністративного акта (указу, постанови чи розпорядження, наказу) керівника органу державної влади або уповноваженої особи, що юридично фіксує вступ громадянина на державну службу і зарахування його на відповідну посаду.

Призначення охоплює такі випадки:

• вступ на державну службу (виникнення державнослужбових відносин);

• зміна державно-слу жбових відносин;

• переміщення по службі.

Призначення на посаду державного службовця передбачає добровільну і взаємну згоду сторін (громадянина і державного органу в особі керівника чи уповноваженої особи). Воно є взаємопогоджуваним адміністративним актом. Згода призначуваної особи є передумовою дійсності адміністративного акта про призначення.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про державну службу» право на де ржавну службу мають громадяни України незалежно від походження, соціального і майнового стану, расової і національної належності, статі, політичних поглядів, релігійних переконань, місця проживання, які одержали відповідну освіту й професійну підготовку та пройшли у встановленому порядку конкурсний відбір, або за іншою процедурою, передбаченою Кабінетом Міністрів України.

Статтею 15 цього Закону визначено, що при йняття на державну службу на посади ІІІ — VII категорій, передбачених ст. 25 цього Закону, здійснюється на конкурсній основі, крім випадків, коли інше встановлено законами України.

Законом «Про державну службу» не передбачено випадків прийняття на посади державних осіб, які досягли граничного віку.

Вступ громадянина на державну службу є справою суто добровільною. Певна форма згоди в законода встві не передбачена. Цілком достатньо, щоб адміністративний акт про призначення був підписаний призначуваною особою без будьяких застережень і тим більше заперечень.

Згода потрібна в усіх випадках призначення. Закон України «Про державну службу» не передбачає жодних винятків з цього

правила. Навіть у разі ліквідації органу чи скорочення його штату державного службовця за його згодою переводять на іншу посаду в тому самому органі або в іншому органі з урахуванням його професії, кваліфікації та займаної раніше посади. Згода з адміністративним актом про призначення повинна бути виражена призначуваною особою і без будь-яких умо в. Ця вимога зумовлена необхідністю забезпечити юридичну ясність і недвозначність державно-службових відносин, що виникають.

Згідно зі статтями 24 та 25 Закону України «Про державну службу» прийняття на державну службу, просування по ній службовців проводиться відповідно до категорій посад службовців.

Основними критеріями класифікації посад державних службовців є організаційно-правовий рівень органу, який приймає їх на робо ту, обсяг і характер компетенції на конкретній посаді, роль і місце посади в структурі державного органу.

Суттєві особливості має призначення на посади державних службовців І

—ІІ категорій, до яких відносяться:

• перша категорія — посади голів державних комітетів, що не є членами Уряду України, голів інших центральних органів державної викона вчої влади, Постійного Представника Президента України в Республіці Крим, перших заступників міністрів, перших заступників голів державних комітетів, що входять до складу Уряду, керівників Адміністрації Президента України, Секретаріату Верховної Ради України та інші прирівняні до них посади;

• друга категорія — посади заступників керівника Адміністрації Президента України, заступників керівника Секретаріату Верховної Ради України, заст упників керівника апарату Кабінету Міністрів України, керівників структурних підрозділів Секретаріату Верховної Ради України, секретаріатів постійних комісій Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, апарату Кабінету Міністрів України, радників та помічників Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України, заступників міністрів, заступників голів державних комітетів, які входять до складу Уряду, пер ших заступників, заступників голів комітетів та інших центральних органів державної виконавчої влади при Кабінеті Міністрів України, першого заступника Постійного Представника Президента України в Республіці Крим, перших заступників глав обласних, Київської та Севастопольської

міських державних адміністрацій та інші прирівняні до них посади.

Статтею 106 Конституції України визначено, що Президент України: 5) призначає та звільняє глав дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних організаціях; 9) вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, подання про призначення Верховною Радою Укра їни Прем’єр-міністра України в строк не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після одержання такої пропозиції; 10) вносить до Верховної Ради України подання про призначення Міністра оборони України, Міністра закордонних справ України; 11) призначає на посаду та звільняє з посади за згодою Верховної Ради України Генерального прокурора України; 12) призначає на посади та звільняє з поса д половину складу Ради Національного банку України; 13) призначає на посади та звільняє з посад половину складу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення; 14) вносить до Верховної Ради України подання про призначення на посаду та звільнення з посади Голови Служби безпеки України; 22) призначає на посади та звільняє з посад третину склад у Конституційного Суду України.

