Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Фінанси, облік і аудит БЮДЖЕТНІ ПІЛЬГИ ДІТЯМ, ЩО ПОСТРАЖДАЛИ ВІД АВАРІЇ НА ЧОРНОБИЛЬСЬКІЙ АЕС


< Попередня  Змiст  Наступна >

БЮДЖЕТНІ ПІЛЬГИ ДІТЯМ, ЩО ПОСТРАЖДАЛИ ВІД АВАРІЇ НА ЧОРНОБИЛЬСЬКІЙ АЕС


АНОТАЦІЯ. Метою даної статті стало дослідження ефективності існуючих бюджетних пільг дітям, що постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, залежно від їх призначення. У статті авторами поставлено завдання систематизувати пільги за їх призначенням та оцінити ефективність кожної групи пільг. При написанні статті використовувалися як системний метод, метод формалізації, а також проведена оцінка пільг за авторськими критеріями.

За обраною групою пільговиків було систематизовано пільги за окремими критеріями, зроблено оцінку ефективності існуючих пільг, було визначено шляхи оптимізації системи надання пільг. Ці результати пропонуються до застосування органам законодавчої та представницької влади для подальшого здешевлення та полегшення надання соціальних пільг дітям, що постраждали від аварії на Чорнобильській АЕС. Соціальне значення дослідження обумовлене новизною оцінки пільг за їх призначенням. Призначення пільг дозволяє у подальшому вимірювати їх вплив на якість життя пільгоотримувача, такий підхід у статті застосовано з урахуванням потреби в бюджетуванні видатків на соціальний захист за умов сучасної економічної нестабільності та обмежених бюджетних коштів.

КЛЮЧОВІ СЛОВА: соціальні пільги, бюджетні видатки, соціальний захист, аварія на Чорнобильській АЕС.

Постановка проблеми та її зв’язок із важливими науковими чи практичними завданнями. Перехід України до ринкової економіки спричинив трансформацію фінансового забезпечення соціальної сфери суспільства в напрямі допомоги верствам населення, які визнані такими, що потребують підтримки [1, с. 272]. Обов’язком держави є повна та своєчасна виплата з бюджету сум на покриття пільг і допомог уразливим верствам населення. Видатки на соціальний захист на сьогодні є найбільшими за обсягом як зі зведеного, так і з державного бюджету. При цьому, вони лягають тягарем на платників податків, які часто не зв’язані з отримувачами пільг, тобто видатки на соціальний захист малоеквівалентні [2, c. 64]. © П. В. Кириченко, Т. В. Жибер, 2014Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання реалізації соціальної політики в період становлення незалежності України розробляли провідні вітчизняні вчені А.І. Андрущенко, В.С. Бакіров, І.К. Бондар, С.А. Войтович, В.М. Ворона та інші. Бюджетне забезпечення соціального захисту досліджували Василик О.Д., Опарін В.М., Пасічник Ю.В. Чугунов І. Я. та багато інших

Питання правового регулювання пільгового забезпечення населення свого часу були предметом досліджень Александрова М.Г., Алексєєва С.С., Лушнікова А.М. Оцінку ефективності функціонування системи соціальних виплат в Україні розглянуто Жук Ю.М. Проблеми забезпечення державою соціальних виплат у останні роки було досліджено в працях вітчизняних науковців Гродецької Т. Є. та Поляк Н.О.

Виділення невирішених раніше частин загальної проблеми, котрим присвячується стаття. Значну частину громадян, що потребують допомоги в Україні, складають постраждалі внаслідок катастрофи на Чорнобильській АЕС. Однак, в Україні підраховується чисельність громадян, що проживають на забруднених територіях, але не систематизовано перелік пільг по особах (по кожному постраждалому окремо).

Виходячи з цього, особливої актуальності набуває необхідність вдосконалення соціальної та економічної ефективності системи бюджетних пільг громадянам, у тому числі й дітям, які постраждали від аварії на Чорнобильській АЕС, шляхом відміни, об’єднання певних груп або перерозподілу дрібних грошових виплат і прийняття Закону України «Про запровадження електронної соціальної картки».

