Posibniki.com.ua Фінанси Фінансовий менеджмент у малому бізнесі Методичні поради до проведення тренінгового заняття за темою БЮДЖЕТУВАННЯ В СИСТЕМІ ОПЕРАТИВНОГО ФІНАНСОВОГО ПЛАНУВАННЯ


< Попередня  Змiст  Наступна >

Методичні поради до проведення тренінгового заняття за темою БЮДЖЕТУВАННЯ В СИСТЕМІ ОПЕРАТИВНОГО ФІНАНСОВОГО ПЛАНУВАННЯ


Запровадження ефективної системи бюджетування на підприємстві потребує глибоких знань фахівців з фінансів, фінансового аналізу, фінансового менеджменту, бюджетування. Отримання знань майбутніми фахівцями з фінансів щодо сутності та особливостей бюджетування на малих підприємствах і подальше його дослідження/розвиток як управлінської технології є вкрай важливим, і актуальним.

Одним із сучасних напрямків навчання є запровадження в навчальному процесі тренінгових технологій за окремими господарськими ситуаціями на підприємстві. Є низка переваг і водночас недоліків проведення тренінгів порівняно з практичними заняттями. Основними перевагами тернінгових технологій над традиційними семінарськими та практичними заняттями в процесі вивчення дисципліни «Фінансовий менеджмент у малому бізнесі» є можливість дослідження практичних ситуацій на прикладі діючих на українському ринку малих підприємств; формування практичних навичок у студентів з питань формування бюджетів малих підприємств, їх аналізу, збалансування. Свою чергою, проведення змістовного та ефективного тренінгу з бюджетування в малому бізнесі характеризується довготривалістю. За браком навчальних годин проведення змістовного тренінгу неможливе, можна лише дослідити деякі проблемні ситуації. Доцільно поєднувати за змістом проведені семінарські заняття й тренінги для поглибленого вивчення як теоретичних, так і практичних засад дисципліни.

Метою проведення тренінгу за темою «Бюджетування в малому бізнесі» є закріплення знань і практичних навичок студентів з бюджетування діяльності на малих підприємствах для прийняття оперативних, оптимальних рішень щодо управління фінансовими ресурсами, максимізації прибутку та досягнення стратегічних цілей підприємства за певної господарської ситуації.

Зміст програми проведення тренінгу:

— формалізація стратегічного завдання для підприємства;

— аналіз базової/вхідної інформації для побудови бюджетів підприємств;

— оцінювання прогнозних факторів за різних ринкових умов; — складання бюджетів;

— перевірка результатів складених бюджетів на оптимальність і відповідність стратегічному завданню;

— забезпечення та обґрунтування оптимальності й досяжності стратегічного завдання в разі змін зовнішніх і внутрішніх чинників.

Підготовка до проведення тренінгу здійснюється впродовж першого місяця вивчення дисципліни «Фінансовий менеджмент у малому бізнесі». Студентів академічної групи поділяють на три групи. Кожній групі дається завдання щодо формування одного з трьох видів основних бюджетів: прогнозного балансу, зведеного бюджету доходів і витрат, бюджету про рух грошових коштів малого підприємства, кожному з яких характерна власна специфіка формування та розрахунку необхідних показників. На початку тренінгу кожній групі надається фінансова інформація та ставиться стратегічне завдання. На підставі здобутих теоретичних знань студенти здійснюють необхідні розрахунки для формування окремого бюджету згідно з програмою проведення тренінгу. Завданням кожної групи під час тренінгу є знаходження оптимального способу для досягнення стратегічного завдання з урахуванням усієї сукупності зовнішньої та внутрішньої інформації. Обґрунтування отриманих результатів деталізується за кожним бюджетом, групою розрахованих показників і на підставі цього кожен студент обґрунтовує оптимальність за окремою групою показників на вибір викладача (тренера). Таким чином, досягається активна участь усієї групи в процесі розробки й узгодження дій та пошуку оптимального способу досягнення стратегічного завдання.

На лекціях і семінарських, практичних заняттях упродовж першого місяця вивчення дисципліни розглядатимуться основні методи розрахунку показників, побудови відповідних бюджетів, за даними яких формалізується інформація для прийняття оптимального управлінського рішення й досягнення поставленого стратегічного завдання.

