Posibniki.com.ua Банківська справа Безпека банківської діяльності 3.2. Методологічні засади банківської безпеки


< Попередня  Змiст  Наступна >

3.2. Методологічні засади банківської безпеки


Оскільки безпека — це форма існування об’єкта (банку) в середовищі небезпек і загроз можемо зазначити, що кінцевий результат безпеки (реалізації її заходів) може збігатися з кінцевим результатом діяльності самого об’єкта. Отже, метою

52безпеки банківської діяльності може бути виключення можливості заподіяння банку збитків або упущення вигоди та забезпечення ефективного його функціонування на ринку. Критерієм же ефективності функціонування банку на ринку, в даному разі має бути стабільність економічного (насамперед фінансового) розвитку банку. Даний критерій характеризує дві основні функції банківської діяльності ? стабільність як підтримання відповідних показни ків діяльності банку на певному рівні протягом визначених термінів і тим самим забезпечення його стійкості до впливу небезпек і загроз, а також розвиток як абсолютна і відносна зміна показників банку, що характеризують його стан з погляду перспектив діяльності.

Очевидно, що досягнення необхідного рівня безпеки за показниками зазначеного критерію не може здійснюватися в банк у якимись окремими його силами та засобами або покладатись на певний підрозділ. Зауважимо, що це завдання всього банку, всіх його підрозділів і всього персоналу. А тому, основні завдання безпеки банківської діяльності мають охоплювати всі сфери такої діяльності та бути спрямованими на досягнення мети безпеки.

Серед таких завдань мають бути:

• захист законних інтересів банку і його працівників;

• профілактика, попередження та нейтралізація правопорушень і злочинів у банку;

• своєчасне виявлення реальних і потенційних загроз банку, причин і умов, які можуть сприяти їх виникненню, проведення заходів щодо нейтралізації небезпек і загроз та протидії їм;

• оперативне реагування елементів структури банку на загрози, що виникають, та негативні тенденції розвитку зовнішньої і внутрішньої ситуацій;

• виявлення та формування причин і умов, сприятливих для реалізації банком своїх основних інтересів;

• виховання та навчання персоналу банку з питань безпеки;

• послаблення шкідливих наслідків від акцій конкурентів або злочинців з підриву безпеки банку;

• збереження й ефективне використання фінансових, матеріальних та інформаційних ресурсів банку.

Виконання зазначених завдань здійснюють через повсякденну діяльність усіх установ і підрозділів банку та проведення ними спеціальних заходів і операцій з безпеки. Банк має забезпечувати свою безпеку всією сукупністю своєї економічної, інтелектуальної, фізичної, технічної могутності.

53Цілеспрямованість діяльності банку щодо забезпечення власної безпеки досягається дотриманням відповідних принципів та вимог.

Організація забезпечення безпеки банку здійснюється на основі принципу централізованого управління стратегічними напрямами даної діяльності на рівні керівництва банку. Крім того, основними принципами банківської безпеки є: законність: заходи, що виконуються в рамках, необхідних для забезпечення безпеки банку, базуються на ви могах Конституції України, чинних законів, постанов Кабінету Міністрів, указів Президента України, нормативних актах Національного банку України, вимогах документів центральних та місцевих органів влади, а також нормативно-правових документів банку; самостійність і відповідальність: банки повинні самостійно, власними силами та засобами забезпечувати безпеку своєї діяльності, беручи на себе відповідальність за ефективність та результативність безпе ки, у тому числі і захист тих ресурсів (фінансових та інформаційних), які тимчасово передали їм їхні клієнти; економічна доцільність: заходи безпеки не повинні призводити до погіршення умов діяльності та стану банку, перешкоджати реалізації його інтересів; витрати на проведення заходів безпеки мають бути адекватними їх ефективності; компетентність: виконання заходів безпеки має здійсню ватися грамотно, на високому професійному рівні, насамперед тими фахівцями, які є у цій справі професіоналами, з урахуванням специфіки діяльності банків; цілеспрямованість: заходи безпеки мають здійснюватись у строгій відповідності до завдань банківської діяльності та виконуватися згідно з прийнятою в банку Концепцією безпеки; конфіденційність: заходи безпеки проводяться переважно на конфіденці йній основі, про результати виконання заходів безпеки інформується керівництво банку і за його рішенням інші особи, робота яких пов’язана з необхідністю володіння відповідною інформацією.

