Що таке мантра?
• Мантра
— коротке і звучне священне заклинання, якому приписується чарівна, надприродна, цілюща сила.
• Не плутайте мантру і слоган. Мантра
— для колективу sratr-up: вона допомагає зрозуміти, для чого вони працюють. Слоган — для клієнтів: пояснює, для чого розроблено продукт чи послугу srart-up.
• Мантра Nike — «Усе для справжнього спорту».
• Слоган Nike — «Просто зроби це. Не дай себе зупинити».
У таблиці наведені реальні програмні заяви компаній і мантри. Порівняйте їх та визначте розбіжності?
Компанія |
Реальна програмна заява |
Гіпотетична мантра |
Авіакомпанія «Southwest Airlines» |
Місія компанії — неухильно дотримуватися найвищих стандартів якості обслуговування клієнтів, складовими яких є індивідуальний підхід, тепло, дружелюбність, повага і корпоративний дух |
Краще, ніж за кермом! |
«Coca-Cola» |
Компанія існує для того, щоб нести у світ благодать і свіжість |
Освіжимо світ! |
«Wendy’s» |
Місія компанії — надати клієнтам продукти і послуги найвищої якості і робити це завдяки лідерству, інноваціям і партнерській взаємодії |
Здоровий фаст-фуд |
«Червоний |
Допомагати людям уникнути критичних ситуацій, готуватися до них і виходити з |
Зупинимо |
ВПС США |
Охороняти США і захищати їх інтереси за рахунок повітряно-космічної могутності |
Найкрутіші в небі і космосі! |
«United Way» (Гаваї) |
Завдання — очолити об’єднання людей задля побудови більш здорового, небайдужого суспільства |
Об’єднаємо людей! |
«March of Dames» |
Учені, педагоги й адвокати організували компанію для об’єднання зусиль з метою допомоги в боротьбі за здоров’я всіх дітей — недоношених, із вродженими вадами та іншими патологіями розвитку |
Врятуємо дітей! |
Запропонуйте програмну заяву та мантру для вашого start-up.
2.7. КЕЙС «Чи можливо створити успішний start-up?» [Адаптовано автором: 10] Advice Wallet — це мобільна програма лояльності. Щоб узяти участь у програмі, потрібно лише скачати мобільний застосунок на смартфон, зареєструвавшись за допомогою Facebook. При відвідуванні улюбленого закладу сканується QR-код на меню-холдері. Отже, за відвідування закладів, залучення друзів, рекомендації і лайки у соцмережах користувачі одержують бали, які потім обмінюють на подарунки.
Проект було започатковано у 2011 р. студентом київського інституту Стасом Матвієнком, якого зацікавила інформація про діяльність таких компаній, як Zepter та Amway, схема продажу яких базувалась на залученні друзів і знайомих та пропонуванні їм товарів цих компаній.
Зрозумівши, що ідею доцільно застосувати і до ресторанів, розважальних центрів тощо, Стас вирішив запропонувати цю схему й для сфери послуг. Знайшовши компанію для розробки сайта, Стас почав шукати інвестора, який допоміг би реалізувати задум.
Довідавшись про бізнес-інкубатор Happy Farm та маючи вже готовий продукт, Стас та його однокурсниця звернулись до бізнесінкубатора, який інвестував у проект близько 15 тис. дол. Студенти три місяці працювали в Києві, після чого поїхали до США доробляти і презентувати проект. Цікавий та інтенсивний п’ятитижневий курс із відвідуванням офісів Facebook, Apple і Google та спільне стажування зі студентами університету Берклі, а також проведення дослідження ринку локальних бізнесів на предмет залучення клієнтів дозволило визначити особливості розробки програм лояльності. Дослідження виявило, що популярні в Україні купони не працюють, а найактуальнішими на сьогодні є програми лояльності.
Після стажування продукт було модифіковано та продовжено пошук інвесторів. Публікації в українських виданнях привернули увагу бізнесу, і знайшовся інвестор, який вклав ще 25 тис. дол. Після низки промо-акцій на таких заходах, як конференції Login у Вільнюсі та конференція європейського інкубатора Seedcamp, а також Forum 2013 start-up помітив російський інвестор із венчурного фонду Imperious Group і вклав у проект ще 300 тис. дол.
Нині у команді стартапу Advice Wallet 14 осіб — це Стас Матвієнко та Анна Поліщук (студенти КІМВ), а також спеціалісти із продажу, піару, копірайту, HR та IT-спеціалісти.
Як працює Advice Wallet?
Для користувачів
Відвідуючи заклад, користувач сканує QR-код на менюхолдері. Якщо мобільного застосунку у смартфоні немає, він буде завантажений автоматично. Потім на екрані смартфона з’являється інформація про зарахування балів. За достатньої кількості балів їх можна одразу обміняти на подарунок або і далі збирати для більш вагомої винагороди. Щоб одержати подарунок, достатньо його вибрати, натиснути кнопку «одержати» і показати екран підтвердження подарунка офіціантові.
Бали нараховуються за рекомендації, лайки у Facebook і залучення друзів. Якщо заклад вам рекомендує друг, ще не зареєстрований у застосунку, він одержить повідомлення у Facebook із подякою за рекомендацію та балами.
Першими у списку користувач бачить місця, які найчастіше відвідують його друзі, а не ті заклади, що оплатили розміщення реклами або є лідерами рейтингів.
Для компаній
Компанії реєструються на сайті і створюють свою програму лояльності, користуючись послугою безкоштовно впродовж одного місяця. При цьому немає паперових угод, адже вся система працює онлайн. Компанії одержують доступ у персональний кабінет і самі налаштовують усі необхідні опції й умови. Через місяць вони обирають пакет обслуговування – Лайт (69 дол./міс.) або Плюс (89 дол./міс.). Пакети диференційовані за форматом аналітики, кількістю винагород та адрес на карті, розсиланням push-повідомлень. Меню-холдери з QR-кодами надаються безоплатно.
Заклади ведуть статистику клієнтів за персоналіями: хто більше рекомендує заклад або прийшов уперше. Також є статистика частоти відвідувань, обрані подарунки та ін. Заклади спілкуються за бажанням із клієнтами у Facebook безпосередньо із персонального кабінету: відповідають на коментарі, постять рекомендації на свою сторінку тощо.
Також налаштована геолокація. Меню-холдери прив’язані до адреси закладу, тож сканувати код можливо тільки всередині закладу. Advice Wallet працює нещодавно, але start-up встиг стати однією з найпотужніших українських програм лояльності. За корот-
кий термін до програми приєдналося 70 закладів в Україні і Росії. До кінця року їх буде вже 500. Окрім ресторанів і кафе, учасниками програми стануть розважальні центри, SPA-салони й фітнес-студії. А з 2014 р. планується запуск проекту в Європі.
Питання для обговорення
1. Що сприяло реалізації бізнес-ідеї, запропонованої студентами?
2. Чи сприяв реалізації бізнес-інкубатор Happy Farm?
3. Наскільки актуальна програма лояльності, реалізована start-up в Україні?
4. На яку цільову групу вона розрахована?
5. Хто найактивніше буде користуватись подібними програмами лояльності?
6. Які подальші перспективи start-up?
7. Чи користувалися б ви цією програмою?