Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Фінанси, облік і аудит Частина 2. ЕВОЛЮЦІЯ СИСТЕМИ ВАЛЮТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ


< Попередня  Змiст  Наступна >

Частина 2. ЕВОЛЮЦІЯ СИСТЕМИ ВАЛЮТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ


Висновки і перспективи подальших досліджень у даному напрямку 

1997 р.), потім — до введення для гривні валютного коридору, що погоджувався з МВФ (офіційно — з 1 вересня 1997 р.). Але вже в 1999 році валютний коридор знову було змінено плаваючим курсом, а в лютому 2000 року це було оголошено офіційно. Аналіз еволюції валютного законодавства і його практичної реалізації в Україні дозволяє зробити ряд загальних висновків.

Насамперед необхідно підкреслити, що значна частина норм основних законів, які відносяться до сфери валютного регулювання і валютного контролю, містять норми, що регламентують діяльність уповноважених банків, встановлюють порядок безготівкових розрахунків юридичних осіб, визначають основні напрямки валютного контролю та інше.

Здійснення валютної лібералізації валютного ринку України та зняття валютних обмежень потребує посилення контролю за суворим дотриманням суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності валютного законодавства України, заходів передбачених Указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України та інструкціями Національного банку щодо децентралізації і лібералізації валютного ринку

Якщо розглядати валютне регулювання в динаміці, то можна прийти до висновку, що для України була властива тенденція до ослаблення твердих мір на етапі трансформації, що слідував за фінансовою стабілізацією. Найяскравішими проявами відзначеної тенденції служать нормативи, що знижувалися, обов’язкового продажу валютного виторгу, усунення практики множини валютних курсів, зняття обмежень на відхилення ринкового курсу від офіційного, полегшення порядку ввозу і вивозу готівкової іноземної валюти і таке інше.

Загальний порядок лібералізації йшов у принципі досить стандартно, як це характерно і для країн з розвинутою ринковою економікою — від зняття обмежень по поточним операціям, до пом’якшення порядку здійснення операцій з капіталом і фінансовими інструментами. І все таки варто вказати на ряд відмінних рис.

По-перше, позначалася необхідність залучення іноземних інвестицій, що змушувало відмовлятися від відповідних обмежень.

По-друге, домінуюча в 90-ті роки теоретична установка на переваги вільного руху факторів виробництва привела до того, що

установами, які є органами валютного контролю. Крім того агентами валютного контролю виступають також комерційні банки. На сьогоднішній день країна займає проміжне положення у СНД за ступенем лібералізації валютного режиму. Важливу роль відігравало і свідоме бажання створити сприятливе враження в міжнародних фінансових організацій. Введення валютних обмежень в Україні пов’язується з настанням фінансових криз спочатку на ринках Південно-Східної Азії, а потім і в Росії, що внесло корективи у загальний напрямок валютного регулювання в країні і реалізацію бажання відгородитися від зовнішнього дестабілізуючого впливу. Але така політика не дає позитивного результату, якщо є проблеми у валютній сфері усередині країни. До числа подібних проблем, відноситься, наприклад, високий рівень доларизації. Необхідно приймати заходи для підвищення довіри до національної валюти та банківської системи і перешкоді відтоку капіталу за кордон.

У міру стабілізації обмінних курсів валют почався процес зняття цих обмежень і повернення на загальний шлях лібералізації. Ізолювати свою економіку від міжнародних ринків у сучасному світі, коли переважає вільний рух капіталів, у принципі безперспективно. Але ясно й інше. Проблема обмеження відтоку капіталу з країни залишається гострою, і для її подолання необхідно застосовувати різноманітні заходи, у тому числі жорсткість валютного режиму. Країни з розвинутою ринковою економікою поступово перейшли в питанні боротьби з рухом нелегального капіталу від валютного до фінансового контролю. Україна в цьому відношенні явно відстає, у тому числі із-за відсутності відповідного апарата, що міг би здійснювати подібний контроль.

