Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Становлення та розвиток обліку, контролю і аналізу в Україні ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МЕТОДИКА УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ НА АТ «НОРД»


< Попередня  Змiст  Наступна >

ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МЕТОДИКА УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ НА АТ «НОРД»


Бюджет — це кількісна та якісна розробка планів поточної діяльності та визначення розвитку підприємства на перспективу. Складений бюджет дозволяє бачити картину поточної і майбутньої діяльності підприємства — його матеріальні потоки, структуру витрат, план виробництва, експорт продукції, план по праці, план забезпечення основними засобами, придбання нових технологій та інше.

Прийнятий бюджет дозволяє ефективно організовувати роботу підрозділів відповідно з загальними цілями всього підприємства, підвищувати ритмічність виробничих процесів.

Бюджетування — це процес складання фінансових планів та кошторисів для підвищення фінансового обґрунтування прийняття управлінських рішень. Іншими словами можна сказати, що це технологія фінансового планування, обліку та контролю доходів та витрат, отриманих від діяльності на всіх рівнях управління, яка дозволяє аналізувати прогнозовані та отримані фінансові результати.

В свою чергу бюджет — це операційний та фінансовий плани, який відображає всі напрямки діяльності підприємства, і дозволяють співставляти всі витрати та отримані фінансові результати на наступний період в цілому та за окремі періоди часу.

При складанні бюджетів необхідно визначити, які ставляться цілі загального призначення операційного та фінансового планування, які умови підприємства повинні забезпечити бюджетування, які мають відповідати головній меті підприємства. Під час бюджетування необхідно провести ряд підготовчих заходів, а саме:

— розробку структури генерального бюджету підприємства;

— визначення положень та регламентів бюджетування;

— розробку методичних та організаційно-технічних питань;

— визначення відповідальних за бюджетами та їх статтями, закріплення функцій за складанням, погодженням, контролем бюджетних статей за посадовими особами.

Необхідно признати, що призначення бюджетування має як загальні аспекти для будь-якого підприємства, будь-якої сфери бізнесу, так і особливі, специфічні, в залежності від умов конкретного виробництва, мети та задач підприємства, які стоять перед його керівництвом в сфері управління фінансами.

В залежності від поставленої мети та задач — керівництво підприємства повинно вибрати бюджет, технологію їх складання, консолідації та затвердження, бюджетні формати, цільові показники та нормативи, організаційні процедури бюджетування, які відповідають основній діяльності підприємства.

В економічній літературі і практичній діяльності існують різні підходи визначення видів бюджетів. Хоча суть їх майже однакова але в деякій мірі вони відрізняються один від одного. Ми раніше відмічали, що вибір бюджетів залежить від специфіки діяльності підприємства, виробництва продукції, класифікації витрат, фінансової системи, ринку збуту продукції тощо.

Дослідження питань бюджетування в останні роки не послаблюється в роботах вчених. Бюджетування зараз знаходиться в динамічному розвитку, продовжується розробка теоретичних і практичних досліджень, які відрізняються від попередніх досліджень в якісному відношенні.

Так, з нашої точки зору, найбільш фундаментально розроблена система бюджетування вченими-економістами С. Ф. Головим, В. Є. Руцьким, Т. В. Сизовою, В. В. Сопко, В. М. Добровським, Л. Нападовською, М. Х. Жебрак, Т. П. Карповою, В. Ф. Палій, В. Є. Ластовецьким, К. Друрі, Д. Міддлтоном, Г. Січел Джоел, Т. Скоун, Ч. Т. Хонгрен, М. Г. Чумаченком та інші.

За класифікацією бюджетів за ознаками, автор пропонує складати такі бюджети:

— бюджет продажу;

— бюджет виробництва;

— бюджет прямих матеріальних витрат;

— бюджет прямих витрат на оплату праці;

— бюджет накладних виробничих витрат;

— бюджет собівартості готової продукції;

— бюджет собівартості реалізованої продукції;

— бюджет операційних витрат (витрати пов’язані з управлінням та збутовою діяльністю);

— бюджетний звіт про фінансові результати;

— бюджет капітальних інвестицій;

— бюджет грошових коштів;

— бюджетний баланс.

З метою оцінки результатів діяльності підприємства складається звіт про виконання бюджету.

Визначення політики бюджетування та системи бюджетних форм і процедур проводиться з погляду підприємства у спеціальних положеннях, розробленими провідними економістами підприємств. Бюджетна

політика формується з метою визначення принципів формування показників бюджетних статей, методів їх оцінки. У показниках повинно відбиватися:

— методи оцінки майна;

— методи оцінки та принципи формування планової собівартості продукції;

— методи оцінки доходів і витрат;

— методи оцінки руху грошових коштів;

— принципи планування виручки від реалізації, тощо.

