Posibniki.com.ua Менеджмент Служба управління персоналом 2.2. Практичні завдання, кейси, тестові завдання, задачі


< Попередня  Змiст  Наступна >

2.2. Практичні завдання, кейси, тестові завдання, задачі


Практичні завдання, кейси Завдання 1

Наведіть відомі Вам назви служб персоналу, які використовують суб’єкти господарювання. Обґрунтуйте застосування тих чи інших назв у сучасних умовах економічного розвитку.

Завдання 2

Визначте рейтинг функцій служби персоналу, в якій Ви працюєте або проходите практику. Порівняйте Ваш рейтинг з даними, поданими у табл. 2.2, які були отримані у результаті опитування керівників служб персоналу великих підприємств.

Завдання 3. Кейс

На підставі наведеної нижче інформації щодо діяльності служби персоналу ПАТ «Укрсоцбанк» проаналізуйте:

— показану на рис. 2.6 організаційно-управлінську структуру Департаменту персоналу банку;

— перелік функціональних обов’язків та завдань підрозділів Департаменту персоналу банку, які зазначені у табл. 2.5.

Розробіть рекомендації щодо:

— вдосконалення організаційно-управлінської структури Департаменту персоналу банку;

— розподілу функціональних обов’язків між структурними підрозділами Департаменту персоналу банку;

— оптимізації чисельності працівників управлінь і відділів Департаменту персоналу банку.

Публічне акціонерне товариство «Укрсоцбанк» було засноване у вересні 1990 р. і на сьогоднішній день є одним з найбільших універсальних банків України. ПАТ «Укрсоцбанк» виступає учасником авторитетної міжнародної компанії UniCreditGroup — однієї з найкрупніших фінансових організацій світу. Персонал ПАТ «Укрсоцбанк» на 01.01.2012 року становив понад 9 тис. осіб.

Загальна чисельність персоналу Департаменту персоналу ПАТ «Укрсоцбанк» складає 65 осіб. З них 37 осіб працюють у Головному офісі у місті Києві, 27 осіб — у макрорегіонах. Розподіл працівників департаменту за структурними підрозділами наведено у табл. 2.7.

Таблиця 2.7

ЧИСЕЛЬНІСТЬ ПРАЦІВНИКІВ ДЕПАРТАМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ ПАТ «УКРСОЦБАНК»

ЗА СТРУКТУРНИМИ ПІДРОЗДІЛАМИ НА 01.01.2012 р.

Назва структурного підрозділу Чисельність працівників, осіб Питома вага, %
Управління роботи з персоналом 14 21,9
Відділ кадрового адміністрування 69 ,4
Відділ трудових відносин 34 ,7
Відділ планування та моніторингу 57 ,8
Управління навчання, розвитку та компенсації 12 18,7
Навчальний центр 57 ,8
Відділ пошуку і розвитку талантів 46 ,2
Відділ компенсації та пільг 34 ,7
Управління роботи з персоналом на стажуванні 34 ,7
Керівник проектами 11 ,6
Управління координації роботи з персоналом 7 10,9
Відділи по роботі з персоналом у філіях Комерційних макрорегіонів 27 42,2
Загальна чисельність персоналу 64 100

Департамент персоналу очолює начальник департаменту, який призначається та звільняється відповідно до внутрішніх положень ПАТ «Укрсоцбанк». На посаду начальника департаменту персоналу головного офісу призначається особа, що має вищу освіту і досвід роботи за спеціальністю не менше п’яти років. Начальник Департаменту персоналу підпо-

рядковується безпосередньо першому заступнику голови Правління — Генеральному менеджеру банку.

Завдання 4. Кейс

Ознайомившись з інформацією, наведеною у табл. 2.7, 2.8, визначте взаємозв’язки працівників служби персоналу з іншими структурними підрозділами та адміністрацією організації, де ви працюєте або проходите практику. Наведіть конкретні приклади співпраці та перелік документів, які надають і отримують працівники служби. Результати оформіть у вигляді таблиці.

Таблиця 2.8

ДОКУМЕНТООБІГ МЕНЕДЖЕРА З ПЕРСОНАЛУ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ

Функціональні обов’язки Отримує документацію Розробляє документацію Передає документацію Примітки
Вивчення ділових і професійних якостей лінійних керівників 1. Особові справи з відділу найму та обліку персоналу. 2. Анкети, рекомендаційні листи, характеристики на працівників 1. Пропозиції про зарахування до резерву на заміщення керівних вакантних посад. 2. Пропозиції про підвищення в посаді працівника. 3.Службову записку з 1. Заступникові генерального директора по роботі з персоналом, начальнику служби управління персоналом. 2. Начальнику відділу найму та обліку Особові справи повертаються у відділ найму та обліку персоналу

обґрунтуванням відмови (у разі відмови)

персоналу для підготовки проекту наказу

Завдання 5

Ознайомившись з переліком суб’єктивних та об’єктивних критеріїв оцінювання ефективності діяльності служби управління персоналом, які показано у табл. 2.10 та у табл. 2.11, розробіть власні показники (критерії) оцінювання діяльності служби персоналу в організації, де ви працюєте або проходите практику.

