Posibniki.com.ua Фінанси Фінанси підприємств 5.3.4. Податок на нерухоме майно (нерухомість)


< Попередня  Змiст  Наступна >

5.3.4. Податок на нерухоме майно (нерухомість)


Податок на нерухомість є досить поширеним у практиці оподатковування зарубіжних країн. При цьому він виконує як фіскальну, так і регулювальну функції.

У Законі України «Про систему оподаткування» передбачено податок на нерухоме майно суб’єктів господарювання. Однак законодавчих актів щодо такого податку поки що не ухвалено.

Мета запровадження названого податку — забез печити збалансування доходів і витрат бюджету держави та сприяти підвищенню ефективності використання нерухомості суб’єктами господарювання. Було підготовлено кілька варіантів закону стосовно до цього податку. Останній його варіант, опрацьований у 1997 р., передбачав, що об’єктом оподаткування є земля, а також постійні будівлі і споруди, що ко нструктивно й технологічно пов’язані із землею, на якій їх розміщено.

Структурно-логічну схему названого податку, згідно з проектом Закону «Про податок на нерухоме майно (нерухомість)», по

36 Податок на нерухомість

Рис. 5.9. Структурно-логічна схема визначення податку на нерухоме майно (нерухомість) суб’єктів підприємництва (проект)

Рис. 5.9. Структурно-логічна схема визначення податку на нерухоме майно (нерухомість) суб’єктів підприємництва (проект)

Передбачалось, що податок на нерухомість (згідно зі згаданим вище проектом закону) має бути загальнодержавним податком і буде різновидом податку на майно.

Податок на нерухомість може включати суми податків на землю, будівлі і споруди. Нерухомість — це земля і постійно розміщені на ній будівлі та споруди. Будівлі — це житлові будинки, офіси, гара жі, дачі. Споруди — це об’єкти, які підпадають під визначення першої групи основних фондів, за винятком будівель. Якщо об’єкт, який належить до основних фондів першої групи, використовується одночасно як споруда та як будівля, платник податку має звернутися до податкової адміністрації із заявою про розмежування напрямів використання такого об’єкта з мето ю окремого визначення податкових баз і строків оподаткування.

Слід звернути увагу на те, що в розглянутому варіанті податку на нерухомість передбачалось для розрахунків бази оподаткування застосовувати індексацію бази оподаткування на рівень інфляції.

5.4. Сплата підприємствами непрямих податків

5.4.1. Особливості впливу непрямих податків на фінансово-господарську діяльність підприємств

Практика оподатковування використовує кілька видів непрямих податків — універсальні та специфічні акцизи, податок мито. Оподатковування підприємств

37Універсальні акцизи відрізняються від специфічних тим, що мають ширшу базу оподаткування та уніфіковані ставки. Практика оподатковування знає три види універсальних акцизів, а саме:

Податок з продажу. Застосовується у сфері оптової та роздрібної торгівлі. Об’єктом оподаткування є реалізація товарів на завершальному етапі. При цьому оподаткування здійснюється один раз. Ст авки оподаткування встановлюються у відсотках до об’єкта.

Цей податок використовувався нетривалий час в останній період існування Радянського Союзу, але поширений в інших країнах.

Податок з обороту. Стягується з валового обороту руху товарів. При цьому допускається подвійне оподаткування, оскільки у валовий оборот входять податки, що були сплачені раніше. Цей податок ши роко і протягом тривалого часу (з початку 30-х і до початку 90-х років) використовувався у Радянському Союзі. Ставки податку з обороту були диференційовані за видами товарів.

Податок на додану вартість. Сплачується на всіх етапах руху товарів, робіт, послуг.

Об’єктом оподаткування є додана вартість. При цьому застосовуються у ніфіковані ставки, що полегшує обчислення податку і контроль за його надходженням. Обчислення і стягнення податку на додану вартість потребує відповідного визначення об’єкта оподаткування — доданої вартості. Можливі два способи її обчис

лення: заробітна плата + прибуток; виручка від реалізації – матеріальні витрати. Цей податок набув значного поширення в є вропейських країнах.

Специфічні акцизи досить поширені в оподатковуванні. Водночас вони встановлюються на обмежений перелік товарів. При цьому застосовуються диференційовані ставки для окремих груп, видів товарів.

В Україні використовуються три види непрямих податків: акцизний збір (специфічний акциз), податок на додану вартість (універсальний акциз) і мито.

Непрямі податки включають у ціни товарів, що реалізуют ься.

Отже, ці податки є ціноутворювальним елементом і можуть суттєво впливати на загальний рівень цін.

