< Попередня  Змiст  

ГЛОСАРІЙ


Посилання в тексті роботи на джерела інформації або ідей, що запозичені в інших авторів, є обов’язковим. У тексті роботи після лапок «...» (при дослівному цитуванні) або після згадування ідеї, думки певного автора, результатів досліджень тощо у квадратних дужках наводиться номер першоджерела за списком літератури, що міститься у кінці роботи, та номер відповідної сторінки у даному джерелі, наприклад, [5, с. 39]. У списку використаної літератури в кінці роботи вказують лише ті джерела, які були використані при її написанні і на які є посилання в тексті роботи. Посилатися слід на останні видання публікацій. На більш ранні видання можна посилатися, якщо це зумовлено метою і завданнями дослідження.

Акцизний податок — непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).

Аукціонна ціна — ціна товару, проданого на аукціоні.

Базова ціна — 1) грошовий еквівалент, як правило, найменшої комбінації корисностей, яку тільки може запропонувати продавець певного товару; 2) показує суму винагороди продавця за чітко визначений продукт (товар або послугу), який надає певну корисність споживачеві і сигналізує, що всі додатково надані компоненти, що збільшують корисність, мають бути оплачені окремо (такий підхід дозволяє конструювати кінцевий продукт під особливі вимоги і потреби кожного споживача, що, відповідно, позначається і на ціні такого індивідуалізованого товару).

Витрати змінні

— вартісні витрати, які прямо залежать від зміни обсягів виробництва (сировина, матеріали, технологічна енергія, зарплата працівників тощо), але на одиницю продукції залишаються сталими.

Витрати постійні

— вартісні витрати, які не змінюються пропорційно обсягу виробництва (амортизація, комунальні послуги, зарплата управлінського персоналу тощо).

Вільні ціни — складаються на ринку виключно під впливом попиту і пропозиції, незалежно від дії державних або місцевих органів управління.

Гнучка (змінна) ціна (англ. flexible price) — зафіксована під час підписання контракту ціна, що може бути переглянута надалі, якщо ринкова ціна даного товару до моменту його постачання зміниться.

Демпінг — продаж товару за цінами значно нижчими за середній ринковий рівень, іноді нижче від собівартості.

Життєвий цикл товару — це тривалість життя товару на ринку, яка складається з чотирьох стадій (впровадження, зростання, зрілість, спад), на кожній з яких змінюється обсяг продажу товару і розмір принесеного ним прибутку.

Закупівельні ціни — це ціни (оптові), за якими реалізується сільськогосподарська продукція сільськогосподарськими підприємствами, фермерами і населенням. Імідж товару — образ товару, сформоване й постійно підтримуване стійке уявлення покупців про престиж товару, репутацією торгової марки, підприємства, її керівництва. Інкотермс (англ. Incoterms, International commerce terms) — міжнародні комерційні умови, комплект міжнародних правил з тлумачення найширше використовуваних торговельних термінів (умов) у галузі міжнародної торгівлі. Ці умови регламентують момент передачі права власності на товар і всі пов’язані із цим ризики.

Карта цінності — інструмент аналізу цінового позиціонування; у графічному вигляді являє собою систему координат, на якій розташування товару визначається залежно від таких параметрів, як якість і ціна.

Ковзна (плинна) ціна (англ. sliding price) — ціна, обрахована в момент виконання контракту шляхом перегляду договірної (базисної) ціни з урахуванням змін у витратах виробництва, що виникли в період виконання контракту.

Конкурентна карта ринку — 1) класифікація конкурентів за займаною ними позицією на ринку; 2) розподіл ринкових часток конкурентів, що дозволяє контролювати місце (лідер, аутсайдер) конкурента (або власної фірми) на ринку. Визначається за результатами аналізу ринкової позиції конкурентів на конкретних товарних ринках.

Конкурентна перевага — наявна в підприємства або продукту якоїсь ексклюзивної цінності, що дає їй перевагу перед конкурентами.

Конкурентоспроможність — 1) здатність продукту або фірми задовольняти конкретну потребу порівняно з аналогічними об’єктами, представленими на даному ринку і бути виділеним споживачами із сукупності інших конкурентних пропозицій; 2) можливість успішного продажу товару на конкретному ринку в конкретний час і здатність об’єкта витримувати конкуренцію з аналогічними об’єктами на даному ринку.