Формулювання мети і завдання дослідження. Метою статті є аналіз економічної та соціальної ефективності бюджетних пільг

дітям, що постраждали від катастрофи на Чорнобильській АЕС. Для цього буде використано розроблену авторами таблицю та групування пільг, враховано ряд критеріїв ефективності виплат, запропоновано способи здешевлення адміністрування пільг дітям, що постраждали від катастрофи на Чорнобильській АЕС.

Виклад основного матеріалу дослідження з повним обґрунтуванням отриманих наукових результатів. Соціальний захист залишається, по суті, найважливішою у кількісному вимірі фінансування функцією нашої держави. Кількість зобов’язань із соціального захисту зростала упродовж років незалежності швидкими темпами. Однак їх розмір у грошовому вимірі, їх доцільність і вартість адміністрування практично не переглядаються.

Значну роль у цьому відігравав такий чинник, як політичний популізм, і складна ситуація з постійними перевиборами Президента або народних депутатів, змінами уряду, фінансовою кризою. В Україні існує два основних джерела формування соціальних виплат (трансфертів), які взяла на себе держава: кошти державного бюджету та кошти місцевих бюджетів [1, с. 274]. У державному бюджеті на соціальну підтримку населення було передбачено від 18 % надходжень до бюджету у 2000 році [1, с. 160] до близько 27 % видатків з державного бюджету у 2013 році [3, с. 20]. Окрім цих джерел, існують соціальні виплати за рахунок цільових бюджетних і позабюджетних фондів, виплати з благодійних фондів і організацій. При цьому, соціальні трансферти можуть надаватися в різних формах — грошовій, натуральній (продукти харчування, лікарські засоби, предмети побуту та ін.) формах, а також у формі пільг на оплату послуг соціально-побутового характеру.

Різними видами пільг в Україні, відповідно до чинного законодавства, користуються на сьогодні понад 40 % населення, що становить близько 19,5 млн громадян [4, c. 102]. Загалом, держава несе зобов’язання щодо надання 156 видів соціальних пільг, гарантій, компенсацій 230 категоріям населення [5]. При цьому, на кожного громадянина припадає більше, ніж одна пільга, а саме — 1,35, середня вартість якої становить понад 376 грн на рік [4, c. 102]. Серед усіх категорій пільговиків, найвагомішою за кількістю пільг у розрахунку на одного пільговика та середньою вартістю однієї передбаченої законодавством пільги, є категорія громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи [5]: більше 22 % загальної чисельності пільговиків, на кожного з яких припадає в середньому по 4,4 пільги із середньою вартістю 469 грн на рік [4, c. 102].

Статтею 16 Конституції України Чорнобильську катастрофу визначено як катастрофу планетарного масштабу [6], а збереження генофонду українського народу — як обов’язок держави. Чисельність населення України станом на 1 січня 2013 року за даними Державної служби статистики України становить 455 млн 53 тис. осіб. Кількість осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та яким надається соціальна підтримка держави — 2 млн 132 тис. 257 осіб, що становить 4,5 % від загальної кулькості громадян, з них 462 тис. 374

— потерпілі діти.

Виходячи з цього, актуальним є питання забезпечення державою соціальних гарантій громадянам, особливо дітям, що є носіями генофонду української нації в майбутньому, які постраждаливнаслідок Чорнобильської катастрофи. Питання захисту прав постраждалих від аварії на ЧАЕС та її наслідків регулюється безпосередньо Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» [7]. Згідно з Порядком використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2005 року № 936, розпорядником коштів визначено Мінпраці (його правонаступник зараз — Міністерство соціальної політики), розпорядником коштів нижчого рівня — Головне управління соціального захисту населення (на сьогодні — Департаменти соціальної політики при міських державних адміністраціях) [8].

Особливу групу громадян-пільговиків, які постраждали від Чорнобильської катастрофи становлять діти ([7, ст. 27] із змінами, внесеними згідно із Законом № 2532-12 від 01.07.92, у редакції Закону № 230/96-ВР від 06.06.96). Пропонуємо групування пільг «дітей-чорнобильців» за призначенням у табл. 1.