Надійність та ефективність безпеки визначаються через реалізацію відповідних вимог, серед них: безперервність безпеки: забезпечення безпеки не може бути одноразовим актом. Це безперервний процес, який включає обґр унтування та реалізацію найраціональніших форм, методів, способів і шляхів створення, удосконалення і розвитку системи безпеки, безперервне управління нею, контроль за

54функціонуванням; плановість безпеки: заходи безпеки не можуть бути хаотичними або відставати від фактичних подій. Плановість передбачає запобіжний характер безпеки; конкретність безпеки: захисту підлягають конкретні об’єкти, загроза яким може завдати шкоди банку; активність безпеки: постійне прагнення до виявлення загроз банку, своєчасної й ефективної їх нейтралізації; комплексність безпеки: для забезпечення безпеки необхі дно застосовувати різні форми і методи захисту від загроз та протидії їм.

Реалізація принципів і вимог безпеки неможлива без конкретизації самого об’єкта безпеки, його структури, взаємозв’язків, форм функціонування. Тому, обравши основним об’єктом безпеки банківської діяльності банк, необхідно визначити елементи його структури, стосовно якої безпека має забезпечувати свій вплив, формуючи відповідний бе зпечний режим його функціонування. Причому зазначені елементи структури необов’язково будуть збігатися зі структурою установ і підрозділів, у даному разі мають визначитися насамперед ті елементи, від функціонування яких найбільшою мірою залежить ефективність діяльності банку. Обираючи такі елементи, треба пам’ятати, що вони повинні мати не тільки суттєве значення в діяльн ості банку, а й бути взаємопов’язані між собою, тобто банк може отримати позитивний результат тільки за умови ефективної безпечної діяльності всіх елементів, і водночас втрати чи інші негаразди в банку можуть настати через дестабілізацію будьякого з таких елементів чи порушення взаємозв’язку між ними. Досвід забезпечення безпеки ба нківської діяльності показав, що основними такими елементами є: персонал банку, фінанси банку, його матеріальні цінності та інформація, що використовується в його діяльності особливо та її частина, що має обмежений доступ.

Персонал банку є головним елементом, через який реалізуються всі види банківської діяльності, взаємовідносини банку із зовнішнім середовищем і забезпечується його розвиток. Разо м з тим персонал є досить ризиковим і непередбачуваним елементом у структурі банку і від його лояльності до банку, дисциплінованості, рівня професійної підготовки залежить якість і в цілому результат роботи банку. Водночас саме через персонал банк забезпечує проведення заходів безпеки. Як показує досвід та численні висловлювання різних авторів, сьогодні переважна частина к ерівників банківських установ дедалі глибше

55усвідомлюють роль і місце своїх співробітників у створенні і підтриманні ефективного режиму безпеки діяльності банку [30, 75, 167, 183]. Працівники, елементом професійної компетенції яких є вміння забезпечувати власну безпеку та безпеку своєї діяльності на робочому місці, є основною запорукою забезпечення надійного режиму безпеки будь-якого банку.

Фінанси банку як елемент, стосовно якого має вживати заходів без пека банку, включають національну та іноземну валюти, розрахунки банку та банківські операції, фінансові документи, дорогоцінні метали, каміння та коштовності, цінні папери, якими володіє банк та за збереження яких він відповідає. Визначення даного елементу як такого, що їм має опікуватися банківська безпека, є актуальним тому, що фінансова діяльність і фінансові ресурси бан ку є практично єдиним видом послуг і товару якими оперує банк у своїй діяльності і за допомогою яких забезпечується його стійкість та незалежність на ринку.

Матеріальні цінності ? банківські споруди, окремі приміщення, обладнання, технічні засоби, засоби комунікації та інформатизації, транспорт, різне устаткування, за допомогою яких банк здійснює свою діяльність. Сукупна вартість матеріал ьних цінностей в активах банків сягає подекуди 20% і більше. Втрата їх або тимчасове виведення з ладу не тільки завдає банку матеріальної шкоди, а й досить негативно впливає на ритм його діяльності, створює передумови для упущення вигоди і недоотримання доходу.

Загальновідомо, що сучасний розвиток будь-якої діяльності практично неможливий без широкого використання і нформації. Банки досягли свого сучасного розвитку, завдячуючи насамперед широкому застосуванню інформаційних технологій у своїй діяльності. Тому інформація поряд з фінансовим ресурсом банку є досить важливим елементом у його діяльності. Існування інформації у різних видах — знання, документи, електронна інформація — робить її досить уразливою, а широке її використання в банках формує істотні за грози для банківської діяльності.