Не менше питань виникає при визначенні напрямків валютної політики. Першою проблемою, з якою зіштовхнулася Україна в зв’язку з введенням національної валюти, стало створення ефективно функціонуючого відповідного ринку. У зв’язку з тим, що на процес курсоутворення довгий час намагалися впливати адміністративними методами, створити подібний легальний ринок було дуже складно. Можливість впливу на валютний ринок Національного банку надзвичайно важлива, але цей вплив повинний здійснюватися в першу чергу ринковими методами. Досвід країн з низьким рівнем валютних резервів підтверджує, що стримувати курсові коливання обмінного курсу, прибігаючи лише до адміністративних заходів, неможливо [9, c. 28

—37].

Важливе значення у подальшому розвитку валютних відносин та в упорядкуванні здійснення валютних операцій на сьогодні

на практиці були зняті обмеження майже по всіх статтях платіжного балансу. Таким чином, реальною потребою сьогодення є прийняття Закону України «Про валютне регулювання і валютний контроль», який дозволив би детальніше визначити види валютних операцій в Україні, правовий режим їх здійснення, правовий статус осіб, які здійснюють операції з валютними цінностями; уникнути дублювання правового регулювання одних і тих же відносин і невизначеності правового регулювання інших; визначити компетенцію усіх органів, які здійснюють державне управління в сфері валютних правовідносин. Тільки за таких умов можна з впевненістю неухильно просуватись у бік запровадження повноцінної грошової одиниці України, яка відповідала б усім вимогам, що ставляться до національної валюти.

Бібліографічний список

1. Про систему валютного регулювання і валютного контролю / Кабінет Міністрів України // Декрет від 19.02.1993 № 15-93.

2. Валютне регулювання в Україні: теорія і практика: монографія / В. В. Маліков, І. А. Дмитрієв, О. А. Дегтяр; Харк. нац. автомоб.-дор. унт. — Х. : ХНАДУ, 2012. — 320 с.

має Проект Закону «Про валютне регулювання та валютний контроль в Україні». До основних напрямків реформування системи валютного регулювання, що передбачались Проектом Закону, можна віднести:законодавче закріплення можливості введення обов’язкового продажу резидентами іноземної валюти на валютному ринку України для підтримки стабільності національної валюти; надання дозволу фізичним особам — резидентам України відкривати банківські рахунки за межами України; надання дозволу фізичним особам як резидентам, так і нерезидентам без обмежень вивозити національну валюту за межі України; визначення порядку здійснення резидентами та нерезидентами резервування коштів; встановлення порядку здійснення розрахунків за експортними та імпортними операціями; уточнення порядку застосування санкцій за порушення валютного законодавства. З одного боку, деякі із розглянутих вище положень повинні сприяти лібералізації валютного регулювання в Україні, а з іншого — окремі напрямки реформування збільшують рівень державного впливу на валютні відносини. До останніх, перш за все, можна віднести введення обов’язкового продажу резидентами іноземної валюти.[2, c. 130] 3. Казарінов Д. В. Особливості розвитку валютного регулювання в Україні в умовах фінансової глобалізації / Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту / Випуск 2 (12). — 2012.

— С.120-132.

4. Кравченко Л. М., Шапошников О. О. Валютне регулювання і валютний контроль в Україні: Навч. посіб. — К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2001. — 102 с.

5. Галицький А. С. Сучасна валютна система. / А. С. Галицький. — К.: Вища школа, 2005. — 88 с.

6. Береславська О. І. Валютна політика України: теорія та практика: монографія / О. І. Береславська; Держ. податк. адмін. України [та ін.].

— Ірпінь: Нац. ун-т ДПС України, 2010. — 330 с.

7. Боришкевич О. В. Валютне регулювання та контроль [Текст]: навч. посіб. / О. В. Боришкевич [та ін.]; заг. ред. О. В. Боришкевич; Державний вищий навчальний заклад «Київський національний економічний ун-т ім. Вадима Гетьмана». — К. : КНЕУ, 2008. — 400 с.

8. Кабанець О. І., Кольга В. Д. Валютне регулювання та контроль в Україні. — К., 2000. — 222 с.

