Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз Класифікація методів прогнозування попиту на продукцію фірми


< Попередня  Змiст  Наступна >

Класифікація методів прогнозування попиту на продукцію фірми


Найпоширенішою є їх класифікація за ступенем формалізації і виокремлення груп якісних, кількісних і комбінованих методів (рис. 4.2).

Рис. 4.2. Методи прогнозування попиту на продукцію фірми

Рис. 4.2. Методи прогнозування попиту на продукцію фірми

Зміст якісних (неформалізованих) методів прогнозування попиту полягає у формуванні суб’єктивних якісних оцінок теперішнього стану, факторів попиту, напрямків та ступеня їх впливу, а також припущень відносно тенденцій змін обсягу і структури попиту на основі наданої інформації, досвіду, інтуїції та знань експертів. У ролі останніх можуть виступати керівники фірм, працівники відділів збуту та дистриб’ютори, споживачі.

Якісні методи прогнозування попиту на продукцію

Якісні методи використовуються головним чином для формування коротко- та середньострокових прогнозів і базуються на побудові неформалізованих моделей (зокрема, описових, аналітичних, моделей дерева цілей, сценарного розвитку). Розглянемо їх докладніше.

До групи якісних (неформалізованих) методів прогнозування попиту на продукцію фірми відносяться експертні та управлінські. Експертні методи включають:

опитування продавців (власної робочої сили, зайнятої реалізацією продукції);

опитування споживачів, у результаті чого досліджується відношення споживачів при виборі продукту на ринку (головним чином у вигляді анкетного опитування);

опитування спеціалістів (керівників, менеджерів). При цьому може бути використаний:

• метод Дельфи, за якого анонімні відповіді експертів підлягають обробці протягом кількох турів, і після ознайомлення всіх експертів із проміжними результатами отримується групова оцінка;

• метод «мозкового штурму», який передбачає обмін думками спеціалістів про тенденції розвитку попиту;

• метод індивідуальних оцінок експертів.

Серед управлінських методів прогнозування попиту на продукцію найвідомішими є:

метод дерева рішень — передбачає поетапну розробку альтернатив, що формуються під впливом факторів; при цьому визначається імовірність їх настання та розраховується результат у грошовому виразі;

метод сценарного розвитку — базується на відборі зовнішніх факторів і визначенні їхнього впливу на попит за оптимістичним, нейтральним і песимістичним сценаріями;

метод оцінки та перегляду планів — передбачає складання прогнозів попиту для кожної комбінації його факторів. Результати таких прогнозів виступають підґрунтям вибору напрямку дій при необхідності перегляду планів.

Кількісні методи прогнозування попиту на продукцію передбачають кількісну оцінку теперішнього і майбутнього стану попиту на основі проведення математичних розрахунків і включають методи екстраполяції й економікоматематичного моделювання. На практиці найчастіше використовуються перші методи, зміст яких полягає у перенесенні минулих тенденцій формування та розвитку попиту на майбутнє. Більшість кількісних методів передбачають здійснення формалізації зв’язків між визначеними показниками і факторами попиту, тобто їх представлення у вигляді функціональної залежності.

Кількісні методи прогнозування попиту на продукцію

До екстраполяційних методів прогнозування попиту на продукцію відносяться:

трендовий метод — базується на екстраполяції сучасних тенденцій змін попиту, виявлених на основі даних минулих періодів, на майбутнє;

кореляційно-регресійний аналіз — передбачає визначення прогнозної величини попиту на основі виявлених тенденцій змін впливових факторів у минулому;

метод ковзних середніх — полягає в обчисленні середнього значення прогнозної величини попиту протягом фіксованої кількості періодів;

метод експоненційного згладжування — ґрунтується на обчисленні середньої величини попиту за певну кількість періодів на основі значень обсягів попиту у минулих періодах, яким надається різна вага залежно від віддаленості до минулого.

Методи економіко-математичного моделювання передбачають визначення функціональної залежності величини показника попиту від комплексу впливових (екзогенних та ендогенних) чинників, і результатом їхнього застосування є побудова економіко-математичної моделі. До них відносяться:

метод побудови аналітичних моделей — заснований на побудові системи рівнянь, що описують залежності між змінними (показником попиту та комплексом впливових факторів);

метод прогнозування на основі індикаторів — передбачає оцінку напрямків розвитку галузевого попиту на основі очікуваних економічних показників суміжних галузей народного господарства (індикаторів);

метод розрахунку коефіцієнтів еластичності, за якого прогнозний обсяг попиту визначається з урахуванням змін його чинників та відповідних коефіцієнтів еластичності.

