Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз Контроль за обмежувальною та дискримінаційною діяльністю


< Попередня  Змiст  Наступна >

Контроль за обмежувальною та дискримінаційною діяльністю


На відміну від юридичної практики західних країн, яка відносить цінову дискримінацію до прояву недобросовісної конкуренції та забороняє її на конкурентних ринках, а на монопольних дозволяє, вітчизняний закон визначає антиконкурентними узгоджені дії, які стосуються встановлення цін чи інших умов придбання чи реалізації товарів, обмеження виробництва, ринків товарів, техніко-технологічного розвитку, інвестицій або контролю над ними; розподілу ринків чи джерел постачання за територіальним принципом тощо (ст. 6 розділу 2 Закону). Разом із тим, у вітчизняних законодавчих нормах є вивільнення від заборони. Так, на основі ст. 10 розділу 2 Закону України «Про захист економічної конкуренції» узгоджені дії можуть бути дозволені, якщо їх учасники доведуть, що ці дії сприяють: вдосконаленню виробництва, придбанню або реалізації товару; техніко-технологічному, економічному розвитку; розвитку малих або середніх підприємців; оптимізації експорту чи імпорту товарів; раціоналізації виробництва тощо. До того ж, узгоджені дії можуть визнаватись правомірними, якщо їх учасники доведуть, що позитивний ефект для суспільних інтересів переважає негативні наслідки обмеження конкуренції.

Питання злиттів і поглинань у вітчизняній економіці регулюються на основі розділу 5 Закону України «Про захист економічної конкуренції». Ст. 24 цього розділу наголошує на необхідності дозволу на здійснення концентрації, якщо частка на певному ринку товару будь-якого учасника концентрації або сукупна частка учасників концентрації перевищує 35 %, і концентрація відбувається на цьому чи суміжному з ним ринку товару.

Контроль за концентрацією суб’єктів господарювання

Таблиця 11.2

РОЗГЛЯД ЗАЯВ АНТИМОНОПОЛЬНИМ КОМІТЕТОМ УКРАЇНИ ПРО НАДАННЯ ДОЗВОЛУ

НА КОНЦЕНТРАЦІЮ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

Рік Отримано заяв Не розглянуто заяв Дозволено Заборонено
2008 1021 206 815 0
2009 599 118 480 1
2010 697 138 559 0
Разом 2317 462 1854 1

Після значного зниження ділової активності бізнесу у сфері концентрації, який спостерігався у 2009 р., в умовах пом’якшення фінансової кризи у 2010 р. в Україні активізувалися процеси концентрації підприємницької діяльності: Антимонопольним комітетом України

розглянуто 697 заяв, що на 16,4 % більше, ніж у попередньому році (табл. 11.2). При цьому 40,3 % заяв надійшли від іноземних інвесторів або підприємств із іноземною участю (у 2009 р. — 47,4 %), що свідчить про підвищення активності у сфері концентрації саме українських компаній.

Найпоширенішими видами концентрації суб’єктів господарювання, на які протягом 2010 р. було надано дозвіл, як і в попередні роки, були придбання акцій (71,7 %), набуття контролю в інших формах (7,33 %), спільне створення суб’єкта господарювання (4,47 %).

11.3. Антимонопольне регулювання

Одним із напрямків державної антимонопольної політики виступає антимонопольне регулювання. Під антимонопольним регулюванням мається на увазі процес обмеження монопольної діяльності, що передбачає державне втручання на конкретних монополізованих ринках або в діяльність конкретних монопольних утворень шляхом адміністративного встановлення кількісних і якісних показників.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Сучасний стан монополізму і тенденції розвитку природних монополій в Україні
Законодавча база державної антимонопольної політики
Концепції державної галузевої політики
Функції та інструменти державного регулювання
ТЕМА 11 АНАЛІЗ ПРОЯВІВ ЕКОНОМІЧНОГО ТА АДМІНІСТРАТИВНОГО ВПЛИВУ НА ГАЛУЗЕВИЙ РИНОК
Терміни і поняття
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)