Як видно з матеріалу таблиці, перелік різноманітних заходів соціальної допомоги, що надаються державою дітям, постраждалим від Чорнобильської катастрофи, та їх батькам, досить широкий. Соціальна підтримка, що надається цій групі дітейпільговиків, має різні форми (соціальні пільги, безкоштовні послуги, адресні соціальні допомоги, цільові компенсації) та включає певні заходи. Разом із тим, слід відмітити ряд заходів соціального забезпечення, які не достатньо ефективні й економічно обґрунтовані на сьогодні (колонка «Соціальна та економічна ефективність пільг» таблиці).

Критеріями соціальної ефективності пільг було обрано такі: зменшення впливу погіршення здоров’я внаслідок катастрофи, збереження можливостей для розвитку і відтворення постраждалих порівняно з іншими громадянами. Критеріями економічної ефективності були: розмір пільги, її отримання у повному обсязі, рівень забезпечення потреби даною пільгою.

Вимірювання ефективності пільг проводилося по шкалі:

Соці аль н а та ек о номічна ефе к тив ність піл ь г 4 + + + + ++ +++
В ид піл ь г 3 діт я м шкільного вік у — інв а лідам , діт я м , бат ь ки яких інваліди або померли вн асл ідок ав арі ї у розмірі 32 грн / місяць діт я м шкільного вік у , бат ь ки яких потерпілі від к а т аст рофи у розмірі 16 грн / місяць діт я м до 3 років , як і відвід у ю ть дошкільні заклади — 13,5 грн / місяць , до 7 років — 26,5 грн / міся ць діт я м , які не ві дв і д у ю т ь дош к ільні заклади , до 3 років — 49 грн / місяць , до 7 ро ків — 72 , 5 грн / місяць щоквар таль н а компенсац ія діт я м , які не ві дв і д у ю т ь до шкіль н і й шкі л ь н і заклади , на сум у середньої вар т ос ті харч у в ання в цих за кладах , що вс та но в л е н а мі сцевими радами народних д е п у та тів , з 01.03 .2009 ва р т іс т ь 1 дня для діт е й віком до 3 ро ків — 8 , 3 грн , до 7 років — 12 , 58 грн повне державне заб е зпечення діт е й дош к ільнят ( пу н к т 1 ч астини перш ої ст . 30 у ре да к ц і ї Закон у № 230/96-ВР від 06.06 .96 із змінами , внесеними згідно із Законом № 2400-III (2400-14) від 26 .04.2001)
Ф орма пільг 2 Компенсаційнівиплати [8] Послу г и
Група пільг 1 Пільг и на забез печення вихо вання діт е й [7, ст . 30]
4 +++ + +++ +++ +++ +++
3 обов ’ язкове позачергов е з а безпеч ення місцями у до ш к ільних закл адах ос в і т и всту п поза конку р сом до державних закладів освіти безкоштовне харч у в ання діт е й в ос в і т н і х зак л адах або компенсаційні виплати бат ь кам , як що діт и не відвіду ють освітні за к л а д и ( див . детально вище ) безкоштовне придбання ліків за рецептами та безплат не позачергов е з у бопротез у в ання ( п . 4 ч . 1 ст . 30 у ре дакції Закон у № 230/9 6 ВР від 06 .06.96) безкоштовне забезпечення пу т і вк а м и на оздоровлення строком на 2 місяці в рік або компенсація в а ртості та ких пу т і в о к ( п . 5 ч . 1 ст . 30 у редакції За к о ну № 5062-VI) першочергов е безкош т о вн е протезу в ання дітей інвалідів
2 Послу г и Соціальні по сл уги та ком пенсаційні ви плати Соціальніпослу г и , компенсації
1 Пільг и на забез печення вихо вання діт е й [7, ст . 30] Пільг и на забез печення харч у вання діт е й ([7, ст . 29] із зміна ми , внесеними згідно із Закон а ми № 2532-12 від 01.07.92 , № 230/96-ВР від 06.06.96) Пільг и на здійс нення ліку вання та оздоровл е ння діт е й [7 , ст . 28]
4 +++ + (±) +++ +++ +++ +++ +++ +++
3 безкоштовні проїзди в ме ж а х України , позачерго в е придбання квитків ( п . 3 ч . 1 ст . 30 із змінами , вн есени ми згідно із За к о н о м № 230 /96-ВР від 06.06 .96) надання додат к ової житлово ї площ і , постановка на квартирний облік , право позачергово г о одержання житла 50 % знижки при спл а ті жи тлово кому нальних послу г ( п . 8 ч . 3 ст . 30 у ре да к ц і ї Закону № 2400-III (2400-14) від 26.04 .2001) зараху вання до ста ж у роботи одном у з бат ь ків часу до гляд у за потерпілою дитиною віком до 12 ро ків використання чер г ової відп у с тки у зру ч ний ча с та отримання додат к ової оплач у в а ної ві дпу с т к и (14 робо чих днів / рік ) 100 % виплата лік а рняних листк і в по догляд у за дит и ною до 14 років незалежно від ста ж у робо т и надання вагітним жінкам 100 % оплаченої відпу с тки по вагі тності і родах трив аліс тю 90 днів до і після пологів надання вагітним жінкам пу т і в о к для оздоровлення та додаткового харчу в ання
2 Соціальніпослу г и Компенсаційніпослу г и Пільг и бат ь кам діт е й інвал і дів чорнобил ьців , спрямовані на виховання ді тей [6]
1 Побу т о ві пільги Пільг и , які не відносяться до основних пільг діт я м