Разом з тим чинне законодавство і практика комерційної діяльності передбачають наявність серед інформаційного ресурсу банку особливу категорію інформації ? відомості з обмеженим доступом, які головним чином і становлять той елемент структури банківської діяльності, щодо якого безпека банків і здійснює свій вплив.

56Ураховуючи, що забезпечення безпеки банківської діяльності здійснюється в межах конкретного банку та його установ, останній тут буде суб’єктом, а зазначені вище елементи ? об’єктами його безпеки.

У практиці забезпечення безпеки банківської діяльності великого значення набуває класифікація безпеки за її видами. Особливо така класифікація необхідна при організації безпеки в конкретних умо вах банківської діяльності.

Залежно від походження загроз, джерел їх формування безпека поділяється на внутрішню та зовнішню. В основу такого поділу покладено різні підходи до організації безпеки, форми та методи застосування сил та засобів безпеки. Якщо при забезпеченні внутрішньої безпеки банки прагнуть мінімізувати загрози, які можуть надходити насамперед від персоналу та технологій банківськ ого виробництва, то зовнішня безпека орієнтується передусім на загрози, що можуть утворюватися від недобросовісної поведінки клієнтів, злочинних посягань кримінальних елементів, актів недобросовісної конкуренції банків-конкурентів, негативних дій щодо банків інших суб’єктів.

Звичайно заходи безпеки та методики їх застосування матимуть тут суттєві відмінності, і тому така класифікація визнана практикою діяльності си л безпеки як оптимальна.

З іншого боку, визначення об’єктів безпеки банківської діяльності обумовлює ще один підхід до класифікації видів безпеки, зокрема стосовно формування певних її напрямів за сукупністю відповідних заходів. Наприклад, персонал як об’єкт буде обумовлюватиме такий вид безпеки, як кадрова безпека, котра у свою чергу, поєднуватиме особисту та колек тивну безпеку. Особисту безпеку слід розуміти як здатність кожного працівника банку протистояти загрозам його здоров’ю, життю і професійній діяльності на основі оволодіння нормами і правилами безпечної поведінки. Досягається додержанням усіма працівниками заходів застереження, передбачених умовами роботи і нормами особистої поведінки: проведенням спеціальних заходів безпеки щодо працівників банку; вивченням кожним працівнико м правил поведінки у складних умовах та екстремальних ситуаціях, грамотними діями в них.

Водночас колективна безпека передбачає здатність підрозділів банку забезпечувати ефективний режим роботи в умовах діяльності різноманітних дестабілізувальних факторів.

Досягається створенням доброзичливої, спокійної обстановки у колективах, додержанням принципів справедливості, грамотним

57стимулюванням праці; постійним вивченням психологічної обстановки в колективах, своєчасним виявленням підвищеної напруженості у взаємовідносинах працівників, попередженням і швидким вирішенням конфліктних ситуацій; виконанням режимних заходів, охороною території, будівель і приміщень; постійною перевіркою стану будівель і обладнання, проведенням атестації приміщень, виконанням протипожежних заходів.

Поряд з цим фінанси та матеріальні цінності банку як об’єкти його бе зпеки обумовлюють ще один вид банківської безпеки ? економічну безпеку. У даному випадку економічна безпека банку може розглядатись як стан банку, за якого забезпечується ефективне проведення ним операцій і угод, гарантоване збереження і раціональне використання фінансових ресурсів, матеріальних засобів і цінностей, грамотна експлуатація техніки й обладнання установ банків. Досягається створ енням ефективного комплексу заходів захисту електронної системи платежів банку і попередження витоку коштів за допомогою фальсифікації фінансових документів; наявністю надійних місць зберігання готівки та цінностей; умілою експлуатацією технічних засобів, транспорту та обладнання банку; грамотною організацією охорони та режимних заходів у банку; створенням обстановки бережливого ставлення до майна банку, суворої і немин учої відповідальності за крадіжки матеріальних засобів та їх псування; ефективним плануванням заходів і додержанням правил пожежної безпеки; зваженою політикою керівництва банку в усіх сферах банківської діяльності, що забезпечує виправданий ризик та ефективне вкладання грошей; всебічним знанням і врахуванням особливостей ситуації у регіонах, країні та за її межами залежно від масштабів угод, п рогнозуванням її розвитку і змін; наявністю інформації про внутрішнє та зовнішнє середовище діяльності банку, ділову, фінансову і виробничу активність клієнтів, їх правовий статус.

