Posibniki.com.ua Мікроекономіка Стратегія підприємства 2.5. ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ СТРАТЕГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ ДО СУЧАСНИХ УМОВ БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩА


< Попередня  Змiст  Наступна >

2.5. ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ СТРАТЕГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ ДО СУЧАСНИХ УМОВ БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩА


Однією з найважливіших умов успішного розвитку бізнесу та основою досягнення підприємствами стійких конкурентних переваг у сучасних динамічних умовах господарювання є вчасне та коректне впровадження стратегічних змін. Щоб залишатися конкурентоспроможним, підприємству кінця минулого століття було достатньо дотримуватися шести- або восьмирічного стратегічного циклу. Сьогодні через глобалізацію та зміни в підходах до корпоративного управління життєвий цикл стратегії підприємства значно скоротився. Крім того, експоненціальне зростання в останні кілька років кількісних і швидкісних характеристик інформаційних потоків (як у ринковому середовищі, так і на підприємстві) потребує скорочення тривалості циклів бізнес-стратегії до трьох і менше років та якісної зміни підходів до проведення стратегічних змін на підприємствах.

Нині помилки в стратегічному плануванні мають значно більш серйозні та швидкі наслідки, ніж раніше. Водночас рішучі та вчасні стратегічні ініціативи здатні буквально «катапультувати» підприємство на нові конкурентні висоти, недосяжні для інших гравців ринку. Саме тому в умовах сьогодення стратегії підприємства повинні задовольняти умовам короткострокових часових горизонтів і відповідати вимозі гнучкості в результаті застосування механізмів своєчасного їх перегляду. Таким чином, дослідження практичних аспектів упровадження стратегічних змін на підприємствах у сучасних умовах господарювання є необхідною складовою успішного їх функціонування.

За умов інтенсивної конкуренції, глобалізації та постійних технологічних змін, а також пришвидшеного життєвого циклу продукції та послуг здатність підприємства адаптуватися набуває статусу нового стратегічного імперативу. З цього погляду, стратегічну адаптацію можна визначити як постійно повторюваний процес стратегічного вирівнювання всіх елементів бізнес-стратегії підприємства відповідно до контексту зовнішнього бізнес-середовища [121].

121 Let Chaos Reign. Then Rein in Chaos — Repeatedly: Managing Strategic Dynamics for Corporate Longevity Robert A. Burgelman, Andrew Grove. Strategic Management Journal. — 2007.

— Vol. 28. — P. 965–979.

Одним з ключів до успіху підприємства постіндустріального світу є здатність оцінювати свою готовність до змін з метою поліпшення власних стратегічних процесів. Часто навіть глибоке розуміння менеджментом і працівниками тонкощів бізнес-стратегії не знаходить на підприємстві відображення в конкретних операціях і бізнес-процесах.

Рис. 1. Принципова схема процесу стратегічної адаптації підприємства (адаптовано за [122])

Рис. 1. Принципова схема процесу стратегічної адаптації підприємства (адаптовано за [122])

Стратегічні прорахунки не завжди є очевидними, однак вони чинять відчутний і навіть згубний вплив на основні бізнеспроцеси підприємства, що призводить до неповного використання потенціалу прибутковості бізнес-напрямів, прискореного відтоку клієнтів тощо. Зазвичай менеджмент майже ніколи не намагається з’ясувати, чи була (і якою мірою) помилковою бізнесстратегія підприємства, або ж просто стратегія не мала можливості виявити себе повною мірою через наявність недоліків конкретних бізнес-процесів на самому підприємстві.

Бізнес-процеси зазвичай сприймаються як ключовий аспект реалізації стратегії підприємства. Однак інші аспекти успішного впровадження бізнес-стратегії на підприємстві мають не менш вирішальне значення. У той час, як на багатьох підприємствах процес щорічного планування здебільшого є складовою бюджетування, усе більше менеджерів розуміють, що справжній стратегічний план повинен чітко визначати, яким чином бізнес диференціюватиме себе й конкурувати на ринку.

Чимало організацій та підприємств мають чітко сформульовану стратегію. Але насправді для досягнення успіху в її впрова

122 Leading Implementation of Strategy and Change. [Electronic resource].

— Mode of access: http://www.mce-ama.com/strategy-execution-expertise/leading-implementation-of-strategy-and-change/

дженні та реалізації необхідно особливу увагу приділяти таким аспектам:

— ясність і чіткість формулювання стратегії та стратегічних цілей;

— чітке визначення інструментів досягнення та підтримки лідируючих позицій на цільовому сегменті ринку;

— орієнтація бізнес-процесів підприємства на реалізацію стратегії;

— стратегічне вирівнювання всіх значущих елементів бізнесу [123];

— керованість бізнес-процесів та їх вимірність;

— розуміння причинно-наслідкових зв’язків у межах усього стратегічного процесу;

— вимірність та інтерпретація всіх ключових показників бізнесу;

— визначення та усвідомлення фактично обґрунтованих навичок і компетенцій, доступних бізнесу;

— інтегрованість бізнес-культури підприємства;

— орієнтація та фокус на клієнта та його потреби й запити.