Завдання 6. Кейс

Використовуючи наведену на стор. 64—67 Анкету оцінювання виконання професійних обов’язків і завдань працівниками Служби управління персоналом, проведіть оцінювання фахівців служби персоналу організації, де ви працюєте або проходите практику. Проаналізуйте одержані результати та розробіть рекомендації щодо вдосконалення діяльності працівників служби персоналу вашої організації.

Тестові завдання Тестове завдання 1

На основі зазначеного переліку функціональних обов’язків відділів розподіліть обов’язки між працівниками відділу кадрів та юридичного відділу. Результати запишіть у табл. 2.9 (за наведеним прикладом).

Таблиця 2.9

ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ПРАЦІВНИКІВ ВІДДІЛІВ СЛУЖБИ ПЕРСОНАЛУ

Відділ кадрів Юридичний відділ
1.1 1.2

1.31.5

Перелік функціональних обов’язків працівників відділу кадрів і юридичного відділу служби персоналу:

1.1. Пошук, відбір та підбір працівників потрібних професій, спеціальностей та кваліфікацій згідно з рівнем і профілем здобутої професійної освіти та наявних вакантних посад і робочих місць.

1.2. Консультування керівників підприємства та керівників структурних підрозділів з приводу дотримання положень трудового законодавства.

1.3. Організація своєчасного оформлення прийому, переведення і звільнення працівників згідно з трудовим законодавством, положеннями, інструкціями і наказами вищого керівництва.

1.4. Розробка та ведення штатного формуляру (штатно-посадової книги) підприємства.

1.5. Контроль правильності оформлення та візування документації з приводу прийому, переведення, звільнення працівників, оформлення матеріальних допомог, пільг і інших соціальних гарантій відповідно до чинного законодавства.

1.6. Оформлення та ведення кадрової документації з обліку особового складу всіх структурних підрозділів та підприємства в цілому.

1.7. Формування, постійний перегляд і оновлення складу кадрового резерву на заміщення керівних вакантних посад.

1.8. Створення бази необхідної нормативно-правової документації з питань трудового законодавства для забезпечення проведення необхідних юридичних процедур у сфері соціально-трудових відносин.

1.9. Підготовка статистичної звітності з персоналу для державних органів влади.

1.10. Розробка проектів та контроль за процедурою підписання трудових договорів (контрактів) з працівниками підприємства.

1.11. Експертне оцінювання організаційно-розпорядчої документації, яка розробляється та затверджується адміністрацією підприємства, з приводу відповідності вимогам і нормам трудового законодавства.

1.12. Проведення аналізу стану та причин порушень трудової дисципліни, плинності кадрів, втрат робочого часу на виробництві.

1.13. Розробка заходів щодо поліпшення трудової дисципліни, зниження рівня плинності кадрів, скорочення втрат робочого часу, поліпшення соціально-психологічного клімату у трудовому колективі.

1.14. Розробка процедури вирішення трудових конфліктів, спорів та суперечок, які можуть виникати у трудовому колективі, відповідно до чинного трудового законодавства.

1.15. Представлення організації на засіданнях судів різних інстанцій у випадках звернень працівників з позовними заявами, претензіями, позовами до адміністрації з приводу порушень трудового законодавства.

1.16. Складання спільно з адміністрацією та профспілковим комітетом проектів положень колективного договору щодо соціально-економічного розвитку трудового колективу. Тестове завдання 2

Використовуючи наведений перелік функціональних обов’язків відділів, розподіліть обов’язки між працівниками відділу підготовки кадрів і відділу охорони праці. Результати запишіть у табл. 2.10 (за наведеним прикладом).

Таблиця 2.10

ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ПРАЦІВНИКІВ ВІДДІЛІВ

СЛУЖБИ ПЕРСОНАЛУ

Відділ підготовки кадрів

Відділ охорони праці

2.1 2.3

Перелік функціональних обов’язків працівників відділу підготовки кадрів та відділу охорони праці наступний:

2.1. Організація направлення керівників, професіоналів та фахівців у вищі навчальні заклади відповідно до затверджених планів проходження підвищення кваліфікації;

2.2. Розробка на основі вивчення потреби підприємства у кваліфікованих кадрах проектів перспективних річних планів підготовки та підвищення кваліфікації персоналу;

