Posibniki.com.uaПолітологіяЄвропейська інтеграційна політика4.4.3. Механізми та інструменти подальшого розвитку транспортної політики Європейського Союзу (2007-2013 рр.)


< Попередня  Змiст  

4.4.3. Механізми та інструменти подальшого розвитку транспортної політики Європейського Союзу (2007-2013 рр.)


 

У сучасному Євросоюзі в системі транспорту працює понад 8 млн осіб, а сумарний ВВП, що створюється в ній, становить близько 7 % загального по ЄС27. Транспорт є не тільки «кровоносною системою» виробництва, а й важливою соціальною сферою, яка не лише забезпечує доволі високий рівень зайнятості населення, а й створює додатковий прибуток в інших секторах національної економіки країн ЄС. Ось чому подальший розвиток європейської інтеграції в транспортній сфері матиме дві основні функції — реалізацію великомасштабних проектів та подальше вдосконалення інституційного регулювання.

 

До числа найбільших проектів у ЄС відносять випереджаюче фінансування модернізації транспортної інфраструктури за допомогою масштабних інвестицій. З цією метою планується до 2020 року опанувати понад 235 млрд євро (Г. П. Черников, Д. А. Черникова, 2006). З ініціативи Франції Євросоюз затвердив дев’ять великих проектів, які дозволять побудувати до 2010 року 29 тис. км швидкісних залізничних доріг (загальна вартість проекту — понад 20 млрд дол.). Зазнають суттєвої реконструкції морські порти, адже найбільший з них — Роттердам (Нідерланди), — який мав найбільший у світі вантажообіг (понад 350 млн т), вже перебуває на межі максимального використання його потужностей.

 

Значні зрушення передбачаються й у розширенні мережі автомобільних сполучень за рахунок прискореного будівництва так званих «автобанів», які вже найближчим часом мають утворити мережу «європейських коридорів», до чого має бути залучена й Україна.

СТРУКТУРА ВИТРАТ ТРЬОХ ЄВРОПЕЙСЬКИХ АВІАКОМПАНІЙ

Розвиток «лоукостів» у повітряному транспорті найшвидше призведе вже найближчим часом до створення системи резервних аеропортів, адже фактично всі європейські «хаби» основних авіакомпаній вже є такими, що суттєво перевантажені*. Підтримуючи в цілому нинішню модель цінової конкуренції між традиційними авіакомпаніями та малобюджетними, в ЄС, тим не менше, намагаються ретельно аналізувати структуру витрат (табл. 4.4.2).

 

Як випливає з таблиці, аналіз витрат, які роблять основні авіаційні перевізники, а це взяті для розгляду дві потужні європейські авіакомпанії «British Airways» та «Air France» та низькобюджетна «Easy jet», суттєво різняться насамперед тим, що остання заощаджує на аеровокзальних витратах, експлуатації, обладнанні, обслуговуванні пасажирів, продажу квитків та адміністративних витратах тощо. Усе це переконливо висуває «Easy jet» у число цінових лідерів і дозволяє їй (можливо, що за рахунок зниження рівня сервісу) вийти на перші місця в плані цінової конкуренції, а з огляду на те, що таких компаній у ЄС існує вже багато.

 

Основними ж організаційноекономічними механізмами та інструментами подальшої модернізації транспортної політики в ЄС мають стати:

 

  • реалізація програми «Інтелектуальна енергія» (OJ:L:2006: 310: 0015:01:EN:HTML), яка діятиме упродовж 2007—2013 років та передбачає підтримку ініціатив, що стосуються всіх аспектів енергопостачання транспорту, включаючи його альтернативні види; просування на поліструктурному рівні ідеї палива, яке можна поновлювати;

 

  • збільшення державних інвестицій у транспортний сектор;

 

  • подальша регламентація робочого тижня в ЄС, яка має становити не більше 9ти годин на день та 56ти годин упродовж тижня**;

 

  • імплементація правил перевезення небезпечних товарів, що включають їх відвантаження, супроводження та розвантаження (Directive 2006/89 — http://eurLex.europa.eu/LexUniServ);

 

  • єдина європейська ідентифікація машиністів локомотивів (Directive 2007/59. OJ:L:2007:350:0051:01:EN:HTML);

 

  • уніфікація прав та обов’язків для пасажирів залізниць (Directive OJ:L:2007:315:0014:01:EN:HTML);

 

  • створення мережі річкових інформаційних послуг (Directive 2005/44 — http://eurLex.europa.eu/LexUniServ);

  • посилення співпраці з Міжнародною асоціацією повітряного транспорту (IATA);

 

  • введення ліцензування вантажних літаків;

 

  • удосконалення системи авіа фрахту;

 

  • затвердження спільних правил цивільної авіації, які б гарантували громадянам ЄС високу безпеку та надійні стандарти захисту (Reg. OJ:L:2008:079:001:01:EN:HTML).

 

Запитання та завдання для самоконтролю

 

  1. У чому, повашому, полягає процес гармонізації транспортних систем ЄС?

 

  1. Які напрями розвитку транспортної сфери визначила для себе як пріоритетні Європейська Комісія у 1998 році?

 

  1. Як створювався єдиний європейський транспортний ринок? Назвіть спираючись на текст параграфа 4.4.2, спільні заходи ЄС у всіх видах перевезень.

 

  1. У чому полягала специфіка автомобільного та залізничного транспорту у період 1990—2006 років?

 

  1. Якими є позитивні та негативні наслідки бурхливого розвитку цивільної авіації в ЄС (1990—2006)?

 

  1. Запропонуйте, спираючись на вміщений у тексті параграфа бокс «Шлюби» та «розлучення» європейських авіакомпаній план приєднання українських компаній до глобальних авіаційних альянсів. Поясніть свою думку.

 

  1. Які нові напрями розвитку транспорту плануються в ЄС на період 2007—2013 років?

 

Основна література

 

  1. Мусис Н.Усе про спільні політики ЄвропейськогоСоюзу. — К.: КІС, 2005. — С. 353—370.

 

  1. Черников Г.П., Черникова Д.А.Европа на рубежеХХ—ХХІ веков. — М.: Дрофа, 2006. — С. 95—98.

 

Додаткова література

 

  1. Priemus Hugo, Flyvberg Bent, Van Wee Bert. Decisionmaking on megaprojects: costbenefit analysis, planning and innovation. London: Edward Elgar, 2008.

  1. Ringbom Henrik. The EU maritime safety policy andinternational law. Leiden: M. Nijhoff Pub., 2008.

 

  1. Staniland Martin. A Europe of the air?: the airlineindustry and European integration. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2008.

 

  1. Starkie David. Aviation markets: studies incompetition and regulatory. London: Ashgate, 2008.

 

  1. Stopford Martin. Maritime economics. London:Routledge, 2008. 

< Попередня  Змiст  
Iншi роздiли:
4.4. ТРАНСПОРТНА ПОЛІТИКА
4.3.4. Перспективи спільної Європейської енергетичної політики
4.3.3. Сучасний стан енергетичної політики ЄС
4.3.2. Еволюція енергетичної політики ЄС
4.3. ЕНЕРГЕТИЧНА ПОЛІТИКА
Дисциплiни

Англійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki