Posibniki.com.ua Фінанси Фінанси підприємств 4.1.3. Методи розрахунку прибутку від реалізації продукції


< Попередня  Змiст  Наступна >

4.1.3. Методи розрахунку прибутку від реалізації продукції


Управління формуванням прибутку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) передбачає розрахунок його планового обсягу. Планування, прогнозування суми прибутку суб’єктів господарювання вкрай потрібне для складання поточних і перспективних фінансових планів.

Визначення суми прибутку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) має певні особливості залежно від сфери діяльності суб’єкта господарювання: виробнича сфера, торгівля, сфера послуг.

У виробничій сфері є особливості в розраху нках прибутку від реалізації продукції промисловими і сільськогосподарськими підприємствами, будівельними організаціями, підприємствами транспорту. У сфері послуг є особливості визначення прибутку від надання послуг комерційними банками, страховими компаніями, інвестиційними фондами.

На підприємствах виробничої сфери можуть бути використані три методи розраху нку прибутку від реалізації продукції: прямого розрахунку, за показником витрат на одну гривню продукції, економічний (аналітичний) метод.

Метод прямого розрахунку. Прибуток розраховується за окремими видами продукції, що виробляються і реалізуються. Для розрахунку потрібні такі вихідні дані.

1. Перелік і кількість продукції відповідної номенклатури (асортименту), що плану ється до виробництва і реалізації.

2. Собівартість одиниці продукції.

3. Ціна одиниці продукції (ціна виробника).

9

Формування і розподіл прибутку Приклад1

Підприємство планує реалізувати 400 виробів. Собівартість одного виробу 12 грн. Ціна виробу 15 грн.

1-й варіант розрахунку. Прибуток від реалізації одного виробу 3 грн (15 грн – 12 грн). Прибуток від реалізації всіх виробів 1200 грн (400 · 3 грн).

2-й варіант розрахунку. Обсяг реалізації всіх виробів 6000 грн (400 · 15 грн). Собівартість реалізованих виробів 4800 грн (400 ? 12 грн).

Прибуток від реалізації виробів 1200 грн (6000 грн – 4800 грн).

Цей метод розрахунку застосовується за порівняно невеликого асортименту продукції. Метод достатньо точний, але надто трудомісткий, особливо коли реалізується великий асортимент продукції. Крім того, він не дає можливості з’ясувати вплив на прибуток окремих факторів.

Розрахунок прибутку на підставі показника витрат на одну гривню продукції. Це укрупнений метод, який може застосовуватись підприємством у цілому для розраху нку прибутку від реалізації всієї продукції. Метод передбачає використання даних про виробничі витрати та реалізацію продукції за попередній період, а також очікувану їх зміну, що прогнозується в наступному періоді.

Приклад2

Витрати на 1 грн продукції, що реалізується у звітному періоді, — 82 коп. (розраховується діленням собівартості продукції на обсяг реалізації в цінах виробника). Планується зниження таких витрат на 2 коп. Обсяг реалізації продукції в планованому періоді у цінах виробника — 1100 тис. грн.

1-й варіант розрахунку. Витрати, що плануються на 1 грн реалізованої продукції, — 80 коп. (82 коп. – 2 коп.). Собівартість продукції, що її буде реалізовано в плановому періоді, — 880 тис. грн (1100 тис. грн · 0,80 грн). Прибуток від реалізації продукції в плановому періоді — 220 тис. грн (1100 тис. грн – 880 тис. грн).

2-й варіант розрахунку. Витрати, що плануються на 1 грн реалізованої продукції, — 80 коп. (82 коп. – 2 коп.). Прибуток на 1 грн продукції, що її буде реалізовано в плановому періоді, — 20 коп. (100 коп. – 80 коп.). Прибуток від реалізації продукції в плановому періоді 220 тис. грн (1100 тис. грн · 0,20 грн).

За цього методу розрахунку також бракує можливості визначити вплив окремих чинників на обсяг прибутку, його зміну.

Економічний (аналітичний) метод. Він відрізняється від

10

визначити не тільки загальну суму прибутку, а й вплив на неї зміни окремих чинників: обсягу виробництва (реалізації) продукції; собівартості продукції; рівня цін і рентабельності продукції; асортименту та якості продукції.

Розрахунок прибутку цим методом здійснюється окремо за порівнянною і непорівнянною продукцією в плановому періоді (порівнянна — це продукція, що вироблялася в попередньому періоді; непорівнянна — це проду кція, що не вироблялася на підприємстві в попередньому періоді).

Розрахунок прибутку за порівнянною продукцією здійснюється в такій послідовності:

• визначається очікуваний базовий прибуток і базова рентабельність продукції;

• порівнянна продукція планового періоду визначається за собівартістю періоду, що передував плановому;

• виходячи з рівня базової рентабельності продукції розраховується прибуток за порівнянною продукцією в плановому періоді;

• розраховується вплив окремих чинників на зміну прибутку в періоді, що планується.

Розрахунок базового прибутку здійснюється на підставі звітних або очікуваних даних за попередній період. Базовий прибуток — це прибуток від випуску (реалізації) продукції в періоді, що передував плановому. Для його визначення здійснюється коригування звітного, очікуваного прибутку з урахуванням чинників, що на нього вплинули тоді, але не діятимуть у періоді, що плану ється: зміна цін виробника, припинення випуску окремих видів продукції, зміна рентабельності окремих видів продукції, зниження їх собівартості. Від точного обчислення базового прибутку залежить безпомилковість усіх наступних розрахунків.

Приклад3

Базова рентабельність визначається діленням базового прибутку (30000 грн) на очікувану собівартість продукції за період, що передує плановому (150000 грн).

Базова рентабельність становитиме 20% (30000 : 150000 · 100%).

