< Попередня  Змiст  Наступна >

ТЕМА 10 ФІНАНСИ ПІДПРИЄМСТВА


10.1. Мета, завдання та зміст фінансового планування.

10.2. Порядок формування фінансової стратегії.

10.3. Поточне фінансове планування .

10.4. Цільове планування прибутку та аналіз беззбитковості (CVP-аналіз).

10.5. Фінансовий контролінг. Після опанування матеріалів теми студенти повинні знати: зміст фінансового планування; етапи формування фінансової стратегії; порядок підготовки поточного й оперативного фінансових планів; метод цільового планування прибутку та аналізу беззбитковості; призначення та функції фінансового контролінгу.

10.1. МЕТА, ЗАВДАННЯ ТА ЗМІСТ ФІНАНСОВОГО ПЛАНУВАННЯ

Фінансове планування є чи не найбільш інтегрованою складовою системи планування і контролю на підприємстві, яка за своєю специфікою спирається на результати всіх інших видів планування.

Фінансове планування визначають як процес підготовки фінансових планів і планових нормативних показників. Його завданнями є:

— розроблення та прийняття цільових фінансових орієнтирів кількісного і якісного характеру;

— формалізація способів досягнення фінансових цілей підприємства та оптимізація доходів і витрат;

— гарантування постійної платоспроможності підприємства під час провадження операційної, інвестиційної та фінансової діяльності;

— обґрунтування розширення діяльності підприємства прийнятними за критерієм фінансової стійкості темпами;

— забезпечення розвитку підприємства необхідними обсягами фінансових ресурсів та ефективності їх використання.

Необхідність у фінансовому плануванні обумовлена, в першу чергу, значним ступенем невизначеності стану фінансово-господарської діяльності підприємства в майбутньому, реалізацією координуючої та дисциплінуючої функцій фінансових планів та оптимізацією за їх допомогою фінансово-економічних результатів діяльності.

Фінансовий план є невід’ємною складовою стратегічного плану підприємства. Так, типовими цільовими установками стратегічного планування [1] є:

1. Ринкові (сегмент ринку товарів, робіт і послуг, пріоритети операційної діяльності).

Також студенти повинні вміти: планувати фінансовий блок зведеного бюджету підприємства; обчислювати обсяги діяльності, що забезпечують підприємству стан беззбитковості та цільовий рівень прибутку; визначати діапазон рентабельних обсягів діяльності, коефіцієнт операційної безпеки, оцінювати вплив операційного левериджу тощо.

2. Виробничі (технологія, рівень якості та структура виробництва, забезпечення необхідних обсягів випуску).

3. Фінансово-економічні (основні джерела фінансування, прогнозування результатів реалізації певної стратегії та інші).

Стратегічний план підприємства не обмежується лише встановленням цілей, містить обґрунтування їх досягнення, в тому числі ресурсне. Цим пояснюються важливість і невід’ємність фінансової складової для стратегічного плану підприємства, структуру якого подано в табл. 10.1.

Таблиця 10.1

ФІНАНСОВИЙ ПЛАН

У СТРУКТУРІ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУ ПІДПРИЄМСТВА [1]

Розділ стратегічного плану Зміст
Розділ 1. Зміст і цільові установки діяльності підприємства Призначення і стратегічна мета діяльності підприємства, масштаби та сфера діяльності, тактичні цілі й завдання
Розділ 2. Прогнози й орієн Прогноз економічної ситуації на ринках капі
   

талів, продукції та праці, накреслені перспективні орієнтири за основними показниками

тири

Розділ 3. Спеціалізовані плани та прогнози Маркетинг Виробництво Фінансовий план Кадрова політика Інноваційна політика (науково-дослідні й конструкторські розробки) Нова продукція та ринки збуту

За критерієм змістового наповнення фінансове планування реалізують на стратегічному, тактичному й оперативному рівнях. За строками, на які розробляють план, та за ступенем деталізації фінансові плани поділяють на довгострокові, середньострокові (планування «на кілька років») та короткострокові (поточні). Короткострокові, чи поточні фінансові плани є тактичними за змістом, довгострокові — переважно стратегічними.

Мета підготовки фінансового плану залежить від його спрямованості. Основною метою складання довгострокового фінансового плану є забезпечення необхідними обсягами фінансових ресурсів процесів розвитку підприємства з урахуванням заданого рівня вартості їх залучення, фінансової стійкості та ризику. Водночас підготовка короткострокового фінансового плану спрямована на оцінювання й гарантування поточної платоспроможності підприємства.

Систему фінансового планування на підприємстві формують, як правило, на трьох рівнях, що за критерієм змістового наповнення та ступенем деталізації планів є такими:

1) стратегічне фінансове планування;

2) поточне планування фінансової діяльності;

3) оперативне фінансове планування.