Важливим моментом стратегічної адаптації є постійне оцінювання готовності підприємства до впровадження нової або перегляду існуючої стратегії. З огляду на це для підприємства є важливим звернути увагу на такі аспекти:

— оцінювання ефективності крос-функціональних процесів на підприємстві;

— визначення бар’єрів, які стримують успішну реалізацію бізнес-стратегії;

— своєчасне впровадження керованих змін, які збільшили б ймовірність успішної реалізації стратегії підприємства.

Як і процеси розробки та впровадження бізнес-стратегії, процеси стратегічної адаптації повинні ґрунтуватися на синергії трьох елементів стратегічного планування: моніторинг бізнеспроцесів, вимірювання та оцінювання ефективності поточної діяльності підприємства, дотримання підзвітності та інформаційної прозорості процесів реалізації бізнес-стратегії.

Бізнес-процеси буквально перетворюють бізнес-стратегії в конкретні дії. Більшість підприємств самоорганізовуються навколо функціональних напрямів і відділів (розробок та інновацій, виробництва, фінансів, продажів, маркетингу тощо). На таких підприємствах продукти та послуги, які отримують клієнти, виробляються в ре

123 Ільченко І. Ю. Основи розробки та впровадження бізнес-стратегії підприємства.

— Режим доступу: http://vlp.com.ua/node/5737зультаті здійснення бізнес-процесів, що вимагають координації між зазначеними функціональними напрямами, які в науковій та управлінській літературі часто називають «процесами доставки цінності», «основними» або «ключовими» бізнес-процесами. Саме ці основні процеси впливають на сприйняття бізнесу клієнтом. Підприємства в межах однієї галузізазвичай мають схожі основні бізнес-процеси. Але саме те, як підприємство реалізує ці процеси, як швидко та успішно воно адаптує їх до умов бізнес-середовища та потреб споживачів, часто визначає його конкурентну перевагу на ринку і в кінцевому рахунку — його процвітання або провал.

Незалежно від того, які стратегії обираються підприємством, досягнення багатьох з них вимагає внесення цільових адаптивних змін і поліпшень у межах тих бізнес-процесів, які за своєю сутністю пов’язані з ключовими стратегічними цілями. Визначальними завданнями для менеджменту підприємств є виявлення тих критичних точок, у яких вплив бізнес-процесів на реалізацію стратегічних цілей є найбільш значним, а також визначення тих адаптивних змін бізнес-процесів, які саме в цей час і в цих умовах ринкового середовища можуть значно допомогти підприємству зосередитися на стратегічно значущих змінах і ефективно перевести стратегію в практичну площину.

Після успішної ідентифікації адаптаційних можливостей менеджмент матиме змогу створити докладний план дій і відповідні команди для розробляння та здійснення зміни в стратегічно важливих сферах. У багатьох випадках подібні зміни вимагатимуть розроблення нових або значного поліпшення існуючих ключових бізнес-процесів. Але вони також можуть включати й зміни в неключові («підтримуючі») бізнес-процеси (наприклад, процеси «управління інформацією» та «набуття компетенцій»). Результатом цих процесів часто є набуття стратегічно важливих внутрішніх ресурсів і забезпечення основних бізнес-процесів у наданні ціннісних пропозицій для клієнтів компанії. Ідентифікація та візуалізація основних процесів є важливим першим кроком до впровадження стратегічних змін на підприємстві. Завдяки ефективному аналізу менеджмент може зрозуміти ту роль, яку різні бізнес-процеси відіграють в досягненні стратегічних цілей, що, своєю чергою приводить до розуміння того, які поліпшення процесів можна запровадити, і де можна вдосконалити розподіл ресурсів і застосовування інструментів і технологій.

Будь-який курс на вдосконалення ефективності бізнесу вимагає розробки відповідних систем вимірювання, оскільки кожна стратегічна мета повинна супроводжуватися пов’язаною з неюкількісною метрикою, яка явно показує, наскільки той чи інший бізнес-процес робить внесок у досягнення стратегічної цілі підприємства. За відсутності подібних метрик бізнес не в змозі встановити причинно-наслідковий зв’язок між конкретними бізнеспроцесами та поставленими цілями, які він намагається досягти.

