Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера 8.3. Напрями і методи вдосконалення трудових процесів у сфері управління підприємствами


< Попередня  Змiст  Наступна >

8.3. Напрями і методи вдосконалення трудових процесів у сфері управління підприємствами


Потреба у вдосконаленні трудових процесів, виконуваних працівниками апарату управління, може виникати з різних причин та за різних обставин. Першою такою причиною, безумовно, можна вважати рекомендації, зроблені на підставі висновків з аналізу якості організації праці керівників та інших працівників апарату управління підприємством. Якщо такий аналіз протягом тривалого часу не проводився, то сигналізувати про потребу в ньому можуть інші обставини, наприклад:

— скарги працівників на недоліки в організації праці та управління, на несприятливі умови праці на робочих місцях;

— скарги керівників на незадовільне інформаційне забезпечення;

— втрата важливих документів, виконання яких було взято на контроль;

27— факти несвоєчасного або неякісного виконання виробничих завдань, наказів і розпоряджень;

— нераціональні затрати робочого часу;

— приховані або наявні втрати робочого часу;

— нераціональне використання працівників за рівнем кваліфікації;

— порушення трудової дисципліни;

— зростання плинності кадрів;

— нерівномірне трудове навантаження на працівників;

— недоліки в делегуванні повноважень керівників;

— скарги та ре кламації споживачів;

— незадовільний фінансовий стан підприємства тощо.

Якщо аналіз управління або організації праці управлінського персоналу проведено, то обов’язково виявляються недоліки, що перешкоджають досягненню цілей підприємства, заважають нормальній роботі персоналу.

Потреба у розробці проекту раціоналізації трудових процесів у сфері управління підприємством може виникнути і в разі реорганізації структурного підрозділу, його технічного переозброєння, переведення на випуск нової продукції, об’єднання невеликих підрозділів у більші структури тощо.

Проект раціоналізації трудових процесів в управлінні може бути орієнтований на розв’язання неоднакових завдань, мати різну структуру і зміст, по-різному називатись.

Найчастіше з цією метою використовують два види проектних розробок:

— організаційний проект для створення або реорганізації конкретного виробничого об’єкта;

— технологічний процес управління.

Розроблення організаційного проекту являє собою дуже складне завдання, що потребує висококваліфікованих фахівців, багато часу, достовірної інформації та наявності технічного проекту підприємства чи окремого структурного підрозділу. Використовується інформація про передовий досвід, досягнення науки, а також інструктивно-методичні документи, стандарти.

Розглянемо послідовність розроблення оргпроекту на прикладі підсистеми керівної системи промислового підприємства [40, с. 88—89].

28І етап

1.1.Опрацювання вихідних матеріалів.

1.2.Попередній вибір технічних засобів.

1.3.Складання переліку функцій підсистеми.

1.4.Розроблення принципової організаційної структури.

1.5.Формулювання цільової функції підсистеми.

1.6.Складання укрупненої інформаційної моделі. ІІ етап

2.1.Формування попереднього переліку процедур.

2.2.Формування переліку робочих місць.

2.3.Формування попереднього переліку документів постійного користування. ІІІ етап

3.1.Розроблення попереднього варіанта карт управлінських процедур.

3.2.Розподіл операцій між робочими місцями управлінського персоналу.

3.3.Розроблення чорнових варіантів документів.

3.4.Розроблення вимог до просторового планування та умов праці. ІV етап

4.1.Опрацю вання чорнових варіантів карт організації праці на робочих місцях.

4.2.Побудова схеми взаємозв’язків процедур організаційноінформаційної моделі.

4.3.Формування переліку документів та їх кодування.

4.4.Розроблення просторового планування підрозділів підсистеми.

4.5.Розроблення завдань на вентиляцію, освітлення, звукоізоляцію тощо. V етап

5.1.Розроблення остаточ ного варіанта карт управлінських процедур.

5.2.Розроблення регламентів робочого дня.

