Posibniki.com.ua Менеджмент Компенсаційна модель винагороди за працю Частина 2. 3.4. Аналіз практики формування соціальних пакетів на українських підприємствах


< Попередня  Змiст  Наступна >

Частина 2. 3.4. Аналіз практики формування соціальних пакетів на українських підприємствах


1 Єріна А. М. Статистика [Текст] : підручник / А. М. Єріна, З. О. Пальян. — К. : КНЕУ, 2010. — С. 134.

2

Там само. — С. 140.

Аналіз даних щодо заінтересованості респондентів у соціальних виплатах, винагородах і благах, які пропонують роботодавці, підтверджує зроблений нами висновок про те, що не можна розробити єдині для всіх підприємств рекомендації щодо вдосконалення практики формування соціальних пакетів.

Важливо також проаналізувати зміну потреб найманих працівників у соціальних виплатах, винагородах і благах залежно від окремих чинників: віку найманого працівника та зміни статусу (підвищення в посаді). З цією метою порівняємо набір соціальних виплат, винагород і благ, заінтересованість у яких виявили наймані працівники різних вікових груп і категорій (керівники та професіонали).

Пріоритетність соціальних виплат, винагород і благ респондентів різних вікових груп наведено в табл. 3.10.

За результатами табл. 3.10 можемо дійти висновку про те, що лідерські позиції опцій соціального пакета (медичне страхування, оплата навчання, спортивних занять і мобільного зв’язку) залишаються незмінними в представників різних вікових груп. Що стосується решти соціальних виплат, винагород і благ, то простежується вплив віку на заінтересованість найманих працівників в окремих з них. Насамперед з віком зростає пріоритетність такої опції, як пенсійне страхування: 11,5 і 12 ранги для працівників відповідно до 26 років і від 26 до 30 років і 6 ранг для респондентів від 31 року.

Суттєво змінюється також заінтересованість найманих працівників у наданні пільгових кредитів і позик. Для респондентів до 26 років ця опція неактуальна (10 ранг). Заінтересованість у цій опції підвищується в респондентів від 26 до 30 років (6 ранг). Від 26 до 30 років — це період, коли молоді люди починають відокремлене від своїх батьків життя й деякі з них одружуються, планують придбати житло тощо. Для респондентів віком від 31 до 36 років надання пільгових кредитів і позик за значущістю посідає 2 місце, оскільки ще більше актуалізуються потреби в придбанні житла й додаються такі, як виховання та навчання дітей. Для респондентів віком понад 36 років ця опція залишається актуальною, хоча значущість її знижується (5 ранг).

1 Єріна А. М. Статистика [Текст] : підручник / А. М. Єріна, З. О. Пальян. — К. : КНЕУ, 2010. — С. 142.

Ві кові групи понад 36 ро ків ранг 1 6 12 12 9,5 2 8 12
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 25 12 7 7 8 22 9 7
від 31 до 36 років ранг 1 6 8 13 11,5 3,5 7 11,5
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 38 20 16 11 12 26 19 12
від 26 до 30 років ранг 1 12 10 10 5 2 13 7
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 48 14,0 17,0 17 31 39 13 24
до 26 років ранг 1 11,5 11,5 13 5 2 6 8,5
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 36 14 14 12 24 32 23 19
Ві кові групи понад 36 ро ків ранг 4 3 5 9,5 7
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 16 18 13 8 10
від 31 до 36 років ранг 3,5 5 2 10 9
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 26 24 27 14 15
від 26 до 30 років ранг 4 3 6 10 8
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 35,0 37,0 30 17 21
до 26 років ранг 3,5 3,5 10 8,5 7
кількість рес пондентів , які вибрали , осіб 26 26 18 19 20

від’ємне значення ексцесу (E k < 0) указує за даними на те, що розподіл є більш плосковершинним порівняно з нормальним.

Варто також взяти до уваги зниження з віком значущості такої опції, як «надання безоплатних обідів, оплата харчування»: 5 ранг для респондентів до 30 років; 11,5 ранг — від 31 до 36 років і 9,5 ранг — для респондентів понад 36 років. На перший погляд, актуальність надання безоплатних обідів й оплати харчування з віком має зростати. Водночас у процесі дослідження нами виявлено зворотну тенденцію. Це пояснюється тим, що в соціологічному дослідженні брали участь, як зазначалося, компетентні, висококваліфіковані працівники, які обіймають посади керівників і професіоналів, мають певний статус і, очевидно, що в більшості з них з віком статус зростає. Отже, такі працівники критичніше ставляться до якості харчування, тому й менше заінтересовані в наданні безоплатних обідів, у якості яких вони можуть сумніватися.

