Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера АНАЛІЗ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ТРУДОВИХ ПРОЦЕСІВ У СФЕРІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ


< Попередня  Змiст  Наступна >

АНАЛІЗ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ТРУДОВИХ ПРОЦЕСІВ У СФЕРІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ


8.1. Особливості трудових процесів у сфері управління підприємствами

Управління будь-яким малим підприємством є справою складною і відповідальною. Управління великим промисловим підпри

11ємством з розгалуженою виробничою структурою, на якому задіяно тисячі працівників, є набагато складнішим і відповідальнішим.

Вітчизняна і світова практика свідчить: праця численного управлінського персоналу не завжди буває раціонально організована, що спричиняє різні непорозуміння, неузгодженості, затримки у розв’язанні актуальних поточних і перспективних питань, зайві затрати робочого часу, матеріальних ресурсів і коштів. Тому ана ліз і вдосконалення трудових процесів в управлінні підприємствами слід розглядати як завдання необхідні та перманентні, адже виробництво змінюється і ускладнюється безперервно.

Трудові процеси, виконувані на підприємствах керівниками, істотно відрізняються від трудових процесів робітників.

Предмет праці. У робітників це здебільшого необроблений матеріал, напівфабрикати, готові деталі та їх різно манітні композиції. У керівників основним предметом праці є інформація і взаємовідносини між працівниками (організаційно-адміністративні, інформаційні та економічні).

Засоби праці. Робітники користуються різноманітними інструментами, вимірювальними приладами. Арсенал засобів праці керівників обмежений: офісна техніка (комп’ютер, принтер, копіювальні пристрої, засоби зв’язку), канцелярські приладдя, засоби зберігання док ументації, офісні меблі.

Умови праці. Залежно від технології виробництва робітники працюють у різних умовах: від сприятливих (нормальних) до важких, шкідливих і небезпечних. Більшість керівників мають сприятливі умови праці, менша частина (менеджери лінійного управління) можуть певний час перебувати в зоні несприятливих умов праці, для керівників вищого і середнього рі внів управління несприятливим чинником переважно є праця в режимі ненормованого робочого дня.

Продукт (результат) праці. Результатом праці робітників є виконане виробниче завдання, що вимірюється сукупністю кількісних і якісних характеристик. Результатом праці керівників і персоналу функціональних підрозділів є створена ними нова інформація у вигляді різноманітних документів (креслення, технологічні карти, но рми, плани, графіки, регламенти, інструкції, договори, кошториси, звіти, баланси тощо), які використовуються в управлінні та на виробництві, а також у зовнішніх стосунках підприємства. У менеджерів лінійного управління частковим (проміжним) результатом праці вважається створювана ними нова інформація у формі наказів, розпоряджень, ділових листів, договорів, угод тощо. Але осн овним, кінцевим, результатом праці ко

12жного лінійного керівника є кількісні та якісні показники діяльності очолюваного ним виробничого підрозділу, а для вищого менеджменту — показники діяльності підприємства загалом.

Суттєві відмінності наявні й у структурі затрат робочого часу і змісті праці керівників різних рівнів управління. Достатньо порівняти, наприклад, роботу майстра виробничої дільниці, начальника великого цеху, що виробляє скла дну продукцію, та генерального директора науково-виробничого об’єднання. Разом з цим існують відмінності у складі виконуваних функцій та змісті праці лінійних і функціональних керівників. Тому сукупний процес управління підприємством для цілей аналізу та вдосконалення доцільно розкладати на складові, які прийнято називати функціями. Це полегшує проведення спостережень, вивчення структури труд ових процесів, вимірювання затрат робочого часу, виявлення резервів підвищення продуктивності працівників управлінського апарату.

Залежно від обсягів роботи функції управління можна об’єднувати, інтегрувати або, навпаки, поділяти на підфункції та функціональні завдання. Наприклад, функцію «організація праці й заробітної плати», як правило, поділяють на такі функціональні завдання:

• нормування праці;

• планування чисел ьності персоналу та продуктивності праці;

• планування фонду заробітної плати;

• розроблення й застосування ефективних форм і методів стимулювання праці.