5.3.Уточнення трудомісткості окремих операцій.

29

VI етап

6.1.Складання загального положення про підсистему.

6.2.Доопрацювання карт організації праці на робочих місцях.

6.3.Формулювання переліку завдань, що вирішуються з допомогою ЕОМ.

6.4.Складання переліку недокументованих повідомлень. VII етап

7.1.Розробл ення системи оцінювання та положення про моральне і матеріальне стимулювання.

7.2.Складання переліку технічних засобів.

7.3.Складання завдань на програмування.

7.4.Складання переліку інформації постійного користування.

7.5.Розроблення уточненої організаційної структури і штатного розкладу. VIII етап

8.1.Скл адання пояснювальної записки з технології управління.

8.2.Складання пояснювальної записки з організації праці.

8.3.Складання пояснювальної записки з інформаційної підсистеми. IX етап

9.1.Фор мування організаційного проекту.

9.2. Загальносистемне опрацювання.

9.3. Технічне оформлення проекту.

Глибокої деталізації потребують документи, які регламентують діяльність працівників апарату управління, технологію виконання управлінських процедур, оптимальні маршрути руху різноманітної управлінської інформації тощо.

У табл. 8.2 наведено зразок карти управлінської процедури «Відвантаження матеріалів у цехи за разовими вимогами».

Трудомісткіст ь операції Річна, год 72,00 192,00 51,00 51,00 45,00
Разова, год 0,03 0,08 0,17 0,17 0,15
Кількість за рік 2400 2400 300 300 300
Код 0616 0616 0616
Докуме нти Бухгалтерія
Відділ постачання 422
Заготівник цеху 060
Склад лінія 3
Виконав ці Склад лінія 1 022
Цех 062
Диспетчер
Цех
Найме нування о п ерації В иписати заяв ку на вивіз матеріалі в зі складу Передача заяв ки ди с п ет черу зав о ду С кладання зведеної за явки на скл а ди у 2-х пр . Пе ре да ча п е рш ого при мірника зведеної заявки на склад Пере да ча дру г ого при мірни к а зв е д ен ої заяв ки експед итор у заготів н и к у
Код операції 01—02 02—03 03—06 06—08 08—12
466,80 291,75 1458,75 466,80 700,20 1925,55 175,05 175,05 991,95 291,75
0,08 0,05 0,25 0,08 0,12 0,33 0,03 0,03 0,17 0,05
5835 5835 5835 5835 5835 5835 5835 5835 5835 5835
0612 0612 0612 0612 0612 0612 0612 0612 0681
!
466,80 7831,4

Неабияке практичне значення для вдосконалення організації праці управлінського персоналу має регламентація трудових процесів різними документами. Наприклад, карта організації праці для конкретного робочого місця включає значний обсяг корисної інформації про склад виконуваних операцій, їх трудомісткість, приблизний розпорядок роботи, вимоги до працівника, оснащення робочого місця тощо. У табл. 8.3 подано зразок карти уп равлінської процедури.

Великий практичний досвід розробки технологічних процесів управління нагромаджено в період будівництва та функціонування автомобільних заводів ВАЗ і КамАЗ.

На Камському автозаводі для розроблення технологічних процесів управління прийнято таку сукупність документів і відповідну їм термінологію:

технологічний процес управління (управлінська процедура) складається з низки операцій. Поділ технології уп равління на окремі операції не регламентовано. Кількість і внутрішня структура операцій визначаються проектувальником залежно від конкретних умов діяльності;

операція — частина процедури (технологічного процесу управління), складається з кількох послідовних переходів. Завершення операції забезпечує певний проміжний результат;

перехід — найменша частина управлінської операції, сукупність дій працівника над одним або кількома док ументами до передавання їх наступному виконавцеві. У документі, що регламентує процес виконання переходу, зазначають: виконавця, термін (або час) виконання, підстави для дії, джерело первинної інформації, дії над інформацією, форма відображення інформації, за якою інструкцією відбувається дія, з ким і як взаємодіє виконавець, кому і скільки примірн иків документа передається (або надається інформація іншими засобами);

основні положення технологічного процесу управління — стисла пояснювальна записка, в якій викладено мету, умови застосування техпроцесу, відмінності від попереднього такого документа;

інструкція — невід’ємна складова технологічного процесу управління, яка містить вичерпні вказівки для виконавця щодо оброблення документів та використання техні чних засобів опрацювання інформації [44, с.77—78].