Собівартість порівнянної продукції в періоді, що планується, —

160000 грн. Зниження собівартості продукції в періоді, що планується,

— 1%.

Отож, собівартість порівнянної продукції в плановому періоді, виходячи із собівартості попереднього періоду, дорівнюватиме 158400 грн [160000 : (100% – 1%) · 100%].

Прибуток від зниження собівартості порівнянної продукції в періоді, що планується, проти попереднього дорівнюватиме 1600 грн

11

Прибуток від випуску (реалізації) порівнянної продукції в періоді, що планується, виходячи з рівня базової рентабельності, становитиме

31680 грн (158400 грн · 20% : 100%).

Різниця 1680 грн (31680 грн – 30000 грн) — це збільшення прибутку від випуску (реалізації) порівнянної продукції в періоді, що планується, унаслідок впливу такого чинника, як збільшення обсягу випуску продукції.

Прибуток від випуску (реалізації) непорівнянної продукції може бути обчислений методом прямого розрахунку, якщо є відповідні вихідні дані. Коли таких немає, прибуток розраховується для всієї непорівнянної продукції з використанням показника середньої рентабельності продукції по підприємству.

Приклад4

Собівартість непорівнянної продукції, що планується до випуску і реалізації, — 25000 грн. Середня рентабельність продукції на підприємстві в поточному періоді — 20%. Прибуток становитиме 5 тис. грн (25 тис. грн · 20% : 100%).

Слід зауважити, що в тому разі, коли розрахунок прибутку розглянутими вище методами зроблено щодо загального випуску продукції, окремо розраховується прибуток від реалізації продукції. При цьому визначається обчислена сума прибутку від випуску продукції, а також зміна прибутку в залишках нереалізованої продукції. Може бути використана така формула розрахунку:

р.п = П з.п.п + П в.п – П з.к.п , де П р.п

— прибуток від реалізації продукції;

П з.п.п

— прибуток у залишках нереалізованої продукції на початок планового періоду;

П в.п

— прибуток від випуску продукції;

П з.к.п

— прибуток у залишках нереалізованої продукції на кінець планового періоду.

Прибуток у залишках нереалізованої продукції можна розраховувати за методом прямого розрахунку, якщо є відповідні вихідні дані. Проте, як звичайно, буває дуже складно передбачити асортимент, перелік виробів у залишках, особливо на кінець планованого періоду.

Тому прибуток у залишках нереалізованої продукції розраховується за показником рентабельності проду кції. При цьому прибуток у залишках нереалізованої продукції на початок планового періоду обчислюється множенням собівартості цих залишків на середню рентабельність продукції на підприємстві в попере

П р.п = П з.п.п + П в.п – П з.к.п , де П р.п

— прибуток від реалізації продукції;

П з.п.п

— прибуток у залишках нереалізованої продукції на початок планового періоду;

П в.п

— прибуток від випуску продукції;

П з.к.п

— прибуток у залишках нереалізованої продукції на кінець планового періоду.

Прибуток у залишках нереалізованої продукції можна розраховувати за методом прямого розрахунку, якщо є відповідні вихідні дані. Проте, як звичайно, буває дуже складно передбачити асортимент, перелік виробів у залишках, особливо на кінець планованого періоду.

Тому прибуток у залишках нереалізованої продукції розраховується за показником рентабельності проду кції. При цьому прибуток у залишках нереалізованої продукції на початок планового періоду обчислюється множенням собівартості цих залишків на середню рентабельність продукції на підприємстві в попере

12

Прибуток у залишках нереалізованої продукції на кінець планового періоду можна розрахувати множенням їхньої собівартості на середню рентабельність продукції на підприємстві в періоді, що планується (або в четвертому кварталі планового року).

Зведений розрахунок прибутку від реалізації продукції можна подати так (тис. грн):

1. Залишки продукції на початок планового періоду:

— за цінами виробника 220

— за собівартістю 190

Прибуток 30

2. Випуск продукції в плановому періоді:

— за цінами виробника 7000

— за собівартістю 5600

Прибуток 1400

3. Залишки продукції на кінець планового періоду:

— за цінами виробника 200

— за собівартістю 160

Прибуток 40 Із розглянутих методів обчислення прибутку метод прямого розрахунку практично може бути використаний на підприємствах різних сфер і видів економічної діяльності. Щодо аналітичного методу розрахунку і методу з використанням показника витрат на одну гривню продукції, то методологія й окремі положення можуть бути застосовані у виробничій сфері та на підприємствах сфери послуг.

4. Реалізація продукції в плановому періоді (1 + 2 – 3):

— за цінами виробника 7020

— за собівартістю 5630

Прибуток 1390

4. Реалізація продукції в плановому періоді (1 + 2 – 3):

— за цінами виробника 7020

— за собівартістю 5630

Прибуток 1390

Відповідно до положень (стандартів) бу хгалтерського обліку фінансові результати від операційної діяльності підприємства в цілому можна визначити за такою схемою (тис. грн):

1.Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) 6300

2. Вирахування з доходу:

— податок на додану вартість 1050

— акцизний збір 320

— інші вирахування 250

3. Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (1 – 2) 4680

4.Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) 3000

5. Валовий прибуток (збиток) (3 – 4) 1680

6. Інші операційні доходи 1240

7. Адміністративні витрати 950

8. Витрати на збут 220

1310.Фінансові результати (прибуток) від операційної діяльності (5 + 6 – 7 – 8 – 9) 1090


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4.2. Розподіл і використання прибутку
ОПОДАТКОВУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ
5.1.2. Використання податків для регулювання діяльності підприємства
5.2. Оподатковування прибутку підприємств
5.2.2. Чинний порядок оподатковування прибутку
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)