Конкуренція — суперництво в якій-небудь сфері між окремими особами, зацікавленими в індивідуальному досягненні однієї і тієї ж мети (зокрема, між підприємцями — за велику частку прибутку, ринки збуту, джерела сировини).

Корисність товару — сукупність усіх компонентів матеріальної або нематеріальної природи, що дають користь, яку отримує споживач.

Лінія еквівалентної цінності (англ. value equivalence line

— VEL) — лінія, яка розділяє по діагоналі карту цінності, в кожній точці якої ціна і якість збалансовані і кожна

точка якої являє собою рівноцінне співвідношення сприйманої ціни і сприйманої якості пропозиції.

Максимально прийнятна ціна — це ціна, за якої покупець отримує мінімальну вигоду.

Маржинальний дохід фінансовий показник, який складається з постійних витрат і прибутку.

Маркетинг — це діяльність, набір інститутів і процесів для створення, комунікації, доставки та обміну пропозиціями, які мають цінність для споживачів, клієнтів, партнерів і суспільства в цілому (за визначенням Американської маркетингової асоціації, 2007 р.)

Маркетинг — це діяльність, що сприяє отриманню підприємством прибутку за рахунок кращого ніж у конкурентів задоволення потреб споживачів.

Маркетингове дослідження — 1) систематичний пошук, збір, обробка та інтеграція інформації, яка пов’язана або відноситься до всіх проблем маркетингу товарів і послуг; 2) процес пошуку, збору, обробки даних і підготовки інформації для прийняття оперативних і стратегічних рішень у системі підприємництва; 3) процес планування, організації та проведення досліджень ринку збуту, внутрішнього середовища фірми, маркетингового інструментарію, ринку продуктивних сил (робоча сила, сировина і матеріали, грошовий ринок і ринок капіталу), зовнішнього середовища, бенчмаркінгу і маркетингової розвідки.

Методи прогнозування — наукове передбачення, засноване на аналізі фактичних даних досліджуваного об’єкта за минулі та теперішній періоди. За величиною періоду виділяють короткострокові прогнози (до 1,5 років), середньострокові прогнози (5 років), довгострокові прогнози (10—15 років), засновані на системі прогнозів різних складових.

Мінімально прийнятна ціна — це ціна, за якої покупець отримує максимальну вигоду.

Місткість ринку — це виміряний у конкретний момент часу обсяг продажу товарів або послуг на певній території.

Надбавка торговельна — елемент ціни, який додається до ціни придбання торговельною організацією і складається з її витрат обігу, прибутку і ПДВ.

Націнка посередницько-збутова

елемент ціни, який додається до ціни придбання посередником з метою відшкодування особистих витрат, отримання прибутку та сплати ПДВ.

Оптова ціна підприємства (відпускна ціна) — ціна, за якою підприємствовиробник реалізує виготовлену продукцію оптово-збутовим організаціям чи іншим підприємствам.

Оптові ціни на продукцію промисловості — ціни, за якими реалізується і закуповується продукція підприємств, фірм та організацій промисловості незалежно від форм власності в порядку оптового обороту, тобто це ціни, за якими підприємства й організації-споживачі оплачують продукцію постачальницько-збутовим (оптовим) організаціям.

Податок на додану вартість (ПДВ) — непрямий податок, є частиною знову створеної вартості на кожному етапі виробництва товарів, виконання робіт, надання послуг, входить до ціни реалізації товарів і сплачується споживачем до державного бюджету на кожному етапі виробництва товарів.

Попит — виражає потребу в товарі з боку покупця за наявності у нього можливостей купити товар.

Послуга — 1) споживчі вартості, які поступають на ринок і які переважно не набувають уречевленої форми, 2) вид діяльності або благ, який одна сторона може запропонувати іншій; 3) об’єкти продажу у вигляді певних корисних дій, зручностей чи вигод, які одна сторона надає іншій.

Потреба — необхідність у чому-небудь, що вимагає задоволення.

Пробний маркетинг — оцінка продукту і його маркетингової програми з метою отримання та вивчення реакції споживачів і посередників на появу цього продукту в реальних ринкових умовах. Використовується для прогнозування обсягу продажів і прибутку.

Прогноз — передбачення явища, котре базується на науковій теорії, емпіричних даних розвитку явища та обґрунтованих допущеннях.

Прогноз з абсолютною верифікацією — прогноз, правильність якого перевіряють фактичними даними з переходом періоду упередження з майбутнього в минуле.

