Posibniki.com.ua Менеджмент Планування і контроль на підприємстві 13.3. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБІТ З БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ І КОНТРОЛЮ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРОГРАМНИХ ПРОДУКТІВ


< Попередня  Змiст  

13.3. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБІТ З БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ І КОНТРОЛЮ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРОГРАМНИХ ПРОДУКТІВ


У процесі бізнес-планування виділяють п’ять основних стадій:

1) підготовчу стадію;

2) стадію розроблення бізнес-плану;

3) стадію просування бізнес-плану на ринок інтелектуальної власності;

4) стадію реалізації бізнес-плану;

5) стадію контролю.

Ключовим моментом підготовчої стадії є формування перспективної бізнес-ідеї, тобто ідеї нового продукту або послуги, а також рішень технічного, організаційного або економічного характеру.

Переконавшись у перспективності бізнес-ідеї, переходять безпосередньо до розроблення всіх розділів бізнес-плану. На другому етапі бізнес-планування здійснюються збір і аналіз інформації про продукцію, ринки, споживачів, конкурентів і посередників. Аналізуються можливості підприємства реалізувати обрану ідею та його потреби в різних видах ресурсів. Проводиться пошук джерел фінансування й оцінюється ефективність проекту. Особливе значення мають аналіз ризиків і вибір шляхів їхнього зниження.

На третій стадії бізнес-планування відбувається оприлюднення ідеї, для чого здійснюється презентація бізнес-плану. Презентація — це короткий виклад основних положень бізнес-плану на перемовинах з інвесторами й потенційними партнерами. Презентація має охоплювати такі основні положення бізнес-плану:

• компанія, її продукція та послуги;

• опис ринку, споживачів і конкурентів;

• маркетингова стратегія;

• першочергові фінансові завдання;

• команда здійснення проекту;

• обсяги фінансування;

• умови та строки реалізації інвестицій.

Презентація передує початку переговорів із потенційними інвесторами й партнерами. При цьому відбувається узгодження умов та оформлення договорів.

Стадія реалізації бізнес-плану охоплює період від ухвалення рішення про інвестування до початкової стадії практичної реалізації проекту. Виконання окремих робіт, що належать до різних стадій бізнес-планування, має послідовно-паралельний характер. Діаграму розподілу робіт із бізнес-планування наведено на рис. 13.1:

Рис. 13.1 Розподіл стадій процесу бізнес-планування в часі

Рис. 13.1 Розподіл стадій процесу бізнес-планування в часі

Стадія контролю. Для того щоб успішно реалізувати бізнесплан, необхідно створити систему контролю за виконанням плану, скласти графік його реалізації. Дуже важливо встановити контрольні точки виконання плану.

Моніторинг і контроль необхідно проводити постійно, не чекаючи закінчення терміну проекту, і документувати всі дані реалізації плану для його подальшого коригування.

Як правило, на підприємствах 1—2 рази на місяць перевіряється співвідношення доходів і витрат, готівка, кількість продукції, відповідність продукції, що випускається, стандартам якості, складські запаси, виконання виробничих планів, стан рахунків, кредиторська й дебіторська заборгованість.

Система контролю не повинна бути складною, але вона має забезпечувати керівництво підприємства об’єктивною і актуальною інформацією, на підставі якої можна приймати рішення для вчасного коригування бізнес-плану.

Ускладнення ринкової конкуренції викликає нагальну потребу, по-перше, в забезпеченні якомога більшої достовірності фінансових показників, що фіксуються в бізнес-плані, і по-друге, в економії та підвищенні продуктивності ресурсів, що залучаються для його розроблення.

Ці параметри можуть бути значно поліпшені за допомогою застосування програмного забезпечення, що дозволяє розширити інструментарій та автоматизувати процес бізнес-планування. Такими програмними продуктами на сьогодні є Business Plan PL Professional category (PLSoft), Project Expert, Альт-Інвест, АльфаПроект та інші.

Розглянемо детальніше одну з найпоширеніших на вітчизняному ринку програму Project Expert. Вона складається з таких програмних модулів, що використовуються в бізнес-плануванні: Project Expert Standard (розробка й аналіз нескладних проектів); Project Expert Professіonal (розроблення й аналіз проектів, включаючи cценарний аналіз, спільний аналіз групи проектів); Project Expert Holdіng (планування в холдингу).