Прем’єр-міністр України призначається Верховною Радою України за поданням Президента України. Кандидатуру для призначення на посаду Прем’єр-міністра України вносить Президент України за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, або депутатської фракції, до складу якої вхо дить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України. Міністр оборони України, Міністр закордонних справ України призначаються Верховною Радою України за поданням Президента України, інші члени Кабінету Міністрів України призначаються Верховною Радою України за поданням Прем’єрміністра України. (ст. 114 Конституції України).

2 ) статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України призначає на посади та звільняє з посад за поданням Прем’єр-міністра України керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України.

Згідно пункту 9

Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за

поданням Кабінету Міністрів України (ст. 118 Конституції

України).

Відповідно до ст. 85 Конституції України до повноважень

Верховної Ради України належить, зокрема, 12) призначення за поданням Президента України Прем’єр-міністра України,

Міністра оборони України, Міністра закордонних справ України, призначення за поданням Прем’єр-міністра України інших членів

Кабінету Міністрів України, Голови Антимонопольного комітету

України, Голови Д ержавного комітету телебачення та радіомовлення України, Голови Фонду державного майна

України, звільнення зазначених осіб з посад, вирішення питання про відставку Прем’єр-міністра України, членів Кабінету

1 ) призначення на посаду та звільнення з посади за поданням Президента України Голови Служби безпеки

Міністрів України; 12

України; 16) призначення на посади та звільнення з посад Голови та інших членів Рахункової палати; 17) призначення на посаду та звільнення з посади Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини; 18) призначення на посаду та звільнення з посади

Голови Національного банк у України за поданням Президента

України; 19) призначення на посади та звільнення з посад половини складу Ради Національного банку України; 20) призначення на посади та звільнення з посад половини складу

Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення; 21) призначення на посади та звільнення з посад членів Центральної виборчої комісії за поданням Президента

України; 25) нада ння згоди на призначення на посаду та звільнення з посади Президентом України Генерального прокурора України; висловлення недовіри Генеральному прокуророві України, що має наслідком його відставку з посади;

26) призначення на посади та звільнення з посад третини складу

Конституційного Суду України; 35) призначення на посаду та звільнення з посади керівника апарату Верховної Ради Ук раїни.

Відповідно до п. 7 Положення про Секретаріат Президента

України, затвердженого Указом Президента України від 27 січня

2005 р. № 111/2005 Глава Секретаріату Президента України, Перший помічник Президента України, перший заступник та заступники Глави Секретаріату Президента секретаря України, прес-секретар Президента України, помічники, наукові консультанти, референти і радники Президента України, постійні представники та уповноважені Президента України приз начаються на посади і звільняються з посад Президентом

України.

Усі інші працівники Секретаріату Президента України відповідно пункту 10 зазначеного положення призначаються та звільняються Главою Секретаріату Президента.

Відповідно до статей 8, 10 та 11 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації очолюють голови відповідних місцевих державних адміністрацій, які призначаються на посаду Президентом

України за поданням Кабінету Міністрів України на строк повноважень Президента України.

Кандидату ри на посади голів обласних державних адміністрацій на розгляд Кабінету Міністрів України вносяться

Прем’єр-міністром України. Кандидатури на посади голів районних державних адміністрацій на розгляд Кабінету Міністрів

України вносяться головами відповідних обласних державних адміністрацій. На кожну посаду вноситься одна кандидатура.

У разі відхилення Президентом України поданої кандидатури відповідно Прем’єр-міністр України чи голо ва обласної державної адміністрації вносять на розгляд Кабінету Міністрів

України нову кандидатуру.

Перший заступник голови обласної державної адміністрації призначається на посаду головою обласної державної адміністрації за згодою Прем’єр-міністра України.

Заступники голови обласної державної адміністрації призначаються на посаду головою обласної державної адміністрації за погодженням з відповідним віце-Прем’єрміністро м України.

Перші заступники та заступники голів районних державних адміністрацій призначаються на посади головами районних державних адміністрацій за погодженням з відповідними заступниками голів обласних державних адміністрацій.

Перші заступники та заступники голів місцевих державних адміністрацій заявляють про припинення своїх повноважень новопризначеним головам місцевих державних адміністрацій у день їх пр изначення.