2.3. Здійснення контролю за створенням безпечних умов праці на виробництві, дотриманням чинного законодавства щодо правил, стандартів, норм та положень у сфері охорони праці, виробничої санітарії, протипожежного захисту й охорони навколишнього середовища;

2.4. Організація стажування власних працівників на провідних вітчизняних та закордонних підприємствах;

2.5. Проведення навчання працівників без відриву від виробництва шляхом організації підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу на виробництві, економічного навчання, практичної підготовки молодих спеціалістів у період проходження ними стажування, виробничої практики студентів і учнів;

2.6. Здійснення контролю за наданням працівникам установлених пільг та компенсацій за шкідливі та небезпечні умови праці;

2.7. Проведення дослідження умов праці на робочих місцях, паспортизації санітарнотехнічного стану виробництва, технічного стану устаткування, запобіжних і захисних пристроїв;

2.8. Проведення підсумкових іспитів, кваліфікаційних випробувань, конкурсів професійної майстерності працівників, які пройшли професійне навчання та підвищення кваліфікації;

2.9. Організація та проведення інструктажу і навчання працівників з питань охорони праці, надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, правил поведінки у разі виникнення аварій згідно з чинним типовим положенням;

2.10. Контроль виконання розпоряджень органів державного нагляду, міжвідомчого та відомчого контролю за дотриманням чинних норм і стандартів з безпеки праці у процесі виробництва;

2.11. Забезпечення зв’язку з відповідними науково-дослідними інститутами та вищими закладами освіти з питань підвищення кваліфікації працівників підприємства та підготовки наукових кадрів;

2.12. Розслідування й аналіз причин виробничого травматизму, професійних захворювань, розробка заходів щодо запобігання та усунення їх;

2.13. Підготовка проектів та укладання угод з вищими і середньо-спеціальними навчальними закладами на підготовку фахівців та працівників робітничих професій, проведення професійно-орієнтаційної роботи у навчальних закладах;

2.14. Зупинка роботи цехів, дільниць, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва у разі порушень, які становлять загрозу життю або здоров’ю працюючих;

2.15. Участь у складанні перспективних і річних планів з поліпшення умов праці на виробництві;

2.16. Розробка положення про атестацію персоналу та організацію проведення атестації;

2.17. Розробка за результатами атестації персоналу заходів щодо вдосконалення професійно-кваліфікаційного рівня працівників, розподілу працівників за посадами відповідно до рівня кваліфікації, шляхів підвищення рівня кваліфікації персоналу;

2.18. Контроль за складанням кошторисів витрат на заходи з охорони праці у підрозділах підприємства, за правильністю оформлення заявок на спеціальний одяг та інші засоби індивідуального захисту, спеціальне харчування, запобіжні і захисні пристрої;

2.19. Організація роботи кабінету з охорони праці; пропаганда заходів з охорони праці і виробничої санітарії шляхом проведення лекцій, бесід, влаштування виставок, вітрин, стендів, розповсюдження правил, інструкцій, пам’яток тощо. Тестове завдання 3

Використовуючи наведений перелік функціональних обов’язків відділів, розподіліть обов’язки між працівниками відділу організації праці та заробітної плати і лабораторії соціології та психофізіології праці. Результати запишіть у табл. 2.11 (за наведеним прикладом).

Таблиця 2.11

ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ПРАЦІВНИКІВ ВІДДІЛІВ СЛУЖБИ ПЕРСОНАЛУ

Відділ організації праці і заробітної плати Лабораторія соціології та психофізіології праці
3.3 3.1

Перелік функціональних обов’язків працівників відділу організації праці та заробітної плати і лабораторії соціології та психофізіології праці такий:

3.1. Розробка на підставі результатів соціологічних та психофізіологічних досліджень програм соціального розвитку трудового колективу підприємства;

3.2. Створення заходів, що сприяють оптимальним трудовим процесам, установленню раціональних режимів праці і відпочинку, поліпшенню морально-психологічного клімату, розвитку трудової мотивації працівників, зміцненню їхнього здоров’я, забезпеченню соціальних гарантій;

3.3. Організація робіт з нормування праці, своєчасного перегляду норм, упровадження технічно обґрунтованих нормативів праці, вдосконалення нормування на основі застосування міжгалузевих, галузевих та інших прогресивних нормативів праці;

3.4. Аналіз змін соціальної, професійно-кваліфікаційної та демографічної структури персоналу, складання прогнозів потреби у кадрах, участь у формуванні резерву кадрів на заміщення керівних вакантних посад;

3.5. Проведення робіт з вивчення трудових процесів, організації та умов праці на підприємстві з метою виявлення резервів підвищення продуктивності праці;

3.6. Розробка заходів удосконалення розподілу та кооперації праці, поліпшення використання робочого часу, атестації й раціоналізації робочих місць, прийомів та методів праці, скорочення застосування важкої фізичної праці, створення сприятливих умов праці;