9. Владимир О. Недосконалість валютного законодавства України — один із бар’єрів на шляху розвитку валютної діяльності банків / О. Владимир // Соціально-економічні проблеми і держава. — Вип. 2 (7).

— 2012. — С. 28—37. References

1. Pro systemu valyutnoho rehulyuvannya i valyutnoho kontrolyu [On the system of currency regulation and currency control] / Kabinet Ministriv Ukrainy // Dekret vid 19.02.1993 № 15-93. [In Ukrainian]

2. Valyutne rehulyuvannya v Ukraini: teoriya i praktyka [Currency regulation in Ukraine: theory and practice]: monohrafiya / V. V. Malikov, I. A. Dmytriyev, O. A. Dyehtyar; Khark. nats. avtomob.-dor. un-t.

— Kh.: KhNADU, 2012. — 319 p. [In Ukrainian]

3. Kazarinov, D. V. Osoblyvosti rozvytku valyutnoho rehulyuvannya v Ukraini v umovakh finansovoi hlobalizatsii [The peculiarities of development of currency regulation in Ukraine in terms of financial globalization] / Visnyk Skhidnoyevropeiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu/ Vypusk 2 (12), 2012. — P.120-132. [In Ukrainian]

4. Kravchenko, L. M., Shaposhnykov, O. O. Valyutne rehulyuvannya i valyutnyi kontrol v Ukraini [Currency regulation and currency control in Ukraine]: Navch. posib. — K.: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 2001. — 102 p. [In Ukrainian]

5. Halytskyi, A. S. Suchasna valyutna systema [Modern currency system] / A. S. Halytskyi. — K.: Vyshcha shkola, 2005. — 88 p. [In Ukrainian]

6. Bereslavska, O. I. Valyutna polityka Ukrainy: teoriya ta praktyka [Currency policy of Ukraine: theory and practice]: monohrafiya / O. I. Bereslavska ; Derzh. podatk. admin. Ukrainy [ta in.]. — Irpin: Nats. un-t DPS Ukrainy, 2010. — 330 p. [In Ukrainian]

7. Boryshkevych, O. V. Valyutne rehulyuvannya ta kontrol [Currency regulation and control] [Tekst]: navch. posib. / O. V. Boryshkevych [ta in.] ; zah. red. O. V. Boryshkevych; Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad «Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi un-t im. Vadyma Hetmana». — K. : KNEU, 2008. — 400 p. [In Ukrainian]

8. Kabanets, O. I., Kolha, V. D. Valyutne rehulyuvannya ta kontrol v Ukraini [Currency regulation and control in Ukraine]. — K., 2000. — 222 p. [In Ukrainian]

9. Vladymyr, O. Nedoskonalist valyutnoho zakonodavstva Ukrainy

— odyn iz bar’yeriv na shlyakhu rozvytku valyutnoi diyalnosti bankiv [Imperfection of currency legislation of Ukraine as one of the barriers for growth of currency activity of banks] / O. Vladymyr // Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, vyp. 2 (7). — 2012.

— P. 28

—37. [In Ukrainian] 


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ЭКОЛОГИЧЕСКИЙ НАЛОГ С ПОБОЧНОЙ ПРОДУКЦИИ ЖИВОТНОВОДСТВА СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННЫХ ПРЕДПРИЯТИЙ В ВИДЕ УДОБРЕНИЙ
ФІЛОСОФСЬКИЙ ПІДХІД У БУХГАЛТЕРСЬКОМУ ОБЛІКУ В СИСТЕМІ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БІЗНЕСУ
ПОРЯДОК СКЛАДАННЯ І ПОДАННЯ РОЗРАХУНКІВ ДО БЮДЖЕТНИХ ЗАПИТІВ І ЗАТВЕРДЖЕННЯ БЮДЖЕТУ У СУДОВІЙ СИСТЕМІ
ОБЛІК ВИТРАТ ТА УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЯХ ВОДНОГО ГОСПОДАРСТВА
МОДЕЛЮВАННЯ ЗАТРАТ В УМОВАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)