У бюджетній політиці підприємства виражаються основні методи та процедури для складання і контролю стратегічного і поточного бюджетів. Зокрема, вибираються метод бюджетування, послідовність процедур при складанні бюджетів, часовий період, виконавці, тощо. Зараз існують різні методи бюджетування — послідовне бюджетування, використання записів на рахунках, фондування. На вітчизняних підприємствах найбільш поширений метод послідовного бюджетування.

Показники, які формують бюджетні статті, можуть розраховуватися з «нульової точки» тобто бюджет складається на кожний період як для знову стартуючого підприємства, а також складається методом «від досягнутого».

На нашому підприємстві властивий другий метод. Також вибирається і послідовність робіт по складанню бюджетів: «зверху до низу», «знизу вверх». При бюджетуванні «зверху вниз», бюджет складається спеціалізованими відділами підприємства, потім він доводиться до підрозділів підприємства і приймається до виконання. При бюджетуванні «знизу вверх» складання бюджетів здійснюється менеджерами підрозділів відповідно з функціями їх роботи.

В подальшому всі види бюджетів об’єднуються в загальний бюджет підприємства. Бюджети підрозділів оцінюються фахівцями, коректуються та затверджуються на всіх рівнях управління. Потім бюджет узгоджується та затверджується і виконує функцію керівного документу.

Важливе значення для підприємства є розробка бюджетів у часовому регламенті. Перш за все визначають часовий період бюджетування, розробляється схема документообороту при складанні бюджетів, графік учасників складання документів, кількість примірників та строків представлення документів. Треба врахувати ще те, що можливо виникне корекція бюджету. Складений бюджет на рік розбивається на квартали та місяці.

Корекція проводиться на кінець місячного або квартального періоду.

Період бюджетування залежить від багатьох факторів, наприклад — залежних і незалежних від підприємства. Залежних — обсягу продаж, технологічних можливостей та особливостей, циклу виготовлення продукції, асортименту, фінансових можливостей. Незалежних — платоспроможності покупців, сезонності, постачальників ресурсів, стабільності зовнішнього оточення, зміна потреби ринку, тощо. Найкраще коли поєднується період бюджетування зі звітнимиперіодами. Це дозволить спростувати порівняння фактичних показників з бюджетними.

Один з основних етапів організації бюджетування є створення структури, в якій закріплюються функції за посадами відповідальними за складання, узгодження, контролю бюджетних показників. Закріпленні функції за посадовими особами залежать від кількості бюджетів, розміру підприємства, роботи служб (планового відділу, бухгалтерії) — централізовано чи децентралізовано.

У випадку розподілу функцій формування бюджетів і контролю за їх виконанням, визначається один центр, він може бути створений на базі головного економіста підприємства, фінансового директора або головного бухгалтера підприємства. На великих підприємствах може бути створений колегіальний орган, який повинен мати достатні права, щоб втручатися в різні бюджети — для корегування, ліквідації виникнення недоліків в роботі, приймати управлінські рішення.

Декілька слів про ці напрямки. Організаційний аспект складання бюджетів і його важливий принцип формування є принцип своєчасності — тобто повинна бути чітка регламентація відповідальності та строків їх представлена, а також визначення осіб, які будуть займатися бюджетуванням.

Друге направлення — технічне — складання бюджету виконується за допомогою електронних таблиць, в які заносяться дані кожного підрозділу. Для складання бюджетів, за допомогою технічних засобів, розробляється програмне забезпечення, можливість якого дозволить вести контроль різних версій, продовжити групування даних, вести завантаження бази даних, відслідковувати динаміку одержаних даних.

Третє направлення — методичний аспект складання бюджетів — базується на розробці чіткої та логічної структури інформації. Інформація повинна бути прийнятна і зрозуміла, виключене дублювання, відсутні непотрібні повідомлення, чітко визначенні одиниці виміру показників, зрозуміла назва бюджету на період для якого він складається.

На наш погляд, при складанні бюджетів на підприємстві необхідно враховувати ще такі напрямки — як нормативно-правовий та стимулюючий аспект.

Нормативно-правовим напрямком складання бюджетів є принцип врахування законодавства діяльності підприємства, статуту підприємства, колективного договору, податкової системи тощо.

Стимулюючим напрямком складання бюджетів є принцип врахування перспективи соціального розвитку підприємства — це зацікавленість колективу виконання прийнятих бюджетів для удосконалення та підвищення зарплатно-преміальної системи, будівництво оздоровчих комплексів, житла, підвищення кваліфікації працівників, підготовка кадрів тощо.

