4.3.3. Сучасний стан енергетичної політики ЄС
Сучасна політика ЄС в енергетичній сфері має три головні мети — конкурентоспроможність енергетичного сектора, сталий розвиток і безпека енергопостачання.
Перша мета (конкурентоспроможність) пов’язана із лібералізацією внутрішнього ринку енергоносіїв, забезпеченням дієвої конкуренції, створенням мережі ліній електропередачі, а також НДДКР (у сфері отримання чистого вугілля, скорочення фінансування вугледобувної галузі, розвиток альтернативної енергетики, підвищення енергоефективності, ядерних досліджень). Друга мета (забезпечення сталого розвитку) охоплює розширення застосування поновлюваних джерел , підвищення енергоефективності, розвиток атомної енергетики, торгівля квотами шкідливих викидів. Третя мета (безпека енергопостачання) конкретизується в таких елементах: управління європейськими запасами нафти та газу, потужність нафтопереробних підприємств, зберігання енергії, захист від терактів, розвиток внутрішнього діалогу
Одним з основних інструментів реалізації енергетичної політики у період з 2003 по 2006 рік була багаторічна програма дій у галузі енергетики під назвою «Європа інтелектуальної енергії» (Multiannual programme for action in the field of energy (2003—2006) «Intelligent Energy — Europe»). На відміну від попередньої П’ятирічної рамкової програми дій в енергетичному секторі (1998—2002) нова рамкова програма має у своїй структурі чотири спеціальні програми, а саме: раціональне використання енергії та управління попитом на енергію (програма SAVE), розвиток використання нових та поновлюваних джерел енергії (ALTENER), енергетичні аспекти транспорту (STEER) та міжнародна кооперація у сфері відновлюваних джерел енергії і енергоефективності (COOPENER). Для кожної спецпрограми пропонується шість інструментів: імплементація стратегії, створення фінансових та ринкових структур і інструментів, розвиток систем та обладнання, необхідних для прискорення комерціалізації демонстраційних проектів, розвиток інформаційної і освітньої інфраструктури енергетичного комплексу, а також моніторинг та оцінка впливу зазначених важелів і інструментів. Перші два проекти (SAVE та ALTENER) вважаються пріоритетними. На них буде витрачено 160 млн. євро, на решту проектів — лише 50 млн євро із загального бюджету обсягом 250 млн євро. Рамкова програма надала фінансування для більше, ніж 200 європейських проектів в енергетичній сфері.
Іншою ініціативою, що доповнює основний інструмент — Рамкову програму, — є громадська Кампанія «Стала енергетика Європи 20052008», завданнями якої є забезпечення високого рівня громадської обізнаності, розуміння та підтримки цілей спільної енергетичної політики ; підвищення обізнаності державних службовців, причетних до реалізації енергетичної політики на всіх рівнях; обмін передовим досвідом, а також стимулювання приватних інвестицій у прогресивні технології, які забезпечують екологічно безпечний розвиток енергетики.
Застосування спільного загальноєвропейського підходу до регулювання енергетичної сфери уже дало позитивні результати. Так, споживання енергії в ЄС25* протягом останніх 10—15 років зростало меншими темпами, ніж ВВП, що зумовило позитивну тенденцію скорочення енергоємності європейського виробництва (на 13 % у період 1993—2003 рр.) (табл. 4.3.1).
Таблиця 4.3.1
ДИНАМІКА ЕНЕРГОСПОЖИВАННЯ У ЄС25 ПО КРАЇНАХ, 1993—2003 рр.
|
(а)
|
(b)
|
|
1998
|
2003
|
2003
|
Бельгія
|
102,0
|
91,3
|
142,2
|
Чехія
|
83,5
|
78,5
|
113,2
|
Дата
|
91,б
|
83,1
|
101,3
|
Німеччина
|
92,9
|
87,4
|
110,7
|
Естонія
|
78,2
|
63,2
|
105,7
|
Греція
|
104,2
|
95,4
|
72,4
|
Іспанія
|
104,2
|
105,6
|
84,4
|
Франція
|
94,7
|
90,0
|
119,1
|
Ірландія
|
82,4
|
67,8
|
100,9
|
Італія
|
98,5
|
99,5
|
83,5
|
Кіпр
|
98,1
|
90,6
|
93,2
|
Латвія
|
60,8
|
59,9
|
50,0
|
Литва
|
97,0
|
73,4
|
68,9
|
Люксембург
|
67,6
|
68,9
|
246,7
|
Угорщина
|
87,2
|
76,7
|
69,9
|
Мальта
|
103,3
|
79,3
|
58,0
|
Нідерланди
|
89,8
|
88,6
|
131,3
|
Австрія
|
99,3
|
103,4
|
106,1
|
Польща
|
49,0
|
41,1
|
63,5
|
Португалія
|
104,4
|
109,6
|
64,3
|
Словенія
|
95,1
|
86,4
|
91,9
|
Словаччина
|
77,4
|
72,6
|
92,9
|
Фінляндія
|
92,3
|
89,8
|
188,3
|
Швеція
|
93,6
|
82,3
|
150,6
|
Великобританія
|
90,0
|
78,9
|
102,1
|
ЄС25
|
93,3
|
87,1
|
100,0
|
СІЛА
|
89,5
|
82,2
|
207,3
|
Японія
|
103,4
|
101,7
|
107,2
|
Примітка:
(а) Індекс споживання енергії на 1 дол. ВВП, 1993 = 100.
(b) Індекс споживання енергії на душу населення, ЄС25 = 100
Схожа тенденція спостерігалась у США, проте в Японії енергоємність залишалася незмінною. Варто зауважити, що споживання енергії на душу населення у ЄС удвічі менше, ніж у США.
