156
Наукова і науково-технічна діяльність є невідємною складовою навчального процесу вищих навчальних закладів III—IV рівнів акредитації.
Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13 грудня 1991 р. ст. 16. «Наукова і науковотехнічна діяльність у системі вищої освіти».
1. Загальні положення
Практичний управлінський досвід, надбаний в Україні за час проведення економічних реформ, виявляє гострий дефіцит, передусім на нижчих і середніх управлінських щаблях, яскравих особистостей, спроможних застосовувати творчі методи роботи та прогресивні дослідницькі підходи як до управління в цілому, так і до окремих функціональних сфер і напрямів менеджменту, а також вдосконалюв ати та розвивати його. З огляду на це, одним із найважливіших завдань навчального процесу постає виховання та розвиток у майбутніх менеджерів творчих здібностей та креативних підходів до виконуваної роботи, прагнення до пошуку нових форм, засобів і методів організації управління, впровадження дійсно наукового підходу до управління організацією.
На теперіш ній час поняття «менеджер дослідницького типу» («креативний менеджер») стає все більш уживаним. Креативний менеджер — це менеджер, ключовими рисами та ознаками якого є:
— проблемне бачення навколишнього світу, тобто спроможність розпізнавати та діагностувати проблеми вже тоді, коли їх не в змозі навіть й помітити всі інші;
— системне сприйняття д ійсності, тобто цілісне розуміння закономірностей функціонування та розвитку керованого об’єкта;
— здатність до сприйняття та спроможність до ефективного використання поглядів, відмінних від власного;
— інноваційність і безінерційність мислення, тобто здатність до виходу за межі канонічного;
— швидка психологічна адаптація при переході від розв’язання традиційних завдань до вирішення принципово нових проблем;
— лідирування та вміння делегувати не тільки завдання та повноваження, а й свій авторитет лідера.
Формування креативних рис майбутнього менеджера у вищому навчальному закладі забезпечується насамперед методикою викладання дисциплін економічного та управлінського циклів. Велику роль у цьому відіграє науково-дослідна робота студентів, здійснювана ними протягом усього періоду навчання. Вона передба чає виконання завдань дослідницького характеру з різних предметів, і зокрема з дисципліни «Операційний менеджмент».
Основними функціями науково-дослідної роботи студента є:
— пізнавальна, сутність якої полягає в набутті професійних знань за обраною спеціалізацією;
— навчальна, що створює чітку систему навиків роботи зі спеціальною літературою, прищеплює вміння формувати й обробляти інформаційні мас иви, аналізувати та узагальнювати фактологічний матеріал;
— виховна, що формує стратегію і тактику діяльності менеджера, виробляє принципи його особистої поведінки в суспільстві;
— креативна, призначена розвивати в студента творчі здібності, перспективне мислення, потяг до дослідницької роботи, мотивувати науковий та новаторський підхід до управління.
Мета на уково-дослідної роботи студента — оволодіння культурою наукового дослідження, формування компетенцій та навиків визначення й викладення авторських позицій щодо існуючих економічних та управлінських проблем і можливих шляхів їх розв’язання.
У процесі досягнення зазначеної мети вирішуються такі завдання:
— вивчення, поглиблення та узагальнення теоретикометодологічних засад обраного напряму дослідження;
— кри тичний аналіз існуючих підходів до розгляду проблем обраного напряму дослідження;
— розроблення та обґрунтування власного погляду на проблемне поле;
— визначення та опрацювання шляхів розв’язання проблеми;
— підготовка виступу, реферату, доповіді, роботи на конкурс студентських наукових робіт і т. ін. з подальшим їх публічним представленням.
Результати, отримані в процесі наукових досліджень за проблема тикою операційного менеджменту, в подальшому можуть бути використані студентами при здійсненні науково-дослідних робіт за спорідненими напрямами, написанні курсових робіт з
інших дисциплін управлінського циклу, розробленні консультаційних проектів і виконанні випускних дипломних робіт.
Виконання науково-дослідної роботи базується на таких засадах:
— добровільність та ініціативність студента у виборі напряму наукового дослідження;
— самостійність виконання наукових досліджень;
— інтегрованість досліджень проблематики операційного менеджменту з проблематикою інших дисциплін економічного та управлінського циклу;
— індивіду альність консультування студента викладачами кафедри;
— особиста відповідальність студента за виконання індивідуального плану роботи.