Наступним видом банківської безпеки можна вважати інформаційну безпеку, яку слід розуміти як стан інформаційних ресурсів банку, за якого забезпечується необхідний рівень інформованості його керівництва, персоналу, а також зовні шнього середовища, та ефективний захист усіх видів інформації від зовнішніх і внутрішніх загроз. Крім того, в умовах значного поширення інформаційних технологій впливу і перетворення окремих із них у один із видів інтелектуальної зброї важливою складовою інформаційної безпеки є протидія інформаційно-психологічному впливу на банк. Досягається

58інформаційна безпека організацією збору інформації про внутрішнє і зовнішнє середовище банку, проведенням інформаційно-аналітичного дослідження клієнтів, партнерів та конкурентів, інформаційного аудиту та інформаційного моніторингу в банку, аналітичною обробкою інформації; організацією системи інформаційного забезпечення рішень керівництва банку; категоріюванням банківської інформації та виробленням відповідних заходів щодо її захисту; дотриманням відповідних режимів інформаційної діяльності банк у; виконанням усіма працівниками банку норм і правил роботи з інформацією; своєчасним виявленням спроб і можливих каналів витоку інформації та їх перетинанням, широкою пропагандою досягнень, переваг і перспектив банку.

Становлення та розвиток банківської безпеки відбувався під впливом різного роду факторів, які відчутно впливали на діяльність банків. На початку 90-х років минулого сто ліття з виникненням комерційних банків банківська система зазнала досить відчутного впливу різного роду кримінальних посягань, що здійснювались у вигляді крадіжок і пограбувань банківських коштів і цінностей. Об’єктивно виникла необхідність забезпечити надійну охорону банківських установ, причому таку охорону, яка відповідала б умовам та специфіці банківської діяльності і була б не до сить дорогою. Так, поряд з міліцейською охороною починають з’являтися власні сили охорони банків. Тобто забезпечення безпеки банків здійснювалось на той період лише на рівні заходів охорони, що було виправдано, оскільки її необхідність була досить актуальною.

Згодом, у середині 90-х років, у банківській діяльності стрімко почало поширюватись шахрайство з фінансовими ресурсами, не добросовісна конкуренція, різного роду посягання на банківську інформацію, від чого банки зазнавали досить істотних збитків. Виникла необхідність удосконалити безпеку банків, насамперед через установлення в банках особливого режиму їх функціонування. А це вимагало не тільки виконання нових функцій банківської безпеки, а й підвищення її якісного рівня. У банках установлюються відповідні режими їх безпеки, що на самперед було пов’язано з формуванням відповідних режимів використання фінансових ресурсів, банківської інформації, взаємовідносин із клієнтами, становленням внутрішньобанківської безпеки.

Бурхливий розвиток інформаційних технологій, систем автоматизації банківського виробництва, якісні зміни

59інформаційного середовища банків висунули на одне з перших місць необхідність формування інформаційного ресурсу для забезпечення банківської діяльності. Достатність фінансових ресурсів сама по собі вже не вирішувала проблеми ефективної діяльності, необхідно було мати об’єктивні знання про сфери, регіони, об’єкти вкладання коштів з тим, щоб гарантовано отримати прибуток. І тому в кінці 90-х років банків ська безпека починає виконувати ще одну функцію ? інформаційного забезпечення банківської діяльності. Ураховуючи відставання правового регулювання безпеки бізнесу від реалій її розвитку, зазначена функція трансформувалася в інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності банків на основі здійснення інформаційного моніторингу та інформаційного аудиту в середовищі відкритої інформації. З формуванням даної функції можна вваж ати, що становлення банківської безпеки завершилося.

Таким чином, сьогодні безпека банківської діяльності функціонує у трьох таких формах: охорони, режиму та інформаційно-аналітичного забезпечення. Заходи, що реалізуються у кожній з цих форм, використовуються в усіх видах безпеки, стосовно всіх її об’єктів і практично в усіх сферах банківської діяльності.