У сукупності ці п’ять документів містять достатньо інформації для забезпечення виконання різноманітних технологічних процесів управління (управлінських процедур). Такий підхід з успіхом може використовуватись для організації управлінських процесів на підпри

34

ємствах, що будуються або реконструюються, а також для вдосконалення трудових процесів у сфері управління на діючих об’єктах.

І . Пер е лік опе р а ц ій , виконуваних на роб оч ому місці Ко д доку мента 0802 0802; 081 8 0901 ІІІ . Ви моги до п рацівника 1. Знання техн ол огічного процес у , ск л а д у устат к ування , працівників , кон струкції виробів . 2. Уміння п рацю вати з диспетчер ським пул ь то м І V. Меблі та орг оснащення 1. Диспетчер ськ ий пу льт КД -36. 2. Сті л . 3. Крі с ло пово ро тне . 4. М агнітофон V. Постійна інформація на робо ч ому місці Графік в и ро б н ичо г о проце су Шифр ро б о чо г о місця
Тр уд о м іс ткіс ть річ на 120 год 250 год 75 год
Тр уд о м іст кіс ть ра з о ва 10 год 1 год 0,5 год Назва робочого місця
Кі льк і с т ь о п ер аці й на рік 12 250 150
Ко д про цедури 080233 080432 080935
Назв а о п ер аці ї Складан ня місяч н ого подета льн о поопераційного графіка ви робн и цтва ( щомісячно ) Розроблення змі нно добових зав д ань Офор млення акт і в про бр а к ІІ . Розп орядок ро б о т и Тижні місяця 4 Розв ’ язання о пе ративних пита нь Аналі з роботи за попер едню до б у Розроблення по д е т а л ь н о поопераційн о го плану на ступного місяця Робота на пу л ь т і Робота на пу л ь т і Розв ’ язання о пе ративних пита нь щодо підготовки другої зм ін и 08 15 Розробив Перевірив
Шифр підсис тем и
Години 1 2 3 4 5 6 7 8

Питання для самоконтролю

?

1. Поясніть, чим принципово відрізняється праця керівників від праці робітників.

2. Що являє собою функціональне завдання як складова функції управління?

3. Що таке «управлінська процедура»?

4. Що являє собою управлінська трудова операція?

5. З яких елементів складається управлінська трудова операція?

6. Наведіть класифікацію трудових операцій, виконуваних управлінським персоналом.

7. Які операції входять до гр упи організаційноадміністративних?

8. Які операції входять до групи аналітикоконструктивних?

9. Які операції входять до групи інформаційнотехнічних?

10. Які причини можуть спонукати необхідність проведення аналізу якості управління підприємством?

11. Що являє собою «дерево проблем» В. Ш. Рапопорта?

12. За якими показниками можна оцінити раціональність використання робочого часу працівниками апарату управ ління?

13. Які причини можуть сигналізувати про нагальну потребу вдосконалення трудових процесів, виконуваних працівниками апарату управління?

14. З яких етапів складається процес розроблення оргпроекту?

15. Що являє собою карта управлінської процедури?

16. Що являє собою карта організації праці на робочому місці?

37На те коня кують, щоб не спотикався.

9

Л

Д І

З

Українське прислів’я

О

Р


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
9.2. Регламентування діяльності керівників організації
ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МЕНЕДЖЕРА
10.2. Інформаційна система підприємства та її складові
10.3.Інформаційні потреби керівників та вимоги до інформації
10.4. Організація інформаційного забезпечення менеджера
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)