На рис.5.10 зображено структурно-логічну схему формування цін реалізації товарів з урахуванням непрямих податків. Слід звернути увагу на особливості у визначенні бази (об’єкта) для обчислення окремих видів непрямих податків залежно від сфери діяльності та умо в придбання товарів суб’єктами господарювання.

У відпускну ціну продукції підприємств виробничої сфери можуть бути включені два непрямі податки: акцизний збір і полення: заробітна плата + прибуток; виручка від реалізації – матеріальні витрати. Цей податок набув значного поширення в є вропейських країнах.

Специфічні акцизи досить поширені в оподатковуванні. Водночас вони встановлюються на обмежений перелік товарів. При цьому застосовуються диференційовані ставки для окремих груп, видів товарів.

В Україні використовуються три види непрямих податків: акцизний збір (специфічний акциз), податок на додану вартість (універсальний акциз) і мито.

Непрямі податки включають у ціни товарів, що реалізуют ься.

Отже, ці податки є ціноутворювальним елементом і можуть суттєво впливати на загальний рівень цін.

На рис.5.10 зображено структурно-логічну схему формування цін реалізації товарів з урахуванням непрямих податків. Слід звернути увагу на особливості у визначенні бази (об’єкта) для обчислення окремих видів непрямих податків залежно від сфери діяльності та умо в придбання товарів суб’єктами господарювання.

У відпускну ціну продукції підприємств виробничої сфери можуть бути включені два непрямі податки: акцизний збір і по

38 Акцизний збір, що включається в ціну, обчислюється: за ставками у відсотках до обороту з продажу товарів; у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції).

Податок на додану вартість, що включається в ціну, розраховується виходячи з відсоткової ставки податку до ціни виробника і суми акцизного збору, включеного у відпускну ціну.

Такий са мий порядок включення ПДВ у ціну виконаних робіт і надання послуг. Різниця в тім, що роботи, які виконуються (будівельні, монтажні, науково-дослідні, проектно-пошукові та ін.), а також надані послуги не обкладаються акцизним збором. Є особливості визначення суми непрямих податків, що включаються в ціну реалізації товару с поживачу (роздрібну ціну), за реалізації підприємствами торгівлі товарів, придбаних усередині країни та імпортованих. Акцизний збір і ПДВ включають у відпускну ціну виробника продукції. Отже, підприємства торгівлі купують товари за ціною, що включає ці непрямі податки. З ухваленням Закону України «Про податок на додану вартість» з 1 жовтня 1997 р. ПДВ з валов ого доходу (торгових націнок), отриманого підприємствами торгівлі, безпосередньо не встановлюється. Підприємства торгівлі обчислюють ПДВ від загальної вартості (ціни) придбаних товарів і суми торгової націнки. Оподатковування підприємств

39ПрибутокПДВ

Акцизний збір

Собівартість

Ціна виробника продукції

Відпускна ціна продукції з акцизним збором включно

Відпускна ціна продукції з акцизним збором і ПДВ включно

1. Формування цін реалізації товарів підприємствами — виробниками продукції

Ціна виробника продукції

Відпускна ціна продукції виробником

Ціна придбання товару

Ціна реалізації товару споживачеві (роздрібна ціна)

2. Формування ціни реалізації товарів, придбаних у внутрішніх виробників

СобівартістьПДВПрибутокАкцизний збір

Торгова націнка

Націнка посередника

3. Формування цін реалізації імпортованих товарів

Договірна (контрактна) вартість товару

Митна вартість товару

Загальна вартість (ціна) придбання товарів для імпортера

Ціна реалізації товару споживачеві (роздрібна ціна)

ПДВ

Торгова націнка

Витрати на транспортування, вантажно-розвантажувальні роботи, страхування до перетину митного кордону

Оплата митних послуг

Акцизний збір

Ввізне (імпортне) мито

Сплата брокерських, агентських, комісійних та інших видів винагород

Рис. 5.10. Структурно-логічна схема формування цін реалізації товарів із включенням у них непрямих податків

Ціна реалізації споживачам імпортованих товарів може включати три види непрямих податків: ввізне мито, акцизний збір, ПДВ.

Ввізне мито встановлюється у твердих ставках у євро з одиниці товарів, що імпортуються, або у відсотках до митної вартос

40

Сума акцизного збору, що включається в ціну, визначається у твердих сумах з одиниці товарів, що імпортуються, або за ставками у відсотках до обороту, що включає митну вартість придбаних товарів.

Митна вартість придбаних товарів включає витрати: на їх придбання (контрактна вартість); на транспортування, вантажно-розвантажувальні роботи, страхування до перетину митного кордону; на сплату брокерських, агентських, комісійних та інших видів винагород.