Основними функціональними можливостями програми є:

• фінансове моделювання окремого проекту або всієї компанії як сукупності проектів;

• визначення потреби в інвестиціях і кредитах, розроблення стратегії фінансування;

• аналіз прибутковості підрозділів і планованої до випуску продукції;

• порівняння можливих варіантів програм розвитку виробництва та сценаріїв розвитку бізнесу;

• кількісне оцінювання проектних ризиків;

• прогноз зміни вартості компанії в результаті реалізації плану;

• обґрунтування для інвесторів ефективності інвестицій у проект і його економічний ефект.

Основою побудови бізнес-плану в системі Project Expert є повна фінансова модель компанії. Фактично в цій моделі імітуються всі платежі, пов’язані з реалізацією проекту, надходження від продажу, бухгалтерські операції.

Одного разу побудована, модель компанії дозволяє надалі багато разів аналізувати різні варіанти реалізації проекту, оцінювати вплив на проект зміни зовнішніх чинників та контролювати хід виконання проекту шляхом актуалізації даних. У систему

Фрагмент інтерфейсу програми показано на рис. 13.2.

Рис. 13.2. Фрагмент інтерфейсу програми Project Expert

Перешкодами в реалізації бізнес-плану можуть стати не лише зміни в зовнішньому середовищі, а й надмірна оптимістичність у прогнозуванні його показників. Тому якість розроблення бізнесплану підлягає експертуванню. Експертизу можуть здійснювати як ініціатори підприємницьких проектів, так і зовнішні користувачі відповідної інформації: інвестори, кредитори, органи державної влади.

вводяться актуальні дані про фактичні надходження й виплати та переглядається звіт про рух грошових коштів. Під час роботи із системою контролюється відповідність планованого й фактичного обсягу продажів, планованих і фактичних витрат, сум прибутку, податкових відрахувань тощо. У результаті порівняння вихідних і реальних даних автоматично формується таблиця неузгодженості руху грошових коштів. У цьому разі в хід реалізації плану вносяться необхідні корективи. Порівняння планового й фактичного варіантів проекту здійснюється в модулі What-іf @ Plan-Fact (так званий what-if-аналіз).

Основними напрямами експертизи бізнес-планів є: ? експертиза планового документа; ? експертиза самого бізнес-проекту.

Під час експертизи бізнес-плану як документа виконуються такі завдання: ? оцінювання міри відповідності бізнес-плану встановленим стандартам (формулюється користувачем інформації з орієнтацією на вимоги загальновизнаних у світі методик бізнес-планування); ? оцінювання повноти та достовірності наданої інформації; ? розроблення рекомендацій щодо залучення необхідної додаткової інформації, методів її збирання, а також напрямів коригування документа з метою усунення помилок.

Отже, до базових критеріїв експертного оцінювання бізнесплану належать: наявність, повнота, достовірність і якість поданої інформації.

Основними недоліками, які можуть бути виявлені експертизою бізнес-плану, є: ? брак, неструктурованість або неналежна структурованість інформації; ? брак або низька інформативність графіків та діаграм; ? некоректна методика розроблення відповідних розділів та помилки в розрахунках; ? неузгодженість окремих розділів; ? недостатнє технічне обґрунтування підприємницького проекту.

Експертиза самого бізнес-проекту передбачає вже не просту перевірку правильності розроблення документації, а діагностику досяжності поставлених стратегічних цілей. При цьому основна увага приділяється маркетинговим аспектам, а сама експертиза проводиться за участю зовнішніх консультантів.

Предметом експертизи бізнес-проекту за скороченим варіантом є якість та ціна продукції, потреби кінцевих споживачів, система каналів розподілу, методи просування продукції на ринок. Експерти мають зробити висновок про достовірність наведеного в бізнес-плані прогнозу можливого обсягу продажу.

Поглиблена експертиза бізнес-проекту передбачає комплексну діагностику ситуації та, по суті, є перевіркою здійсненності стратегії його реалізації.

Таким чином, експертиза бізнес-плану полягає в оцінюванні коректності використання вихідних даних, формування підсумкових звітів та інтерпретації показників і результатів.

