Posibniki.com.ua Менеджмент Операційний менеджмент 2. Характеристика основних етапів виконання науководослідної роботи (НДР)


< Попередня  Змiст  Наступна >

2. Характеристика основних етапів виконання науководослідної роботи (НДР)


Будь-яке наукове дослідження від творчого задуму до кінцевого оформлення наукової праці здійснюється індивідуально. Проте можна визначити низку рис, притаманних усім, без винятку, науковим дослідженням. Од нією з таких спільних рис є склад основних етапів виконання НДР.

У цілому послідовність виконання науково-дослідної роботи студентами не відрізняється від загальноприйнятої. Розглянемо зміст ключових етапів студентської науково-дослідної роботи: ? Вибір напряму дослідження

Напрям дослідження студенти обирають самостійно, спираючись передусім на програму курсу та на орієнтовну тематику, наведе ну у частині ІІІ цього посібника (див. «Поглиблений рівень опрацювання матеріалу»). Якщо студент має бажання розробляти напрям або тему, не передбачені орієнтовною тематикою, він повинен узгодити свій вибір з науковим керівником. У процесі вибору напряму дослідження студентам слід керуватися такими критеріями:

— відповідність спрямованості обраного напряму с воїм науковим і практичним інтересам, напрацюванням, здобутим у процесі виконання попередніх науково-дослідних робіт, можливостям збирання первинної інформації;

— узгодженість спрямованості дослідження з можливою темою майбутньої випускної дипломної роботи (для цього студен-

там рекомендується завчасно ознайомитися з тематикою випускних робіт). ? Добір і вивчення літератури

На стадії добору літератури студент складає бібліографію, у чому йому своїми рекомендаціями надає допомогу науковий керівник; корисні поради у процесі пошуку літератури можна також отримати від працівників бібліотеки. Значно прискорює цей процес використання алфавітних і систематизованих каталогів літерату ри, реферативних журналів, бібліографічних довідників, комп’ютерних пошукових систем типу «Мета», «Рамблер», «Яндекс» та інших джерел і засобів пошуку інформації.

Поглиблене вивчення визначеної літератури доцільно починати з розгляду найновіших публікацій, оскільки в них висвітлюються останні досягнення в галузі теорії та практики управління операціями. Решту літератури ви вчають у порядку, зворотному до хронологічного. Можна порекомендувати студентам здійснювати свою роботу щодо добору та вивчення літератури таким чином:

— для того щоб скласти для себе перше уявлення про проблему, слід опрацювати відповідні підручники та посібники, що вийшли друком за останні роки;

— для того щоб визначити шлях и вирішення цієї проблеми, що вважаються актуальними на сьогодні, слід ознайомитися з публікаціями у журналах відповідного спрямування.

Далі доцільними будуть пошук та ознайомлення з ґрунтовними науковими виданнями монографічного характеру і, можливо, опрацювання навчально-методичної літератури (підручників, посібників, довідників тощо), виданої ще за часів Радянського Союзу. Не слід боятися залучати інформац ію, що міститься у «застарілих» виданнях, оскільки великою мірою напрацювання радянської школи управління виробництвом, зроблені 10

—20, а то й 30—40 років тому, зберігають свою актуальність і на теперішній час. Природно, що в процесі опрацювання цю інформацію слід піддавати критичному аналізу на предмет вилучення дійсно застарілих поглядів, однак використання таких джерел при здійс ненні НДР є цілком можливим і навіть бажаним.

Оскільки, як уже зазначалося, одним із критеріїв вибору напряму науково-дослідної роботи є узгодженість орієнтації напряму дослідження з можливою спрямованістю теми майбутньої випускної дипломної роботи, доречним буде опрацювання літератури, що стосується проблем управління виробництвом у кон-

кретній галузі (машинобудівній, поліграфічній, харчовій тощо). При цьому галузеве спрямування визначатиметься специфікою підприємства, на матеріалах якого збиратиметься інформація для самостійного опрацювання прикладних аспектів операційного менеджменту та, можливо, виконуватиметься випускна дипломна робота.

Слід дуже зважено поставитися до роботи з перекладними виданнями, особливо до перекладів праць представників американської та німецької шкіл управління виробництвом (операціями), оскіль ки термінологія, використовувана в цих джерелах, дещо відрізняється від усталеної вітчизняної. На жаль, певна кількість таких джерел, виданих останнім часом не може похвалитися високою якістю перекладу та наукового редагування. Іноді мають місце використання невідповідних термінів, підмінювання понять, спотворення змісту концепцій. Використання таких джерел у процесі на укових досліджень є можливим, але за умови, що студент вже добре орієнтується в проблематиці розроблюваної теми і може самостійно вичленувати з цих видань релевантну інформацію, піддаючи її певному обробленню та адаптації.

Стосовно опрацювання робіт закордонних авторів, виданих мовою оригіналу, можна зауважити таке: залучення інформації з цих джерел є можл ивим лише за умови, що студент не тільки добре володіє відповідною іноземною мовою, а й обізнаний у спеціальній термінології і в змозі коректно перекласти й викласти відповідний матеріал досконалою (як з літературного, так і з наукового погляду) українською мовою.

Усе більшого поширення останнім часом набуває практика залучення інф ормації з комп’ютерних мереж. Такий шлях добору інформації є цілком припустимим, але слід пам’ятати, що вся ця інформація має підлягати критичному осмисленню, бажано — з перевіркою достовірності наведених даних за друкованими джерелами інформації. Адресу електронної сторінки, з якої запозичені відомості, обов’язково слід внести до переліку використаних першо джерел, що вміщується наприкінці тексту науководослідної студентської роботи.

Безпосереднє ознайомлення з конкретним літературним джерелом розпочинають з перегляду змісту. Розділи, глави та параграфи, що викликали особливу зацікавленість, слід ретельно опрацювати. Ця робота має бути спрямована на пошук ідей та пропозицій щодо вирішення проблемних питань обраної теми. Особливу увагу при ць ому слід зосередити на вияв-


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
3. Рекомендації щодо оформлення результатів НДР ? Загальні вказівки щодо композиції рукопису та змісту його окремих частин
4. Критерії оцінювання результатів НДР
6. СИСТЕМА КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
2. Поточний контроль та оцінювання рівня знань студентів денної та вечірньої форм навчання
Перевірка дотримання графіка виконання завдань науководослідного та прикладного характеру
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)