Якщо враховувати вищеназвані напрямки складання бюджету, робота підприємства буде узгоджена в інтересах всіх ланок виробництва. Важливим аспектом бюджетування є те, що він дає можливість кількіс-но виразити плани та виявити затрати, які пов’язанні з їх виконанням. В процесі складання бюджетів виникає можливість визначити ефективність використання всіх видів ресурсів.

Першим кроком бюджетування є погодження та доведення керівництвом підприємства до відома керівників підрозділів політику підприємства на річне бюджетування і на близьку перспективу. Це в основному стосується процесу виробництва, цінової політики, сфери збуту тощо. Процес виробництва обмежений потужністю підприємства на продукцію, трудомісткістю виготовлення продукції, наявністю ресурсів, цінами та іншими факторами. До початку складання бюджетів потрібно врахувати ці обмеження.

Коли головною фінансовою метою підприємства є ріст капіталізації , вартості цього підприємства, найважливішою задачею бюджетування є контроль за станом, структурою та ефективністю використання всіх його активів. При цьому виникає необхідність порівняльного аналізу ефективності використання активів у різних сферах бізнесу підприємства.

Вочевидь, що в реальній практиці такого поділу цілей не буває. Фінансові цілі взаємопов’язані одна з одною. Ріст вартості підприємства часто пов’язані з високим рівнем рентабельності його бізнесу. Вважається, що для покращення фінансового стану підприємства необхідно одночасно добиватися реалізації декілька цілей. Проте пріоритети протягом кожного конкретного періоду можуть змінюватися і відповідно змінюватись задачі, які стоять перед системами бюджетування на підприємстві.

Отже, призначення бюджетування має як загальні аспекти для підприємства і його бізнесу, так і специфічні, в залежності від умов конкретного бізнесу, мети та задач підприємства, які стоять перед її керівництвом в області управління фінансами.

Для постановки бюджетування на підприємстві АТ «НОРД» та забезпеченні його ефективного функціонування проводяться ряд підготовчих заходів.

Організація бюджетування потребує проведення необхідних попередніх заходів:

— визначення структури генерального бюджету підприємства;

— затвердження бюджетної стратегії діяльності підприємства;

— розробка та затвердження фінансової структури підприємства;

— визначення періоду бюджетування.

Встановлення цін на продукцію АТ «НОРД» згідно регіонів відгрузки на рік:

— по країнам СНГ ціни встановлені згідно діючих контрактів;

— по далеким зарубіжжям ціни встановлені згідно прийнятих контрактів.

Встановлення цін на програмні матеріали (прямі матеріальні витрати — сировина і матеріли, покупні вироби і напівфабрикати, паливо та енергія на технологічні потреби) та деякі допоміжні матеріали, які мають значну питому вагу у загальній вартості матеріалів).

ЛІТЕРАТУРА

1. Білоусова І. Проблеми розвитку управлінського обліку в Україні// Бухгалтерський облік і аудит, 2001, № 2. — С. 39—44.

2. Чумаченко М. Г. Управлінський облік потребує підтримки/ Бухгалтерський облік і аудит, 2003, № 5 — С. 55

—61.

3. Голов С. Ф. Управлінський облік : Підручник. — К.: Лібра, 2003. — 704 с.

4. Нападовська Л. В. Управлінський облік: Підруч. для студ. вищ. навч. закл. — К.: Книга, 2004. — 544 с.

5. Шумило Ю. О. Бюджетування як ефективна технологія фінансового планування на підприємстві / Соціально-економічний розвиток України на поч. 21 ст. / За вип. Мирун М.І. — К.: КНЕУ, 2005. — 254 с. О. А. Мошковська, канд. екон. наук, доцент Київський національний торговельно-економічний університет


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ОСНОВНІ НАПРЯМИ РЕФОРМУВАННЯ І ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОНТРОЛЮ І АУДИТУ В УКРАЇНІ
ОБЛІК КОШТІВ У СИСТЕМІ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
СУЧАСНИЙ СТАН ТА ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ
СУТНІСТЬ ЗНОСУ Й АМОРТИЗАЦІЇ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ ЯК ЕКОНОМІЧНИХ КАТЕГОРІЙ (аналіз трактувань П. П. Німчинова та інших вітчизняних і зарубіжних учених)
НАЛОГОВЫЕ И УЧЕТНЫЕ АСПЕКТЫ РАСПРЕДЕЛЕНИЯ РАСХОДОВ ТОРГОВЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)