Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера 1.4. Особливості праці менеджера


< Попередня  Змiст  Наступна >

1.4. Особливості праці менеджера


Праця менеджера за змістом і умовами виконання суттєво відрізняється від праці інших функціональних категорій працівників.

Робітник, як правил о, тривалий час виконує одне й те саме багаторазово повторюване завдання, керуючись писаними та усними вказівками (кресленнями, технологічними картами, рецептурами, інструкціями тощо). Він не має права порушити встановлену технологію чи порядок виконання завдання, навіть коли бачить можливості раціоналізації. Обов’язково про це треба повідомити майстра, конструктора чи техноло га залежно від характеру ймовірної раціоналізаторської пропозиції.

73Рядовий службовець, наприклад бухгалтер, виконує хоча й розумові, але переважно звичні рутинні операції згідно з вимогами стандартів, інструкцій та інших нормативних документів. Творчий елемент у його праці майже відсутній. Інженер у своїй діяльності має більше творчої свободи. Предметом його праці здебільшого є різноманітна інформація. Інженерна діяльність значною мірою насичена еле ментами технічних розрахунків, пошуку, творчості, винахідництва. Праця інженера спокійна, розмірена, контакти з людьми за межами робочої кімнати епізодичні, відповідальність і ризик незначні.

Діяльність менеджера характеризують такі специфічні особливості: керівна роль в організації і пов’язана з цим висока моральна та адміністративна відповідальність; інтелектуальний, значною мірою творчий характер праці; широкий діапазон складності та динамізм змісту праці; самостійність у виборі методів рішення, а нерідко й у визначенні мети роботи; необхідність постійного контакту з іншими людьми; підвищена емоційна і психологічна напруженість; ненормований робочий день; потреба у постійному самовдосконаленні, підвищенні професійного і культурного рівня, розширенні загального світогляду.

На специфіку і зміст праці менеджера великий вплив справляє його належність до того або іншого рівня управління.

Для майстра виробничої дільниці характерні короткочасність і швидка змінюваність виконуваних завдань, численні контакти з людьми, підвищена відповідальність за результати колективної пр аці, за поведінку і здоров’я підлеглих, емоціональна напруженість, стресові ситуації. За спостереженнями Р. Геста, майстер виконує в середньому 583 різні операції з управління за день [32, с.36]. За матеріалами іншого дослідження встановлено, що час на виконання майстром одного завдання в середньому дорівнює 48 с [32, с. 41].

Керівники середнього рівня — це так звана з’єд нувальна ланка між верхнім і нижнім рівнем управління. Вони готують інформацію для вищих керівників, часто беруть участь у процесах підготовки та прийняття рішень, визначенні проблем, іноді вносять пропозиції творчого, перспективного характеру.

Прийняті на вищому рівні рішення після їхнього переведення у технологічну форму передають на виконання мене джерам низової ланки і контролюють виконання. За даними дослідження,

74витрачають на контакти з керівниками вищого і нижчого рівнів [32, с. 43].

З розвитком комп’ютеризації значення менеджерів середнього рівня в багатьох корпораціях падає до 20—40% у зв’язку з тим, що інформація надходить безпосередньо вищому керівництву у зручній для використання і прийняття рішень формі.

Керівники вищого рівня несуть відповідальність за організацію в ціло му, приймають рішення стратегічного характеру, а також здійснюють оперативне управління виробництвом особливо на середніх і малих підприємствах.

Для більшості менеджерів вищого рівня щоденна робота є дуже напруженою та виснажливою. Протягом дня доводиться вирішувати велику кількість різних і термінових питань, контактувати з багатьма людьми, а також зовнішніми ор ганізаціями.

Робочий день менеджерів вищого рівня, як правило, триває понад

12 год, а постійні думки про роботу не полишають керівника й у вільний час, якого і так залишається вкрай мало. Робочий тиждень тривалістю 60—80 год — не рідкість, а інколи і норма.

Структура щоденних витрат робочого часу має такий вигляд [32, с. 44]:

• заплановані засідання, зу стрічі — 59%;

• незаплановані зустрічі — 10%;

• робота з паперами — 22%;

• розмови телефонні — 6%;

• поїздки, огляди — 3%.

Велика складність, напруженість, відповідальність праці менеджера вимагають ретельної підготовки кандидатів на керівні посади в організаціях. ?

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення поділу праці.

2. Які види і форми поділу праці існують і розвиваються у наш час?

3. Під впливом яких чинників виник і розвивається поділ праці?

4. Що являє собою функціональний поділ праці? Наведіть приклади.

5. На які функціональні категорії поділяється персонал організацій?

756. Що являє собою технологічний поділ праці? Наведіть приклади.

7. Що являє собою професійний поділ праці? Наведіть приклади.

8. Що являє собою кваліфікаційний поділ праці? Наведіть приклади.

9. Які чинники обумовили відокремлення функцій керування від виконавських функцій?

10. Кого називають менеджером і чому?

11. Які функції покладено на менеджерів загального керівництва?

12. Які функції виконують менеджери лінійног о управління виробництвом? Наведіть приклади.

13. Які функції покладено на менеджерів функціонального управління виробництвом? Наведіть приклади.

14. Які елементи становлять узагальнену структуру праці менеджера?

15. Дайте визначення мети праці менеджера.

16. Дайте визначення предмета праці менеджера.

17. У чому полягає керівна роль менеджера в організації?

18. Доведі ть, що праця менеджера має творчий характер.

19. Чим пояснюється широкий діапазон операцій та динамізм змісту праці менеджера?

20. Чому менеджер змушений спілкуватись з різними людьми?

21. Чим обумовлена підвищена емоційна і психологічна напруженість праці менеджера?

22. Чим обумовлений режим ненормованого робочого дня менеджера?

23. Чому менеджер повинен постійно вчитися, пі двищувати професійний і культурний рівень?

24. Чим відрізняється характер і зміст праці керівників нижчого, середнього і вищого рівнів управління?

76Хто не дивиться вперед — залишається позаду. Італійське прислів’я


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
2.2. Мета праці менеджера в системі цілей організації
3.2. Складові організації праці менеджера
3.3. Суб’єкти організації праці менеджера
ПІДГОТОВКА МЕНЕДЖЕРІВ 4.1. Вимоги до менеджерів з боку роботодавців
4.2. Методи навчання менеджерів
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)