Указом Президента України від 19 листопада 2001 р. № 098/2001 «Про обов’язкову спеціальну перевірку відомостей, що подають кандидати на зайняття посад державних службовців» запроваджено обов’язкову спеціальну перевірку відомостей, що подають кандидати на зайняття посад державних службовців.

Статтею 2 цього Указу затверджено Порядок проведення обов’язкової спеціальної перевірки відомостей, що подають кандидати на зайняття посад дер жавних службовців.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2001 р. № 1658 затверджено Порядок розгляду питань, пов’язаних з призначенням на посади та звільненням з посад керівників, заступників керівників центральних органів виконавчої влади, урядових органів державного управління, державних підприємств та їх об’єднань, а також голів місцевих державних адміністрацій, у якому визначено наступне.

Цей Порядок застосову ється під час розгляду питань щодо призначення на посади та звільнення з посад міністрів, їх перших заступників та заступників, керівників, заступників керівників інших центральних органів виконавчої влади, урядових органів державного управління, керівників, заступників керівників державних підприємств та їх об’єднань у разі, коли ці особи відповідно до законодавства призначаються на посади та звільняютьс я з посад Кабінетом Міністрів України (далі — керівники підприємств), а також голів місцевих держадміністрацій.

Питання про призначення на відповідні посади та звільнення з посад розглядається за оформленим у встановленому порядку поданням, документами особової справи та результатами співбесід з урахуванням інформації про результати обов’язкової спеціальної перевірки (у тому разі, коли вона пере дбачена законодавством) відомостей, що подають кандидати на зайняття посад державних службовців.

Документи для розгляду питань щодо призначення на посади та звільнення з посад міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади, керівників підприємств готує за дорученням Прем’єр-міністра України Департамент кадрового забезпечення та персоналу разом з відповідними підрозділами Секретаріату Кабінету Міністрів України, а голів обласних, Київської та Сев астопольської міських держадміністрацій — за дорученням Прем’єр-міністра України Департамент кадрового забезпечення та персоналу і Управління експертизи та аналізу розвитку територій Секретаріату Кабінету Міністрів України.

У разі коли законодавством передбачена обов’язкова спеціальна перевірка відомостей, що подають кандидати на зайняття посад державних службовців, інформація про її результати надається Го ловному управлінню державної служби посадовій особі, яка дала доручення на проведення перевірки.

До доручення на проведення спеціальної перевірки додаються письмова згода на це кандидата на зайняття посади та копії документів, передбачених абзацами третім, п’ятим, шостим,

сьомим, восьмим, дев’ятим, дванадцятим і тринадцятим пункту 5 цього Порядку.

Пропозиції щодо призначення на посади та звільнення з посад інших керівників подаються: ? перших заступників та заступників міністрів, керівників урядових органів державного управління — відповідними міністрами; ? першого заступника та заступників керівників урядових органів державного управління — міністрами, керівниками інших центральних органів виконавчої влади за пого дженням з керівником урядового органу державного управління; ? перших заступників та заступників керівників інших центральних органів виконавчої влади, заступників керівників підприємств — відповідно керівниками інших центральних органів виконавчої влади та керівниками підприємств; ? голів районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій — головами відповідних обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; ? голів район них держадміністрацій в Автономній Республіці Крим — Головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

У поданні на ім’я Прем’єр-міністра України щодо призначення претендента на відповідну посаду зазначаються прізвище, ім’я та по батькові, дата народження претендента, громадянство, займана ним посада, а також посада, на яку рекомендується, та її функ ціональний напрям, рівень фахової і професійної підготовки, відомості про перебування в кадровому резерві, спроможність забезпечити доручену ділянку роботи, ділові та інші якості, наявність судимості або перебування під слідством.

У разі коли претендент не перебував у кадровому резерві на відповідну посаду, у поданні зазначається, чому не рекомендуються особи, зараховані до кадрового резерву на цю посаду.