Для вирівнювання адаптаційних процедур з бізнес-стратегією підприємству необхідно мати надійні та точні дані щодо процесів, які необхідно змінити. Такі дані повинні включати, зокрема, інформацію про поточну ефективність процесів на певний момент, що дало б змогу виявити найбільш значні прогалини між поточними та цільовими рівнями ефективності досягнення стратегічних цілей. Для досягнення цих цілей підприємству необхідно створити комплексну та динамічно оновлювану систему оцінювання ключових показників, які дали б можливість визначити прийнятні для нових умов бізнес-середовища рівні стратегічної ефективності ключових бізнес-процесів.

Не викликає сумнівів те, що реалізація стратегічних змін вимагає від топ-менеджменту підприємства виявлення та залучення до цього процесу потрібних кадрів, тому після визначення конкретних адаптаційних процедур щодо бізнес-стратегії на підприємстві повинна бути створена відповідна організаційна культура, б яка гарантувала особисте емоційне залучення всіх працівників і поєднувала б індивідуальні прихильності й поведінку з досягненням стратегічних і тактичних планів підприємства.

Крім того, для якісного та успішного впровадження стратегічних змін на підприємстві має бути досвідчений менеджер, який володіє знаннями про характеристики спрямованих організаційних змін і методики подолання опору, а також про фактори успіху процесів управління змінами. Потрібно також обрати адекватний ситуації стиль управління змінами та компетентну команду, яка може при необхідності застосувати декілька стратегій управління змінами.

На наше переконання, і з урахуванням позитивного досвіду зарубіжних і деяких вітчизняних компаній, найкращим, з погляду якості та швидкості пропонованих змін варіантом запровадження функцій стратегічної адаптації на підприємстві, є створення посади менеджера з розвитку бізнесу (компанії) та підрозділу розвитку бізнесу. Такий комплексний підхід дасть змогу уникнути цілої низки «вузьких місць» під час визначення адаптаційних можливостей для підприємства. Однак у процесі впровадження такого підходу слід уникати таких відомих проблем, як: нечітко визначені ролі та зони відповідальності підрозділу розвитку компанії; нечітко визначені моделі взаємодії підрозділу розвитку з топ-менеджментом компанії; нечіткість у визначенні метрик успішності адаптаційних процедур.

Для успішного функціонування підрозділу розвитку бізнесу в межах компанії менеджмент повинен розуміти певні особливості його роботи. Підрозділ розвитку повинен мати можливість: брати безпосередню участь у стратегічному процесі на підприємстві; отримувати вчасну та достовірну тактичну та аналітичну інформацію про діяльність усіх підрозділів підприємства; брати участь у розробці та реалізації стратегічно значущих проектів у межах підприємства.

Намагаючись визначити ознаки успішних підрозділів розвитку бізнесу, ми знайшли одну їх універсальну характерну рису — вони є добре інтегрованими в структуру менеджменту підприємства та мають інформаційні зв’язки з усіма структурними підрозділами компанії; вони досягли успіху в розробці їх організаційної логіки та визначились з роллю, яку вони відіграють щодо вищого керівництва та самої компанії в питаннях вирішення найбільш актуальних питань стратегічного характеру.

Отже, постійна актуалізація стратегічних цілей і метрик підприємства відповідно до контексту бізнес-середовища і, своєю чергою, синхронізація корпоративної культури та організаційної структури управління, які визначають внутрішнє середовище підприємства, з адаптованими стратегічними цілями є передумовою ефективного функціонування підприємства в умовах сьогодення. Лише забезпечення постійного моніторингу бізнес-середовища через призму бізнес-стратегії та стратегічних цілей здатне сьогодні забезпечити лідируюче положення підприємства на ринку. Саме тому можна стверджувати, що стратегічна адаптація підприємства набула нині статусу нового стратегічного імперативу.

Крім того, для забезпечення стабільності функціонування стратегічної адаптації на підприємстві доцільно створити підрозділ розвитку бізнесу (компанії), однією з центральних функцій якого було б визначення загроз і можливостей для компанії в середньо- та довгостроковій перспективі та розробка адаптаційних механізмів для елімінації загроз або трансформації загроз у нові можливості та для забезпечення максимального ефекту від використання визначених можливостей для розвитку бізнесу.??????? 2


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
3.2. НЕСТАБІЛЬНІСТЬ ЗОВНІШНЬОГО ОРГАНІЗАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ВИБІР СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА
3.3. КОНТИНУУМ ФОРМ ВЗАЄМОДІЇ ПІДПРИЄМСТВ У СТРАТЕГІЧНИХ ПАРТНЕРСТВАХ
3.4. ВІТЧИЗНЯНА ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ ВЕРТИКАЛЬНИХ ОБМЕЖЕНЬ КОНКУРЕНЦІЇ
3.5. ЕЛЕКТРОННИЙ БІЗНЕС ЯК НАПРЯМ РОЗВИТКУ
3.6. БРЕНДИНГ У МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)