«+++» — максимально ефективні, «++» — ефективні, «+» — мало ефективні, «±» — майже неефективні, «–» — зовсім неефективні. Заходи, які за ефективністю охарактеризовано позначками «++», «+» або «±», на нашу думку, потребують першочергового вдосконалення і поліпшення умов для їх ефективної реалізації.«++», «+» або «±», на нашу думку, потребують першочергового вдосконалення і поліпшення умов для їх ефективної реалізації.«+++» — максимально ефективні, «++» — ефективні, «+» — мало ефективні, «±» — майже неефективні, «–» — зовсім неефективні. Заходи, які за ефективністю охарактеризовано позначками «++», «+» або «±», на нашу думку, потребують першочергового вдосконалення і поліпшення умов для їх ефективної реалізації.Головною метою системи соціального забезпечення є підтримка рівня доходів населення у разі виникнення соціальних ризиків для задоволення основних життєвих потреб і забезпечення гідного рівня життя. Виходячи з аналізу наданих результатів, вважаємо, що серед пільг, які надаються державою дітям-чорнобильцям, немає повністю неефективних. Тому мова йде про оптимізацію системи пільг дітям, що постраждали від Чорнобильської аварії, у бік здешевлення і полегшення їхнього нарахування, забезпечення їх вчасного і повного отримання, підвищення їхньої еквівалентності у справі забезпечення добробуту їх одержувачів та стимулювання їх до участі у розширеному відтворенні.

При цьому, в Програмі економічних реформ України на 2010

—2014 рр., що була запропонована Комітетом економічних реформ при Президентові України зазначено, що соціальна підтримка населення, яка здійснюється за рахунок різних видів соціальних трансфертів, є недостатньо прозорою та справедливою. Дане твердження базується на таких фактах [9]:

• лише 56,8 % осіб, які мають доходи, нижчі за прожитковий мінімум, одержують хоча б один вид соціальної підтримки;

• з усіх державних соціальних трансфертів менше ніж 23 % від їх загальної суми потрапляють до людей, віднесених до категорії бідних, тоді як майже 17 млрд грн щороку, що становить близько 6 % бюджетних доходів — надаються небідному населенню;

• механізм надання житлових субсидій і пільг з оплати житлово-комунальних послуг базується на завищених нормативах споживання даних послуг, що призводить до нераціонального використання коштів бюджету, що забезпечують надання пільг цієї категорії.

