Posibniki.com.ua Право Правові основи управління у сфері економіки 2. Адміністративно-правовий статус Антимонопольного комітету та його територіальних відділень


< Попередня  Змiст  Наступна >

2. Адміністративно-правовий статус Антимонопольного комітету та його територіальних відділень


вості державного регулювання діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаної з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних систем зчитування» від 17.01.2002 р., «Про телебачення і радіомовлення» від 21.12.1993 р. та ін.

Як випливає з аналізу ст. 42 Конституції України, за державою закріплено функцію забезпечення захисту конкуренції в підприємницькій діяльності. Здійснення державної політики у сфері захисту й розвитку економічної конкуренції й обмеження монополізму в господарській діяльності, здійснення заходів щодо демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб’єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції, покладено на органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю.

Провідну роль щодо практичної реалізації антимонопольноконкурентної політики держави відіграє система органів Антимонопольного комітету України. Відповідно до ст. 6 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» до цієї системи органів належать сам Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» Антимонопольний комітет України є державним органом зі спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Особливості спеціального статусу Антимонопольного комітету України зумовлені його завданнями та повноваженнями, в тому числі роллю у формуванні конкурентної політики, та визначаються Конституцією України, Законами України «Про Антимонопольний комітет України», «Про захист економічної конкуренції», «Про захист від недобросовісної конкуренції», іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливому порядку призначення та звільнення Голови Антимонопольного комітету України, його заступників, державних уповноважених, голів територіальних відділень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності, наданні соціальних гарантій, охороні особистих і майнових прав працівників Антимонопольного комітету України на рівні з працівниками правоохоронних органів в умовах оплати праці.

Антимонопольний комітет України утворюється у складі Голови та десяти державних уповноважених. З числа державних уповноважених призначаються два перших заступники та три

Як випливає зі ст. 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», основними завданнями Антимонопольного комітету України є:

— здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції;

— контроль за концентрацією, узгодженими діями суб’єктів господарювання та регулюванням цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб’єктами природних монополій;

— сприяння розвитку добросовісної конкуренції;

— методичне забезпечення застосування законодавства про захист економічної конкуренції;

— здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель.

Для реалізації вказаних завдань ст. 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» за цим органом закріплено низку повноважень (прав та обов’язків).

У сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має такі повноваження:

— розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами;

— приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати

заступники Голови Антимонопольного комітету України. Відповідно до ст. 85 Конституції України Голова Антимонопольного комітету України призначається Верховною Радою України за поданням Прем’єр-міністра України. Згідно зі ст. 9 «Про Антимонопольний комітет України» строк повноважень Голови Антимонопольного комітету України становить сім років. Голова Антимонопольного комітету України не може призначатися на цю посаду більш як на два строки підряд. Державні уповноважені Антимонопольного комітету України призначаються на посади та звільняються з посад Президентом України за поданням Прем’єр-міністра України, яке вноситься на підставі пропозицій Голови Антимонопольного комітету України. В такому самому порядку призначаються перші заступники та заступники Голови Антимонопольного комітету України.

— розглядати справи про адміністративні правопорушення, приймати постанови та перевіряти їх законність та обґрунтованість;

— перевіряти суб’єкти господарювання, об’єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративногосподарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;

— призначати експертизу та експерта з числа осіб, які володіють необхідними знаннями для надання експертного висновку;

— у випадках та порядку, передбачених законом, проводити огляд службових приміщень і транспортних засобів суб’єктів господарювання — юридичних осіб, вилучати або накладати арешт на предмети, документи чи інші носії інформації, які можуть бути доказами або джерелом доказів у справі незалежно від їх місцезнаходження;

— проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб’єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження);

— визначати наявність або відсутність контролю між суб’єктами господарювання або їх частинами та склад групи суб’єктів господарювання, що є єдиним суб’єктом господарювання;

— вносити до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування обов’язкові для розгляду подання щодо анулювання ліцензій, припинення операцій, пов’язаних із зовнішньоекономічною діяльністю суб’єктів господарювання, у разі порушення ними законодавства про захист економічної конкуренції;

— звертатися до суду з позовами, заявами і скаргами у зв’язку із застосуванням законодавства про захист економічної конкуренції, а також із запитами щодо надання інформації про судові справи, що розглядаються цими судами відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції.