Характеризуючи банківську безпеку с ьогодні, можна стверджувати, що основними підвалинами успіху є грамотна її організація, на що, на жаль, не завжди звертають увагу банківські керівники. Водночас правильно організована безпека відповідно до її принципів і вимог, з урахуванням особливостей діяльності конкретних установ банків та стану середовища їх функціонування може забезпечити високу ефективність і надійність роботи ба нків.

Організація безпеки в банку починається з вироблення відповідної Концепції (точки зору банку щодо забезпечення власної безпеки), відповідно до якої надалі і будується система безпеки. Концепція безпеки, як правило, приймається вищим керівним органом банку. Вона включає: характеристику ринку банківських послуг, особливості діяльності банку, можливі загрози йому, визначення основної мети та завда нь безпеки банку, складу сил безпеки та їх функцій, структури системи безпеки та форми її діяльності, видів та порядку забезпечення виконання завдань безпеки, інші питання.

Основними організаторами безпеки є керівники установ банків. З питань безпеки до їхніх функцій належать такі:

60• визначення мети безпеки банку, основних її завдань та напрямів зосередження зусиль безпеки;

• створення сприятливих умов для діяльності сил безпеки банку відповідно до їх функцій;

• контроль ефективності функціонування системи безпеки банку.

Керівник підрозділу безпеки є безпосереднім організатором проведення заходів безпеки у процесі діяльності банку. Він відповідає за організацію та ефективне проведення заходів безпеки, своєчасне інформування керівного складу банку про виникнення загроз. Особлива відповідальність керівника підрозділу безпеки полягає у своєчасному проведенні заходів, спрямованих на попередження дій конкурентів, недоброс овісних клієнтів і працівників, кримінальних елементів, які можуть завдати шкоди банку.

До основних функцій керівника підрозділу безпеки банку можна віднести: керівництво роботою підрозділу безпеки, планування заходів безпеки банку, організація роботи сил безпеки щодо виконання заходів безпеки, інформування керівництва банку щодо стану безпеки банку та наявності загроз його діяльності, комплектування підрозділу безпеки, організація розроблення нормативно-пра вових документів з питань безпеки, контроль стану безпеки банку.

Великого значення з точки зору ефективності безпеки банківської діяльності набуває процес організації безпеки. Процес організації безпеки банку здійснюється на підставі аналізу загроз банку та основних завдань його діяльності, рішення керівника установи банку щодо організації безпеки її діяльності, наявності прав ових підстав для організації безпеки та можливості установи банку щодо забезпечення (фінансового, матеріального, кадрового, наукового і т. п.) функціонування створеної системи безпеки. У подальшому виконуються заходи щодо процесу організації безпеки установи банку (рис. 3.2).

61

Рис. 3.2. Структура процесу організації безпеки банку

Великого значення в процесі організації безпеки набуває визначення заходів безпеки та структури її сил. Оскільки до складу сил безпеки мають бути залучені всі підрозділи банку відповідно до їх функцій, заходи безпеки матимуть як загальний характер (стосуватись усіх підрозділів), так і певну специфіку для підрозділів безпеки банку. Виходячи з досвіду забезпечення безпеки ба нківської діяльності до загальних заходів безпеки слід віднести:

• забезпечення організаційно-правового впливу на діяльність та поведінку персоналу і клієнтів банку з питань дотримання ними встановленого в банку режиму безпеки;

• підбір, перевірка і контроль роботи персоналу, розроблення ефективної кадрової політики і програм стимулювання праці;

• введення внутрішньооб’єктового режиму діяльності банку;

• удосконалення технологій банківського виробництва, введення в них елементів захисту;

• формування позитивного іміджу банку;

• планування і забезпечення діяльності банку в кризових та екстремальних ситуаціях;

• забезпечення безпеки споруд і будівель установ банків, їх комунікаційних систем;

• створення систем сповіщення персоналу банку;

62• установлення відповідальності за порушення правил безпеки банківської діяльності.

Спеціальними заходами можуть бути: проведення інформаційно-аналітичної роботи (ведення комерційної розвідки) в банку з метою формування його інформаційного ресурсу; інформаційно-аналітичні дослідження клієнтів, партнерів і конкурентів банку під час проведення банківських операцій; взаємодія з правоохоронними органами з питань забезпечення безпеки діяльності банку; проведення заходів з протидії виявленню, локалізації дій та актів недобросовісної конкуренції і промислового шпигунства; організація охорони банку; захист інформаційних ресурсів банку і проведення заходів з протидії інформаційно-психологічного впливу на банк, організація спеціального діловодства; проведення службових розслідувань у банку; проведення заходів щодо дезінформації конкурентів; забезпечення впливу на недобросовісних клієнтів, боржників і зловмисників щодо відшкодування банку заподіяних з їх вини збитків.