Висновки і перспективи подальших досліджень у даному напрямку. Таким чином, пільги слід максимально персоніфікувати за кожним окремим отримувачем. Слід ретельно обліковувати і перевіряти співставність, кількість, розмір соціальних пільг, що припадають на одну особу. Основу соціального забезпечення дітей України повинна становити адресна соціальна допомога, слід далі працювати над. запровадженням електронних соціальних карток [9]. У перспективі доцільною є розробка «Картки Чорнобильця», яка повинна надаватися усім громадянам, постраждалим унаслідок Чорнобильської катастрофи, в тому числі й пільговій категорії дітей.

Згідно з викладеним, пропонуємо проводити нарахування грошових компенсацій дітям дошкільного й шкільного віку не кожного місяця, а відповідно до навчального року, два рази на бюджетний рік (облік таких дітей часто покладений на управління освіти), а виплачувати — від одного разу на рік. Це дозволить зменшити фінансові та часові витрати з адміністрування компенсацій, розмір яких на сьогодні досить невеликий, тоді як відмовитися від них чи збільшити ці компенсації не вбачається за можливе найближчим часом.

Пільги при вступі до вищих навчальних закладів, на нашу думку, мають низьку ефективність тому, що головним критерієм вступу мають бути знання. Це одна з найнеоднозначніших пільг. Пільги повинні мати студенти, які потребують соціального захисту, а не абітурієнти. Можна запропонувати вибіркову дію цієї пільги, у вигляді гарантування абітурієнтові вибору будь-якого навчального закладу, у який він потрапляє за конкурсом згідно з отриманими на загальнодержавному обов’язковому вступному тестуванні балами.

Надання державою додаткової житлової площі дітям, що в умовах сучасного економічного стану її потребують, взагалі є нереалістичним, і оцінено нами як найменш ефективний соціальний захід. Виконання даного зобов’язання можна реалізувати на вторинному ринку житла, у населених пунктах зі спадаючою кількістю жителів, у рідних населених пунктах дітей із забруднених територій. З іншого боку, стимулювання молоді житлом є одним із способів відродження населених пунктів та інструментом державного регулювання молодіжної політики. Також слід ретельно перевіряти зловживання та корупційну складову при наданні цього виду пільг, коли житло можуть отримувати не справжні пільговики.

Бібліографічний список

1. Василик О. Д. Теорія фінансів: підручник / О.Д. Василик. — К.: НІОС, 2000. — 416 с.

2. Макрофінансове бюджетування: навч. посібн. / Т.С. Бабич, Т.В. Жибер; за наук. ред. д.е.н., проф. В. М. Федосова.

— К.:КНЕУ, 2011. — 311 с.

3. Висновок щодо виконання Державного бюджету України за перший квартал 2013 року. Підготовлено департаментом з питань бюджет-

ної політики і затверджено постановою Колегії Рахункової палати. Рахункова палата України, 2013. [Електронний ресурс] // Режим доступу до матеріалів: www.ac-rada.gov.ua/.../Bul_6_mis_2013.pdf?

4. Городецька Т. Е. Соціальні трансферти як економічна форма доходів населення України / Т.Е. Городецька // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. — 2013. — № 5. — С. 100–105.

5. Експертна доповідь «Україна в 2007 році: внутрішнє і зовнішнє становище та перспективи розвитку» Національний інститут стратегічних досліджень [Електронний ресурс] // Режим доступу до матеріалів: http://www.niss.gov.ua/book/Eks_d2007/index.htm

6. Конституція України. [Електронний ресурс]. Режим доступу

— zakon.rada.gov.ua/go/254к/96-вр (30.11.13). — Назва з екрану.

7. Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-XII від 28 лютого 1991 р. [Електронний ресурс]. Режим доступу

— zakon.rada. gov.ua/go/796-12 (30.11.13). — Назва з екрану.