3.7. Створення механізму професійного і посадового просування кадрів, проведення професійного відбору, розподілу й адаптації нових працівників, складання систем оцінювання персоналу;

3.8. Підготовка річних планів з праці і заробітної плати, кошторисів витрат на утримання апарату управління, розробка завдань щодо зниження трудомісткості продукції (робіт, послуг) і календарних планів перегляду норм трудових витрат;

3.9. Аналіз ефективності застосовуваних форм та систем оплати праці, забезпечення розробки заходів щодо вдосконалення матеріального та морального заохочення працівників;

3.10. Формування заходів щодо соціально-психологічного забезпечення впровадження нової техніки і прогресивної технології, аналізу змін умов праці та їх впливу на розвиток особистості та трудового колективу;

3.11. Забезпечення контролю за витратами фондів оплати праці і матеріального заохочення, застосуванням форм і систем заробітної плати, тарифних ставок та розцінок, посадових окладів, установленням розрядів робітникам та категорій працівникам;

3.12. Розробка проектів положень про преміювання працівників підприємства;

3.13. Участь у розробці штатних розписів структурних підрозділів підприємства згідно з нормативами чисельності і встановленим фондом оплати праці;

3.14. Вивчення й узагальнення вітчизняного та світового досвіду з управління соціальним розвитком підприємства, надання методичної та консультативної допомоги керівникам підрозділів з упровадження у практику роботи соціально-економічних і соціальнопсихологічних методів управління персоналом;

3.15. Підготовка пропозицій з удосконалення управління виробництвом, розгляду проектів розширення і реконструкції підприємства;

3.16. Участь у підготовці проектів кошторисів використання фондів соціальнокультурних заходів та житлового будівництва згідно з визначеними показниками у колективному договорі та забезпеченні контролю правильності їх використання;

3.17. Організація контролю за дотриманням на підприємстві трудового законодавства, постанов, розпоряджень і інших нормативних актів з питань організації праці, заробітної плати й управління виробництвом;

3.18. Аналіз ефективності чинних форм матеріального і морального стимулювання і розробка рекомендацій з посилення їх впливу на підвищення трудової та соціальної активності працівників.

Задачі

Задача 1

За наведеною нижче формулою розрахуйте норматив чисельності працівників служби персоналу в організації, де ви працюєте або проходите практику. Порівняйте одержані результати з даними, наведеними у табл. 2.3. де ЗЧп

Чпсп

ЗЧп

НЧ=, (2.1)

Чпсп

ЗЧп

НЧ=, (2.1)

загальна чисельність персоналу організації, осіб;

Чпсп чисельність працівників служби персоналу, осіб.

Задача 2

Впровадження заходів з оптимізації чисельності персоналу, яку провела служба персоналу, дозволило скоротити 13 працівників управлінського складу. Середньомісячна заробітна плата працівника управлінського складу становить 4100 грн. Річний коефіцієнт зростання рівня заробітної плати на рік дорівнює 20 %. Розрахувати за наведеною нижче формулою, яку економію фонду заробітної плати отримає організація внаслідок провадження заходів щодо оптимізації структури та чисельності управлінського персоналу. де Ч? — чисельність скорочених управлінських працівників, осіб; су

З — середньомісячна заробітна плата управлінського працівника, грн; з

З — середньомісячна заробітна плата управлінського працівника, грн; з

К — коефіцієнт зростання середньомісячної заробітної плати управлінського працівника на рік.

Задача 3

Обчислити за наведеною нижче формулою збільшення ефективності діяльності працівників за рахунок проходження навчання та підвищення кваліфікації, якщо чисельність працівників, які пройшли навчання, становить 7 осіб, середньомісячна заробітна плата одного працівника — 4500 грн, фактичний час проходження навчання — 5 днів, запланований час проходження навчання — 7 днів, річний фонд робочого часу одного працівника — 1830 год. Приріст продуктивності праці заплановано на рівні 5 %. де Ч — чисельність працівників, які пройшли навчання, осіб; р

Ц — вартість одного часу роботи працівника, грн; о

Ц — вартість одного часу роботи працівника, грн; о

Т — фактичний час проходження навчання, днів; н

Т — запланований час проходження навчання, днів;

Ф — річний фонд робочого часу працівника, год.;

П? — підвищення продуктивності праці, %.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
РОЗДІЛ 3 ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
3.2. Практичні завдання, кейси
3.3. Питання для обговорення, тестові питання
ПОСАДОВІ ОБОВ’ЯЗКИ ТА КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ ДО ПРАЦІВНИКІВ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
Частина 2. ПОСАДОВІ ОБОВ’ЯЗКИ ТА КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ ДО ПРАЦІВНИКІВ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)