Простежується також зниження з віком значущості такої опції, як «компенсація транспортних витрат або надання проїзних квитків», що може бути результатом того, що представники старших вікових груп мають особисті авто, а відтак і потреба в такій опції відпадає.

Отже, аналіз показав, що пріоритетність соціальних виплат, винагород і благ респондентів різних вікових груп змінюється, що потрібно враховувати під час формування компенсаційної політики на підприємстві.

На основі теорії рангової кореляції визначимо узгодженість респондентів різних вікових груп щодо оптимального набору соціальних виплат, винагород і благ. З цією метою обраним респондентами опціям соціального пакета ми присвоїли відповідні ранги. Встановлені соціальним виплатам, винагородам і благам ранги наведено в додатку Е . Відповідні розрахунки для визначення коефіцієнта конкордації наведено в додатку Ж.

Коефіцієнт конкордації розраховується за формулою (3.2). де S — сума квадратів відхилень суми рангів кожного варіанта від середньої суми рангів; m — кількість ознак порядкової шкали (упорядкувань);

1

1

Під час оброблення даних не враховано респондентів, які не визначилися з відповіддю на запитання щодо доцільності внесення змін у практику формування соціальних пакетів і відповідно не сформували набір соціальних виплат, винагород і заохочень, в отриманні якого вони заінтересовані.

Виходячи з даних додатку Ж, за формулою (5.2) розрахуємо коефіцієнт конкордації для респондентів різних вікових категорій:

Незважаючи на те, що з кожною віковою категорією коефіцієнти конкордації зростають, їх значення залишаються дуже малими й свідчать про низький ступінь узгодженості респондентів щодо набору соціальних виплат, заохочень і благ, який вони хотіли б отримувати. З цього можна зробити висновок, що під час формування соціального пакета варто дотримуватись індивідуалізованого підходу щодо набору соціальних виплат, винагород і благ, оскільки потреби найманих працівників, навіть однієї вікової групи, можуть суттєво відрізнятися.

Незважаючи на те, що з кожною віковою категорією коефіцієнти конкордації зростають, їх значення залишаються дуже малими й свідчать про низький ступінь узгодженості респондентів щодо набору соціальних виплат, заохочень і благ, який вони хотіли б отримувати. З цього можна зробити висновок, що під час формування соціального пакета варто дотримуватись індивідуалізованого підходу щодо набору соціальних виплат, винагород і благ, оскільки потреби найманих працівників, навіть однієї вікової групи, можуть суттєво відрізнятися.

Для перевірки істотності розрахованих нами коефіцієнтів конкордації визначимо критерій ? 2 за формулою (3.3) 2 .

Критерій ? 2 для респондентів різних вікових категорій дорівнює: для респондентів віком до 26 років: 0,95, що значення коефіцієнтів конкордації невипадкові й набори

Критерій ? 2 для респондентів різних вікових категорій дорівнює: для респондентів віком до 26 років: 0,95, що значення коефіцієнтів конкордації невипадкові й набори

0,069 · 45 · (13 – 1) = 37,33; віком від 26 до 30 років: 0,946 · 60 · (13 – 1) = 68,08; віком від 31 до 36 років: 0,1009 · 40 · (13 – 1) = 48,42; віком понад 36 років: 0,1236 · 27 · (13 – 1) = 40,03.

2 перевищують критичне значення критевіком від 26 до 30 років: 0,946 · 60 · (13 – 1) = 68,08; віком від 31 до 36 років: 0,1009 · 40 · (13 – 1) = 48,42; віком понад 36 років: 0,1236 · 27 · (13 – 1) = 40,03.

2 перевищують критичне значення критевіком від 31 до 36 років: 0,1009 · 40 · (13 – 1) = 48,42; віком понад 36 років: 0,1236 · 27 · (13 – 1) = 40,03.

2 перевищують критичне значення критевіком понад 36 років: 0,1236 · 27 · (13 – 1) = 40,03.

2 перевищують критичне значення критерію ()12

2

05,01? ?= 21,0 . Це дає підстави стверджувати з імовірністю

0,069 · 45 · (13 – 1) = 37,33; віком від 26 до 30 років: 0,946 · 60 · (13 – 1) = 68,08; віком від 31 до 36 років: 0,1009 · 40 · (13 – 1) = 48,42; віком понад 36 років: 0,1236 · 27 · (13 – 1) = 40,03.

Фактичні значення ?

2 перевищують критичне значення критерію ()12

2

05,01? ?= 21,0 . Це дає підстави стверджувати з імовірністю

1 Єріна А. М. Статистика [Текст] : підручник / А. М. Єріна, З. О. Пальян. — К. : КНЕУ, 2010. — С. 247.