Резюме

1. Головний процес формалізації розроблення напряму або проекту розвитку бізнесу — це бізнес-планування, що є описом і прогнозуванням дій щодо комерціалізації бізнес-ідеї на ринку, а також аналізом імовірності настання бажаних подій та результатів. Бізнес-план як документ — це уніфіковане проектне рішення на досить віддалену перспективу, в якому дається обґрунтована оцінка можливості досягти на даному сегменті ринку цільових економічних, фінансових та інших результатів діяльності підприємства за умови реалізації бізнес-проекту, які базуються на реальному виробничому, інвестиційному, матеріально-технічному, організаційному й логістичному забезпеченні.

2. Основними розділами бізнес-плану є:

— опис галузі й компанії;

— опис послуг (товарів);

— продажі й маркетинг;

— план виробництва;

— організаційний план;

— фінансовий план;

— оцінювання ефективності проекту;

— гарантії та ризики компанії.

3. Висока достовірність фінансових показників, що фіксуються у плані ОТР та в бізнес-плані, а також економія та підвищення продуктивності ресурсів, що залучаються для їх розроблення, можуть бути досягнуті за допомогою автоматизації процесу бізнес-планування на основі використання програмних продуктів.

Завдання для індивідуальної роботи

Використовуючи літературу для поглибленого вивчення теми, розробити і презентувати бізнес-план власної підприємницької ідеї.

Література для поглибленого вивчення матеріалу

1. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування : навч. посіб. / С. Ф . Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. Вид. 2-ге, доп. — К.: КНЕУ, 2002. — 379 с.

2. Слиньков В. Н. Бизнес-план и организация финансово-хозяйственной деятельности предприятия / В. Н. Слиньков. — К. : Алерта. — 2006. — 520 с.

1. Алексеева М. М. Планирование деятельности фирмы / М. М. Алексеева. — М. : Финансы и статистика, 2000. — 248 с.

2. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / пер. с англ. под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб : Издательство «Питер», 1999. — 416 с.

3. Афонин И. В. Управление развитием предприятия: Стратегический менеджмент, инновации, инвестиции, цены : учеб. пособ. — М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2002. — 380 с.

4. Батенко Л. П., Загородніх О. О., Ліщинська В. В. Управління проектами : навч. посіб. — К. : КНЕУ, 2003. — 231 с.

5. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування : навч. посіб. / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. — Вид. 2-ге, доп. — К. : КНЕУ, 2002. — 379 с.

6. Браун Р. Исследование операций : модели и применения / Р. Браун, Р. Мэзон, Э. Фламгольц и др.; пер. с англ. / Под ред. Дж. Моудера, С. Элмаграби. — [В 2-х томах]. Т. 2. — М. : Мир, 1981. — 677 с.

7. Бухалков М. И. Внутриширменное планирование : учебник / М. И._Бухалков. — М. : ИНФРА-М, 2001. — 400 с.

8. Василенко В. О., Шматько В. Г. Інноваційний менеджмент : навч. посіб. За ред. В. О. Василенка. — К. : ЦУЛ, Фенікс, 2003. — 440 с.

9. Васильков В. Г. Організація виробництва : навч. посіб. — К. : КНЕУ, 2003. — 524 с.

10. Введение в финансовый менеджмент [Текст] : монография / В. В. Ковалев. — М. : Финансы и статистика, 2006. — 768 с.

11. Стивенсон В. Дж. Управление производством / пер. с англ. — М. : ООО «Издательство Лаборатория базовых знаний», ЗАО «Издательство БИНОМ», 1998. — 928 с.

12. Внедрение сбалансированной системы показателей / Horvath & Partners; пер. с нем. — 2-е изд. — М. : Альпина Бизнес Букс, 2006.

— 478 с.

13. Войчак А. В. Маркетинговий менеджмент : навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. — К. : КНЕУ, 2000. — 100 с.

14. Гаврилов Д. А. Управление производством на базе стандарта MRP II / Д. А. Гаврилов. — СПб. : Питер, 2003. — 352 с. — (Серия «Теория и практика менеджмента»).

15. Горемыкин В. А. Планирование на предприятии : учебник. — М. : Информационно-издательский дом «Филинъ», 2003. — 520 с.


< Попередня  Змiст  
Iншi роздiли:
ТЕМА 13. БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ
12.4. ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЛАНУ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
12.3. ПЛАНУВАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТІВ З ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
12.2. МЕТОДИ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАХОДІВ
ТЕМА 12 ПЛАНУВАННЯ ТЕХНІЧНОГО ТА ОРГАНІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)