У сфері здійснення контролю за узгодженими діями та концентрацією Антимонопольний комітет України має такі повноваження:

— розглядати заяви і справи про надання дозволу, надання висновків, попередніх висновків стосовно узгоджених дій, концентрації, проводити дослідження за цими заявами і справами;

висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції;

— надавати висновки, попередні висновки стосовно узгоджених дій, концентрації, висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції;

— переглядати, перевіряти рішення, прийняті органами Антимонопольного комітету України в межах компетенції;

— дозволяти або забороняти узгоджені дії, концентрацію.

У сфері формування та реалізації конкурентної політики, сприяння розвитку конкуренції, нормативного і методичного забезпечення діяльності Антимонопольного комітету України та застосування законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має такі повноваження:

— узагальнювати й аналізувати інформацію про реалізацію актів законодавства про захист економічної конкуренції щодо пріоритетів і напрямів конкурентної політики;

— брати участь в розробленні та вносити в установленому порядку Президенту України та Кабінету Міністрів України пропозиції щодо законів та інших нормативно-правових актів, які регулюють питання розвитку конкуренції, конкурентної політики та демонополізації економіки, погоджувати проекти нормативно-правових актів Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративногосподарського управління та контролю, що можуть вплинути на конкуренцію;

— надавати обов’язкові для розгляду рекомендації та вносити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, суб’єктів господарювання, об’єднань пропозиції щодо здійснення заходів, спрямованих на обмеження монополізму, розвиток підприємництва і конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, а також щодо припинення дій або бездіяльності, які можуть негативно впливати на конкуренцію;

— приймати власні нормативно-правові акти у формі розпоряджень з питань, що належать до його компетенції, зокрема щодо контролю за узгодженими діями, концентрацією, підвідомчості та розгляду заяв і справ про узгоджені дії, концентрацію, порушення законодавства про захист економічної конкуренції, організації діяльності органів Антимонопольного комітету України;

— здійснювати офіційне тлумачення власних нормативноправових актів;

— надавати рекомендаційні роз’яснення з питань застосування законодавства про захист економічної конкуренції;

— брати участь в розробленні та реалізації міжнародних проектів і програм, а також здійснювати співпрацю з міжнародними організаціями, державними органами і неурядовими організаціями інших держав з питань, що належать до компетенції Антимонопольного комітету України.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» та Розпорядження Антимонопольного комітету України «Про Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету» від 23.02.2001 р. № 32-р для реалізації завдань, покладених на Антимонопольний комітет України, в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі створюються територіальні відділення Антимонопольного комітету України, повноваження яких визначаються зазначеним Комітетом у межах його компетенції. У разі необхідності можуть створюватися міжобласні територіальні відділення. Повноваження територіальних відділень визначаються Законом України «Про Антимонопольний комітет України», іншими актами законодавства. Повноваження територіального відділення Антимонопольного комітету України не можуть виходити за межі повноважень Антимонопольного комітету України.

Територіальне відділення Антимонопольного комітету України очолює голова територіального відділення, який призначається та звільняється Головою Антимонопольного комітету України. Заступник голови територіального відділення призначається та звільняється Головою Антимонопольного комітету за поданням голови територіального відділення.

Територіальне відділення підконтрольне та підзвітне Антимонопольному комітету України. Спрямування, координація і контроль діяльності відповідних територіальних відділень здійснюються Головою Антимонопольного комітету України, його заступниками, державними уповноваженими комітету згідно з розподілом їхніх функціональних обов’язків.

