Posibniki.com.ua Інформатика Корпоративні інформаційні системи 1.3. КОРПОРАТИВНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ, ПОБУДОВАНІ НА ОСНОВІ КОНЦЕПЦІЇ ПЛАНУВАННЯ РЕСУРСІВ ВИРОБНИЦТВА (MRPII)


< Попередня  Змiст  Наступна >

1.3. КОРПОРАТИВНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ, ПОБУДОВАНІ НА ОСНОВІ КОНЦЕПЦІЇ ПЛАНУВАННЯ РЕСУРСІВ ВИРОБНИЦТВА (MRPII)


Мікрологістична система другого покоління MRPII являє собою нову щодо MRP методологію планування ресурсів виробництва, в якій інтегровано всі основні процеси, що реалізуються підприємством, а саме: постачання, запаси, виробництво і основні засоби, продаж товарів, планування і контроль за виконанням плану, облік витрат, фінансове планування, логістичні операції тощо. MRPII-система стає однією із найпоширеніших методологій управління виробництвом і дистрибуції, підтримується американським товариством APICS. APICS регулярно, до 1989 року включно, видавала документ «MRPII Standart System», де описано основні вимоги до інформаційних виробничих систем. На той час це був набір перевірених на практиці розумних принципів, моделей і процедур управління та контролю, що посприяли підвищенню показників економічної діяльності підприємства.

Перевага системи MRPII перед системою MRP у тому, що в ній повніше задоволення споживчого попиту забезпечується скороченням терміну виробничих циклів, зменшенням запасів, кращою організацією постачань, швидкою реакцією на зміни попиту, гнучкішим плануванням тощо, що назагал сприяє зменшенню логістичних витрат на управління запасами. За даними досліджень США, використання MRPII-системи дає змогу скоротити товарно-матеріальні запаси у середньому на 17 %, підвищити рентабельність виробництва на 10 %, зменшити закупівлю сировини й устаткування на 7 % водночас обсяг споживчих послуг збільшується на 16 %.

У системі класу MRPII можна виокремити три базові блоки.

1. Формування основного плану на підставі замовлень клієнтів і прогнозу попиту. Система охоплює процедури швидкої комп’ютерної перевірки можливості виконання. Це так зване приблизне планування потужності (Rough Cut Capacity Planning).

2. Планування потреб, тобто формування плану-графіка виготовлення партій комплектувальних одиниць власного виробництва і плану-графіка закупівлі матеріалів і комплектувальних у постачальників. При цьому визначається розмір замовлень і їх дати, розраховується завантаження ресурсів шляхом процедури планування потужності (Capacity Planning).

3. Оперативне управління способом перевірки укомплектованості та запуску замовлень, управління процесом виробництва через механізми виробничих циклів, пріоритетів, розмірів замовлень. Оперативний облік виконання операцій і замовлень, облік ресурсів на складах і всіх ділянках виробництва.

Крім того, система класу MRPII здатна адаптуватися до змін зовнішніх чи внутрішніх умов і сформувати відповідь на питання «що, якщо...», тобто заздалегідь «програти» реальність, яка очікує на підприємство в майбутньому, й обрати кращий варіант дій.

Стандартна система MRPII містить опис 16 груп функцій системи організаційного управління: планування продажу та виробництва, управління попитом, складання плану виробництва, планування потреб у матеріалах, специфікації продуктів, управління складським господарством, планове постачання, управління цехом, планування виробничих потужностей, контроль входу/виходу, матеріально-технічне постачання, планування розподілу ресурсів, планування і контроль виробничих операцій, управління фінансами, моделювання, оцінювання результатів діяльності. MRPII Standart System містить опис 16 груп функцій системи:

1. Sales and Operation Planning (Планування, продаж і виробництво).

2. Demand Management (Управління попитом).

3. Master Production Scheduling (Складання плану виробництва).

4. Material Requirement (Планування потреб у матеріалах).

5. Bill of Materials (Специфікація матеріалів).

6. Inventory Transaction Subsystem (Управління складом).

7. Scheduled Receipts Subsystem (Планові поставки).

8. Shop Flow Control (Управління на рівні виробничого цеху).

9. Capacity Requirement Planning (Планування виробничої потужності).

10. Input/Output Control (Контроль входу/виходу).

11. Purchasing (Матеріально-технічне постачання).

12. Distribution Resource Planning (Планування ресурсів розподілу).

13. Tooling Planning and Control (Планування та контроль виробничих операцій).

14. Financial Planning (Управління фінансами).

15. Simulation (Моделювання).

16. Performance Measurement (Оцінювання результатів діяльності).

Подальший розвиток системи MRPII і нагромадження досвіду моделювання виробничих і невиробничих процесів постійно уточнює функціональність цієї системи за поступового охоплення дедалі більше функцій. MRPII-система побудована в такий спосіб, що результати роботи кожного модуля аналізуються всією системою в цілому, що й забезпечує її гнучкість

