Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера 10.2. Інформаційна система підприємства та її складові


< Попередня  Змiст  Наступна >

10.2. Інформаційна система підприємства та її складові


49

У роботі з інформацією на підприємстві користуються спеціальною термінологією:

— інформація;

— дані;

— інформаційний ресурс;

— інформаційний процес;

— інформаційний потік;

— інформаційна технологія;

— інформаційна система.

Незалежно від сфери застосування, «інформація» у словниках тлумачиться як «повідомлення, відомості про щось, які передає людина».

Згідно з Державним стандартом України ДСТУ 2938-94 (Система оброблення інформації. Основні поняття. Терміни та визначення) інформація (для процесу оброблення даних) — це «будьякі знання про предмети, факти, поняття тощо проблемної сфери, якими обмінюються користувачі системи оброблення даних».

50За цим стандартом дані — це «інформація, подана у формалізованому вигляді, придатному для пересилання, інтерпретування чи оброблення за участю людини або автоматичними засобами». Інформаційний ресурс — обмежений обсяг спеціально підготовленої інформації для цільового використання в управлінських процесах. Інформаційний процес — сукупність операцій і процедур з утворення інформації, передавання її на ві дстань, перетворення, зберігання та пошуку. Інформаційний потік — регулярний рух інформації в одному напрямі від джерела до адресата. Інформаційна технологія — автоматизований процес перетворення первинної інформації на інформаційний ресурс, придатний для використання в управлінні. Інформаційна система — організована сукупність взаємопов’язаних елементів: носіїв і потоків інформації, методів і засобів її перер облення, а також працівників, що беруть участь в інформаційних процесах, тобто реалізують інформаційні технології.

На виробничому підприємстві між структурними підрозділами щоденно циркулюють величезні обсяги різноманітної інформації. Практично кожен структурний підрозділ являє собою і джерело інформації, і водночас її адресат.

Зовнішніми стосовно підприємства джерелами інформації є діяльність законо давчої та виконавчої влади, соціальноекономічне та природне середовище.

Влада продукує нормативно-правові акти, які регулюють розвиток економіки. Отже, соціально-економічне законодавство та підзаконні акти є важливою директивною інформацією, зміст якої кожне підприємство повинно знати і адекватно на неї реагувати.

Соціально-економічне середовище, в якому функціонує підприємство, є джерелом акту альної інформації про:

— ринки товарів, послуг, робочої сили, інвестиційних ресурсів, матеріально-енергетичних ресурсів;

— конкурентів;

— новинки науки і техніки;

— нові технології;

— стандарти;

— потенційних постачальників ресурсів і споживачів продукції.

51Природне середовище також являє собою джерело інформації про природно-кліматичні умови, запаси корисних копалин та умови їх видобутку, запаси деревинних ресурсів, прогнози на врожай зернових, овочів і фруктів тощо.

До внутрішніх джерел інформації (рис. 10.2) належать:

• стан виробничого потенціалу підприємства;

• діяльність виробничих підрозділів;

• потреби та інтереси персоналу;

• діяльність ф ункціональних підрозділів;

• діяльність обслуговуючих та допоміжних підрозділів.

Рис. 10.2. Джерела інформації для управління підприємством

Рис. 10.2. Джерела інформації для управління підприємством

Для планування виробництва актуальною є інформація про стан виробничого потенціалу підприємства:

• загальна виробнича потужність та можливості окремих структурних підрозділів, технологічних ліній тощо;

• технічний стан засобів виробництва;

• резервні потужності;

• експлуатаційні витрати на основне устаткування;

• витрати на капітальний і середній ремонт засобів виробництва.

52

Рис. 10.3. Інформаційні потоки на підприємстві:

1 — інформація про персонал, продуктивність праці, оплату праці, норми праці, проекти планів з праці; 2

— проекти планів з праці; інформація про динаміку трудомісткості продукції, рівень виконання норм праці, нормативний баланс робочого часу; штатний розклад відділу; 3 — ліміти чисельності персоналу, плановий фонд оплати праці, норми праці, тарифні ставки та посадові оклади; 4 — план підготовки кадрів, штатний розклад відділу; 5 — регулярна статистична звітність з праці, разові статистичні обстеження; 6 — ліміти чисельності персоналу за структурними підрозділами, штатний розклад відділу, тарифні ставки та посадові оклади (по підприємству загалом); 7 — ліміти чисельності персоналу, плани з продуктивності праці, плановий фонд оплати праці, норми праці, тарифні ставки та посадові оклади; 8 — плановий фонд оплати праці по підприємству загалом і по структурних підрозділах, тарифні ставки та посадові оклади (по підприємству загалом), нормативні документи, що регулюють диференціацію індивідуальної заробітної плати, штатний розклад бухгалтерії.

Виробничі підрозділи у процесі функціонування надають інформацію про стан виконання виробничих планів, якість продукції, виконання поставок за контрактами, обсяги та вартість використаних ресурсів, обсяги фактично нарахованої заробітної плати, продуктивність праці й виробництва. Інформація про потреби та інтереси персоналу, рівень їх задоволення потрібна для формування ефективної стратегії та політики управління пер соналом, проектування дієвих систем матеріаль

53ного і морального заохочення працівників, їх усебічного розвитку та соціального планування. Основним призначенням функціональних підрозділів є забезпечення керівників усіх рівнів підготовленою для прийняття рішень інформацією: маркетинговою, техніко-технологічною, кадровою, планово-економічною, організаційною та соціальною.

Обслуговуючі та допоміжні підрозділи надають керівництву важливі відомості про стан виробничої та соціальної і нфраструктури, витрати коштів і матеріальних ресурсів на утримання ремонтних служб, транспортно-складського господарства, культурнопобутових об’єктів, житлового господарства.

На рис. 10.3 подано спрощену схему інформаційних потоків на підприємстві, джерелом яких є відділ організації праці та заробітної плати.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
10.4. Організація інформаційного забезпечення менеджера
ДЕЛЕГУВАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ І ПЛАНУВАННЯ ПРАЦІ МЕНЕДЖЕРА 11.1. Сутність і практичне значення делегування повноважень керівників
11.2. Організація делегування повноважень
11.3. Контроль за роботою підлеглих працівників
11.4. Планування праці менеджера
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)