Posibniki.com.ua Право Державна служба Частина 3. 32. Особливості служби в органах місцевого самоврядування


< Попередня  Змiст  Наступна >

Частина 3. 32. Особливості служби в органах місцевого самоврядування


• посадова особа має право попередньо ознайомитися з матеріалами її атестації, бр ати участь у засіданні комісії, на якому

1

Примірний порядок формування кадрового резерву розробляється і затверджується

Кабінетом Міністрів України.

розглядається питання про її атестування, оскаржувати, у разі незгоди, рішення атестаційної комісії сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті, районної, обласної ради протягом 10 днів з дня винесення її рішення або до суду;

• результати атестації мають рекомендаційний характер.

Атестаційна комісія пропонує сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті, районної, обласної ра ди:

1) визнати посадову особу атестованою;

2) призначити протягом року повторне атестування (за згодою посадової особи);

3) зарахувати посадову особу до кадрового резерву або призначити її на вищу посаду;

4) перевести посадову особу на іншу посаду, що відповідає її кваліфікації, або звільнити її з займаної посади.

Грани чний вік перебування на службі в органах місцевого самоврядування згідно зі ст. 18 Закону становить 60 років для чоловіків і 55 років для жінок. Ці обмеження не поширюються на посадових осіб місцевого самоврядування, які обираються на відповідні посади.

Термін перебування на службі в органах місцевого самоврядування може бути продовжено, але не більш як на 5 років за рішення м сільського, селищного, міського голови, голови районної, районної у місті, обласної ради.

Після закінчення цього терміну посадові особи місцевого самоврядування за рішенням відповідного голови можуть бути залишені на посадах радників чи консультантів (патронатна служба), якщо такі посади передбачені штатним ро зписом, на умовах строкового трудового договору. (Офіційне тлумачення до статті 18 див. в Рішенні Конституційного Суду № 21-рп/2003 від 25.12.2003).

Припинення службових відносин в органах місцевого самоврядування — це тимчасове або остаточне припинення (звільнення) професійної діяльності щодо забезпечення виконання повноважень органів місцевого самоврядування. Зауважимо, що припинення службових відносин в органах місцевого с амоврядування завжди означає припинення виконання посадових обов’язків. Проте не завжди припинення виконання посадових обов’язків означає припинення служби в органах місцевого самоврядування.

Підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування, передбачені у ст. 20 Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування», можна розділити на дві групи:

• загальні підстави, передбачені в КЗпП України;

• спеціальні підстави , передбачені Законом.

Здійснення механізму звільнення посадових осіб органів місцевого самоврядування зі служби в органах місцевого самоврядування та дотримання при цьому гарантій їх соціального захисту визначається Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Кодексом законів про працю України та іншими законами України, а також роз’яснюється у методичних рекомендаціях щодо особливостей звільнення посадових осіб із органів місцевого самоврядування (дод. 2 до листа Головдержслужби від 6 лютого 20

02 р. № 42/621).

Рішення про припинення служби в органах місцевого самоврядування може бути оскаржено посадовою особою місцевого самоврядування у порядку, визначеному чинним законодавством

України.

Відсторонення посадових осіб місцевого самоврядування — тимчасове припинення виконання службових обов’язків за посадою (без розірвання службових відносин) зі збереженням заробітної плати. Воно застосовується у разі невико нання службових обов’язків, що призводить до людських жертв або заподіює значної матеріальної чи моральної шкоди громадянинові, державі, підприємству, установі, організації чи об’єднанню громадян. Рішення про відсторонення посадової особи органу місцевого самоврядування приймається керівником органу місцевого самоврядування, у якому працює ця особа. У разі не підт вердження вини посадової особи органу місцевого самоврядування резуль

1

Спеціальними підставами є юридичні факти, з настанням яких закон пов’язує втрату права на службу в органах місцевого самоврядування і покладає на орган місцевого самоврядування (правомочну посадову особу) розірвати службові відносини.

Спеціальними підставами є: порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону);

• відмови посадової особи місцевого самоврядування від складання Присяги (ст. 11 цього Закону);

• виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов’язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (ст. 12 цього Закону);

• неподання відомостей або подання посадовою особою місцевого самоврядування неправдивих відомостей щодо її доходів у встановлений термін (ст. 13 цього Закону);

• досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (ст. 18 цього Закону).

татами службового розслідування, рішення про відсторонення — скасовується.

Відставкою є припинення службових відносин за заявою посадової особи органу місцевого самоврядування. Специфіка відставки як форми припинення служби посадової особи в органах місцевого самоврядування проявляється загалом у мотивах звільнення посадової особи і збереження за нею деяких прав і обов’язків.