стосовно зовнішніх чинників. Саме ця властивість є вирішальною для сучасних систем планування, адже переважна маса виробників виготовляє продукцію на короткий життєвий цикл, таку, що потребує регулярного оновлення й модернізації. У такому разі виникає потреба в програмних продуктах, які б на базі даних аналізу поточного попиту і становища на ринку загалом дозволяли оптимізувати обсяги й характеристики продукції, що випускається.

Щоб програмне забезпечення відповідало класу MRPII, воно має виконувати певний обсяг необхідних функцій (процедур).

Розглянемо логіку роботи MRP-системи на конкретному прикладі. Рис. 1.3 унаочнює структурну схему планування ресурсів виробничого підприємства.

Рис. 1.3. Структурна схема планування ресурсів виробничого підприємства за методологією MRPІІ

Рис. 1.3. Структурна схема планування ресурсів виробничого підприємства за методологією MRPІІ

 

Першим етапом є впорядкування плану діяльності підприємства, коли визначають місію підприємства, його нішу на ринку, оцінюють і визначають прибутки, фінансову забезпеченість. Фактично підтверджується, що підприємство збирається зробити і продати, оцінюється, які фінансові кошти треба інвестувати в розроблення та розвиток продукту, щоб вийти на плановий рівень прибутку.

Вихідними елементами цього модуля є план діяльності підприємства (план виробництва виробів у натуральних одиницях) і бізнес-план. Під час визначення плану діяльності зважають на такі показники:

— залишок готових виробів на складі на початок планового періоду;

— необхідна кількість підтримувального запасу готових виробів на складі в той чи інший момент упродовж цього періоду планування;

— прогнози продажу виробів на плановий період.

Стосовно MRP-системи план діяльності та бізнес-план не є незалежними, і щоразу при відновленні плану діяльності вносять зміни в бізнес-план.

На підставі плану виробництва MRP-система складає інвентарний список (Bill of materiall file) матеріалів і комплектувальних, потрібних для виробництва кінцевого продукту. Тож кожен кінцевий продукт має окремий перелік складових. Крім того, в інвентарному списку передбачено опис структури кінцевого продукту, тобто повна інформація щодо послідовності його складання. Для кожного інтервалу часу (це може бути тиждень чи доба) протягом усього періоду планування на підставі інвентарних списків, плану виробництва та поточних запасів на складі формується повна потреба в матеріалах. Вона являє собою інвентарну таблицю, що відображає потребу в кожному матеріалі в кожен конкретний момент.

На підставі генерального плану діяльності підприємства формується випробувальна програма виробництва, яка розподілена за періодами, структурними підрозділами і обсягами для подальшого тестування її на реальність.

На цьому етапі в повному обсязі працює MRP-система, інформаційну модель якої унаочнено на рис. 1.1.

Перевіряється первинний об’ємно-календарний план виробництва на його забезпеченість ресурсами за допомогою CRP-програми, яка є складовою MRP-системи. MRP-план є основним вхідним елементом програмного модуля для планування потреб у виробничих потужностях (CRP-модуля). Іншим вхідним елементом є технологічна схема оброблення (збирання) кінцевого готового виробу

(routing plan). Ця схема подається у вигляді таблиці, аналогічно до інвентарного списку на матеріали й комплектувальні, з тією лише різницею, що замість назв матеріалів (комплектувальних) і їх кількості вказують назву виробничої одиниці (наприклад, механічна пилка, фрезерувальний верстат, робітник Петренко О. І.) та її код, номер технологічної операції та її назва (наприклад, різка, фрезеровка, ручна шліфовка тощо), кількість робочих годин для виконання операції. Результатом роботи CRP-модуля є план потреби у виробничих потужностях.

Якщо в результаті роботи CRP-модуля встановлено, що MRP-план нездійсненний, потрібно переглянути виробничу програму (MPS) або взагалі весь план діяльності підприємства. Утім фахівець, який працює із CRP-програмою, має усвідомлювати, що йти на це можна лише в крайньому випадку. Відтак, фахівець з планування повинен бути компетентним з питань виробничих потужностей свого підприємства, вміти оцінити й опротестувати вочевидь нездійснений MRP-план до відправлення його в CRP-модуль або знайти способи розширення виробничих потужностей до необхідного рівня.

