Posibniki.com.ua Фінанси Фінанси підприємств 11.1.3. Прийняття рішення про фінансове оздоровлення підприємства


< Попередня  Змiст  Наступна >

11.1.3. Прийняття рішення про фінансове оздоровлення підприємства


Рішення про фінансове оздоровлення підприємства може прийматися: а) у досудовому порядку — з ініціативи менеджменту чи власників підприємства, якому загрожує банкрутство, кредиторів, центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, відповідних контрольних органів у межах їхніх повноважень — коли існує загроза неплатоспроможності та оголошення підприємства банкрутом у недалекому майбутньому; б) у рамках судових процедур, які застосову ються до боржника після порушення справи про банкрутство.

Санація в досудовому порядку. Досудова санація — система заходів для відновлення платоспроможності боржника, які здійснюються власником підприємства-боржника з метою запобігання його ліквідації. Ці заходи стосуються реорганізаційних, організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних,

468

Фінансова санація та банкрутство підприємств технічних, фінансово-економічних, правових питань і провадяться згідно з чинним законодавством до початку порушення справи про банкрутство.

У рамках досудової санації власником майна боржника, його кредиторами, іншими особами в межах заходів із запобігання банкрутству підприємства може бути надана фінансова допомога в розмірі, достатньому для погашення зобов’язань боржника перед кредиторами, у тому числі зоб ов’язань зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), та відновлення платоспроможності боржника. Надання фінансової допомоги боржнику передбачає взяття ним на себе відповідних зобов’язань перед особами, які надали таку допомогу в порядку, установленому законом.

Законодавством України регулюється порядок проведення досудової санації державних підприємств. Досудова санація державного підприємства — це с истема заходів з відновлення його платоспроможності, які вживаються органом, уповноваженим управляти державним майном (далі — уповноважений орган), з метою запобігання його банкрутству до початку провадження справи про банкрутство. Ініціатива проведення досудової санації може виходити від уповноважених органів, підприємств, кредиторів або інших осіб.

Якщо в рамках досудової санації державного підприємства передбачено захо ди, пов’язані з відчуженням основних засобів, передаванням структурних підрозділів підприємств та нерухомого майна в оренду, то можливість реалізації цих заходів узгоджується з Фондом державного майна в установленому порядку.

Досудова санація державних підприємств провадиться за рахунок коштів державних підприємств та інших джерел фінансування. У разі коли витрати на реалізацію заходів, передбачених план ом досудової санації, пропонується фінансувати за рахунок коштів державного бюджету, пропозиції про включення відповідних видатків до проекту державного бюджету на планований рік подаються Мінфіну та

Мінекономіки. Обсяг коштів для проведення досудової санації державних підприємств за рахунок коштів Державного бюджету

України щороку встановлюється законом про Державний бюджет

України.

Термін проведення досудової са нації — не більше 12 місяців.

В окремих випадках уповноважений орган може подовжити термін, але максимально на 6 місяців.

Санація підприємства в рамках судових процедур. Згідно із законодавством до боржника господарський суд може застосувати такі типи процедур:

469

Фінансова санація та банкрутство підприємств

— розпоряджання майном боржника;

— мирова угода;

— санація (відновлення платоспроможності) боржника;

— ліквідація банкрута.

Рішення про проведення санації боржника в процесі провадження справи про банкрутство схвалюється в таких випадках:

1.Після того, як боржник з власної ініціативи звернувся до господарського суду із заявою щодо порушення справи про своє банкрутство (якщо підприємство є фінансово неспроможним або існу є реальна загроза такої неспроможності). Одночасно з поданням заяви боржник повинен подати до суду список кредиторів та дебіторів, бухгалтерський баланс, іншу інформацію, яка характеризує фінансово-майновий стан підприємства, а також запропонувати умови укладання мирової угоди та проведення санації.

2.Після закінчення місячного терміну від дня опублікування в офіційному друкованому орга ні Верховної Ради чи Кабінету

Міністрів України оголошення щодо порушення справи про банкрутство даного підприємства — у тому разі, коли надійшли пропозиції від фізичних чи юридичних осіб, котрі бажають задовольнити вимоги кредиторів до боржника та подали акцептовані комітетом кредиторів і господарським судом пропозиції із санації (реорганізації) неспроможного підприємства.

За згоди кредиторів з умо вами та механізмом задоволення претензій суд приймає рішення про проведення фінансової санації юридичної особи.

Хоч в Україні створено сприятливі законодавчі умови для фінансового оздоровлення боржника в рамках провадження справи про банкрутство, кількість справ, за якими господарські суди ухвалили рішення про санацію боржників, є просто мізерною: 1996 р. — 33; 1997 р. — 32; 1998 р. — 9; 1999 р. — 21 і 2000 р. (після ухвалення нового законо давства про банкрутство) — 15; 2001 р. —

19; 2002 р.

— 22; 2003 р. — 20 справ. З другого боку, рівень повернення боргів кредиторів за результатами проведених ліквідаційних процедур становить за деякими оцінками лише 1,5—

1 . У зв’язку з цим виникає логічне запитання, чому, наражаючись на такі значні збитки, кредитори все ж не приймають рішення на користь фінансового оздоровлення боржника?

3,0% від загальної суми вимог

1

У країнах з розвинутою економікою показник погашення заборгованості коливається від 10 до 30%, наприклад, у Німеччині останніми роками він становив близько

10%.

470

Фінансова санація та банкрутство підприємств Відповідь на це питання пов’язана з потребою розв’язання конфлікту інтересів, який постає під час прийняття рішень щодо санації чи ліквідації боржника, коли хоча б одна із заінтересованих сторін віддає перевагу ліквідації. Сучасна теорія фінансів підприємств цей конфлікт розглядає в рамках теорії «принципал

— агент відносин», яка є однією з к онцепцій неоінституціональної економіки. Отже, законодавчі акти, які покликані врегулювати конфлікт інтересів, договори, які укладаються між окремими сторонами, є або неефективними, або використовуються не повною мірою.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
11.2. Планування та фінансування санації підприємства
11.2.2. Санаційна спроможність підприємства та її оцінка
11.2.3. Внутрішні фінансові джерела санації підприємств
11.2.4. Санація із залученням коштів власників підприємства
11.2.5. Участь кредиторів у фінансовому оздоровленні боржника
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)