Прогноз за методом аналогії — перенесення знання про одне явище на інше.

Прогноз за методом експертних оцінок — прогноз, що передбачає проведення експертами інтуїтивно-логічного аналізу проблеми та кількісну оцінку суджень про розвиток явища у майбутньому.

Продукція — матеріалізований чи нематеріалізований результат діяльності або процесу.

Регульовані ціни — складаються під впливом попиту і пропозиції, але зазнають під час формування певного впливу державних органів, що здійснюється або прямим обмеженням зростання чи зниження цін, або регламентацією рентабельності, або встановленням граничних надбавок чи коефіцієнтів до фіксованих цін прейскуранта, або встановленням граничних значень елементів ціни (через використання відповідних норм і нормативів собівартості, прибутку продавця), або будь-яким аналогічним методом.

Ринкова, або рівноважна, ціна — це ціна, за якої кількість попиту на товар і його пропозицію урівноважені.

Ринок — 1) місце зустрічі попиту та пропозиції, де відбувається виявлення рівня відповідності характеристик виробленого продукту суспільної потреби в ньому, здійснюється порівняння конкурентоспроможності даного товару з конкурентоспроможністю товару-конкурента; 2) сфера обміну товарами, послугами та іншою власністю; 3) організоване місце торгівлі; 4) джерело отримання товарів і послуг; 5) фізично або віртуально представлена сукупність існуючих і потенційних продавців і покупців якихось продуктів або послуг.

Роздрібні ціни — ціни, за якими товари реалізуються в роздрібній торговельній мережі кінцевим споживачам; за цими цінами товари вибувають зі сфери обігу і споживаються в домашньому господарстві.

Світова ціна

ціна, що відображає найбільш представницькі угоди з купівліпродажу певного товару на міжнародному ринку. Представницькими вважаються ціни великих, систематичних і стійких експортних чи імпортних операцій, що здійснюються на звичайних комерційних умовах в основних центрах міжнародної торгівлі відомими фірмами-експортерами та імпортерами відповідної продукції; світовими цінами можуть бути і котирування великих бірж.

Сегмент ринку — сукупність, група споживачів, що однаково реагують на один і той же пропонований продукт і на комплекс маркетингу.

Сегментування ринку — розподіл ринку на чіткі групи споживачів, які висувають різні вимоги до товару і по-різному реагують на маркетингові зусилля фірми.

Собівартість — це вираз у грошовій формі витрат на виробництво і реалізацію продукції.

Структура цінивідсоткове співвідношення елементів ціни в ї абсолютному значенні.

Товар — усе, що може бути запропоновано ринку для задоволення певного бажання або потреби.

Товарний асортимент — група товарів, тісно пов’язаних між собою або через схожість їх функціонування, або через те, що їх продають одним і тим же групам клієнтів, або через одні й ті самі збутові канали, або в рамках одного і того самого діапазону цін, або тому, що вони виробляються однією компанією.

Торгова марка — це назва, термін, знак, символ, малюнок або їх комбінація, призначені для того, щоб ідентифікувати продукт і диференціювати його від продукту конкурентів.

Точка беззбитковості — обсяг реалізації продукції, за якого доходи підприємства дорівнюють його витратам.

Управління цінами — 1) сукупність усіх окремих рішень і дій осіб або організаційних одиниць у межах підприємства, які мають вплив на ціну транзакції; 2) система правил та підходів до визначення і використання цін.

Ф’ючерсний контракт — стандартний документ, який засвідчує зобов’язання придбати (продати) базовий актив у визначений час і на встановлених умовах у майбутньому, з фіксацією цін на момент укладення зобов’язань сторонами контракту.

Фіксована (тверда) ціна (англ. fixed price) — встановлюється у момент підписання контракту, не підлягає зміні протягом усього періоду його дії і не залежить від термінів і порядку постачання товарної партії.

Фіксовані ціни — формуються на базі нормативного підходу і прямо встановлюються державою в особі будь-яких органів влади й управління.


< Попередня  Змiст  
Iншi роздiли:
12.6. Питання для обговорення на практичних заняттях
12.5. Практичні завдання та ситуаційні вправи
12.3. Задачі для самостійного розв’язання
12.2. Запитання і тести для самоконтролю
Тема 12 ОСОБЛИВОСТІ ЦІНОУТВОРЕННЯ В РІЗНИХ СФЕРАХ ЕКОНОМІКИ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)