Пода ток на додану вартість, що включається в ціну, визначається у відсотках до обороту, що включає митну вартість придбаних товарів, ввізне мито, акцизний збір (якщо це підакцизний товар). Для обчислення ПДВ щодо імпорту в оподатковуваний оборот не включається оплата ми тних послуг.

Непрямі податки виконують в основному фіскальну функцію.

Вони забезпечують формування доходів бюджету держави.

Реальними платниками непрямих податків є покупці (споживачі) товарів, робіт, послуг, у ціну яких можуть входити вказані податки. Отже, платниками можуть бути: фізичні особи (населення); юридичні особи; фізичні особи — суб’єкти господарської діяльності; орг анізації, установи, що не є суб’єктами господарювання.

Слід звернути особливу увагу на те, що непрямі податки до бюджету сплачують суб’єкти господарювання. При цьому вплив непрямих податків на фінансово-господарську діяльність підприємств — суб’єктів господарювання є досить суттєвим і складним, однак, недостатньо вивченим. Розглянемо детальніше механізм впливу непрямих пода тків на діяльність підприємств.

По-перше, як уже зазначалося, непрямі податки включаються в ціну реалізації споживачам товарів, робіт, послуг. Отже, на суму названих податків зростає ціна реалізації. За певних обставин це може негативно впливати на обсяги виробництва й реалізації продукції, призводити до зростання її залишків.

По-друге, сплата непрямих по датків підприємствами в процесі здійснення господарської діяльності, а також до бюджету суттєво і негативно впливає на фінансовий стан суб’єктів господарювання.

У процесі господарської діяльності підприємства виробничої сфери закуповують для своїх потреб сировину, матеріали, обладнання, в ціну яких входять непрямі податки (в основному ПДВ).

Отже, на суму сплачених непрямих податків зростають витрати пото чної та інвестиційної діяльності підприємств, а значить, і їхня потреба у фінансових ресурсах (оборотних коштах, на фінансування капітальних вкладень).

Якщо сплачений у ціні придбаних матеріальних цінностей

ПДВ підлягає відшкодуванню, то його негативний вплив на діяльність підприємств виявлятиметься в іммобілізації коштів, тобто

Оподатковування підприємств

41до їх відшкодування, і залежатиме від суми іммобілізації коштів та тривалості періоду іммобілізації. На тривалість іммобілізації оборотних коштів впливає багато чинників, у тому числі джерело відшкодування: ПДВ, що надійде від реалізації продукції; кошти державного бюджету.

Якщо сплачений у ціні придбаних матеріальних цінностей

ПДВ не відшкодовується, то на його суму зростають витрати на ви робництво, а також витрати на фінансування капітальних вкладень.

За сплати непрямих податків до бюджету негативний їх вплив на діяльність і фінансовий стан підприємств виявляється в іммобілізації оборотних коштів підприємств для сплати податків. Це обумовлено тим, що терміни сплати непрямих податків до бюджету встановлені за подією, яка відбулася першою: відван таження товарів або надходження коштів за відвантажені (передані) товари на банківський рахунок платника податків. Якщо має місце затримка надходження коштів від покупців за відвантажену продукцію, платники непрямих податків сплачують їх до бюджету зі своїх оборотних коштів.

У разі закупівлі товарів за імпортом сплата непрямих податків до бюджету суб’єктами господарювання зд ійснюється під час їх розмитнення. Відшкодування (повернення) суб’єкту господарювання сплачених під час розмитнення товарів непрямих податків відбудеться після реалізації імпортованих товарів споживачам.

Отже, іммобілізація оборотних коштів підприємства матиме місце протягом зазначеного періоду.

Вплив непрямих податків на фінансово-господарську діяльність суб’єктів підприємництва, їхній фінансовий стан виявляється по-різному, залежно від сфери діяль ності. Тому є певні особливості впливу непрямих податків на діяльність підприємств: виробничої сфери (з урахуванням галузі), які здійснюють торговопосередницьку діяльність, надають послуги (у тім числі фінансові).

Розглянемо особливості обчислення і сплати в бюджет окремих непрямих податків та їхній вплив на фінансово-господарськ у діяльність підприємств.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
5.4.3. Сплата акцизного збору
5.4.4. Податок на додану вартість та його вплив на діяльність підприємств
5.5. Внески (відрахування) підприємств на загальнообов’язкове державне пенсійне і соціальне страхування
5.6. Місцеві податки і збори
5.7. Оподаткування суб’єктів малого підприємництва
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)