Виконання заходів безпеки забезпечується через діяльність сил безпеки і використання різноманітних засобів. Залежно від форми організації безпеки до її забезпечення можуть залучатися: підрозділи безпеки банків, спеціалізовані фірми, організації, які надають банкам послуги безпеки, підрозділи та персонал банків. До засобів безпеки ві дносять технічні засоби охорони, програмні й технічні засоби захисту інформації, спеціальні засоби і техніка, інженерно-технічні засоби обмеження доступу, засоби зв’язку, обробки і передання інформації та інше обладнання і техніка, які використовуються для забезпечення ефективної реалізації заходів безпеки.

Підрозділи безпеки у банках створюються відповідно до сфе р, напрямів діяльності банків, завдань безпеки та форм її організації. Крім того, на структуру підрозділів впливатимуть можливості банку, обсяг операцій, що він проводить, політика керівництва банку щодо організації безпеки. Як варіант, структура підрозділу (служби, управління, департаменту) безпеки може бути такою:

• керівник підрозділу;

• експертна група для оперативного вирішення проблем, що

63• підрозділ охорони (може включати групи: охорони території та об’єктів, інкасації, особистих охоронців, технічних засобів охорони);

• інформаційно-аналітичний підрозділ (може включати групи: збирання інформації, обробки інформації, зв’язків із пресою, технічну);

• підрозділ захисту інформації (може включати групи: режиму; психологічного контролю; зовнішнього захисту — для взаємодії з правоохоронними органами, підрозділами безпеки інших банків, охоронними та детективними фірмами, органами влади; фінансової безпеки та технічну).

Зазвичай підрозділ безпеки у своїй структурі має групи чи окремо фахівців відповідно до форм організації безпеки.

Практика банківської діяльності показує, що банки можу ть у структурі сил безпеки мати й інші підрозділи: економічної, внутрішньої безпеки, захисту операцій з пластиковими платіжними засобами, роботи з проблемною кредитною заборгованістю та ін. Незалежно від структури зазначених підрозділів безпеки банків на них можуть покладатися такі функції: адміністративно-розпорядницька

— реалізується через розроблення, установлення і підтримку в банку різних режимів безпеки, виз начення повноважень, прав, обов’язків і відповідальності службовців банку з питань забезпечення безпеки; обліково-контрольна — забезпечується через організацію своєчасного виявлення реальних і потенційних загроз діяльності банку, контролю за джерелами таких загроз і несприятливими для банку ситуаціями і факторами; виявлення критичних напрямів фінансово-комерційної діяльності банку; накопичення інформації з проблем за безпечення безпеки банку; соціально-кадрова — реалізується через участь підрозділу безпеки в підборі, перевірці і розстановці кадрів; виявлення негативних тенденцій у колективах підрозділів банку, можливих причин та умов виникнення соціального напруження; попередження і локалізації можливих конфліктів; формування у службовців банку почуття відповідальності за забезпечення безпеки банку; організаційно-управлінська — реалізується через організаційне, матеріально-техні чне і технологічне забезпечення

64режимів безпеки в банку; методична — реалізується через виявлення, накопичення й упровадження в банку позитивного досвіду з організації банківської безпеки; організації навчання працівників банку з питань безпеки; розроблення методик роботи персоналу банку і підрозділу безпеки щодо забезпечення безпеки проведення банківських операцій; інформаційно-аналітична — забезпечується через цілеспрямоване збирання, накопичення, обробку і розподіл відпо відної інформації, створення для цього необхідних технічних і програмних засобів.

Завершенням організації безпеки банку є створення відповідної системи безпеки, яку можна розуміти як сукупність заходів, технологій їх виконання, сил і засобів безпеки, спрямованих на формування здатності банку протистояти різноманітним загрозам його діяльності. Тобто, основними складовими системи безпеки банку є сили, засоби, с пособи забезпечення безпеки та технології виконання зазначених способів. Формування досконалої системи безпеки банку залежить від умов та особливостей його діяльності, можливостей банку та часу, який відводиться на створення такої системи.