Кожне функціональне завдання закріплюють за одним або кількома виконавцями. Функціональні завдання, зазвичай, являють собою складний комплекс робіт, який можна поділити на кілька процедур, а кожна процедура складається з низ ки послідовно виконуваних трудових операцій.

Таким чином, управлінська процедура — це органічна складова функціонального завдання, орієнтована на досягнення конкретної проміжної (часткової) мети.

Наприклад, нормувальник, згідно з його посадовими обов’язками, виконує такі процедури, як проведення хронометражного спостереження; розрахунок норм затрат робочого часу на виконання технологічної операції; аналіз рівня вик онання норм робітниками за місяць; складання статистичного звіту.

Управлінська трудова операція — це найменша завершена частина процедури. Наприклад, у складі процедури «проведення

13хронометражного спостерження» можна виділити такі трудові операції:

— ознайомлення із завданням (якщо спостереження нормувальник проводить не з власної ініціативи, а за вказівкою керівництва);

— визначення об’єкта і часу проведення спостереження;

— попереднє ознайомлення з об’єктом і змістом трудового процесу;

— визначення кількості хронометражних замірів;

— підготовка інструментарію для проведення спо стереження;

— визначення фіксажних точок;

— виконання хронометражного спостереження на об’єкті (фіксація на хронометражній карті зміни поточного часу у послідовності виконання елементів технологічної операції);

— оброблення хронометражної карти в кабінеті (розрахунок даних хроноряду для кожного елемента операції);

— очищення хронорядів від помилкових величин;

— перевірка хроноряду на сталість;

— о бчислення середньої тривалості кожного елемента операції;

— визначення середньої тривалості операції (визначення хронометражної норми часу на операцію).

Кожна трудова операція складається з низки елементів у певній комбінації залежно від призначення і змісту операції.

Такими елементами є: слухання, читання, спостереження, обдумування, мовлення, писання, контакти з технічними засобами, інші фізичні ру хи (ходіння, стояння, присідання, нахилення, обертання, очікування тощо).

Схема на рис. 8.1 ілюструє логіку редукції сукупного процесу управління підприємством на складові.

14

Рис. 8.1. Трудова структура сукупного процесу управління підприємством

З організаційно-технологічного погляду основною складовою трудового процесу в управлінні підприємством є трудова операція. Саме операції та процедури найчастіше обираються як об’єкти для аналізу трудових процесів.

За класифікацією НДІ праці операції процесів управління поділяються на три групи і десять класів (рис. 8.2).

Службово-комунікаційні операції включають дії управлінського пе рсоналу, що забезпечують службові взаємозв’язки працівників у процесі виконання посадових обов’язків: телефонні розмови, диспетчерський зв’язок, обходи робочих місць керівниками, ділові бесіди, службові відрядження, приймання відвідувачів.

Розпорядчі операції. Головне призначення таких операцій полягає в оперативному і точному доведенні до виконавців ухвалених керівниками рішень. Типовими зразками таких опера цій є підготовка і доведення до відома структурних підрозділів та по

15садових осіб наказів, розпоряджень, вказівок, планів роботи, інструкцій, проведення усних інструктажів.

Рис. 8.2. Класифікація трудових операцій, виконуваних управлінським персоналом [34, с. 105]

Рис. 8.2. Класифікація трудових операцій, виконуваних управлінським персоналом [34, с. 105]

Координаційні операції об’єднують дії керівників, спрямовані на забезпечення узгодженої діяльності структурних підрозділів і окремих виконавців як необхідної передумови досягнення колективних цілей поточного, оперативного і перспективного характеру. Масовими операціями такого класу є підготовка і проведення ділових нарад і засідань, складання планів і графіків спільної діяльності.

Контрольно-оцінювальні операції. Контроль є обов’язковою функцією ко жного керівника. Системно організований контроль за діяльністю колективів і окремих виконавців сприяє виконанню виробничих та інших планів і завдань. До даного класу операцій належать: контроль виконання планів, графіків, завдань; контроль виконання наказів і розпоряджень керівництва; перевірка своєчасності та якості виконання закріплених за працівниками функцій, робіт і обов’язк ів; складання звітів і аналітичних довідок.