2005 року на споживачів, які мають можливість вибору постачальника, припадає понад 2/3 загального обсягу електричної енергії та 60 % газу в ЄС . На початок 2005 року повна лібералізація ринку електроенергії була досягнута у 9 країнах ЄС, природного газу — у 10. Сучасний стан відкриття ринків відображено по країнах у табл. 4.3.2.
Таблиця 4.3.2
РІВЕНЬ ВІДКРИТТЯ РИНКІВ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ ТА ГАЗУ (%)
|
Електроенергія
|
Газ
|
|
2001
|
2005
|
2001
|
2005
|
Бельгія
|
35
|
90
|
59
|
90
|
Чехія
|
|
47
|
|
0
|
Данія
|
33
|
100
|
30
|
І:00
|
Німеччина
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Естонія
|
|
10
|
|
95
|
Греція
|
30
|
62
|
0
|
0
|
Іспанія
|
54
|
100
|
72
|
100
|
Франція
|
30
|
70
|
20
|
70
|
Ірландія
|
30
|
56
|
75
|
86
|
Італія
|
45
|
79
|
96
|
100
|
Кіпр
|
|
35
|
—
|
—
|
Латвія
|
|
76
|
|
0
|
Литва
|
|
|
|
70
|
Люксембург
|
|
|
51
|
72
|
Угорщина
|
|
37
|
|
69
|
Мальта
|
0
|
0
|
—
|
—
|
Нідерланди
|
33
|
100
|
45
|
100
|
Австрія
|
100
|
100
|
49
|
100
|
Польща
|
|
52
|
|
34
|
Португалія
|
30
|
100
|
0
|
0
|
Словенія
|
|
75
|
|
91
|
Словаччина
|
|
66
|
|
34
|
Фінляндія
|
100
|
100
|
0
|
0
|
Швеція
|
100
|
100
|
47
|
95
|
Великобританія
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Важливим досягненням енергетичної політики ЄС стало зростання споживання з поновлювальних джерел енергії на 52 % у період 1990—2003 рр. (головним чином зростання забезпечила енергія з біомаси). Питома вага відновлюваних джерел енергії у загальному обсязі енергоспоживання зросла за вказаний період з 4,4 % до 6 % (рис. 4.3.3).
Завдяки усуненню ринкових і технічних бар’єрів на шляху підвищення ефективності використання енергоресурсів та реалізації потенціалу енергозбереження в ЄС заплановано щорічне зниження енергоємності ВВП у розмірі понад 1 %, що означатиме скорочення енергоспоживання на 100 Мегатонн нафтового еквівалента (що еквівалентно зменшенню викидів СО2 на 200 Мт щорічно, що становить 40 % зобов’язання ЄС за Кіотським протоколом). У ЄС прийнято програму зменшення викидів СО2 автомобілями до 2005—2010 року порівняно з 1995 роком.
Дедалі більшого поширення в ЄС набувають енергетичні стандарти, що встановлює держава, та добровільні угоди про наміри, які запроваджують мінімальні рівні енергоефективності обладнання та енергоспоживання. Гармонізація стандартів досягається завдяки таким нормативним актам ЄС, як Директива № 2005/32 «Про встановлення вимог щодо екодизайну для електротоварів», Директива № 80/1268 (із змінами та доповненнями Директиви № 2004/3) щодо уніфікації законодавства у сфері регулювання споживання пального транспортними засобами, а також Директива № 2002/91 про енергетичну ефективність будівель. У межах програми «SAVE» Радою прийняті Директива № 92/42 «Про стандартизацію вимог щодо ефективності нових бойлерів, які працюють на газі або рідкому паливі» (із змінами і доповненнями Директиви № 2005/32); Директива № 92/75, яка дозволяє споживачам обирати найбільш енергоощадні побутові електроприлади завдяки їх маркуванню з нанесенням інформації про споживання енергії та інших ресурсів, а також Директиву № 96/57 (із змінами і доповненнями Директиви № 2005/32) «Про вимоги щодо енергоефективності для побутових холодильників, морозильників, та їх комбінацій». У цьому контексті Комісія прийняла Директиви стосовно енергетичного маркування холодильників і морозильників (Директива № 94/2 із змінами та доповненнями Директиви № 2003/66); побутових посудомийних машин (Директива № 97/17 із змінами та доповненнями Директиви № 2006/80) та побутових електроламп (Директива № 98/11).
На стадії розробки в ЄС перебуває ідея запровадження на законодавчому рівні екологічних податків на викиди діоксиду вуглецю (СО2)*, розробляється довгострокова програма торгівлі квотами шкідливих викидів з поступовим зменшенням квот. Важливим напрямом є реформування національних систем оподаткування у напрямку стимулювання зацікавленості інвестування в проекти з енергозбереження та розвитку нетрадиційних джерел енергії. З метою узгодження політики енергозбереження країнчленів ЄС та загальноєвропейських програм у сфері енергозбереження запропоновано заснування Європейської агенції енергетичних програм.
< Попередня Змiст Наступна >
Iншi роздiли:
4.4. ТРАНСПОРТНА ПОЛІТИКА
4.4.2. Наднаціональна транспортна політика ЄЕС/ЄС (1990-2006)
4.4.3. Механізми та інструменти подальшого розвитку транспортної політики Європейського Союзу (2007-2013 рр.)
4.3. ЕНЕРГЕТИЧНА ПОЛІТИКА
4.2.3. Сучасний стан і напрямки трансформації механізмів спільної науковотехнічної політики ЄС у 2007-2013 рр.
4.2.2. Еволюція спільної науковотехнічної політики Європейського Союзу
4.2. ТЕХНОЛОГІЧНА ТА ДОСЛІДНИЦЬКА ПОЛІТИКА
4.1.5. Перспективи розвитку спільної промислової політики ЄС
|