Зокрема так ими мотивами (підставами) для відставки посадової особи органу місцевого самоврядування є:

• принципова незгода з рішенням органу місцевого самоврядування чи посадової особи органу місцевого самоврядування, а також етичні перешкоди для перебування на відповідній посаді;

• примушування посадової особи органу місцевого самоврядування до виконання рішення органу місцевого самоврядування чи п осадової особи, яке суперечить чинному законодавству, що може заподіяти значної матеріальної або моральної шкоди державі, підприємствам, установам, організаціям або об’єднанням громадян, громадянинові;

• стан здоров’я, що перешкоджає виконанню службових повноважень (за наявності медичного висновку).

Відставка приймається або в ній дається мотивована відмова органом місцевого самоврядування або посадовою особо ю, які призначили посадову особу на цю посаду.

Матеріальне та соціально-побутове забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування аналогічне забезпеченню державних службовців. Разом з тим: ? посадові особи одержують заробітну плату, розмір якої має забезпечувати достатній життєвий рівень; ? умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються ор ганом місцевого самоврядування, виходячи з умов оплати праці, встановлених для державних службовців відповідних категорій і посад; ? джерелом формування фонду оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування є місцевий бюджет; ? пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування та/або державної слу жби не менше 10 років, здійснюється у порядку, визначеному законодавством України про державну службу. Пенсія в частині, що не перевищує розміру трудової пенсії за віком, на яку має право особа відповідно до Закону України

? посадовим особам місцевого самоврядування, які працювали на виборних посадах в органах місцевого самоврядування 8 років і більше, або протягом повних двох і більше скликань, починаючи зі скликання 1990 р., за винятком припинення повноважень з причин, визначених ст. 78, пп. 2, 3, 4 частини першої, частиною другою ст. 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пп. 1, 2, 6 частини першої і п. 1 частини другої ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», за наявності загал ьного трудового стажу для чоловіків не менше 25 років, для жінок — не менше 20 років, призначається пенсія відповідно до цього Закону незалежно від того, де вони працювали перед призначенням пенсії. У цих випадках пенсія обчислюється у порядку, передбаченому для державних службовців, із сум заробітної плати, на які нараховується збір на обов’язк ове державне пенсійне страхування, за останньою займаною виборною посадою на день призначення пенсії (ч. 10 ст. 21 в редакції Закону №976-IV (976-15) від 19.06.03, зі змінами, внесеними згідно із Законом № 1215-IV (1215-15) від 02.10.03); ? посадовим особам органів місцевого самоврядування, які в період перебування на службі в цих органах визнані інвалідами I та II груп, незалежно від пр ичини інвалідності пенсії по інвалідності призначаються в розмірах, передбачених законодавством України про державну службу, після припинення ними служби в органах місцевого самоврядування, за наявності стажу служби в органах місцевого самоврядування чи державної служби не менше 10 років та загального трудового стажу, встановленого для призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпе чення». У разі повернення зазначених осіб на службу в органи місцевого самоврядування чи на державну службу виплата пенсії відповідно до цього Закону зупиняється до звільнення з роботи або досягнення ними граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування чи на державній службі. У цей час вони мають прав о на одержання пенсії, призначеної на загальних підставах. (ч. 12 ст. 21 в редакції Закону № 1215-IV від 02.10.03); ? у разі смерті особи в період перебування на службі в органах місцевого самоврядування або в період одержання пенсії у порядку, передбаченому цим Законом, непрацездатним членам

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 грудня 1999 р. №2288 «Про впорядкування умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, прокуратури, судів та інших органів» зі змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України № 2358 від 22.12.99 р., № 2338 від 21.12.99, №853 від 29.05.2000, затверджено нові схеми посадових окладів обласних, Київської та Севастопольської міських рад, районних, районних у містах рад, сільських селищних, міс ьких рад та їх виконавчих органів, а також розміри надбавок за ранги. Керівникам зазначених органів і головам названих вище рад у межах установленого фонду оплати праці надано право:

1) установлювати: керівника; в) посадові оклади окремим працівникам, посади яких не передбачені цією постановою, на рівні посадових окладів відповідних категорій спеціалістів та службовців; г) керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеці

а) керівникам підрозділів, спеціалістам і службовцям посадові оклади відповідно до затверджених схем посадових окладів; б) заступникам керівників, заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, посадові оклади на 3—7% нижче посадового окладу відповідного алістам і службовцям надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи у розмірі до 50% посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця, дипломатичний ранг, за класний чин, кваліфікаційний клас та спеціальні звання. У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни ці надбавки скасовуються або зменшуються; д) спеціалістам і службовцям (крім заступників керівників органів виконавчої влади, рад та їх виконавчих органів, прокурату

ри, судів та інших органів, керівників структурних підрозділів та їх заступників) доплати: за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників цих же категорій персоналу (у разі хвороби, відпустки без збереження заробітної плати тощо) — до 50% посадового окладу за основною роботою з використанням на цю мету до 50% посадового окладу відсутнього працівника; за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівниківжінок, які перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю і пологами, а також осіб, які перебувають у частково оплачуваній відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку чи у відпустці без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більше ніж до досягнення дитиною шестирічного віку, — до 30% посадового окладу за основною роботою, з використанням на цю мету економії заробітної плати на посадах, що займають відсутні із зазначених причин працівники;

2) здійснювати преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах фонду преміювання, утвореного у розмірі тримісячного фонду оплати праці та економії фонду оплати праці (підп. 2 п. 2 зі змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.99 №2338);

3) надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та допомогу на оздоровлення в розмірі середньомісячної заробітної плати.

