Posibniki.com.ua Макроекономіка Регіонально-просторовий розвиток України 9.4. Єврорегіони як особливий вид економічного простору


< Попередня  Змiст  Наступна >

9.4. Єврорегіони як особливий вид економічного простору


Найбільш ефективним механізмом транскордонної співпраці є діяльність єврорегіонів. Єврорегіони — це форма міжнародної інтеграції, заснована на тісній співпраці двох або кількох територіальних утворень, що розташовані в прикордонних районах сусідніх держав Європи. У єврорегіоні є постійно діючі робочі органи. Співпраця кількох країн у єврорегіоні дає змогу його учасникам розвивати прикордонну торгівлю, реалізувати спільні проекти у сферах туризму, екології, спорту, культури. Єврорегіони — це форма транскордонної співпраці між територіальними громадами або місцевими органами влади прикордонних регіонів двох або більше держав, що мають спільний кордон, яка спрямована на координацію їх взаємних зусиль і здійснення узгоджених заходів у різних сферах життєдіяльності відповідно до національних законодавств і норм міжнародного права для вирішення спільних проблем в інтересах людей, які населяють його територію по обидва боки державного кордону [3].

Головною метою створення єврорегіонів є об’єднання зусиль прикордонних територій з метою подолання відсталості в соціально-економічній сфері внаслідок віддаленості від центру для вирішення проблем, спрямованих на поліпшення життя населення цих територій.

Основними напрямами діяльності єврорегіонів є: економіка, соціальна сфера, культура, транспорт, зв’язок, освіта, охорона здоров’я та захист довкілля. Крім того, вирішуються питання устрою спільного кордону, міграції населення прикордонних територій, співпраці пра-

воохоронних органів, взаємодії в надзвичайних ситуаціях; забезпечується більш ліберальний режим пересування громадян прикордонних зон, що спрощує не тільки гуманітарні контакти, а й трудову, сезонну, тимчасову міграцію, умови найму на роботу.

Головні ознаки єврорегіонів такі:

географічна — єврорегіон є територією, що має конкретне географічне розташування;

політична — частини цієї території знаходяться під юрисдикцією суверенних держав, які мають спільний кордон;

адміністративна — єврорегіон утворюють прикордонні регіони держав, що мають спільний кордон;

функціональна — еврорегіон є формою транскордонної співпраці.

Особливості еврорегіонів:

історичні: єврорегіони охоплюють території, що мають спільне історичне минуле й, можливо, раніше входили до складу однієї держави або навіть в минулому мали «спірний статус»;

багатонаціональний склад населення прикордонних територій;

периферійність щодо адміністративних національних центрів;

— існування спільних інтересів членів єврорегіонів;

— наявність спільних соціально-економічних проблем.

Правові аспекти функціонування єврорегіонів:

• створення єврорегіону не призводить до виникнення нових адміністративнотериторіальних утворень із статусом юридичної особи;

• правове регулювання на території кожного із членів єврорегіону.

Політичні аспекти функціонування єврорегіонів:

— діяльність єврорегіонів не суперечить інтересам держави;

— єврорегіони не є наддержавними утвореннями;

— єврорегіони в своїй діяльності не підмінюють зовнішньополітичні функції держав, адміністративно-територіальні одиниці яких є їх членами.

Перший єврорегіон було утворено в 1958 році на кордоні Німеччини та Нідерландів, а нині в Європі їх існує понад 100. Більшість єврорегіонів об’єднано в Асоціацію європейських прикордонних регіонів. Початком створення єврорегіонів в Україні вважають 1993 рік, коли було утворено Карпатський єврорегіон. В Україні нині існує дев’ять регіонів.