Фінансові плани кожного з рівнів взаємопов’язані та взаємообумовлені, тому повинні розроблятися послідовно: стратегічний, поточний, оперативний.

На рівні стратегічного фінансового планування відбувається прогнозування стану розвитку основних напрямів і параметрів фінансової діяльності, визначення та встановлення її цілей та способів їх досягнення. Результатом діяльності цього рівня є розроблення загальної фінансової стратегії підприємства. У свою чергу, поточне фінансове планування створює передумови для реалізації цілей, завдань і цільових параметрів стратегічного планування фінансової діяльності. Результатом є підготовка поточних фінансових планів, які визначають структуру доходів і витрат підприємства, обсяги надходжень та виплат (платежів) грошових коштів, джерела фінансування його поточної діяльності, оцінюють ступінь забезпеченості постійної платоспроможності підприємства та оптимальність структури його активів і капіталу у плановому періоді.

Результати поточного фінансового планування є основою для розроблення форм оперативного фінансового планування. У межах цієї підсистеми опрацьовують сукупність детальних короткострокових планових завдань для безпосередніх виконавців з фінансового забезпечення основних напрямів операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства.

Рівні фінансового планування різняться тривалістю періодів, на які розраховано реалізацію відповідних планів, та формами реалізації результатів планування. Так, у підсистемі розробки фінансової стратегії підприємства передбачають такі форми реалізації результатів: розробку загальної фінансової стратегії та аспектних фінансових стратегій за основними напрямами фінансової діяльності підприємства. Період планування — до 3—5 років.

Підсистемою поточного планування фінансової діяльності передбачено розроблення поточних фінансових планів за окремими аспектами фінансової діяльності. Період планування — до 1 року. У підсистемі оперативного фінансового планування формами реалізації результатів є — платіжний календар та касовий план. Період планування: квартал або місяць, декада.

Процес фінансового планування забезпечується послідовністю таких основних його етапів:

— ідентифікація фінансових цілей та орієнтирів підприємства;

— аналіз і оцінювання фінансового становища підприємства;

— встановлення ступеня відповідності зазначених цілей поточному фінансовому стану підприємства;

— формулювання послідовності дій для досягнення встановлених цілей;

— складання планових бюджетів;

— визначення загальної потреби підприємства у фінансових ресурсах;

— планування структури джерел фінансування;

— процедура уточнення та внесення змін у сформовану систему планів;

— фінансовий контролінг.

Під час здійснення фінансового планування слід ураховувати:

— наявність обмежень, із якими стикається підприємство (вимоги щодо охорони навколишнього середовища, вимоги ринку до структури та якості продукції; технічні, технологічні, кадрові галузеві й ринкові особливості діяльності);

— дисциплінуючу роль фінансового плану в роботі фінансового менеджера;

— умовність будь-яких планів у зв’язку з природною невизначеністю динаміки економічної кон’юнктури у глобальних та локальних масштабах.

Мінливі умови діяльності підприємств викликають необхідність підготовки кількох варіантів фінансового плану: оптимістичного, песимістичного та найбільш вірогідного.

У разі розгляду на підприємстві кількох стратегічних альтернатив розвитку господарської діяльності прогнозна фінансова звітність може бути підготовлена за кожним із варіантів. Це дозволяє оцінити й порівняти рентабельність, ліквідність і фінансове становище підприємства за розробленими сценаріями розвитку.

Розроблення прогнозних фінансових звітів, як правило, здійснюється заради внутрішніх користувачів на підприємстві. Але іноді з результатами такого прогнозування знайомлять зовнішні зацікавлені сторони, наприклад, за необхідності пошуку додаткових фінансових джерел. Від публікації підготовленої прогнозної фінансової звітності підприємства стримують побоювання щодо підриву конкурентних позицій або непорозумінь з інвесторами. Винятком є успішна практика великих транснаціональних ком-


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
10.3. ПОТОЧНЕ ФІНАНСОВЕ ПЛАНУВАННЯ
Частина 2. 10.3. ПОТОЧНЕ ФІНАНСОВЕ ПЛАНУВАННЯ
10.4. ЦІЛЬОВЕ ПЛАНУВАННЯ ПРИБУТКУ ТА АНАЛІЗ БЕЗЗБИТКОВОСТІ (CVP-АНАЛІЗ)
10.5. ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛІНГ
Розділ 5. ПЛАНУВАННЯ ПРОЕКТІВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА ТА КОНТРОЛЬ ЗА ЇХ ВИКОНАННЯМ ТЕМА 11 ПЛАНУВАННЯ ОНОВЛЕННЯ ПРОДУКЦІЇ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)