Посадовим особам органів місцевого самоврядування виплачується: а) надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови: однієї європейської — 10, однієї східної, угро-фінської або африканської — 15, двох і більше мов — 25 % посадового окладу; б) доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності — у розмірі відповідно 15 і 20 % поса

дового окладу; в) надбавка за почесне звання «заслужений» — у розмірі 15 % посадового окладу.

Доплати за науковий ступінь та надбавка за почесне звання виплачується посадовим особам, якщо їх діяльність збігається за профілем з науковим ступенем або почесним званням.

Преміювання голів обласних, Київської та Севастопольської міських рад, сільських, селищних, міських голів, голів районних у містах, районних рад, надання їм матеріальної допомоги, вста

новлення надбавок і доплат до посадових окладів здійснюється за рішенням відповідної ради у межах затвердженого фонду оплати праці посадових осіб апарату відповідного органу.

Скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення посадових окладів, надбавок до них та фінансування інших, передбачених Законом, гарантій, пільг і компенсацій, що передбачено ч. 9 ст. 33 Закону України «Про державну службу».

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2003 р. № 1563 посадовим особам органів місцевого самоврядування за сумлінну безперервну працю, зразкове виконання трудових обов’язків видається грошова винагорода. Право на її отримання мають особи, які пропрацювали безперервно на посадах в одному або кількох ор ганах державної влади чи органах місцевого самоврядування не менше ніж 10 років.

До стажу безперервної роботи (служби) на посадах посадових осіб в органах місцевого самоврядування в одному або кількох органах місцевого самоврядування зараховуються всі періоди роботи (служби) у цих органах, у тому числі до 1 січня 1994 р., на посадах державних службовців, передба чених ст. 25 Закону

України «Про державну службу», а також на посадах, що відносяться в установленому законодавством порядку до відповідних категорій посад державних службовців, на посадах керівних працівників і спеціалістів в апараті органів, зазначених у ч. 2 ст. 9

Закону України «Про державну службу».

До стажу, який дає право на одержання грошової винаг ороди, не зараховується, але й не перериває його, період працевлаштування, протягом якого посадовій особі органу місцевого самоврядування виплачувалася середньомісячна заробітна плата на період працевлаштування, якщо вона звільнена зі служби в органах місцевого самоврядування на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України, період перебування на обліку в службі зайнято сті, як такого, що шукає роботу, а також строкова військова служба у разі, коли посадова особа після цього повернулася на службу в органи місцевого самоврядування.

Якщо посадова особа змінила місце роботи, результати щорічної оцінки враховуються на підставі довідок, виданих за попереднім місцем роботи.

Особи, в инні у порушенні законодавства про службу в органах місцевого самоврядування, притягуються до цивільної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законом.

Крім цивільної відповідальності, посадові особи органів місцевого самоврядування можуть, відповідно до ст. 14 КУпАП нести адміністративну відповідальність та відповідно до розділу 17 (ст. 364—368, 370) Кримінального кодексу України — кримінальну відповідальність.

Особливе місце в Законі України «про службу в органах місцевого самоврядування» займає місце матеріальної відповідальності (ст. 24): «Матеріальна шкода, завдана тер иторіальній громаді незаконними рішеннями сільських, селищних, міських голів, голів районних у місті, районних та обласних рад, їх заступників, керівників управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчих органів місцевого самоврядування, діями чи бездіяльністю посадових осіб місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується за рахунок місцевого бюджету в порядку, вс тановленому законом.

Сільські, селищні, міські, районні у місті, районні та обласні ради, сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної та обласної ради мають право зворотної вимоги (регресу) до посадової особи місцевого самоврядування, яка заподіяла шкоду територіальній громаді, у розмірах і порядку, визначених законами України та статутами тер иторіальних громад, прийнятими відповідно до законів України».

Але, виходячи з конституційних засад (ст. 56) про гарантування кожному права на відшкодування матеріальної та моральної шкоди, заподіяної незаконними рішеннями, діями та бездіяльністю органів місцевого самоврядування, слід мати на увазі, що підлягає відшкодуванню заподіяна матеріальна і моральна шкода.

1

Під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі, неправомірним рішенням, дією або бездіяльністю органу місцевого самоврядування чи його посадовою особою.

Розділ 8


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
34.Права та обов’язки державних службовців
35.Гар антії та заохочення державних службовців
36.Особливості відповідальності державних службовців
37.Обмеження та заборони, пов’язані з проходженням державної служби
ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОСЛУЖБОВИХ ВІДНОСИН 38.Умови виникнення державно-службових відносин
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)