Оскільки система безпеки банку спирається на його персонал (сили безпеки), у банку виробляються загальні обов’язки персоналу щодо підтримання встановленого режиму без пеки, а крім того, кожен працівник має свої специфічні, відповідно до його посади, обов’язки щодо забезпечення безпеки банку на конкретному робочому місці. До загальних обов’язків щодо дотримання встановленого в банку режиму безпеки можна віднести:

• дотримання працівниками встановленого в банку режиму безпеки;

• зберігання в таємниці всіх службових відомостей, про які відомо працівникам банку у зв’язку з виконанням ними посадових обов’язків, утримання інших службовців від розголошення відомостей, які є банківською чи комерційною таємницею або конфіденційною інформацією банку;

• виконання встановленого порядку і правил роботи з документами й виробами всіх категорій таємності, а також з клієнтами, партнерами та відвідувачами банку;

• за вимогами представників підрозділу безпеки надавати для перевірки матеріали, що рахуються за працівником банку, в яких є відомості, що становлять банківську або комерційну таємницю чи

65• ретельне і з необхідною ефективністю виконання встановлених правил і порядку проведення банківських операцій, запобігання заподіянню банку збитків або шкоди, не допускати порушення встановлених в банку заходів безпеки при проведенні банківських операцій;

• дотримання встановлених правил ведення службових переговорів і передання інформації на всіх лініях зв’язку, використання розмножувальної техніки та роботи з програмними засобами;

• не використовувати на роботі та в приміщеннях банку власну кіно-, відео- і фотоапаратуру, технічні засоби банку з корисливою метою та як розважальні засоби;

• знати, кому з працівників банку дозволено працювати з відомостями, до яких допущено даного працівника, і в якому обсязі такі відомості можуть доводитись до цих працівників. У випадках спроби сторонніх осіб чи організацій отримати інформацію, що становить банківську або комерційну таємницю та конфіденційну інформацію, працівники банку зобов’язані повідомляти про це безпосереднього кер івника та службу безпеки.

Таким чином, ураховуючи основні теоретичні засади безпеки банківської діяльності можна стверджувати, що вона являє собою, з одного боку, невід’ємну частину банківської діяльності, а з другого ? складний і трудомісткий процес, який вимагає досить серйозних інтелектуальних, матеріальних, фінансових, фізичних зусиль. Разом з тим, зазначені зусилля мають спиратися на грамотн і, науково обґрунтовані та досліджені практикою погляди професіоналів, здатних фактично реалізувати будь-яку концепцію безпеки того чи того суб’єкта господарювання.

РЕЗЮМЕ

66Незважаючи на значний досвід забезпечення безпеки підприємницької діяльності в зарубіжних країнах та безпосередньо в Україні, продовжує точитись полеміка щодо сутності поняття «безпека бізнесу». Відсутність відповідних правових норм з даного питання обумовлює не тільки різні підходи до визначення суті поняття, а й різну ефективність забезпечення безпеки.

Разом з тим в Україні напрацьовано певн і теоретичні та організаційні засади безпеки підприємницької діяльності, які формують відповідну методологію її забезпечення безпосередньо в діяльності суб’єктів господарювання. Зокрема, існують обґрунтовані твердження щодо мети та завдань безпеки, її видів, принципів і вимог до неї, об’єктів безпеки існує практично єдине розуміння щодо класифікації форм безпеки, ролі і місця пе рсоналу суб’єктів господарювання у формуванні та дотриманні режимів безпеки, немає розбіжності в розумінні та практичному застосуванні заходів безпеки.

Ці та інші засади дають змогу ефективно організовувати безпеку підприємницької діяльності в усіх сферах економіки, у тому числі і на ринку банківських послуг.

ТЕРМІНИ І ПОНЯТТЯ

Безпека банківської діяльності

Види безпеки банківської діяльності

Вимоги до безпеки банківської діяльності

Завдання безпеки банківської діяльності

Мета безпеки банківської діяльності

Об’єкти безпеки банківської діяльності

Підрозділ безпеки банку

Принципи безпеки банківської діяльності

Система безпеки банку

Стабільність економічного розвитку банку

Структура процесу організації безпеки банку

ПИТАННЯ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ

1. Від чого залежить ефективність безпеки банківської діяльності?