Аналітичні операції передують підготовці управлінських рішень. Чим краще проведено попередній аналіз будь-якої ситуації чи проблеми, тим більше шансів розробити й ухвалити прогресивне рішення. До аналітичних операцій належать: вивчення спеціальної літератури та документації, проведення спостережень за різ

16номанітними процесами, аналіз звітів, довідок, експертних висновків, актів.

Конструктивні операції. Цей клас охоплює дії управлінського персоналу, пов’язані з підготовкою та ухваленням різноманітних рішень: технічних, організаційних, економічних. Основні різновиди таких операцій: підготовка концепцій, пропозицій, ескізів, варіантів рішень складних проблем, колективне обговорення, обґрунтування оптимальних рішень.

Документаційні операції. У зв’язк у з тим що в діяльності підприємств основними носіями різноманітної інформації є документи, до цієї групи операцій належать:

— створення документів та доведення їх до виконавців;

— стандартизація, уніфікація і типізація форм документів;

— створення й застосування типових текстів;

— скорочення кількості документів, що використовуються на підприємстві, усунення зайвих копі й;

— механізація процесів копіювання, тиражування, транспортування, зберігання та пошуку документів.

Первинно-лічильні та облікові операції. Це комплекс дуже важливих робіт, метою яких є вимірювання, первинний облік і реєстрація руху матеріальних, енергетичних та грошових коштів, виробленої продукції, витрат праці, собівартості кожного виробу, синтетичних показників діяльності підприємства.

Комунікаційно-технічні операції забезпечують взаємозв’язки працівників за допомогою різноманітних технічних засобів. Це відтворення звукових та оптичних сигналів для повідомлення працівників про настання конкретної ситуації; інформування за допомогою засобів зв’язку, комп’ютерної техніки, мнемонічних схем, табло, графіків тощо.

Обчислювальні та формально-логічні операції — це роботи з опрацюванням інформації з застосуванням ПЕОМ, мікрокалькуляторів та інших технічних засобів.

Згідно з функціональним поділом праці лінійні керівники виконують переважно організаційно-адміністративні функції: службово-комунікаційні, розпорядчі, координаційні, контрольнооцінювальні (табл. 8.1).

Керівники функціональних підрозділів разом з професіоналами цих служб більшу частину робочого часу приділяють виконанню аналітичних, конструктивних та документаційних операцій.

17

Фахівці та технічні службовці зосереджуються переважно на виконанні первинно-лічильних, облікових, комунікаційнотехнічних, обчислювальних та формально-логічних операцій.

Трудові о п ерації обчислювальні та формальнологічні       + + + +++ +++
комунікаційнотехнічні       +     + +++
первинно-лічильні та облікові   ++ + +++ + + +++ +++
документаційні +   +++   +++ +++ + +
конструктивні ++ + +++   +++ +++    
аналітичні ++ + +++ + +++ +++ ++ +
контрольнооцінювальні +++ +++ ++ +++ ++ + + +
координаційні +++ +++ ++ + + +    
розпорядчі +++ +++ ++ +++ + +    
службовокомунікаційні +++ +++ ++ +++ + + + +
Категорії пра ц івників 1. Ви щи й рі ве нь управ л іння : пе р ш и й керів ник організації та його засту п ники 2. Сере дн ій рівень упр а вл і н ня : 2.1. Лінійні кер і вники 2.2 . Керівни к и ф у нк ціо н аль н и х підрозділ і в 3. Нижчий рівень управління : 3.1. Лінійні кер і вники 3.2 . Керівни к и ф у нк ціо н аль н и х підрозділ і в 4. Профе с іонал и 5. Фахівці 6. Техніч ні службовці

 


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
8.3. Напрями і методи вдосконалення трудових процесів у сфері управління підприємствами
РЕГЛАМЕНТУВАННЯ ПРАЦІ МЕНЕДЖЕРІВ 9.1. Сутність, значення і об’єкти регламентування управлінської праці
9.2. Регламентування діяльності керівників організації
ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МЕНЕДЖЕРА
10.2. Інформаційна система підприємства та її складові
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)