Таблиця 1 ЄВРОРЕГІОНИ В УКРАЇНІ

№ з/пН азва Дата заснування Країни-учасниці
1 Карпатський 14.02.1993 Польща, Словаччина, Румунія, Угорщина, Україна
2 Буг 24.09.1995 Білорусь, Польща, Україна
3 Нижній Дунай 14.08.1998 Молдова, Румунія, Україна
4 Верхній Прут 22.08.2000 Молдова, Румунія, Україна
5 Дніпро 29.04.2003 Білорусь, Росія, Україна
6 Слобожанщина 07.11.2003 Росія, Україна
7 Ярославна 24.04.2007 Росія, Україна
8 Чорноморський 26.09.2008 Азербайджан, Албанія, Болгарія, Вірменія, Греція, Грузія, Молдова, Росія, Румунія, Сербія, Туреччина, Україна
9 Донбас 01.03.2011 Росія, Україна

Характерною рисою таких регіонів, як «Дніпро», «Слобожанщина» та «Ярославна» є відсутність в їх складі регіонів країн Євросоюзу. Це означає, що вони позбавлені можливостей залучення коштів Євросоюзу на реалізацію певних проектів.

Зміст діяльності єврорегіонів в Україні істотно відрізняється від відповідних в ЄС. Основна діяльність їх зосереджена на обслуговуванні прикордонного транспорту, розвитку прикордонної торгівлі та туризму.

Карпатський єврорегіон. Нині до Карпатського єврорегіону входять прикордонні території п’яти країн: Угорщини, Польщі, Словаччини, Румунії та України. Він охоплює територію понад140 тис. км кв. з чисельністю населення понад 15 млн осіб (6,3 млн осіб на українській частині). Карпатський єврорегіон має розвинуту транспортну інфраструктуру (важливі європейські транспортні магістралі, нафтопровід Одеса — Броди, два міжнародних аеропорти — Ужгород і Кошіце).

Головна мета створення єврорегіону полягає в координації діяльності у виробничій сфері, у галузі науки, культури, освіти, установлення контактів між жителями та підприємствами прикордонних територій.

У рамках Карпатського єврорегіону було укладено багатосторонні угоди про співпрацю, а також реалізуються важливі проекти, серед яких: «Жива Тиса» та «Зелені Карпати», що передбачають співпрацю в природоохоронній і туристично–рекреаційній сфері. Тут діє Асоціація музеїв і картинних галерей Карпатського регіону. В цьому єврорегіоні розгорнула діяльність Асоціація університетів країн Польщі, Словаччини, Угорщини, Румунії, України.

Розроблені заходи сприяють значній інтенсифікації транскордонних економічних зв’язків. Значно зріс сукупний обсяг зовнішньої торгівлі між Львівською, Закарпатською, Івано-Франківською, Чернівецькою областями та прикордонними територіями зарубіжних країн. Засновано понад 600 спільних підприємств за участю іноземного капіталу, зросла активність вітчизняного малого та середнього підприємництва. Такі тенденції були зумовлені наданням більших повноважень у галузі зовнішньоекономічної діяльності місцевій владі та пожвавленням різних форм прикордонної співпраці. Єврорегіон «Буг». Другим єврорегіоном, створеним за участю областей України, стало утворене в 1995 році в Луцьку транскордонне об’єднання «Буг». Його засновниками стали Волинська область України та сусідні воєводства Польщі. У 1998 році до нього приєдналася Брестська область Білорусі. Після адміністративно-територіальної реформи польську сторону в єврорегіоні представляє Люблінське воєводство.

Нині цей єврорегіон займає територію майже 82 тис. км 2 з населенням 5,0 млн осіб, що представляють три народи, які мають спільні етнічні та культурні корені. Українська територія займає 20,2 тис. км, або 45,8 % території єврорегіону, тут проживає 31,2 % населення цього єврорегіону. Єврорегіон «Буг» має вигідне транспортно-географічне положення. Через його територію проходять важливі транспортні шляхи, що з’єднують Україну та країни Західної Європи: Київ — Луцьк — Ковель — Хелм — Люблін — Варшава, Львів — Люблін — Варшава. Крім того, транспортний вузол Ковель опинився в зоні впливу трансєвропейських коридорів Лісабон — Трієст — Будапешт — Львів — Київ та Берлін — Варшава — Люблін — Ковель — Київ — Москва, будівництво яких проектується. Єврорегіон «Буг» як і «Карпатський» — важлива транзитна територія, через яку проходять найкоротші шляхи з країн СНД і України в країни Західної Європи, а також важливі шляхи між країнами Балтійського та Чорноморського регіонів. Розвиток господарського комплексу єврорегіону «Буг» включає реалізацію низки проектів, що стосуються облаштування українськопольського та українсько-білоруського кордонів, модернізації транспортно-складської мережі.