У той момент, коли визначено, що план потреб у виробничих потужностях можна здійснити, програма виробництва автоматично підтверджується і стає основою для MRP-системи, водночас починає функціонувати контроль підтримки встановленої програми.

План потреби у виробничих потужностях показує, яку кількість робочих годин має працювати кожна виробнича одиниця, щоб обробити необхідну кількість матеріалів. У спрощеному вигляді він містить такі дані: назву і код виробничої одиниці (наприклад, фрезерувальний верстат, код матеріалу, код виробу замовлення), планову кількість виробів (наприклад, на тиждень), планову потребу виробничого ресурсу у відповідних одиницях (станко-годин, людиногодин) на кожен день тижня. Для контролю підтримки встановленої програми складається звіт для кожної виробничої одиниці за відповідний термін (наприклад, тиждень), який містить: назву і код виробничої одиниці, звітний період, кількість робочих годин за планом, фактично та відхилення.

Щоб система працювала в режимі управління за показниками відхилення, слід визначити науково обґрунтовані розміри припустимого відхилення від планового показника для кожної контрольованої одиниці, створити так звану регламентаційну інформацію. Наприклад, якщо встановлено, що розмір фактичного відхилення (у годинах) перевищує припустиме відхилення на відповідну дату, система сигналізує про необхідність негайного втручання в роботу цієї продуктивної одиниці та вживання заходів щодо підвищення її продуктивності для виходу на плановий рівень. Такими заходами можуть бути збільшення загального часу роботи устаткування за рахунок зростання коефіцієнта змінності роботи, залучення додаткових робітників тощо.

Якщо відхилень нема і робота йде за планом, інформацію керівництву не надають, бо в цьому разі управлінські втручання не потрібні й надана інформація лише створюватиме перенавантаження управлінського персоналу.

У цьому блоці визначають кількість кожного матеріалу, яку необхідно замовити в кожен визначений період упродовж терміну планування, та зміни до раніше запланованих замовлень. Детальнішу інформацію з цього приводу було подано під час опису роботи MRP-системи (рис. 1.1; 1.2).

Планування розподілу виробничих потужностей здійснюється за допомогою програмного модуля DRP (Distributed Requirements Planning)

— планування потреб у розподілі, який координує попит, пропозиції та ресурси між постачальниками й замовниками. Це можуть бути потоки попиту і пропозицій між постачальниками та підрозділами підприємства замовника, між окремими підрозділами підприємства або між цими підрозділами та окремими клієнтами.

У ланцюжку поставок може бути два і більше рівні виробничих або дистриб’юторських підрозділів. Вони можуть перебувати в різній залежності один від одного, крім того, один підрозділ може постачати виробничі ресурси іншому підрозділу.

Під час планування розподілу виробничих ресурсів між підрозділами підприємства вирішують три основні завдання:

— які ресурси конкретний підрозділ має одержати з інших підрозділів;

— які ресурси він збирається поставити іншим підрозділам;

— що конкретно підрозділ може поставити.

На перший погляд ці завдання схожі на ті, що вирішуються в MRP-системі, проте існує одна принципова відмінність. У MRP достатньо знати період та обсяг очікуваного попиту і пропозиції, практично головне її призначення — це контроль запасів на складі та їх поновлення.

У реальний умовах, коли існує кілька підрозділів, між якими постійно пересувається продукція, DRP потрібно знайти додатково, в якому конкретно підрозділі виник попит чи пропозиція.

Тому виконання першого завдання за допомогою DRP-модуля дає відповідь на питання, які ресурси за переліком і обсягом необхідно поставити з іншого підрозділу.

Друге завдання дозволяє оцінити всі джерела попиту на продукт, зокрема замовлення клієнтів, прогноз відвантажень, потреби на запасні частини, страховий і зарезервований запаси та міжзаводський попит.

Використовуючи дані про міжзаводський попит і замовлення на підрозділ, між підрозділами ведеться контроль попиту і пропозиції. На підставі даних про потреби підрозділу в ресурсах, що поставляються іншим підрозділом, DRP створює запити між цими підрозділами.

Результати виконання третього завдання залежать від наявності ресурсів. Якщо потреба перевищує пропозицію, DRP можна використовувати для закріплення ресурсу за кількома підрозділами в зазначеній пропозиції.

На цьому етапі бізнес-план підприємства, який містить зведені планові показники з обсягів продажу й виробництва у грошовому виразі, розбивається на

асортиментні групи товарів; у результаті одержують детальніший план продажу та виробництва, до якого долучають:

— обсяг продажу;

— обсяг виробництва;

— запаси товарів;

— незавершений обсяг виробництва;

— план відвантаження продукції.

Такий план щомісяця переглядається, до уваги береться план попереднього місяця, фактичне його виконання і дані бізнес-плану.