672. Чому розуміння безпеки банків та їхньої діяльності як стану захищеності не може вважатися повним і є таким, що не відображає об’єктивної суті поняття безпеки банківської діяльності?

3. Чому, даючи визначення поняття безпеки, слід керуватися такими характеристиками, як стан, властивість і здатність?

4. Як співвідносяться між собою поняття «безпека» і «небезпека»?

5. Що є метою безпеки банківської діяльності?

6. Якщо одним із завдань безпеки банківської діяльності є захист інтересів працівників банків, то чи значить це, що банківська безпека повинна передбачати охорону їхньої власності?

7. Що має передбачати принцип централізованого управління забезпеченням безпеки банківської діяльності?

8. Що слід розуміти під вимогою безперервності безпеки банківс ької діяльності?

9. Чому саме працівники є основною запорукою забезпечення надійного режиму безпеки банку?

10. Як може впливати особиста безпека працівника на забезпечення безпеки діяльності банку?

11. Що передбачає Концепція безпеки банку?

12. Яким чином може реалізовуватися методична функція підрозділу безпеки банку?

13. Хто має здійснювати контроль виконання заходів безпек и в банку?

14. Чи можна вважати якісне виконання працівниками банку своїх посадових обов’язків одним із елементів забезпечення його безпеки?

15. З яких елементів складається система безпеки банку?

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ РОБОТИ

1. Розробивши Концепцію безпеки діяльності банку, начальник підрозділу безпеки подав документ на розгляд Правлінню банку. Через деякий час документ повернули з резолюцією одного із заступників керівника банку, в якій ішлося про необхідність ознайомлення з документом керівників інших підрозділів. Останні ж під час ознайомлення висловили незгоду з багатьма положеннями Концепції. У свою чергу, на чальник підрозділу безпеки зауважив,

68що вони — не фахівці у цій справі і не можуть судити про доцільність та правильність положень Концепції. З’явились ознаки конфліктної ситуації. Чому так сталось і як уникнути конфлікту?

2. Ви — керівник служби безпеки банку. Одного разу до вас звернувся керівник установи банку і сказав, що витрати на забезпечення безпеки діяльності банк у є дуже великими і в майбутньому це може призвести до збитків банку. Ураховуючи це, він поставив вам завдання перевірити доцільність таких витрат і розглянути питання щодо можливості їх зниження, аби тим самим дотримуватися такого принципу безпеки, як економічна доцільність. Як ви будуватимете свою роботу, щоб виконати розпорядження керівника банку?

3. Ви — прац івник банку щойно призначений на посаду. У перший свій робочий день з вами провів інструктаж працівник підрозділу безпеки, де він ознайомив вас з обов’язками працівника банку щодо виконання вимог безпеки діяльності вашого банку. Зокрема, він зазначив, що в процесі своєї роботи в банку ви не повинні допускати порушень ус тановлених у банку заходів безпеки, але яких саме він не пояснив. Як ви гадаєте, які саме заходи безпеки мав на увазі працівник підрозділу безпеки, яких ви, як працівник банку, повинні дотримуватися?

ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ПОГЛИБЛЕНОГО ВИВЧЕННЯ

1. Гамза В. А. Безопасность банковской деятельности / В. А. Гамза, И. Б. Ткачук. ? М. : Маркет, 2010. ? 408 с.

2. Зубок М. І. Безпека банків : навч. посіб. / Зубок М. І. — К. : КНТЕУ, 2002. — 306 с.

3. Зубок М. І. Безпека банківської діяльності : навч. посіб. / Зубок М. І. — К. : КНЕУ, 2002.

— 190 с.

4. Зубок М. І. Безпека бізн есу : навчальний посібник у схемах і таблицях / Зубок М. І., Позднишев Є. В., Яременко С. М. — К.: КНЕУ, 2008. — 480 с.

5. Зубок М. І. Основи безпеки комерційної діяльності підприємств та банків : навч.-метод. посіб. / Зубок М. І. — К. : КНТЕУ, 2005. — 201 с.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4.2. Банківське шахрайство і зловживання службовим становищем працівників банків
4.3. Загрози, пов’язані з утягуванням банків у незаконну фінансову діяльність
4.4. Рейдерство як одна з актуальних загроз діяльності банків
4.5. Загрози тероризму
НЕДОБРОСОВІСНА КОНКУРЕНЦІЯ ТА ПРОМИСЛОВЕ ШПИГУНСТВО В БАНКАХ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)