8. Компенсації, пільги та допомоги згідно Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, Голосіївська районна в м. Києві адміністрація, роз`яснення . Електронний ресурс: Режим доступу — http://www.golosiiv.gov.ua/ua/ publication/print/158.htm (30.11.13). — Назва з екрану.

9. Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про запровадження електронної соціальної картки». Електронний ресурс: Режим доступу — w1.c1.rada.gov.ua/pls/.../webproc34?id...? (30.11.13). — Назва з екрану. References

1. Vasylyk O. D. Teoriia finansiv: pidruchnyk / O.D. Vasylyk. — K.: NIOS, 2000. — 416 p. [In Ukrainian].

2. Makrofinansove biudzhetuvannja: navch. posibn./Babych, T.S., Zhyber, T.V.; za nauk. red. d.e.n., prof. V. M. Fedosova.

— K.:KNEU, 2011.

— 311 p. [In Ukrainian].

3. Vysnovok shchodo vykonannia Derzhavnogo biudzhetu Ukrainy za pershyi kvartal 2013 roku. Pidgotovleno departamentom z pytan budgetnoi polityky i zatverdzheno postanovoiu Kolegii Rahunkovoi palaty. Rahunkova palata Ukrainy, 2013. [Elektronnyi resurs] // Rezhym dostupu do materialiv: www.ac-rada.gov.ua/.../Bul_6_mis_2013.pdf? [In Ukrainian].

4. Gorodetska T. E. Sotsialni transferty iak ekonomichna forma dohodiv naselennia Ukrainy / Gorodetska, T.E. // Zovnishnia torgivlia: ekonomika, finansy, pravo.

— 2013.

— № 5. — P. 100–105. [In Ukrainian].

5. Ekspertna dopovid «Ukraina v 2007 rotsi: vnutrishnie i zovnishnie stanovyshche ta perspektyvy rozvytku» Natsionalnyi instytut strategichnyhdoslidzhen [Elektronnyi resurs] // Rezhym dostupu do materialiv: http://www.niss.gov.ua/book/Eks_d2007/index.htm [In Ukrainian].

6. Konstytutsiia Ukrainy. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu do materialiv: zakon.rada.gov.ua/go/254k/96-vr (30.11.13). — Nazva z ekranu. [In Ukrainian].

7. Zakon Ukrainy «Pro status i sotsialnyi zahyst gromadian, iaki postrazhdaly vnaslidok Chornobylskoi katastrofy» № 796-XII vid 28 liutogo 1991 r. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu do materialiv: zakon.rada. gov.ua/go/796-12 (30.11.13). — Nazva z ekranu. [In Ukrainian].

8. Kompensatsii, pilgy ta dopomogy zgidno Zakonu Ukrainy “Pro status i sotsialnyi zahyst gromadian, iaki postrazhdaly vnaslidok Chornobylskoi katastrofy”, Golosiivska raionna v m. Kyievi administratsiia, roziasnennia . Elektronnyi resurs: Rezhym dostupu do materialiv: http://www.golosiiv.gov.ua/ ua/publication/print/158.htm (30.11.13). — Nazva z ekranu. [In Ukrainian].

9. Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy «Pro zaprovadzhennia elektronnoi sotsialnoi kartky». Elektronnyi resurs: Rezhym dostupu do materialiv: w1.c1.rada.gov.ua/pls/.../webproc34?id...? (30.11.13).

— Nazva z ekranu. [In Ukrainian]. Стаття надійшла до редакції 28 лютого 2014 р. 


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ФІСКАЛЬНИЙ ФЕДЕРАЛІЗМ ЯК ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ В УКРАЇНІ
УДОСКОНАЛЕННЯ ФІНАНСУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ У СИСТЕМІ ПОПЕРЕДЖЕННЯ КРИЗИ: МАКРОТА МІКРОЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТИ
Частина 2. УДОСКОНАЛЕННЯ ФІНАНСУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ У СИСТЕМІ ПОПЕРЕДЖЕННЯ КРИЗИ: МАКРОТА МІКРОЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТИ
РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДОХОДІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ: СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ
Частина 2. РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДОХОДІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ: СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)