Таблиця 4.3

ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ МЕТОДІВ АНАЛІЗУ І ПРОГНОЗУВАННЯ ПОПИТУ НА ПРОДУКЦІЮ

МетодПеревагиНедоліки

12 3
1. Опитування продавців Відносно дешевий і швидкий спосіб отримання результатів Відносна надійність результатів опитування через близькість продавців до ринку Суб’єктивізм оцінок
2. Опитування споживачів Придатність для прогнозування попиту на нову продукцію Висока вартість Необхідність виконання умов репрезентативності та достатнього розміру вибірки Наявність часових обмежень
3. Метод Дельфи Послідовне коригування результатів оцінок після кожного циклу обробки проміжних результатів Суб’єктивізм у визначенні факторів, розбіжність результатів
4. Метод «мозкового штурму» Формування спільної оцінки Суб’єктивізм у визначенні факторів Слабка надійність результатів
5. Метод індивідуальних експертних оцінок Незалежність експертів Суб’єктивізм у визначенні факторів, можлива розбіжність результатів
6. Метод дерева рішень Систематизоване визначення впливових факторів Суб’єктивізм у визначенні ймовірностей на кожному етапі розробки рішення
7. Метод сценарного розвитку Узгодження індивідуальних сценаріїв Забезпечення планування на випадок непередбачуваних ситуацій Включення результатів техніко-економічного та статистичного аналізу Неоднозначність відповідей Суб’єктивізм у визначенні ймовірності розвитку подій Охоплення великого числа факторів і багатоваріантність наслідків їх сукупного впливу
8. Метод оцінки та перегляду планів Можливість неточних результатів Систематизованість результатів
9. Трендовий метод Можливість використання для прогнозування попиту за всіма товарними рівнями Визначення прогнозних значень попиту залежно від зміни лише фактору часу та абстрагування від впливу інших факторів
10. Кореляційнорегресійний аналіз Високий рівень обґрунтованості прогнозів Можливість використання для прогнозування попиту за всіма товарними рівнями Ненадійність результатів прогнозування за умови зміни впливових факторів

11. Парний кореляційнорегресійний аналіз

Значне спрощення реального процесу формування попиту двофакторною моделлю

Відносна простота застосування

12. Множинний кореляційнорегресійний аналіз Врахування зміни багатьох впливових факторів, відображення реального процесу формування та зміни попиту Необхідність прогнозування кожного значення впливового фактору із використанням трендового методу
13. Метод ковзних середніх Простота застосування Можливість використання для прогнозування попиту за всіма товарними рівнями Відносно низька надійність за умови змін впливових факторів

Закінчення табл. 4.3

Метод Переваги Недоліки
12 3

Простота застосування

Визначення прогнозних значень попиту лише на основі його обсягів за минулі періоди

Можливість використання для прогнозування попиту за всіма товарними рівнями

14. Метод експоненційного згладжування

Більша надійність у порівнянні із попереднім методом, оскільки пізнішим спостереженням надається різна вага

Відносно низька надійність за умови змін впливових факторів

15. Метод побудови аналітичних моделей Велика кількість рівнянь у межах однієї моделі Врахування впливу як ендогенних, так і екзогенних факторів попиту Обмеженість сфер використання (для прогнозування попиту на рівні країни, галузі, регіону)
16. Метод прогнозування на основі індикаторів Відносна простота застосування, врахування обмеженої кількості найвпливовіших факторів (індикаторів) Обмеженість сфер використання (для прогнозування попиту на рівні галузі) Обмеженість врахування факторів попиту, що мають місце в межах даної галузі
17. Метод розрахунку коефіцієнтів еластичності Варіативність сфер використання Відносна простота застосування Ненадійність прогнозів за умови появи нових або напрямків впливу існуючих визначальних факторів

Наведені методи прогнозування попиту на продукцію мають як переваги, так і недоліки (табл. 4.3), що обумовлює доцільність використання комплексних методів, які передбачають формування висновків на основі…

Т ериторіаль ні Спо живач Х
Рай о н ХХ Х Х Х Х Х Х ХХ ХХ ХХ ХХ Х Х Х Х
Регіон ХХ Х Х Х Х Х Х ХХ ХХ ХХ ХХ Х Х Х Х Х
Краї на Х Х Х Х Х

73… використання певної комбінації якісних і кількісних. Узагальнення результатів застосування формалізованих і неформалізованих методів прогнозування обумовлює високий ступінь обґрунтованості, надійності і достовірності результатів прогнозів. Недоліками комбінованих методів прогнозування попиту на продукцію виступають їх складність і трудомісткість використання.

У табл. 4.4 наведено розподіл методів прогнозування попиту на продукцію залежно від цілей дослідження.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Проблеми здійснення регресійного аналізу
Оцінка надійності регресійних моделей попиту
Ключові положення
Завдання для самоперевірки
ТЕМА 5 ГОРИЗОНТАЛЬНА ВЗАЄМОДІЯ ФІРМ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)