У межах єврорегіону «Буг» розроблено програму створення міждержавного біосферного резервату, до якого входить Щацький національний природний парк України, Поліський національний і Собіборський ландшафтний парк Польщі. Мета створення цього резервату — вирішення ключових проблем багатосторонньої співпраці з охорони навколишнього середовища на прикордонному просторі.

Успішно розвивається співпраця в гуманітарній сфері — у галузі освіти, науки, спорту й туризму. Єврорегіон «Нижній Дунай». Третім єврорегіоном, що включає області України, є «Нижній Дунай», створений у серпні 1998 року в румунському місті Галац. До його складу ввійшли Одеська область (з боку України), райони Вулканешти, Кагул і Кантемір (з боку Молдови) і повіти Бреїла, Галац і Тулча (з боку Румунії).

Територія єврорегіону «Нижній Дунай» охоплює 53,3 тис. км 2 з чисельністю населення 4 млн людей, зокрема територія України — 33,3 тис. км 2 з населенням 2,5 млн осіб.

Території, що входять до складу єврорегіону, переважно аграрні, мають давні сусідські зв’язки, а також схожі проблеми розвитку. Вони віддалені від центру й здебільшого позбавлені ринків збуту своєї сільськогосподарської продукції.

Фінансові кошти, необхідні для діяльності єврорегіону та його органів, забезпечуються рівною участю кожної країни регіону.

31 січня 2007 року Румунія вступила до Європейського Союзу, що відкрило нові можливості стосовно залучення коштів ЄС на фінансування програм єврорегіону «Нижній Дунай». Було спрямовано близько 130 тис. євро на реалізацію таких проектів:

— проект «Придунайські озера, Україна», який стосувався відновлення та збереження природного стану екосистем, що фінансувався програмою TACIS CBC, бюджет — 2,126 млн. євро;

— проект програми TACIS «Бізнес та інфраструктура Одеської області», бюджет — 2 млн євро;

— проект «Попередження надзвичайних ситуацій і захист проти паводків у єврорегіоні «Нижній Дунай», бюджет — 1 млн євро.

Основною проблемою територій, що входять до складу єврорегіону «Нижній Дунай», є екологічна. Тому було розпочато фінансування проекту «Розвиток транскордонної співпраці у сфері комплексного управління водними ресурсами» в рамках Програми «Україна — Румунія». Проект розробили для всього простору придунайських територій, для якого характерними є такі спільні проблеми:

• низький рівень соціально-економічного розвитку придунайських регіонів;

• недосконала структура господарства прикордонних регіонів (низький рівень розвитку промисловості та соціальної сфери);

• недостатній рівень розвитку транспортної інфраструктури, транспортна ізольованість придунайських регіонів від головних центрів і районів;

• низький розвиток агропромислового сектора економіки;

• недостатній рівень міжнародної та міжрегіональної співпраці регіонів Нижнього Дунаю, запізніле входження країн

—учасниць в європейські та світові ринки.

Україна зацікавлена в стратегічному розвитку регіону. Це перспективи більш ефективного використання Дунайського водного шляху, відновлення максимальних обсягів роботи Дунайських портів — Рені, Ізмаїла, Усть-Дунайського. Залізнична колія Рені (Ізмаїл) — Арциз

— Одеса є однією з ланок перспективної транспортної системи країн ЧЕС. Єврорегіон «Нижній Дунай» у перспективі стане важливим транспортним перехрестям країн Причорномор’я, Європи, Закавказзя, Близького й Середнього Сходу. У межах регіону створено три вільні економічні зони: «Галац» (Румунія), «Джурджуленти» (Молдова), «Рені» (Україна). Європейський Союз затвердив маршрути міжнародних транспортних коридорів (МТК), що мають проходити територією Одещини, тому Одеський регіон стає важливим транспортним перехрестям на маршрутах міжнародного транзиту нафти з Прикаспійського регіону та Близького Сходу до Європи. Єврорегіон «Верхній Прут». Єврорегін було утворено 22 вересня 2000 року. Уже понад 10 років він об’єднує прикордонні регіони Румунії, України та Молдови. Українська територія єврорегіону становить 8,1 тис. км 2 з чисельністю населення близько 1 млн людей. Європейським асоційованим партнером єврорегіону «Верхній Прут» є федеральна земля Карінтія (Австрія). Нині тут підтримуються спільні транскордонні проекти, спрямовані насамперед на попередження та ліквідацію наслідків природно-техногенних надзвичайних ситуацій в басейнах прикордонних річок. Повені, що періодично повторюються, особливо останніми роками, довели, що спільне лихо має одне коріння й потребує об’єднання зусиль задля його уникнення в майбутньому.