2

Там само. — С. 248.

3

Там само. — С. 345.

n — кількість варіантів (об’єктів упорядкування) .

Пріоритетність соціальних виплат, винагород і благ керівників і професіоналів наведено в табл. 3.11.

Таблиця 3.11

ПРІОРИТЕТНІСТЬ СОЦІАЛЬНИХ ВИПЛАТ,

1

ВИНАГОРОД І БЛАГ КЕРІВНИКІВ І ПРОФЕСІОНАЛІВ

керівники

Опції соціального пакета кількість респондентів, які вибрали, осіб ранг кількість респондентів, які вибрали, осіб ранг

Медичне страхування 49 1 52 1
Пенсійне страхування 23 6,5 20 11
Страхування життя 19 10,5 18 12
Страхування від нещасних випадків 17 12,5 14 13
Надання безоплатних обідів, оплата харчування 17 12,5 35 5
Оплата навчання 37 2 49 2
Оплата путівок на санаторнокурортне лікування та оздоровлення 22 8 25 8
Компенсація транспортних витрат або надання проїзних квитків 20 9 26 7
Оплата мобільного зв’язку 30 4,5 39 4

Оплата спортивних занять, зокрема басейну

304,5403

Надання пільгових кредитів і позик 31 3 30 6
Надання додаткової оплачуваної відпустки 19 10,5 22 10
Надання вихідної допомоги у разі припинення трудового договору 23 6,5 23 9

Джерело: Складено автором за результатами опитування

1

Якщо два й більше елементів сукупності мають однакові значення ознаки, їм надається середній ранг.

соціальних виплат, заохочень і благ, які хотіли б отримувати респонденти, суттєво відрізняються.

Щодо пріоритетних соціальних виплат, винагород і благ (медичного страхування, оплати навчання, мобільного зв’язку та спортивних занять), то практично вони посідають одинакові місця і в керівників, і в професіоналів.

Найбільші відмінності щодо пріоритетності в керівників і професіоналів має така опція соціального пакета, як «надання безоплатних обідів, оплата харчування»: якщо в професіоналів вона посіла п’яте місце , то в керівників вона розділила останнє місце зі страхуванням від нещасних випадків. Таку різницю можна пояснити, як і у випадку зміни заінтересованості в ній представників старших вікових груп, збільшенням вимог керівників до якості харчування.

Значні відмінності має пріоритетність пенсійного страхування в представників різних категорій: керівники більшою мірою заінтересовані в цій опції, ніж професіонали, що пояснюється тим, що посади керівників обіймають зазвичай представники старших вікових категорій порівняно з посадами професіоналів, а, як ми вже з’ясували, з віком пріоритетність цієї опції соціального пакета зростає.

Керівники також більшою мірою заінтересовані в отриманні пільгових кредитів і позик порівняно з професіоналами, що також пояснюється віковими особливостями цих категорій персоналу.

Особливу увагу необхідно зосередити на більшу пріоритетність для керівників такої опції, як надання вихідної допомоги в разі припинення трудового договору, порівняно з професіоналами. Доволі висока заінтересованість у цій опції керівників може вказувати на невисокий рівень лояльності саме керівників до компанії, у якій вони працюють, й потенційну загрозу їхнього звільнення.

Отже, частина вітчизняних роботодавців починає усвідомлювати значущість соціальних виплат і благ для формування тривалих партнерських взаємовідносин з найманими працівниками. Водночас під час розроблення соціальних пакетів потреби та інтереси найманих працівників не враховуються. У структурі компенсаційних пакетів багатьох найманих працівників узагалі відсутня соціальна складова, що негативно позначається на взаємовідносинах між найманими працівниками та роботодавцями, лояльності та мотивації працівників. Це також не дає змоги роботодавцям залучати на підприємство найкомпетентніших і найперспективніших працівників, працівників, які володіють найціннішим ресурсом — інтелектуальним капіталом.

1

Ураховуючи те, що оптимальною кількістю опцій, як ми визначили за результатами опитування, є 6, то можна сказати, що ця опція є однією з «найзатребуваніших» серед респондентів, які належать до професіоналів.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Частина 2. 3.5. Аналіз сприйняття працівниками системи оплати праці як справедливої
4.1. Конструювання компенсаційного пакета як основи компенсаційної моделі винагороди за працю
4.2. Технологія проектування компенсаційного пакета на підприємстві
4.3. Формування соціального пакета в процесі розроблення компенсаційної моделі винагороди за працю
5.1. Проектування основної заробітної плати з використанням грейдів
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)