Розглянемо приклади завдань, що виносяться на тренінг:

Варіант 1. Завдання:

А) Використовуючи наведений асортимент продукції, необхідно визначити ціни на кожний її вид.

Б) Сформувати доходи підприємства на плановий період. В) Визначити витрати підприємства на плановий період.

Г) На основі вихідних даних (табл. 10.1, 10.2) скласти бюджет доходів і витрат малого підприємства в плановому році (табл. 10.3).

Ґ) Зробити висновки й внести пропозиції щодо можливості затвердження сформованого бюджету на плановий період.

СКЛАД І СТРУКТУРА ОБСЯГУ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ В ПЛАНОВОМУ ПЕРІОДІ

СКЛАД І СТРУКТУРА ОБСЯГУ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ В ПЛАНОВОМУ ПЕРІОДІ

СКЛАД І СТРУКТУРА ВИТРАТ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА В ПЛАНОВОМУ ПЕРІОДІ

Пояснення до завдання

Першим етапом бюджетування на малому підприємстві є формування прогнозу обсягу реалізації продукції. Цей прогноз є одним з найважливіших етапів бюджетування. Під час визначення планової виручки від реалізації продукції необхідно розрахувати плановий обсяг реалізації продукції докладно за окремими видами продукції в натуральному та грошовому вираженні. Одним з важливих факторів впливу на виручку від реалізації продукції є її ціна.

У процесі встановлення цін на продукцію, вироблену на малому підприємстві, необхідно враховувати не тільки внутрішні фактори, які впливають на ціни (собівартість продукції, її якість), а й низку зовнішніх факторів:

— наявність аналогічних товарів, вироблених на інших підприємствах;

— частка ринку реалізації продукції, яка зайнята конкурентами та самим малим підприємством;

— рівень еластичності попиту споживачів на відповідні товари; — рівень цін конкурентів, їх можливу реакцію на відповідні товари;

— заходи державного регулювання цін.

Під час розрахунку прогнозу ціни на продукцію обов’язково слід урахувати рівень інфляції у відповідному кварталі.

Для формування цього бюджету необхідно визначити ряд показників (рис. 10.1).

Схема розрахунку основних показників бюджету заходів і витрат малого підприємства

Зведений бюджет доходів і витрат підприємства має такий вигляд:

Зведений бюджет доходів і витрат

Варіант 2. Завдання

А) На основі вихідних даних (табл. 10.6, 10.7) скласти прогнозний баланс малого підприємства в плановому році (табл. 10.7). При цьому необхідно врахувати зміни за таким станом: виробничі запаси, дебіторська заборгованість, кредиторська заборгованість.

Б) Збалансувати активи та пасиви на плановий рік.

У зв’язку з великими обсягами реалізації продукції мале підприємство обрало загальну систему оподаткування.

ОСНОВНІ БЮДЖЕТНІ ПОКАЗНИКИ АКТИВУ БАЛАНСУ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

ОСНОВНІ БЮДЖЕТНІ ПОКАЗНИКИ АКТИВУ БАЛАНСУ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

ОСНОВНІ БЮДЖЕТНІ ПОКАЗНИКИ ПАСИВУ БАЛАНСУ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

ОСНОВНІ БЮДЖЕТНІ ПОКАЗНИКИ ПАСИВУ БАЛАНСУ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

Схема розрахунку основних статей активу прогнозного балансу малого підприємства

Схема розрахунку довгострокових зобов’язань малого підприємства

Прогнозний баланс малого підприємства має такий вигляд:

ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНС МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНС МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНС МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА

ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНС МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Тема 10. БЮДЖЕТУВАННЯ В СИСТЕМІ ОПЕРАТИВНОГО ФІНАНСОВОГО ПЛАНУВАННЯ
Тема 9. ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ПІДТРИМКА РОЗВИТКУ МАЛОГО БІЗНЕСУ
Тема 8. ФІНАНСОВА СТРАТЕГІЯ СУБ’ЄКТІВ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
Методичні поради щодо проведення тренінгового заняття за темою КРЕДИТУВАННЯ СУБ’ЄКТІВ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
Тема 7. КРЕДИТУВАННЯ СУБ’ЄКТІВ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)