До по дання щодо призначення на посаду додаються згідно з вимогами Порядку ведення особових справ державних службовців в органах виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 1998 р. № 731, такі документи:

• заява претендента на зайняття посади;

• особова картка (форма П–2ДС) з відповідними додатками;

• три фотокартки розміро м 4 ? 6 сантиметрів;

• біографічна довідка, скріплена підписом керівника кадрової служби та печаткою;

• копії документів про освіту, науковий ступінь, учене звання, підвищення кваліфікації, засвідчені нотаріусом або кадровою службою;

• копія першої та другої сторінок паспорта, засвідчена кадровою службою;

• копія військового квитка (для військовозобов’язаних);

• декларація (копія декларації) про доходи за минулий рік та зобо в’язання фінансового характеру, в тому числі за кордоном, претендента і членів його сім’ї, а для осіб, які претендують на зайняття посади державного службовця І та ІІ категорій, також відомості про належне їм та членам їх сімей нерухоме і цінне рухоме майно, вклади у банках і цінні папери;

• довідка про по передження стосовно встановлених законодавством обмежень для державних службовців, підписана особою, яка рекомендується на посаду, та кадровою службою;

• довідка про ознайомлення із Загальними правилами поведінки державного службовця;

• довідка встановленої форми про наявність допуску до державної таємниці;

• медична довідка про стан здоров’я;

• висновок Головдержслужби щодо претенде нтів на посади працівників, які відповідатимуть за роботу кадрової служби;

• висновок Управління експертизи та аналізу розвитку територій Секретаріату Кабінету Міністрів України щодо діяльності відповідної місцевої держадміністрації (для претендентів на посади голів місцевих держадміністрацій), довідка Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції про соціально-економічну ситуацію в регіоні (для претендентів на посади го лів обласних, Київської та

Севастопольської міських держадміністрацій);

• проект рішення про призначення претендента на посаду, завізований керівником відповідного органу.

До подання щодо кандидатів на зайняття посад державних службовців додається інформація про результати обов’язкової спеціальної перевірки відомостей, що ними подаються (у тому разі, коли така перевірка передбачена законодавством).

Щодо прац івників, які рекомендуються для затвердження членами колегій, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади надсилають на ім’я Прем’єр-міністра

України лише подання та біографічну довідку.

Документи особової справи претендента на відповідну посаду опрацьовуються Департаментом кадрового забезпечення та персоналу Секретаріату Кабінету Міністрів України.

За дорученням Прем’єр-міністра України Департамент кадрового забезпечення та персоналу Секретаріату Кабінету

Міністрів України організовує проведення співбесід претендентів на зазначені посади з метою з’ясування його досвіду роботи, професійного рівня, організаторських здібностей, відповідності посаді, на яку він рек омендується, рівня правової підготовки тощо.

Висновки про результати співбесід заносяться до картки погодження.

Після проведення співбесід Департамент кадрового забезпечення та персоналу Секретаріату Кабінету Міністрів

України доукомплектовує особову справу особи, призначення на посаду та звільнення з посади якої здійснюється Президентом

України, і разом з поданням Прем’єр-міністра України та проектом ак та Президента України надсилає її до Секретаріату

Президента України.

У разі внесення пропозицій щодо повторного призначення осіб, особові справи яких уже є в Секретаріаті Кабінету Міністрів України, разом з поданням надсилаються біографічна довідка, декларація про доходи, зобов’язання фінансового характеру за попередній рік відповідно до ст. 13 Закону України «Про держа вну службу» та інші документи згідно з вимогами Порядку ведення особових справ державних службовців в органах виконавчої влади.

На підставі рішень Президента України або Кабінету

Міністрів України про призначення на посаду чи звільнення з посади за місцем роботи особи видається наказ (розпорядження), в якому фіксується дата початку роботи на відповідні й посаді або дата припинення роботи.

Правова форма призначення — видання та вручення державному службовцю під розписку адміністративного акта про призначення.

Виходячи з загальних положень адміністративного права, обов’язковими ознаками адміністративного акта про призначення на посаду повинні бути як мінімум:

1) відомості про орган державної влади, що призначає державного службовця;

2) зазначення посади дер жавного службовця, на яку призначається особа;

3) дата початку виконання обов’язків на посаді, на яку призначена особа;

4) підпис керівника (чи уповноваженої особи) і гербова печатка органу.

Приведення зазначеного мінімуму відомостей в адміністративному акті про призначення на посаду є обов’язковою умовою його юридичної дійсності.

Адміністративний акт про призначення на посаду повинен бути завжди підписаний власноручно керівником органу держа вної влади (чи уповноваженим їм особою). Акт, підписаний за допомогою технічних засобів, не містить жодної з істотних юридичних ознак, що робить його дефектним.

Оригінал акта про призначення залишається в органі державної влади і є складовою особової справи державного службовця.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
42. Просування по службі
43. Стаж державної служби
44.Стажування
45. Щорічне оцінювання державних службовців
46. Атестація державних службовців
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)