Серед названих показників обсяги продажу й відвантаження продукції відображають прогнози підприємства, які прямому контролю не піддаються, оскільки здебільшого залежать від зовнішніх чинників.

Обсяг виробництва — це внутрішній показник, що підлягає прямому контролю, оскільки він повною мірою залежить від підприємства.

Плани з обсягів запасів і незавершеного виробництва контролюють побічно, при цьому маніпулюють даними прогнозів продажу, відвантаження і плану виробництва. Регулювання обсяжних показників даних планів виконується порізному, залежно від типу продукції, що випускається, або компанії, що продає. Плановий обсяг запасів продукції має першорядне значення для тих підприємств, що виготовляють продукцію на склад, а плановий обсяг незавершеного виробництва — для тих, що виготовляють продукцію на замовлення.

Зауважимо, що план продажу й виробництва — це не просто план випуску продукції. Він потребує наявності необхідного обсягу ресурсів по всьому підприємству. Якщо відділ збуту планує підвищення продажу певного асортименту продукції, то відділ головного механіка має забезпечити наявність необхідної кількості устаткування, відділ маркетингу — додаткові поставки матеріалів, відділу кадрів необхідно буде знайти додаткову кількість робітників тощо.

Крім того, доведеться забезпечити виробництво додатковими фінансовими ресурсами.

Потреба в додаткових ресурсах зрештою може ініціювати перегляд бізнесплану.

Контроль за виробництвом у MRPII-системі здійснюється за допомогою зворотного зв’язку (feedback). Основною й ефективною рисою цієї системи є можливість планувати потреби підприємства на короткі проміжки часу (тижні, дні) і здійснювати зворотний зв’язок у реальному режимі часу, наприклад автоматично змінювати раніше побудовані плани виробництва в разі збоїв поставок чи виходу з ладу устаткування.

Алгоритм роботи MRPII-системи спрямований на внутрішнє моделювання всієї сфери діяльності підприємства. Система враховує та аналізує усі внутрішньокомерційні та внутрішньовиробничі події, які відбуваються в певний час, і ті, що заплановані на майбутнє. У разі будь-яких змін у виробництві (допущено брак, змінено програму виробництва введено нові технологічні вимоги) MRPIIсистема миттєво реагує на те, що сталося, вказує на наслідки, що можуть бути результатом цього, і визначає, які зміни потрібно внести у виробничу діяльність, щоб уникнути цих наслідків або звести їх до мінімуму.

Отже, передбачаючи можливі наслідки заздалегідь і надаючи керівництву підприємства інформацію для попереднього їх аналізу, система забезпечує стабільне становище підприємства на ринку виробників і споживачів продукції.

Від часу виникнення і впровадження MRPII-системи у світовому бізнесі сталися суттєві зміни. Останнім десятиліттям гіганти світової індустрії поширили на весь світ свої віддалені виробничі та невиробничі об’єкти управління, значно ускладнилася організаційна структура найбільших компаній і холдингів. Це, своєю чергою, потягло збільшення управлінських витрат на підтримання складних логічних структур управління бізнесом. Як результат виникла потреба пошуку методик, які б оптимізували виконання цих завдань. MRPII-система вже не могла задовольняти зростання потреби великих корпоративних систем, розподілених у світовому просторі. Тим паче, що вона мала низку істотних недоліків:

— відсутність розвиненої інтегрованої системи управління фінансовими ресурсами та кадровим потенціалом;

— недостатньо розвинена система управління витратами і прибутком за місцем їх виникнення;

— слабка інтеграція із системами проектування технологічних процесів та автоматизації виробництва;

— система здебільшого зорієнтована на наявні замовлення на продукцію, що дуже ускладнює прийняття рішень на довгострокову перспективу. MRPІІ поступово трансформується в ЕRP-систему.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
1.5. КОРПОРАТИВНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ, ЗОРІЄНТОВАНІ НА КІНЦЕВОГО СПОЖИВАЧА (CSRP)
АРХІТЕКТУРА КОРПОРАТИВНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ
2.2. СУТНІСТЬ ФАЙЛ-СЕРВЕРНИХ І КЛІЄНТ-СЕРВЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДОСТУПУ ДО ДАНИХ
2.3. МОДЕЛІ АРХІТЕКТУРИ КЛІЄНТ-СЕРВЕР І ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЇХ
2.4. ОСОБЛИВОСТІ АРХІТЕКТУРИ КЛІЄНТ-СЕРВЕР У ПРОЦЕСІ РОБОТИ В НЕОДНОРІДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ТА НА БАГАТЬОХ ПЛАТФОРМАХ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)