З метою активізації прикордонної співпраці пропонується також установити спрощений транскордонний режим руху товарів і послуг. Єврорегіон «Дніпро». Цей єврорегіон створено на території Чернігівської (Україна), Гомельської (Білорусь) і Брянської областей (Російська Федерація). Його площа — 107,2 тис. км 2 , населення — 3,9 млн людей, українська територія — 31,9 тис. км 2 , населення — 1,1 млн осіб.

Основні напрями співпраці — усебічний економічний розвиток, регіональне планування, комунікації, транспорт і зв’язок, освіта, охорона здоров’я, спорт і туризм, охорона та поліпшення стану навколишнього середовища, ліквідація надзвичайних ситуацій і стихійних лих, розширення контактів між жителями прикордонних територій. Єврорегіон «Слобожанщина». Цей єврорегіон створений у межах Слобожанщини в складі Бєлгородської (Росія) та Харківської (Україна) областей в 2003 році. Площа регіону — 58,5 тис. км 2 , населення — 4,3 млн людей. На цій території концентрується значний економічний і технологічний потенціал. У рамках стратегічних напрямів співпраці в цьому регіоні передбачено:

— будівництво міжнародного російсько-українського аеропорту «Бєлгород — Харків» поблизу державного кордону;

— формування транспортних економічних кластерів (будівельного, фармацевтичного, туристичного, фінансового та ін.);

— створення виставкового комплексу «Експоцентр Слобожанщина» на базі магістрального автомобільного пункту пропуску Гоптівка — Нехотіївка.

На території машинобудівного заводу «ФЕД» в Харкові розпочав свою діяльність українсько-російський технопарк «Слобожанщина». Діяльність технопарку «Слобожанщина» спрямована на впровадження технологій у таких галузях, як авіація, приладобудування, верстатобудування, нанотехнології, біомедицина, фармацевтика, ядерні технології в енергетиці, енергозбереження, охорона здоров’я. Засновниками технопарку «Слобожанщина» є Бєлгородський державний національно-дослідний університет, Харківський національний університет імені В. Каразіна, Харківський національний університет радіоелектроніки і науковий парк «ФЕД». Єврорегіон «Ярославна». Єврорегіон «Ярославна» створено в квітні 2007 року на території Сумської області України та Курської області Російської Федерації. Територія єврорегіону становить 54 тис. км 2 , населення — 2,5 млн людей.

Сумська область має найбільш протяжний кордон з Росією порівняно з іншими регіонами України. Сумщина має значний транзитний потенціал, її територію перетинають міжнародні залізничні магістралі Київ — Москва, Дніпропетровськ — Санкт-Петербург, а також автомагістраль Київ — Москва.

Курська область також має розвинуту транспортну інфраструктуру. На території області проходять автомагістралі: М-2 «Крим», «Курськ — Вороніж — Бориславське», залізниця «Москва — Харків» та ін. Найбільші залізничні вузли — Курськ, Льгов. За густотою залізниць Курська область посідає одне з перших місць в Росії. Учасниками єврорегіону «Ярославна» розроблено низку спільних програм і проектів транскордонної співпраці, що реалізуються: міжнародний табір студентського активу «Слов’янська співдружність», міжнародний табір «Ближче один до одного».

Чорноморський Єврорегіон. Чорноморський єврорегіон — один із центрів європейської та світової політики, на який істотно впливають процеси глобалізації.

Цей регіон зберігає відносну стабільність, хоча й відчуває на собі чимало внутрішніх і зовнішніх загроз, зокрема «заморожені конфлікти» у таких країнах, як Грузія (Абхазія та Південна Осетія), Молдова (Придністров’я), Нагірний Карабах (Вірменія, Азербайджан).