В Антимонопольному комітеті України та його територіальних відділеннях для розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції створюються адміністративні колегії. Як випливає зі ст. 12-1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», постійні адміністративні колегії Антимонопольного комітету України створюються з числа державних уповноважених Антимонопольного комітету України у складі трьох осіб. Постійну адміністративну колегію очолює перший заступник або один із заступників Голови Антимонопольного комітету України.

Тимчасові адміністративні колегії Антимонопольного комітету України утворюються Головою Антимонопольного комітету України з числа державних уповноважених та голів територіальних відділень Антимонопольного комітету України у складі не менш як ніж трьох осіб. Тимчасову адміністративну колегію очолює державний уповноважений Антимонопольного комітету України.

Адміністративну колегію територіального відділення Антимонопольного комітету України утворює голова територіального відділення Антимонопольного комітету України з числа керівних працівників територіального відділення у складі не менш як трьох осіб цього територіального відділення. За згодою Голови Антимонопольного комітету України до складу адміністративної колегії територіального відділення можуть входити посадові особи Антимонопольного комітету України. Адміністративну колегію територіального відділення Антимонопольного комітету України очолює голова територіального відділення або його заступник.

З аналізу ст. 14 «Про Антимонопольний комітет України» можна зробити висновок, що до компетенції всіх зазначених адміністративних колегій належать такі повноваження:

— розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, про надання дозволу, надання попередніх висновків стосовно узгоджених дій, проводити розслідування або дослідження за цими заявами і справами;

— приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції, формулювати попередні висновки стосовно узгоджених дій;

— призначати експертизу й експерта з числа осіб, які володіють необхідними знаннями для надання експертного висновку;

— проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб’єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження);

— визначати наявність або відсутність контролю між суб’єктами господарювання або їхніми частинами та склад групи суб’єктів господарювання, що є єдиним суб’єктом господарювання;

— вносити до органів виконавчої влади обов’язкові для розгляду подання щодо анулювання ліцензій, припинення операцій, пов’язаних із зовнішньоекономічною діяльністю суб’єктів господарювання, у разі порушення ними законодавства про захист економічної конкуренції;

— надавати обов’язкові для розгляду рекомендації органам влади, органам місцевого самоврядування, органам адміністративно-господарського управління та контролю, суб’єктам господарювання, об’єднанням щодо припинення дій або бездіяльності, які містять ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, та усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють;

— звертатися до суду із запитами щодо надання інформації про справи, що розглядаються цими судами відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції.

Постійно діючі адміністративні колегії Антимонопольного комітету України та адміністративні колегії його територіальних відділень поряд із зазначеними повноваженнями також мають право розглядати справи про адміністративні правопорушення та виносити постанови в цих справах.

Крім того, постійно діючі адміністративні колегії Антимонопольного комітету України мають право:

— перевіряти рішення адміністративних колегій територіальних відділень Антимонопольного комітету України;

— перевіряти законність та обґрунтованість постанов, винесених адміністративними колегіями територіальних відділень Антимонопольного комітету України, у справах про адміністративні правопорушення;

— переглядати рішення, ухвалені постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України.

Формою роботи Антимонопольного комітету України, адміністративних колегій Антимонопольного комітету України, адміністративних колегій територіальних відділень Антимонопольного комітету України є засідання. Засідання Антимонопольного комітету України, адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, адміністративної колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України є правочинним за умови присутності більшості від їхнього встановленого складу. Розпорядження та рішення Антимонопольного комітету України, адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, адміністративної колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України приймаються шляхом голосування більшістю голосів присутніх на засіданнях членів.

Поряд з органами Антимонопольного комітету України участь в реалізації антимонопольно-конкурентної політики держави беруть й інші органи. Так, відповідно до ст. 4 «Про захист економічної конкуренції» органи державної влади, органи місцевого


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4. Адміністративна відповідальність за порушення антимонопольноконкурентного законодавства
Тема 11. Організаційно-правові засади державного управління у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності
2. Система та правовий статус органів державного управління у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності
3. Методи державного управління у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності
Тема 12. Правові засади державного управління у сфері зовнішньоекономічної діяльності та міжнародної економічної інтеграції України
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)