Чорноморський регіон є важливим для міжнародних організацій, таких як Європейський Союз та НАТО. У ньому вже давно успішно діє Організація Чорноморського економічного співробітництва (ОЧЕС). Пріоритетами України в рамках ОЧЕС є реалізація різноманітних транспортних проектів, оскільки саме Чорноморський регіон є світовим лідером за своїм транзитним потенціалом. Українська сторона зацікавлена в розвитку магістрального морського сполучення між країнами — учасницями ОЧЕС, а також підтримує ідею спорудження кільцевої автомобільної дороги.

Географічне положення Чорноморського регіону може стати основною ланкою, що поєднає багатий нафтою Каспійський регіон з європейським ринком. З чотирьох міжнародних транспортних коридорів, що проходять територією України, два з них (7-й і 9-й) проходять по Одеській області.

Найбільш перспективним є Євро-Азійський транспортний коридор. Його складовою є паромна переправа Іллічівськ — Поті. Програма TRASECA, що надає технічну допомогу в розвитку цього коридору, фінансується Європейським Союзом. Єврорегіон «Донбас». Єврорегіон «Донбас» створений у 2011 році. Він включає територію Луганської та Ростовської областей, займає площу 127 тис. км 2 , населення — 6,8 млн людей. До його складу нещодавно ввійшла Донецька область.

Серед спільних завдань єврорегіону «Донбас» особливо слід назвати такі:

• розвиток транспортної співпраці, участь у відтворенні «шовкового шляху» — будівництво автошляху через територію України із заходу на схід, через Ростовську область Росії з виходом у Казахстан;

• співпраця в промисловості: наприклад, у машинобудуванні — «Луганськтепловоз» і «Новочеркаський електровозний завод»;

• вирішення екологічних проблем Сіверського Донця та Азовського моря.

Таким чином, перевагами єврорегіональної співпраці є: ? підтримка Євросоюзу, який може надати значні кошти для розвитку єврорегіонів; ? розширення меж збуту готової продукції; ? налагодження відносин з європейськими партнерами, можливе залучення інвестицій; ? поліпшення соціального становища жителів і громад; ? вихід на європейський ринок;

? забезпечення поступового входження до ЄС; ? поліпшення відносини з іншими єврорегіонами; ? збільшення повноважень органів місцевого самоврядування; ? усунення бар’єрних функцій кордонів, стимулювання спілкування та розвиток добросусідських відносин із суміжними країнами, забезпечення вільного пересування капіталів, товарів і робочої сили; ? вирівнювання соціально-економічних умов розвитку прикордонних територій.

Прикордонні території України активно включилися в транскордонну співпрацю. І якщо спершу єврорегіони утворилися на західному кордоні держави, то на початку XXI ст. цей процес активізувавсь і на інших кордонах України.

Перешкоди єврорегіональної співпраці. Основними перешкодами для ефективного функціонування української сторони в рамках єврорегіонів є:

• відсутність системного та перспективного підходу до організації єврорегіональної співпраці;

• низький рівень залучення організацій української сторони в діяльність і реалізацію цілей єврорегіонів;

• недостатній рівень підготовки кадрового потенціалу в регіональних органах управління;

• відсутність фінансового забезпечення, оскільки в жодному бюджеті (місцевому, регіональному чи центральному) такі витрати не передбачено.

Крім того, існує й низка зовнішніх чинників, що мають негативний вплив на розвиток єврорегіонів у короткостроковій та середньостроковій перспективі. Передусім це введення візового режиму між країнами

—кандидатами на вступ в ЄС і Україною у зв’язку з розширенням Євросоюзу, що призвело до появи нової розподільчої лінії в Європі.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
9.2. Сутність транскордонної співпраці, її основні форми та функції
УКРАЇНА В СИСТЕМІ ГЛОБАЛЬНИХ РЕГІОНАЛЬНИХ ПРОСТОРІВ
Термінологічний словник
8.4. Шляхи підвищення інфраструктурного забезпечення розвитку України
8.3. Участь України в Євро-Азійській системі міжнародних транспортних коридорів
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)